Pakezels het nieuwste wapen tegen bermbommen in Uruzgan

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Pakezels het nieuwste wapen tegen bermbommen in Uruzgan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 10:44

www.telegraaf.nl

Pakezels zijn het nieuwste wapen van het Korps Mariniers tegen bermbommen in Uruzgan.

Een ISAF-militair en een pakezel zijn al aardig aan elkaar gewend en trekken samen op in de Zuid-Afghaanse woestijn.

In tegenstelling tot jeeps en andere motorvoertuigen kunnen de dieren zich ook over niet geëffende paden in ruw terrein verplaatsen. "Dat is met het oog op de in de gangbare wegen ingegraven explosieven een groot veiligheidsvoordeel", aldus een sergeant-majoor van het korps in de Defensiekrant.

De mariniers werken sinds kort met zes lastdieren die ze bij Afghaanse boeren kochten. De dieren kunnen elk vijftig kilo aan drinkwater en voedsel op hun rug dragen waarmee vooruitgeschoven posten kunnen worden bevoorraad.

De samenwerking tussen de lastdieren en de militairen verliep aanvankelijk wat stug. "De ezels reageerden wat schrikachtig op ons en op hun nieuwe omgeving, maar inmiddels zijn ze volledig gewend. Zorgen wij goed voor hen, dan zorgen zij goed voor ons", aldus de mariniers.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:45

*BOEM*

Ja. Nu hebben we nog maar 5 pakezels.

Goeiemorgen zeg..
Straks loopt zo'n beestje te dicht langs de weg..

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:47

Tzja, lopen ze met hun baasje wel over de gangbare weg.
*boem*
Yup..ezel minder, man ezel kwijt. Die kans is in het reguliere leven daar net zo groot helaas.
In dit geval zijn ze overgekocht, en de kans klein want er loopt een militair naast die net zo min geraakt wil worden en die beestjes worden goed verzorgt. Vind het een slim plan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:48

Denk dat de beestjes het nu stukken beter hebben :)

Het gaat toch om de veiligheid van de militairen en als ze geholpen kunnen worden door ezels, alleen maar mooi toch.

upendo, dan vliegt de militair ook de lucht in ;). Volgens mij willen ze dmv een ezel het patrouilleren veiliger maken. In een
auto is het veel gevaarlijker dan op pad met ezels. De militairen willen niet geraakt worden, dus zullen de ezels ook
niet snel geraakt worden
Laatst bijgewerkt door zap op 16-03-10 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Wat een goed initiatief!

En zoals in het artikel staat kunnen ze met de ezels de minder begaanbare wegen afleggen waardoor er minder kans is op een bom. En moest er een bom zijn, lijkt het mij minder erg als er een ezel sneuvelt dan een mens

upendo

In zo'n pantserwagen heb je in mijn ogen nog steeds wel minder last van bermbommen dan met een ezel. Dacht ik. :Y)

Toushie

Re: Pakezels het nieuwste wapen tegen bermbommen in Uruzgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:50

Ik denk ook dat het juist goed is.
Ezel worden heus prima behandeld , en een militair wil net zo min geraakt worden als een ezel.
En als een Ezel ermee kan helpen bermbommen te ontwijken , is het helemaal super. Plus dat ze een goede verzorging krijgen.
Ik denk dat het een goed iniatief is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:51

upendo schreef:
In zo'n pantserwagen heb je in mijn ogen nog steeds wel minder last van bermbommen dan met een ezel. Dacht ik. :Y)

Niet als de bermbommen daar liggen waar de auto's wel rijden, maar de ezels niet lopen :P

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:55

Super idee en als de militairen willen kunnen ze de pakezels ook nog trainen dat ze aanvoelen dat er gevaar is in de grond. Zoals ze ook reageren op slangen. Dan zijn ze beiden veilig. En denk dat die pakezels vele malen beter hebben bij onze militairen dan bij de Afgaanse bevolking.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:11

mijn vriend is anders wel ontzettend dankbaar met die pakezels. IS overigs ook niet neiuw, dit was 2 jaar geleden al zo.

Hij was gruwelijk gevallen toen hij bezig was met een patroulle in afghanistan, en omdat ze een ezel gekocht hadden van de lokale bevolking (voor het pakwerk) kon mijn vriend wel op de rug van het beestje naar terug naar het kamp gebracht worden.

maar nieuw is het niet... word al veel langer gedaan dan dit bericht zegt. En ik zie mijn vriend liever in een bushmaster zitten dan langs zo'n ezel lopen, als zo'n bushmaster over een bermbom rijd hebben de jongens hooguit wat gebroken leden maten terwijl ze in een MB (gewone jeep) er waarschijnlijk niet levend vanaf komen. Met een patria weet ik niet hoe het zit, maar daar zit mijn vriend ook nooit in.

:+ als ik dit zo na lees ben ik voortaan best ingeburgerd als militair vrouw hahaha :+ een bussmaster is een heel groot gepanserd voortuig.
Laatst bijgewerkt door Urko op 16-03-10 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:14

Urko: Kan me voorstellen dat hij er blij mee is. En ja het nieuws uit Afganistan wordt alleen belicht op het moment dat het onze regering uitkomt. HEel veel komt pas veel later aan het licht of soms zelfs helemaal niet. Dat het niet nieuw is is al met veel nieuws daarvandaan helaas.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:22

weet ik niet, denk alleen dat de media veel verdraait...

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:31

Er worden in genoeg landen kuddes schapen in mijngebieden gejaagt. Liever een schaap op een mijn dan een kind.

Die ezels zijn nu stukken veiliger en worden nog beter verzorgd ook. Een beetje Afghaan weet wel meer dan 50 kilo op een ezel te krijgen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:35

Ik vind dit een goede zaak,ezels hebben een goed verzorgd leventje.En volgens mij voelt een dier elk gevaar wel aan,ook bermbommen,denk ik hoor.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:51

ja maar lieve bokkertjes hier....
daar zitten tussen de bergen/struiken/bosjes overal terroristen en als ze ze dood willen hebben , maakt voor hun een ezel meer of minder echt niet uit , want beschieten doen ze ook gewoon . Het is niet alleen maar bermbommen .

En nee , ik ben geen brutale relpuber ;) mijn vader is al een stuk of 5/6 keer heen geweest , en dus weet ik wel een beetje het hoe en wat .

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:54

Het zal wel werken dan zou ze niet snel over stappen op zo'n actie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:46

Kostolany schreef:
Urko: Kan me voorstellen dat hij er blij mee is. En ja het nieuws uit Afganistan wordt alleen belicht op het moment dat het onze regering uitkomt. HEel veel komt pas veel later aan het licht of soms zelfs helemaal niet. Dat het niet nieuw is is al met veel nieuws daarvandaan helaas.

De taliban kijkt ook TV.
Veel beslissingen van militairen daar wil je dus niet in het nieuws hebben, anders is een tegenactie wel erg snel opgezet.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:14

hmm... * ziet veel slachtoffers vallen onder de ezels *
de tegenstanders zullen er niet voor terugdeinzen om ook de ezels als mikpunt te gaan gebruiken.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:20

ik als luchtmobieler vind het een zeer goed plan hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:23

ruiter1992 schreef:
hmm... * ziet veel slachtoffers vallen onder de ezels *
de tegenstanders zullen er niet voor terugdeinzen om ook de ezels als mikpunt te gaan gebruiken.

Het staat duidelijk in de OP dat de pakezels worden gebruikt om de bestrate wegen (en dus wegen waar IED's kunnen liggen) te vermijden en via andere (rotsige) paden kunnen bewegen.

Daarnaast komt bij mij de volgende vraag op: 100 pakezels dood of 1 Nederlandse soldaat dood?

Kiki2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:45

Verschikkelijk.. wandelende bommen.. Het beeste zou het maar eens moeten weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:49

Kiki2010 schreef:
Verschikkelijk.. wandelende bommen.. Het beeste zou het maar eens moeten weten.

Even lezen, de dieren worden niet gebruikt als wandelende bommen, maar als vervoersmiddel om de gebruikelijke wegen (en dus bezaaid met IED's) te vermijden.