Zweedse Young Rider kampioene geschorst wegens doping

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zweedse Young Rider kampioene geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 10:16

http://www.eurodressage.com / Nieuwsredactie

Afbeelding
Sara Henrietta Bergstrom Kallstrom.
foto: http://www.tullstorp.nu

De Zweedse dressuurkampioene bij de Young Riders, Sara Henrietta Bergstrom Kallstrom, is door de Zweedse dressuurfederatie geschorst, nadat haar paard Garcia positief werd getest op doping tijdens een nationale dressuurshow.

De veertienjarige Zweeds warmbloedmerrie Garcia (Bernstein x Brisad) werd positief getest op het verboden middel Flunixin tijdens het CDN Djursholm concours, afgelopen 18 tot 20 september 2009. De amazone is met ingang van 12 maart 2010 voor 4 maanden geschorst.

Flunixin is een anti-onstekingsmiddel en zowel het A- als B-staal werden positief getest. De dopingtest werd verricht in een laboratorium in Uppsala, Zweden. Er werd een totaal van 230 nanogram Flunixin per mililiter aangetroffen in de urine van het paard.

Deze dopingzaak heeft voor oproer gezorgd in Zweden nadat Bergstrom Kallstrom haar onschuld probeerde te bewijzen door zelf op onderzoek te gaan. Volgens haar is de merrie besmet geraakt met de substantie toen ze voor drie dagen in een tijdelijk stal werd gezet. Vlak voor de huisvesting van haar merrie had een ander paard, genaamd Zorba, een maand lang in dezelfde stal gestaan. Dit paard werd met behandeld met Finadyn en Phenylbutazone tegen hoefbevangenheid. Zorba kreeg de medicatie via poeder in water, wat met een injectiespuit in de mond werd gespoten. Volgens Bergstrom Kallstrom is de medicatie op deze manier op de grond terecht gekomen waardoor de box besmet is geraakt. Voor Garcia haar intrek nam in de stal in verband met een wedstrijd, is de box slechts gedeeltelijk gereinigd en is niet alle bodembedekking uit de box gehaald.

De organisatie Swedish Trotting Association heeft deze verklaring onderzocht, en volgens hoofdveterinair Peter Forssberg is het niet mogelijk dat de grote hoeveelheid aangetroffen flunixin in het lichaam en de urine van Garcia afkomstig is van de grond van een stal. Voor de grote hoeveelheid aangetroffen flunixin had Bergstrom Kallstrom verder ook geen verklaring.

"Verboden medicatie is gewoon niet toegestaan," aldus Annika Ergard, sportdirectrice van de Zweedse paardensportfederatie. "Naast dat we een schone sport willen bereiken, moeten we vooral denken om het welzijn van het paard."

De zeer populaire Sara Henrietta tekende onlangs een grote sponsordeal met kledingfabrikant Gina Tricot, en wordt getraind door Jan Brink. Ze liet weten erg verdrietig te zijn door de schorsing. "De afgelopen jaren heb ik mezelf volledig toegelegd op het training van mijn paarden op professioneel niveau. Ik heb nog nooit verboden middelen aan mijn paarden gegeven in combinatie met wedstrijden. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover mezelf, mijn trainer en mijn sponsor."

"Ik zal nu mijn best te doen om zoveel mogelijk collega-ruiters te informeren over wat kan gebeuren als je met een paard op wedstrijd bent. Wees er nooit zeker van dat je een schone stal krijgt, en vraag van tevoren aan de staleigenaar of wedstrijdorganisatie of een paard met medicatie in de betreffende box heeft gestaan."

Captain

Re: Zweedse Young Rider kampioene geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:17

Hmm lastig.. Wie spreekt de waarheid?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:20

Tja, vindt ik elk geval het verhaal wat sterk dat het komt omdat een druppel op de stalvloer is gemorst wat door het paard is opgelikt en te hoge bloedwaarden heeft veroorzaakt..

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:20

Tja.... Spreekt ze echt de waarheid? Het is wel erg lullig als het wel zo zou zijn. Maar ja niks aan te doen toch?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:21

Ja vind ik ook hoor! := Ik denk ook eerder dat zij liegt maarja..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:25

heel sterk verhaal.en praktisch onmogelijk. evt. water word door de vloer geabsorbeerd.en er zit een dikke laag stro/krullen overheen. dan kan je nooit zulke waardes in je urine krijgen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:27

230 mililiter is niet iets van hé per ongeluk. Maar wie nu de waarheid spreekt..
Laatst bijgewerkt door Squawk op 16-03-10 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

flugelkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:27

Nou ik denk niet dat ze liegt. Dat verhaal van gemorste medicatie op de stalbodem...tja, onwaarschijnlijk. Maar ik denk niet dat zo'n jonge meid haar kansen zo zou verspelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:28

Lijkt me ook een sterk verhaal, en blijkbaar is het ook al onderzocht en is het niet mogelijk.

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:28

Sterk verhaal :roll:! inderdaad spicegirl, hoe kan er zo'n hoge waarde uit het onderzoeken komen?,
als .. de waarheid spreekt.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:31

Kan iemand mij uitleggen wat überhaupt het belang zou zijn bij het geven van Flunixin? (ik bedoel dan bij een gezond paard, ik heb het dus niet over Zorba)

Vreemd trouwens dat die Zorba Flunixin met Phenylbutazone kreeg, aangezien het wordt afgeraden om Flunixin met een andere NSAID te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Girl In The Mirror op 16-03-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:32

Gezien de niet kloppende eenheden even het origineel opgezocht. ;)

and contained 230 ng/ml

is de kloppende eenheid.

edit
(oh en voor de niet zo insiders flunixin meglumide = finadyne, die andere hoeft geen uitleg gok ik zo :+ )

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:40

Is eveneens een sterke pijnstiller hé. Mij lijkt het ook sterk dat een paard dat van de grond zou opeten. Bovendien zou ze dan toch ook moeten positief tekenen voor fenyl? Dat werd samen gegeven...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:46

Sjolvir schreef:

and contained 230 ng/ml

is de kloppende eenheid.

edit
(oh en voor de niet zo insiders flunixin meglumide = finadyne, die andere hoeft geen uitleg gok ik zo :+ )

dank, dat scheelt nogal wat. Ik heb het aangepast in de openingspost.

Ik heb overigens nog even het echte origineel opgezocht, en daar staat dit:
http://www.hastmagazinet.se/newsItem.as ... C3%A5nader
230 nanogram flunixin/ml urin

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:24

Ik vraag me af of het mogelijk is dat je via een stal zoveel binnen kan krijgen??? Enigste wat ik me dan kan bedenken is dat het paard wat er instond misschien zijn mond gespoeld heeft in de drinkbak? En dat het andere paard dit heeft opgedronken?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:25

Lielle schreef:
Sjolvir schreef:

and contained 230 ng/ml

is de kloppende eenheid.

edit

dank, dat scheelt nogal wat. Ik heb het aangepast in de openingspost.

Ik heb overigens nog even het echte origineel opgezocht, en daar staat dit:
http://www.hastmagazinet.se/newsItem.as ... C3%A5nader
230 nanogram flunixin/ml urin

Dat is wel even iets anders..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:26

Leuk koppie, maar ze kan slecht liegen. :')
Dan moet haar paard die hele stalvloer afgelebberd moeten hebben en daarnaast staan ze meestal niet op de kale vloer. :Y)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:29

Citaat:
Vooral in biologische matrices als bloed of speeksel is de concentratie te meten stof zo laag, dat men de term nanogram toch regelmatig nodig heeft. Een nanogram is gelijk aan 10-9 g, ofwel 0,000 000 001 gram.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:30

Het gaat in dit verhaal dus om 0,000 000 230 g/ml. Dit maakt het verhaal dus wel een stuk aannemelijker. Stel het paard dat hoefbevangen was, heeft net na die spuit met medicijnen water gedronken en laat dus wat van dat stofje achter. En het gezonde paard drinkt daar later van. Verliest dat stofje na een maand zijn werking of niet? Anders zou het bijvoorbeeld wel mogelijk zijn. Erg onwaarschijnlijk wel..
Laatst bijgewerkt door Squawk op 16-03-10 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:32

Maar ze noemden het toch 'grote' hoeveelheden??? Is dit een redelijk grote hoeveelheid dan?

tessaootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:32

Dit is vaak weer hun woord tegen het hare, maar 4 maanden schorsing is erg maar zeker niet het einde van de wereld wel?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:33

volgens de DA is het niet aannemelijk, omdat het nog steeds een (naar verhouding) grote hoeveelheid is. Ik kan niet beoordelen of hij daarin gelijk heeft, daarvoor heb ik geen kennis van zaken, maar ik kan dus ook niet oordelen dat haar verhaal wel klopt.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:34

Misschien een to be continued..

TheHorseTeam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:34

Als ze de waarheid spreekt, is ze wel heel slordig!
Een beetje goede stal, zorgt ervoor dat de paarden niet bij medicijnen kunnen komen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:35

TheHorseTeam schreef:
Als ze de waarheid spreekt, is ze wel heel slordig!
Een beetje goede stal, zorgt ervoor dat de paarden niet bij medicijnen kunnen komen!

Daar gaat het in deze helemaal niet om.