Projectgroep opgericht voor veiligheid voor mens en paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Projectgroep opgericht voor veiligheid voor mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 12:56

http://www.dehoefslag.nl

Afbeelding
Een loslopend paard kan voor onveilige situaties zorgen
foto: http://www.yvonnetermeer.nl
De samenwerking tussen de FNRS, ZLTO, SVP, diverse onderwijsinstellingen en hippische ondernemers heeft geleid tot de totstandkoming van een project over veiligheid voor mens en paard. Aanleiding hiertoe is het toenemend aantal ongelukken van de afgelopen jaren, waarbij paarden betrokken waren. Doordat paardrijden steeds populairder en toegankelijker wordt, komen ook mensen zonder ervaring in aanraking met paarden.

De samenwerkende partijen werken aan een gemeenschappelijk doel; onbewust onbekwame sporters, de maatschappij, ondernemers en toekomstige professionals bewust maken van veiligheid. Momenteel is er een enquête in ontwikkeling, die de komende periode afgenomen wordt bij hippische ondernemers en hun klanten door heel Nederland. Na afloop van het project worden in de vorm van een lessenpakket, trainingen en informatiepakketten beschikbaar gesteld aan alle doelgroepen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:24

Welk soort ongelukken zouden ze dan op doelen ?
Binnen / buiten / ontsnappende en overreden paarden ???

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:26

Zouden ze dan ook niet meteen een campagne voeren bij de andere weggebruikers over hoe zich te gedragen tov paarden?
Ik ken al tal van ongelukken waar andere weggebruikers het oorzaak van zijn. Dat had niets met de kunde van de ruiter of het gedrag van het paard te maken. Als ze je immers bijna letterlijk van de weg afrijden, is het logisch dat een paard schrikt of minstens opzij gaat (zeker als ze het dier raken) ...

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:30

Dana82 schreef:
Zouden ze dan ook niet meteen een campagne voeren bij de andere weggebruikers over hoe zich te gedragen tov paarden?
Ik ken al tal van ongelukken waar andere weggebruikers het oorzaak van zijn. Dat had niets met de kunde van de ruiter of het gedrag van het paard te maken. Als ze je immers bijna letterlijk van de weg afrijden, is het logisch dat een paard schrikt of minstens opzij gaat (zeker als ze het dier raken) ...

Is paar jaar terug een campagne geweest. Alleen viel er weinig van te merken.

T word eens tijd tot ze wat spotjes op tv gaan uitzenden met wat beelden erbij.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:34

Ik ken dat soort campagnes, de enigsten die dat te zien krijgen zijn de ruiters zelf!! :D
In België is er overigens nog nooit zoiets geweest.

Wafel

Re: Projectgroep opgericht voor veiligheid voor mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:36

Dat buiten rijden is een probleem. Maar weet niet of ze daar op doelen bij het artikel.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:55

Wafel schreef:
Dat buiten rijden is een probleem. Maar weet niet of ze daar op doelen bij het artikel.

Inderdaad, in dit artikel gaat het weer over het informeren van de paardenmensen zelf. Heb ik niets op tegen, er zijn veel mensen die maar wat knoeien en ongelukken doen op die manier. Maar ik vind dat de buitenwereld ook mag geïnformeerd worden. De grootste groep ruiters zijn de recreatieruiters en die rijden wel eens op een baan. Vele ongelukken gebeuren daar door toedoen van andere weggebruikers, meestal niet opzettelijk natuurlijk.
Hen informeren zou het aantal ongelukken wel verminderen. Al zijn er altijd wel hardnekkige paardenhaters die opzettelijk een paard willen laten schrikken.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:30

Uit onderzoek blijkt dat de meeste ongelukken met persoonlijk letsel (en die cijfers zijn echt schrikbarend) gebeuren op en rond paardenbedrijven. Vergeet niet dat die recreatieruiters ook ergens gestald staan (maneges, pensionstallen).
Het lijkt mij heel goed om te beginnen met veiligheid echt een issue te laten zijn op bedrijven waar paarden gehouden worden.
denk alleen maar eens aan het ongeluk met dat jongetje in de stapmolen.
Zulke ongelukken gebeuren echt nog veel te vaak, alleen komt veel niet in het nieuwd (en ook niet zo ernstig als met dat jongetje). Paardenmensen vinden namelijk nog steeds dat vallen en gebroken ledematen etc.. er gewoon bij horen...
Maar het aantal gevallen dat jaarlijks op de EHBO posten van eht ziekenhuis terecht komt is echt heel hoog (heb de cijfers nu niet bij de hand).
het lijkt mij erg goed dat er gekeken wordt hoe dit verminderd kan worden.
de sport zal altijd zijn risico's behouden....maar je kunt het wel verminderen.
Daarbij komt dat veilig buitenrijden ook een onderdeel kan (moet) zijn als je leert rijden op een manege. Kijk...je medeweggebruikers daar heb je geen invloed op. Maar hoe je zelf met dat risico omgaat kun je wel beïnvloeden.
Laat duidelijk zijn: ook voorlichting daarover aan medeweggebruikers kan geen kwaad... Maar ook dit intiatief vind ik wel goed.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:54

Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren en je moet natuurlijk ook goed opletten en voorzichtig zijn. Maar ik kan ook morgen van mijn fiets afstorten of van de trap vallen. In alles zit gevaar :).

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:13

Dana82 schreef:
Ik ken dat soort campagnes, de enigsten die dat te zien krijgen zijn de ruiters zelf!! :D

Precies... echt handig om die folders op de manege uit te delen :7 Wat ze beter kunnen doen, is alle autorijscholen aanschrijven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:20

en niet alleen auto rijscholen :n

maar wat dacht je van de bussen??

wij zijn 2x bijna van de weg gereden door een bus.

we hebben beide keren een klacht ingediend bij de bus maatschappij en ik heb een leiding gevende aan de bel gehad
er zou een artikel in het weekblad komen, ben benieuwd
we merken er nog niet veel van :(

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:27

En alle loonbedrijven en transportbedrijven. Trekkers en vrachtwagens zorgen nog voor de meeste schrikreacties bij paarden. En veel van die loonwerker seizoenskrachten zijn jongens van 17 en 18 die lekker de polders doorrossen op die enorme trekkers (mijn ex had een loonbedrijf). Paarden op de weg? Vinden ze lachen, zo'n beest op hol laten slaan. En hoe meer ellende, hoe leuker ze het vinden. Echt een krent uit de pap, voor ze. Zelf zijn ze toch 'beschermd', want er is zelden een zaak aangespannen tegen zo'n chauffeur.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:29

Een vriendin van mij is vorige week bijna aangereden door een vrachtwagen en het was niet per ongeluk... ze zag de chauffeur echt haar richting uit sturen! Ze is van haar paard kunnen springen en juist op tijd wegspringen.
Als je met zulke zotten te doen heeft dan helpt een campagne ook niet natuurlijk.
Ik zwijg dan ook over alle weggebruikers (dus ook die wielerterroristen) waarvan je vriendelijk vraagt om te vertragen en ze daar geen gehoor aangeven. Maar we wijken af ;) .

@Kukkie: lees net je bericht, hier kan ik mij ontzettend druk over maken :( . In zulk geval zou je de nummerplaat moeten kunnen onthouden. Allé, stel je voor dat die een dodelijk ongeluk veroorzaken! In de polders zijn er meestal nog diepe grachten ook!

Mijn vriend werd vorig jaar bijna van de baan gereden door zo'n dikke nek ventje in een auto, die gaf gas en toeterde nog eens extra. Die chauffeur had het niet door, maar mijn vriend was een collega van hem. De volgende dag heeft mijn vriend (nogal groot en breed :D ) die gast daar eens goed over aangesproken. Die vent wist niet waar kruipen van schaamte! :D

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:00

Zo heeft mijn vader pas nog langs een door lopende weg een grazend paard uit de berm gehaalt..
Het paard was vermoedelijk uitgebroken en was naast de weg gaan grazen, mijn vader heeft hem bij de dichtsbijzijnde bak gezet, water gegeven en bij dat huis aangebeld, had veel gevaarlijker af kunnen lopen als het drukker werd en het paard de weg over wilde steken. Goed dat er nu iets aan gedaan wordt, een campagne zou idd niet verkeerd zijn.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:14

Ik heb hier vorig jaar een brief over gestuurd naar het magazine Kampioen van de anwb. Of ze eens een artikeltje wilden schrijven over paarden in het verkeer omdat ik weer eens bijna van het zebrapad was gereden door een auto! mijn paard maakte gelukkig een sprong naar voren waardoor we op de stoep einigden anders hadden we op een moterkap gelegen.
De reactie van de hoofdredacteur was dat de lezers daar niet op zaten te wachten omdat ze geintereseert zijn in campings ed. Is toch van de zotte? Ik dacht juist ik probeer het bij de anwb omdat hun ook wandelaars en fietsers meetellen.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:50

doe da ook meteen iets tegen die vrachtwagenchauffeurs die je zowat met je aanspannig van de weg rijden omdat ze haast hebben!
En dan ook nog gaan toeteren, terwijl je je handen al vol hebt door hun luchtremmen

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:09

goed initiatief.

edit: de pony op de foto is Charlotte en daar reed ik op en op deze foto was ik er af gevallen op wedstrijd omdat ze stopte voor de hindernis :Y)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:44

Of ze rijden n meter langs je door met 100 km/h, dat had ik vandaag ...
Bij ons zijn de automobilisten en de wielrenners degenen die het de ruiters lastig maken, tractoren/motoren ed. zijn hier heel netjes en wachten ook rustig of zetten de motor af, e dan bedank ik ze ook altijd vriendelijk!

Maar word inderdaad tijd dat daar eens iets aan word gedaan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:04

anjaenrene schreef:
Ik heb hier vorig jaar een brief over gestuurd naar het magazine Kampioen van de anwb. Of ze eens een artikeltje wilden schrijven over paarden in het verkeer omdat ik weer eens bijna van het zebrapad was gereden door een auto! mijn paard maakte gelukkig een sprong naar voren waardoor we op de stoep einigden anders hadden we op een moterkap gelegen.
De reactie van de hoofdredacteur was dat de lezers daar niet op zaten te wachten omdat ze geintereseert zijn in campings ed. Is toch van de zotte? Ik dacht juist ik probeer het bij de anwb omdat hun ook wandelaars en fietsers meetellen.

Dat meen je :? |o Even flauw gaan doen dan; Kampioen uit de papierbak vissen en ook eens mailen }>
Campange onder de paardenmensen is leuk, maar inderdaad, campange gericht op medeweggebruikers is leuker. Na een paar bijna-ongelukken en gezellig in de sloot belanden (buschauffeur had haast) zijn pony en ik allebei als de dood voor groot verkeer. Maar verder maakt hem alles niets uit. Scheelt een hoop, want kan de keren van toeteren, gas geven naast paardje, fietsstuur zowat in mn beugels en meer van dat niet meer tellen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:42

anjaenrene schreef:

Een zebra pad heb je wat verkeers regels betreft niks te zoeken met je paard......

Waarmee ik niet zeg dat ik daar zelf nooit zou rijden

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:39

Ik denk dat het van beide kanten moet komen: op maneges en bij ponyclubs/rijverenigingen moet de nadruk liggen op veiligheid als eerste en "lering ende vermaeck" pas als tweede. Dat zou dus ook in moeten houden dat iedereen altijd met veiligheidshelm rijdt, en niet alleen op wedstrijd omdat het dan MOET.....
Daarnaast is bewustwording van de buitenwereld van "wat doet een paard?" natuurlijk ook heel belangrijk, zoals in de (kleine) campagne "Weet wat je doet, als je een paard ontmoet".
Maar het grootste deel ligt denk ik toch bij nonchalance van de ruiterwereld; houd je zelf alle veiligheidsvoorschriften in acht? Ga je uit van de redelijkheid van de ander?? Of sluit je alle risico zo veel mogelijk uit? Waar kan je wel en waar niet buitenrijden? Ik kan me voorstellen dat je in de polder op een smal weggetje angstige momenten kunt beleven als een mega-tractor langs komt razen, daarom zul je mij daar dus ook nooit aantreffen met een paard. Dan maar het paard in de trailer en uitladen bij het bos......

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:50

anjaenrene schreef:

Wat deed jij in vredesnaam op een zebrapad? Je bent een bestuurder en geen voetganger. Ik stop ook niet voor fietsers die denken dat zij voorrang hebben als ze over het zebrapad fietsen (niet dat ik ze nou direct aanrijd, maar ik laat wel merken dat ze daar niet horen).

Uit het stukje begrijp ik dat de projectgroep zich niet in eerste instantie gaat richten op paarden in het verkeer, maar in de dagelijkse omgang met paarden en de ongelukken die daarin gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 18-03-10 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:52

IK rij dus inderdaad gewoon niet meer op straat doordat het andere verkeer gewoonweg geen rekening met een paard houd en ik geen risico wil lopen om onder een trekker te komen oid.

Het zou een goede zaak zijn als ze bij de auto theorielessen een stukje over dieren in het verkeer mee zouden nemen en een landelijke tv campagne zouden maken om het grote publiek te bereiken.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:06

risky schreef:
IK rij dus inderdaad gewoon niet meer op straat doordat het andere verkeer gewoonweg geen rekening met een paard houd en ik geen risico wil lopen om onder een trekker te komen oid.

Het zou een goede zaak zijn als ze bij de auto theorielessen een stukje over dieren in het verkeer mee zouden nemen en een landelijke tv campagne zouden maken om het grote publiek te bereiken.

inderdaad dat wilde ik net posten.

zolang je er bij je rijbewijs niks over leert, kun je he sommige gasten amper kwalijk nemen...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:19

Dan moeten ze voor de gein eens in Engeland gaan kijken. Daar moet je een soort examen afleggen voor je een eigen paard mag aanschaffen. De kennis rondom paarden bij de jeugdige ruiters is daar stukken beter geregeld. Zou hier ook wel in zo'n vorm gegoten mogen worden. Maneges enten zich nu naar mijn mening, in mijn omgeving dan, te veel op het rijden en te weinig om alles wat er omheen komt kijken. Vind het wel een goede zaak dat ze dit eens flink onder de loep nemen!

En idd, mbt verkeer ben ik het er roerend mee eens dat er veel mensen volkomen begriploos met paarden in het verkeer omgaan! Zelfs boeren doen dat! Daar zou ook meer aandacht voor mogen komen bij het CBR. Een paard moet dan wel verkeersmak zijn, het blijft een beest en geen auto of fiets. En verkeersmak worden ze helaas ook alleen maar door ze te confronteren met verkeer. :+