Verlamde vrouw eist schadevergoeding na ongeluk door motor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verlamde vrouw eist schadevergoeding na ongeluk door motor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 09:23

Nieuwsredactie / www.horseandhound.co.uk

Een Britse vrouw uit Sussex raakte verlamd nadat ze volgens eigen zeggen van haar paard viel door een tiener op een motor. De vrouw wil nu een enorm bedrag aan schadevergoeding.

Shelley Jane Brown, 47 jaar oud, is van mening dat het geluid van de Ian Surry 250cc motorfiets haar paard dusdanig liet schrikken dat hij in paniek raakte, opzij sprong en de vrouw ten val kwam.
De voormalig sociaal werkster brak haar rug tijdens dit ongeluk in 2006. Ze zal haar hele leven aan een rolstoel gekluisterd zijn.

De bestuurder van de motorfiets was op het moment van het ongeluk 16 jaar en volgens de advocaat van Brown niet verzekerd en niet behendig genoeg om zo'n krachtige motorfiets te besturen.

Shelley Brown wil dan ook een schadevergoeding ontvangen van het "Motor Insurers Bureau" (MIB), een industrieel orgaan dat schadevergoedingen geeft aan slachtoffers van onverzekerde bestuurders.

Maar het MIB is ervan overtuigd dat de bestuurder helemaal niet zo hard en onverantwoordelijk reed als Brown blijft beweren. Volgens de verdediging stopte de man juist om het paard te laten passeren. Bovendien zou het paard zelf koppig en onbestuurbaar zijn geweest.

Brown vertelde de rechtbank dat ze al rijdt sinds dat ze een kind was. Ze kocht het paard Tommy in 2003 toen hij 10 jaar oud was. Op het moment van het ongeluk kreeg ze extra lessen omdat het paard een schrikachtig karakter heeft. Volgens haar was het echter niet het type paard dat onvoorspelbaar is en zomaar kan bokken of wegspringen.

De verdediging voerde aan dat Brown het karakter van het paard beter had moeten kennen, en dat de extra lessen er niet voor kunnen zorgen dat het karakter van het paard niet zou veranderen. Brown liet weten dat ze de lessen niet nam om het karakter te veranderen, maar om meer controle te krijgen over het paard.

Het paard van Brown was overigens niet het enige dier dat schrok. De vrouw was samen met een vriend en zijn merrie, die eveneens begon te steigeren.

Er is nog geen daadwerkelijk bedrag bekend voor de mogelijk uit te keren schadevergoeding, maar tijdens vergelijkbare zaken werd er dikwijls een bedrag van meer dan 1 miljoen Engelse Ponden uitgekeerd.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:40

Tsja... 'extra lessen om meer controle te krijgen over het schrikachtige karakter van het paard' maken in mijn beleving je zaak nou niet bepaald sterker... :x
Jammer dat de toedracht nog steeds te raden overlaat. Ik lees in elk geval dat alle betrokken geen controle hadden over hun 'voertuig'. :Y) Maar ging het paard alleen over de rooie van het geluid, zag die jongen dat en is hij gestopt (helaas te laat) of heeft hij de paarden zo'n beetje aangereden?
Nou ja, als tijdens vergelijkbare zaken eerder zo'n groot bedrag is uitgekeerd, geef ik haar geen ongelijk dat ze het probeert. Vreselijk om de rest van je leven in een rolstoel te moeten slijten.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:40

Hmm, risico van het vak?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:42

Schrikachtig karakter maar niet zomaar wegspringen. Dan vraag ik me toch echt af wat ze onder schrikachtig beschouwt.

Het is de risico van de hobby. Andere mensen hebben net zoveel recht om daar te rijden als dat die vrouw had, en als je op een schrikachtig dier buiten gaat rijden in het verkeer is het toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Dan kan je een ander er niet voor aankijken als je valt.

Dan kan je net zo goed het merk van de motor ook aanklagen, omdat de motor van hun bedrijf af komt.

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:48

Hoop voor de motorrijders, automobilisten, boeren met hun tractoren, manegehouders met bobcats enz dat het hier niet zover gaat komen.

Het is goed dat een fonds de kosten draagt, maar het blijft een verhaal van hoor en wederhoor, de waarheid zal wel op zich laten wachten, als die al boven komt.

De jongen was fout, onverzekerd op een zware machine, maar de vrouw wist dat het een schrikachtig dier was, kreeg daar ook extra lessen voor.
Ik zou gewacht hebben tot ik en mn paard meer zekerheid zouden hebben, denk ik....

Sh*t happens.....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:49

_shana_ schreef:
Hoop voor de motorrijders, automobilisten, boeren met hun tractoren, manegehouders met bobcats enz dat het hier niet zover gaat komen.

Nou dat gebeurt al volop hoor. :)
Het is alleen misschien niet zo in het nieuws.

Anoniem

Re: Verlamde vrouw eist schadevergoeding na ongeluk door motor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:01

De ruiter had haar paard niet onder controle en was dus niet goed bezig. En de motorrijder was niet verzekerd, 16 jaar en niet behendig genoeg op zo een motor. Beiden zaten fout, niet alleen de ruiter.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:24

16 jarigen staan er niet om bekend dat ze zo vriendelijk zijn om andere mensen en zeker ruiters met paarden netjes te passeren.
Maarja je staat niet echt sterk als je extra lessen nam om meer controle te krijgen over je paard omdat het beest zo'n schrikachtig karakter heeft...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:29

Ineke2 schreef:
16 jarigen staan er niet om bekend dat ze zo vriendelijk zijn om andere mensen en zeker ruiters met paarden netjes te passeren.
Maarja je staat niet echt sterk als je extra lessen nam om meer controle te krijgen over je paard omdat het beest zo'n schrikachtig karakter heeft...

je gaat er denk ik ook niet vanuit dat je zo ten val komt.
hier bij ons word ook vaak te hard gereden door automobilisten en motorrijders.
maar ik denk dat het bij de meeste mensen onwetendheid is dat ze niet in de gaten hebben dat een paard kan schrikken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:31

DDW1190 schreef:
maar ik denk dat het bij de meeste mensen onwetendheid is dat ze niet in de gaten hebben dat een paard kan schrikken.

Dat weet ik wel, erg veel ervaring mee helaas, maar in een rechtzaak word alleen naar de feiten gekeken :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:54

Met een paard wat je niet onder controle hebt moet je niet mee naar buiten. Helemaal niet als die niet eens verkeersmak is en schrikkerig.
Die jongen had er ook niets aan kunnen doen dat zij er reed maar had er wel rekening mee kunnen houden. Beetje dubbel is het eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:01

suus_ schreef:
Met een paard wat je niet onder controle hebt moet je niet mee naar buiten. Helemaal niet als die niet eens verkeersmak is en schrikkerig.
Die jongen had er ook niets aan kunnen doen dat zij er reed maar had er wel rekening mee kunnen houden. Beetje dubbel is het eigenlijk

Zelfs het meest verkeersmakke paard kan schrikken, 100% zekerheid dat je paard in alle omstandigheden braaf blijft, heeft niemand,het blijft een dier. Wanneer zelfs een superbraaf paard buiten zo in blinde paniek raakt, heeft geen enkele ruiter zijn paard direct onder controle.

Het vervelende is dat een paard zich onder het verkeer moet begeven, wil het verkeersmak worden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:16

Is zeker zo. Struikelde meer over het feit dat ze langs een weg gaat waar zulke dingen langs rijden waarvan je weet dat het eng is, je paard schrikkerig is aangelegd en tegelijkertijd bezig bent met hoe je het knopje controle vindt.
Zo in 1 adem :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:21

Mee eens hoor, ik zou het zelf rustiger opbouwen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:25

Als mijn paard schrikt, gaat ze stilstaan, of achteruit. Of ze neemt een klein sprongetje opzij. Maar schrikachtig hoeft dus niet te betekenen: gaat er vandoor, doet gek/wild, etc.

En er staat ook dat een ander paard ook begon te steigeren..dan ligt het in ieder geval niet uitsluitend aan het karakter van het paard in kwestie, zou ik denken..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:26

Mijn pony kan ik echt wel verkeersmak noemen... Ik kan het kleinpolderplein zonder problemen oversteken (dat plein is zeer druk, het file knooppunt van de A13)
Maar een flinke motor die vlak naast mij voorbij raast dat vinden wij beiden toch niet zo leuk en daar van zal hij graag weg willen. Ik houd hem in en daardoor zal hij wel gaan hupsen. Is het in de omgeving verder rustig dan is dat een minder groot probleem als wanneer je al op een drukke weg bent...

Elk paard kan alleen verkeersmak worden door ermee de weg op te gaan. Dan ben je niet blij als er een opgeschoten tiener langs komt die het een leuk spelletje vind om een paard te laten schrikken. Dit gebeurd echt vaak!

Ik wandelde een paar jaar geleden met mijn merrie aan de hand langs de weg. Dit is een pony die weet wat ze wil, maar zeer koel in het koppie is. Er kwamen 2 scooters langs die steeds weer terugkwamen... Steeds heen en weer scheuren langs die pony en mij. Na 3x begon de pony er genoeg van de te krijgen en toen ze dus nog eens langs kwamen deed ze in eens een hap beweging naar de scooters maken.
Toen was het gillen en een rotpony etc... Heb er bovenuit geroepen "eigen schuld, je bent stoer genoeg om te pesten, moet je ook de gevolgen ervan stoer dragen"

Ze raakte overigens niemand, ze was gewoon zwaar geirriteerd en beet "een beetje letterlijk :o " van zich af. Had het zelf niet beter gekund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:27

Nee, dat hoeft het niet altijd te betekenen, maar als jouw paard er wel eens een keer in blinde paniek vandoor gaat, hou je er niets aan.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:28

Maar het paard is 17 jaar oud en ze heeft hem al 7 jaar.
Zou ze in die tijd er niet aan gewerkt hebben om hem 'verkeersmak' te maken?
En in die voorgaande 10 jaar, zou dat paard dan nooit naar buiten zijn geweest?

Dat kan niet in mijn ogen en anders heb ik er medelijden mee.
Dus het zou best kunnen zijn dat de moter zo een hard geluid maakte dat het paard hier meer van schrok dan normaal.
Maarja je kan ook ongelukkig vallen natuurlijk..

Er spelen zoveel factoren mee, en eigenlijk kunnen wij en mensen achteraf daar niet veel aan zeggen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:28

Mindim schreef:
Nee, dat hoeft het niet altijd te betekenen, maar als jouw paard er wel eens een keer in blinde paniek vandoor gaat, hou je er niets aan.

Klopt... dat kan met het makste paard gebeuren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:30

Roweentje89 schreef:
Maar het paard is 17 jaar oud en ze heeft hem al 7 jaar.
Zou ze in die tijd er niet aan gewerkt hebben om hem 'verkeersmak' te maken?
En in die voorgaande 10 jaar, zou dat paard dan nooit naar buiten zijn geweest?

Dat kan niet in mijn ogen en anders heb ik er medelijden mee.
Dus het zou best kunnen zijn dat de moter zo een hard geluid maakte dat het paard hier meer van schrok dan normaal.
Maarja je kan ook ongelukkig vallen natuurlijk..

Er spelen zoveel factoren mee, en eigenlijk kunnen wij en mensen achteraf daar niet veel aan zeggen.

Nouja er staat dat hij opzij sprong en dat ze daardoor viel... Tja als je daarop op dat moment niet bedacht ben en je verliest je balans dan lig je er toch echt naast. Hoe goed je ook gewerkt hebt aan meer controle.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:32

Ja zeg ik toch, er spelen zoveel factoren mee.

Maar dan denk ik weer, als ik weet dat mijn paard schrikachtig is en ik hoor iets langskomen wat meer of een vreemder geluid maakt dan normaal dan bedenk ik me daarop en ga toch al soort van steviger zitten.

Misschien had de vrouw wel een mp3 in zodat ze die moter niet hoorde aankomen? (wat niet mag) En daarom minder snel actie kon ondernemen. Wie vertelt het ons..

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:43

Wat een vrouw zeg. Ongelukken gebeuren nu altijd en dat je dan verkeerd terecht komt is dikke peg. Alsof die jongen schuld heeft aan haar gebroken rug. Als ze op haar gat was gevallen, was er geen zaak geweest.

Maar ze wil een schadevergoeding omdat ze toevallig heel slecht terecht is gekomen.

Al haar argumenten hebben wat mij betreft totaal geen weerstand.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:44

Heel erg voor die mevrouw en een beetje off-topic misschien, maar 250 cc een krachtige motor? Dat is bijna een brommer....

vanPrinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:20

Lastig verhaal.. :7
Die jongen had natuurlijk ook niet op zo'n motor moeten zitten, dat zal sowieso wel in zijn nadeel werken..
Maar blijft moeilijk oordelen..

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:22

Het is in principe de eigen schuld van mevrouw.. maar als dat jochie 'illegaal' op zo'n brommer rijdt zou hij in Nl als het goed is sowieso aansprakelijk zijn.