Nederlandse endurance-amazone vestigt nieuw wereldrecord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nederlandse endurance-amazone vestigt nieuw wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 14:51

www.horses.nl
Claudia van Bree

De Nederlandse endurance-amazone Harmke Margreta Westervelt verbrak afgelopen zaterdag tijdens de CEI2* in Dubai het wereldrecord op de 120 kilometer. Ze volbracht de rit met de ruin Badawi in vier uur en 4 minuten. De gemiddelde snelheid was 29,47 kilometer per uur. ,,Ik wist wel dat het kon met dit paard, hij was in topconditie. Maar ik had toch niet verwacht dat het een wereldrecord zou worden”, vertelt Westervelt enthousiast.

“De rit verliep uitstekend. Er was sterke concurrentie, maar na de eerste loop had ik samen met twee andere combinaties al een flinke voorsprong op de rest van het deelnemersveld”, vertelt de amazone over het verloop van de wedstrijd. In de tweede ronde schudde Westervelt alle combinaties van zich af en pakte de leiding. “Ik heb de concurrenten de hele rit niet meer teruggezien”, lacht de amazone. Ze vervolgt: “Het voelde wel als een flinke verantwoordelijkheid. Het hele team rekende er op dat ik de wedstrijd wel ging winnen toen ik eenmaal op voorsprong stond, terwijl je weet dat één verkeerd kiezeltje op de route je de overwinning kan kosten.

Harmke Margreta Westervelt enduranceWestervelt sleepte zaterdag uiteindelijk maar liefst drie prijzen in de wacht. Haar paard Badawi won namelijk de prijs voor beste conditie en haar team Hadaybit Asalem Endurance werd uitgeroepen tot beste team van de dag. De overwinningen leverden enkele mooie auto’s op. Toch heeft ze niet de beschikking over een garage vol luxe auto’s, integendeel zelfs ,,Ik heb de auto’s niet eens gezien. Alle materiële zaken die we winnen worden verkocht. Het geld wordt vervolgens verdeeld over de 130 werknemers van het team. In ons team is vrijwel al het personeel Indiaas of Pakistaans. Met het prijzengeld dat we als team winnen kunnen de kinderen van deze vaak arme mensen naar school of kunnen ziekenhuisbehandelingen betaald worden.”

Een kleine vier jaar geleden vertrok Westervelt naar de Verenigde Arabische Emiraten. Ze werd assistent trainer bij het team Hadaybit Asalem Endurance. ,,Ik rijd nu voor Dubai en niet voor Nederland. Voorlopig blijf ik ook in Dubai werken, maar ik ben beschikbaar om voor Nederland te starten.” Het rijden van wedstrijden is voor Westervelt niet het belangrijkste onderdeel van haar werk. “Eigenlijk hoef ik niet zo nodig. Ik word zenuwachtig van wedstrijden. Ik rijd het liefste thuis”, verklapt Westervelt. Ze verdiept zich het liefst in de juiste training van de paarden. “Ik wil mijn kennis graag overdragen aan andere mensen.”

Djilna

Re: Nederlandse endurance-amazone vestigt nieuw wereldrecord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:30

Jeetje, wat een tempo zeg!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:33

Wow, dat is wel heel erg snel.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:07

respect dat ze het prijzengeld voor een goed doel besteed :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:11

Zo! Da's best hard! Zeg maar...

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:00

Waar gaat dit naartoe met die snelheden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:04

oef.... dat is snel....

wel goed dat dat prijzengeld naar een goed doel gaat :j

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:18

respect! voor de rit en voor de donatie van het geld, super!

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:20

En dan ook nog de "best condition" winnen met dat tempo... Het tempo vindt ik eigenlijk te gek worden hoor maar het feit dat het blijkbaar kan met als resultaat een best condition, dat is wel weer heel knap, toch?

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:18

Wow, wat een snelheid! Respect! +:)+ En wat mooi om ook de prijzen voor best condition en best team te winnen. Mooi compliment!

Alleen lees ik nergens dat het geld naar een goed doel gaat? Het geld gaat naar de werknemers van haar team. Deze mensen besteden het geld aan hun kinderen. Het geld komt zeker goed terecht ja, maar is mijns inziens gewoon "loon". :)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:21

Die tijd, echt ongelooflijk zo snel...

Truffel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:24

jeetje wat een tempo inderdaad .. :D

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:42

in combi met best condition vind ik het dan wel weer leuk....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:17

jesse_rulez schreef:
Wow, wat een snelheid! Respect! +:)+ En wat mooi om ook de prijzen voor best condition en best team te winnen. Mooi compliment!

Alleen lees ik nergens dat het geld naar een goed doel gaat? Het geld gaat naar de werknemers van haar team. Deze mensen besteden het geld aan hun kinderen. Het geld komt zeker goed terecht ja, maar is mijns inziens gewoon "loon". :)

het is toch niet gewoon loon? die mensen krijgen toch gewoon loon en krijgen dit er nog eens extra bovenop... lijkt me best een goed doel hoor :j

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 07:45

Nou, van wat ik er van weet worden de Indiaase en Pakisstaanse werknemers in de V.A.E. niet geweldig goed betaald. ;)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:32

Als dat paard maar heel blijft... :S

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:32

Wat een rotopmerking is dat :S.. daar ging het toch niet over. Ieder paard kan iets oplopen..:S weer ontopic :) gaaf als je zoiets behaald! vooral in zon land ook wel..en idd waauww.. dat het geld dan naar die mensen gaat.