KBRSF - Nieuwe FEI Regels vanaf 5 april 2010

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

KBRSF - Nieuwe FEI Regels vanaf 5 april 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 09:43

Ik weet niet of hier al een bericht van staat op bokt.
Mocht het zo zijn, mijn excuses alvast en dan mag hier een slotje op.

Citaat:
Beste Leden,

Langs deze weg wensen wij u er attent op te maken dat vanaf 5 april 2010 een aantal nieuwe maatregelen in het kader van de FEI anti doping en gecontroleerde medicatie reglementering voor paarden (FEI Equine Anti-Doping and Controlled Medication Regulations) in voege treden.

Eén van de belangrijke aspecten hiervan is dat vanaf 5 april 2010 voor alle paarden die deelnemen aan internationale wedstrijden een logboek moet bijgehouden worden van alle producten die worden toegediend en die op de FEI lijst van verboden producten staan (FEI Equine Prohibited Substances List). Aangezien in België ook de FEI anti dopingreglementering wordt toegepast dient een dergelijk logboek eveneens worden bijgehouden voor paarden die aan competities in België deelnemen. Dit is trouwens eveneens een wettelijke verplichting. In de praktijk betekent dit dus dat u een logboek (Interim Declaration of Medicinal Treatments) dient bij te houden voor alle producten die u of uw dierenarts aan uw paarden toedient.

U kan een blanco exemplaar van dit logboek downloaden op volgende link Interim Declaration of Medicinal Treatments. In dit logboek is ook het luik voorzien (part III) waarin u kan verklaren dat u uw paard uitsluit van de menselijke voedselketen. Aangezien dit logboek dient gevalideerd te worden, kan u dit best bij gelegenheid eens laten registreren en afstempelen door de KBRSF. Gezien het feit dat we ons momenteel in een overgangsperiode bevinden is het momenteel echter vooral belangrijk dat elke behandeling volledig in het logboek wordt ingevuld. De registratie en afstempeling is minder dringend.

Tevens wijzen wij u erop dat op 5 april 2010 ook de nieuwe FEI Veterinary regulations, FEI Equine Anti-Doping en Controlled Medication Regulations in voege treedt alsook de nieuwe FEI Equine Prohibited Substances List. U vindt beiden op onderstaande links:

FEI Veterinary regulations

FEI Equine Prohibited Substances Lis]Equine Anti-Doping and Controlled Medication Regulations

FEI Equine Prohibited Substances List

Meer informatie kan u ook vinden op de speciale website van de FEI: http://www.feicleansport.org

In de hoop u hiermee volledig geïnformeerd te hebben, verblijf ik,

Met sportieve groeten,

Ingmar De Vos

Secretaris Generaal KBRSF

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:13

Kreeg de nieuwsbrief gisteren ook in mijn mailbox binnen. Moeten we dan echt ieder zalfje (zelfs simpele wondenzalf), wormenkuur etc in dat logboek noteren. Mijn DA ziet me aankomen zeg straks in juni met halfjaarlijkse inentingen.

Vind het echt belachelijk om dit ook op provinciaal niveau te eisen. Op nationaal niveau kan ik inkomen maar op provinciaal niveau. :?

Straks moeten we ook nog onze where abouts invullen. :+

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 12:26

Ik deel je mening ook... belachelijk!

ja stel je voor dan een schorsing van 1 jaar _O- _O-

petraaken

Re: KBRSF - Nieuwe FEI Regels vanaf 5 april 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:35

enige uitleg van de VLP en de WVUR over het hoe en wat in te vullen mag ook wel vind ik. vind dit weer typisch iets voor België. Ben benieuwd of de LRV hierin ook mee gaat.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 12:43

Zowiezo heb ik het aan mijn rekker met mijn minipaarden, die gaan naar het buitenland en dergelijke, ze zouden ons zelf een boekje mogen opsturen om alles bij te houden. 10 keer makkelijker zo en dan heeft de DA wat werk te doen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:57

Tja dat betekend wel voor mijn DA alles dubbel invullen. Logboek en paspoort.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:58

vallen jou Mini's onder de FEI reglementering of moet dat vanuit het stamboek?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 13:02

Ooh nee idd haha :')
of toch denk het niet...

moet het eens gaan lezen zo te zien!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:29

heb gemaild naar het WVUR en blijkbaar komt dit bij de Confederatie van het paard vandaan (WVUR is er ook niet mee opgezet. Lag haast naast mijn stoel van het lachen bij de laaste zien van die mevrouw haar. Haar reactie was "straks hebben we meer boekhouding dan paarden op de wedstrijden _O- ). en als ik het goed begrijp vallen jou Mini's daar dus waarschijnlijk ook onder. Schijnbaar is het inderdaad zo dat we dus iedere zalfje, pilletje en dergelijk dus noteren. :roll: Het zijn jandorie geen topsportpaarden hoor op provinciaal niveau.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 15:55

Pffff :')
We gaan ze echt gaan volproppen met zalfjes en producten...

Ja zeg... |o |o

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:07

Ik zou dit toch wel eens gaan informeren bij het stamboek of ze er echt ondervallen. hele gedoe is wel belachelijk.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 16:09

Ja gaan we zeker moeten doen...