België waarschuwt voor fraude met paspoorten van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

België waarschuwt voor fraude met paspoorten van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 08:58

www.nieuws.nl

De Belgische overheid waarschuwt paardeneigenaren voor fraude met paspoorten voor paarden door een in Nederland gevestigde organisatie. Volgens de overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu reikt de Stichting Europees Stamboek valse paspoorten uit.

De stichting zou geen erkende fokvereniging zijn en niet door de Nederlandse overheid zijn erkend. De door de Stichting Europees Stamboek (E.S.) uitgereikte documenten zijn qua vorm en inhoud moeilijk te onderscheiden zijn van geldige documenten, meldt de dienst. "Maar ze zijn niet conform de geldende Belgische en Europese reglementering."

Brittje

Re: België waarschuwt voor fraude met paspoorten van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:57

Bestaat die stichting nog steeds?
In Nederland wordt al langer gewaarschuwd dat paspoorten van deze stichting geen meerwaarde hebben en niet voldoen aan de eisen, en dat die stichting geen erkende paspoort uitgevende instantie is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:52

Ja het is in Nederland inderdaad al langer bekent dat een ES paspoort waardeloos is...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:32

Brittje schreef:
In Nederland wordt al langer gewaarschuwd dat paspoorten van deze stichting geen meerwaarde hebben en niet voldoen aan de eisen, en dat die stichting geen erkende paspoort uitgevende instantie is.

Het paspoort opzich voldoet wel aan de eisen, alleen het ES niet. Overigens staat er in het paspoort vermeldt dat het niet geldig is als identificatiemiddel. Eigenlijk dacht ik dat ze tegenwoordig paspoorten van het EECHA gaven gezien de samenwerking.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:15

janderegelaa schreef:
Brittje schreef:

Het paspoort opzich voldoet wel aan de eisen, alleen het ES niet. Overigens staat er in het paspoort vermeldt dat het niet geldig is als identificatiemiddel. Eigenlijk dacht ik dat ze tegenwoordig paspoorten van het EECHA gaven gezien de samenwerking.

1 van de eisen is toch echt wel dat het paspoort afkomstig is van een PUI, en de ES is dat niet.
Ik zag trouwens ook dat de site al 2 jar niet meer is bijgewerkt...

Maar raar 'stamboek' dan dat het documenten uitgeeft/uitgaf maar deze documenten niet voldoen/voldeden aan de geldende regels..
Zit je als eigenaar van zo'n paard gelijk weer aan meerkosten vast.

De paspoorten worden nu uitgegeven oor Echa, maar zijn die dan gelijk geldig?
ik bedoel, hoe controleer je nu of het paspoort dat bij je paard zit uberhaupt een geldig paspoort is?
en dan mn van fokverenigingen die minder bekend zijn?
Echa zei mij tot op heden niets...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:43

De eisen waaraan een paspoort moet voldoen zijn ook bij het ES paspoort in orde alleen zijn ze in derdaad geen PUI. Maar met het papoort op zich is niets mis.

De paspoorten uitgegeven door EECHA zijn geldig.

Kiki2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:38

janderegelaa schreef:
De eisen waaraan een paspoort moet voldoen zijn ook bij het ES paspoort in orde alleen zijn ze in derdaad geen PUI. Maar met het papoort op zich is niets mis.

De paspoorten uitgegeven door EECHA zijn geldig.

dat is idd zo. Mensen zijn goed in vervalsen he.

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:55

Paspoorten voor het ES uitgegeven door ECHA zijn volgens mij ook niet allemaal geldig. ECHA mag alleen paspoorten uitgeven voor de rassen waar zij voor erkend zijn zoals de pinto, irisch cobs, apaloosa's en andere gekleurde paarden. ECHA staat ook voor European Coloured Horse Association.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:34

Nitoucheke schreef:
Paspoorten voor het ES uitgegeven door ECHA zijn volgens mij ook niet allemaal geldig. ECHA mag alleen paspoorten uitgeven voor de rassen waar zij voor erkend zijn zoals de pinto, irisch cobs, apaloosa's en andere gekleurde paarden. ECHA staat ook voor European Coloured Horse Association.

Een PUI mag voor alle paarden een paspoort uitgeven. Ik heb wel rijpaarden gehad met een paspoort van het Fjorden stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:23

:O wat erg.
Zoiets doe je toch niet?

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:42

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:08

Nitoucheke schreef:
Een erkend stamboek kan enkel paarden inschrijven die behoren tot het ras waarvoor het stamboek een erkenning heeft. De rassen waarvoor ECHA erkend is staan vermeld in dit document http://tgrdeu.genres.de/veroeffentlichu ... ungenPferd

Onzin... tenminste voor Nederland...
Ik kan een shet zonder papieren laten inschrijven bij het KWPN, het maakt dan van die shet geen KWPN-er... maar het dier krijgt dan wel een paspoort.

Ik vermoed dat je een fout maakt tussen inschrijven in het stamboek en het uitgeven van een paardenpaspoort... dat zijn 2 verschillende dingen.
Voor het inschrijven in het stamboek moet het paard en de papieren voldoen aan de eisen die het stamboek hier aan stelt.
Voor het verkrijgen van een paspoort hoeft het paard alleen maar een transponder te verkrijgen en is afstamming niet belangrijk.

En kan het zelfs voorkomen dat je een paard of pony tegenkomt met een duits brandmerk en paspoort maar waarvan geen de ouders onbekend zijn... :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:11

Nitoucheke schreef:
Een erkend stamboek kan enkel paarden inschrijven die behoren tot het ras waarvoor het stamboek een erkenning heeft. De rassen waarvoor ECHA erkend is staan vermeld in dit document http://tgrdeu.genres.de/veroeffentlichu ... ungenPferd

Je verwart inschrijven in het stamboek met het verstrekken van een paspoort of registratieformulier.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:00

Klopt, volgens mij is ieder stamboek zelfs verplicht om ook andere rassen te registreren. Ik weet nog van de begintijd, dat veel mensen met een paard van onbekende oorsprong op zoek gingen naar het goedkoopste stamboek. Je krijgt echter alleen een paspoort, geen stamboekbewijs.

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:54

Ik heb het in bovengaand bericht wel gedegelijk over het inschrijven in een stamboek en het vermelden van de afstamming. Het gaat erom dat paardeneigenaren beseffen dat ze via ES-ECHA geen waardevol paspoort met afstammingsdocument kunnen krijgen want ECHA kan deze dieren niet inschrijven in hun stamboeken. Verder zijn ze in België niet in orde met de registratie van hun paard in de databank. In belgië worden niet-stamboekpaarden registreerd via de Belgische Confederatie van het Paard die de zogenaamde Equipas uitreikt (een paspoort zonder afstamming). Het ES mag geen officiële paspoorten uitgeven en deze dieren zijn dan ook niet geregistreerd. Het gaat dus om beide zaken: stamboek + identificatie.

http://lv.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=1609

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:21

We zijn hier niet in België. België loopt inderdaad hopeloos achter met de registratie's.

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:32

Het nieuwsbericht is nu eenmaal afkomstig uit België. Maar waarom zou België hopeloos achter lopen met de registraties? Belgïë heeft de keuze gemaakt om niet-stamboekpaarden te laten registeren door de BCP en stamboekpaarden bij de erkende stamboeken. Voor Vlaanderen doet de VCP de administratie voor de niet-stamboekpaarden en dit wordt bij mijn weten heel goed opgevolgd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:57

Nitoucheke schreef:
Het nieuwsbericht is nu eenmaal afkomstig uit België. Maar waarom zou België hopeloos achter lopen met de registraties? Belgïë heeft de keuze gemaakt om niet-stamboekpaarden te laten registeren door de BCP en stamboekpaarden bij de erkende stamboeken. Voor Vlaanderen doet de VCP de administratie voor de niet-stamboekpaarden en dit wordt bij mijn weten heel goed opgevolgd.

Misschien omdat ze pas sinds kort verplicht registreren met een chip?
Paarden kunnen in Nederland van iedere PUI een paspoort krijgen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:12

janderegelaa schreef:
Nitoucheke schreef:

Misschien omdat ze pas sinds kort verplicht registreren met een chip?
Paarden kunnen in Nederland van iedere PUI een paspoort krijgen.

of dat veel uit maakt
\
vd week is me nog een chip met de inbrengspuit en naar wens in te vullen getekend gestempeld paspoort aangeboden
er is een zeer levendige handel is van alles en nog wat ..

chip en paspoort is zoiezo alles behalve waterdicht systeem

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:25

kom ik op terug