Gratis euthanasie evenement voor paarden in Amerika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gratis euthanasie evenement voor paarden in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:35

http://oregonlive.com / Nieuwsredactie

In Oregon, Amerika, zal de organisatie Sound Equine Options voor de tweede keer een gratis euthanasie sessie voor paarden organiseren. Deze zal op dinsdag 10 april plaats vinden.

De non-profit organisatie wil hiermee paardeneigenaren die niet langer voor hun paard kunnen zorgen, ontzien. De sessie moet er voor zorgen dat de dieren vredig aan hun einde komen in plaats van na een lange lijdensweg te sterven.

De euthanasie sessie is niet bedoeld voor paardeneigenaren die geen hooi meer kunnen betalen, maar voor zieke en lijdende dieren. Iedere eigenaar moet eerst een vragenlijst invullen, en de organisatie heeft het recht om paarden te weigeren die nog enigzins in aanmerking komen voor adoptie.
De paarden worden eerst door een veterinair onderzocht om te bekijken of het dier moet worden afgemaakt, of dat het nog in aanmerking komt voor een nieuw huis.

Afgelopen november werd een soortgelijk evenement georganiseerd. Zes paarden werden toen ingeslapen.
Oregon heeft al jaren te kampen met een overmatig aantal ongewenste paarden, en paarden die medisch gezien niet meer kunnen worden geholpen. Hoewel er nog geen officiele getallen zijn genoemd, denken de welzijnsmedewerkers dat het aantal ongewenste paarden en pony's met de maand stijgt.

Goof

Re: Gratis euthanasie evenement voor paarden in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:36

Vreemd om zoiets een "evenement" te noemen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:38

denk zomaar dat dat een vertaal iets is.

Ik vind het een erg goede zaak!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:39

Ja oke maar beter dan al die lijdende paarden omdat de mensen geen spuit kunnen betalen.
Dan heb je ook geen praktijken meer van mensen die hun paard gaan ophangen aan de bak van de shovel/kraan ofzo....
Dan maar beter zo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:40

Citaat:
evenement
Uitspraak: evənəˈmɛnt openbare gebeurtenis, gewichtig feit, merkwaardige gebeurtenis.
activiteit, gebeuren, manifestatie

Ik denk dat het een prima iets is voor mensen die een doodziek paard hebben maar verder geen euthanasie kunnen betalen :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:41

Moesten ze niet zo categoriek zijn over slachthuizen, zouden ze zo geen 'evenementen' moeten organiseren.

Maargoed, is toch nog beter dan de paarden gewoon laten wegcreperen.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:41

Prima initiatief !

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:46

Ik denk dat het een beetje cru klinkt als je het zo leest met 'evenment'. Maar als je erover nadenkt is het een goed initiatief ;) Kijk maar na het andere artikel over de verwaarloosde paarden in Ierland, liever dat ze zo overlijden dan aan de honger ergens in the middle of nowhere :o

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:13

Goed initiatief, ondanks dat het een beetje zielig klinkt. Maar deze dieren worden tenminste wel goed en in alle rust ingeslapen.. Denk dat je daar als eigenaar meer vrede mee hebt, dan wanneer je er geen geld voor hebt en het paard steeds verder aftakelt...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:17

Het verbaasd mij dat in een land waar zoveel mensen een wapen hebben er kennelijk niemand in staat is om netjes en met 1 schot een paard te schieten of nog niet op het idee gekomen is. Kogel is fors goedkoper dan kosten euthanasievloeistof en DA. En kan naar eigen inzicht ipv momentopname door iemand die het dier niet kent.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:31

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:32

Cayenne schreef:
Ik denk dat het een prima iets is voor mensen die een doodziek paard hebben maar verder geen euthanasie kunnen betalen :)

En dat denk ik ook :)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:33

tamary schreef:
Het verbaasd mij dat in een land waar zoveel mensen een wapen hebben er kennelijk niemand in staat is om netjes en met 1 schot een paard te schieten of nog niet op het idee gekomen is. Kogel is fors goedkoper dan kosten euthanasievloeistof en DA. En kan naar eigen inzicht ipv momentopname door iemand die het dier niet kent.

Daar moet je nog een flinke kogel voor hebben hoor, om door een paardenschedel heen te komen. Dan loop je het risico dat je niet raak schiet en voor je het weet staat hier een nieuwsitem over een idioot die zijn doodzieke paard ook nog eens heeft beschoten..

Ik vind overigens clinic een nog raarder woord dan evenement.. maar goed, hoe je het beestje ook noemt, fijn dat de mogelijkheid er is!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:46

Het klink als je het zo leest een beetje raar, alsof er zoiets als Horse Event is om paarden te euthanaseren zeg maar.
Maar goed zo zit het niet. En als er een paar paarden zo een hele lange lijdensweg wordt bespaard, dan moet het maar zo.
Het is wel een beetje apart.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:48

batje schreef:
tamary schreef:

Daar moet je nog een flinke kogel voor hebben hoor, om door een paardenschedel heen te komen. Dan loop je het risico dat je niet raak schiet en voor je het weet staat hier een nieuwsitem over een idioot die zijn doodzieke paard ook nog eens heeft beschoten..

Ik vind overigens clinic een nog raarder woord dan evenement.. maar goed, hoe je het beestje ook noemt, fijn dat de mogelijkheid er is!

Een beetje farmer heeft een flink geweer hoor..
Daarbij kan je ook van onder schieten, dan hoef je niet helemaal door de schedel heen en ben je er zeker van dat je raak schiet.
Ik ben het helemaal met je eens Tamary!

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:49

Batje je gaat toch niet van een afstand staan te schieten?
Als je een geweer hebt van voldoende zwaar kaliber en de loop tussen de ogen plaatst krijg je elk paard dood.
Schieten gaat sneller, dan inslapen met een spuitje.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:07

Maar niet elke eigenaar is een 'farmer', of heeft een zwaar kaliber pistool en weet waar hij moet schieten en kan het paard goed stilhouden.. Ik kan niet echt zeggen dat ik het een goed idee vind als jan en alleman z'n eigen paard maar dood gaat schieten..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:03

batje schreef:
Daar moet je nog een flinke kogel voor hebben hoor, om door een paardenschedel heen te komen.

Onzin, je weet duidelijk niet waar je het over hebt; kaliber .22 (licht jachtgeweer, ook gebruikt in zg schapenpistool hier), is meer dan genoeg een paard om te leggen. Moet de schutter uiteraard wel weten wat hij doet.
Overigens, inderdaad, wie had daar dat slimme idee paardenslacht te verbieden?

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:11

En als paardenslacht niet verboden was daar, was dit niet nodig geweest.

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:15

het lijkt me in deze het beste alternatief...

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:23

haha er komt nu een hele discussie op gang over geweren en kogels :Y)

maar goed initiatief voor eigenaren van écht lijdende paarden. inderdaad wel raar dat het een evenement/clinic wordt genoemd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:31

ruiter1992 schreef:
haha er komt nu een hele discussie op gang over geweren en kogels :Y)

maar goed initiatief voor eigenaren van écht lijdende paarden. inderdaad wel raar dat het een evenement/clinic wordt genoemd.

Bedoeling is eigenlijk om die paarden te laten adopteren. Alleen de dieren waarvan de organisatie denkt dat die niet meer te adopteren zijn ivm ziekte worden geëuthanaseerd. Hoop van harte dat die organisatie beetje realistisch is. Er is een fors paardenoverschot en flink veel eigenaren hebben geldproblemen door de economische crisis. Slachten kan in de VS niet meer, er gaan slachttransporten naar Mexico en Canada, maar ook dat is not done in de ogen van je omgeving (al kan ik me dat gezien de omstandigheden tijdens de reis wel voorstellen)

Kuggur schreef:
Overigens, inderdaad, wie had daar dat slimme idee paardenslacht te verbieden?
Stelletje penny's die dat zielugh vonden. Paarden hebben onder sommige omstandigheden helaas juist last van hun hoge aaibaarheidsfactor.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:47

tamary schreef:

Ik vind overigens clinic een nog raarder woord dan evenement.. maar goed, hoe je het beestje ook noemt, fijn dat de mogelijkheid er is![/quote]

Een beetje farmer heeft een flink geweer hoor..
Daarbij kan je ook van onder schieten, dan hoef je niet helemaal door de schedel heen en ben je er zeker van dat je raak schiet.
Ik ben het helemaal met je eens Tamary![/quote]

alsof al deze paarden van farmers zijn |o en dan nog mag je niet zomaar je eigen paard doodschieten.
En dan heb je een dood paard wat ga je daar mee doen? er is niet net zoals hier een destructie bedrijf die even je paard komt ophalen.
En ook al is Amerika groot niet iedereen met paarden heeft mega stukken land

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 01:00

Uhm...het ligt er maar net aan in welke staat je woont, of dat je wel of niet een wapen mag hebben. En wat voor wapen je mag hebben, want lang niet elk geweer is geschikt om een paard af te schieten. En inderdaad, als je je paard hebt afgeschoten, wat dan? Dan moet je nog steeds 5 of 600 dollar betalen om het op te laten halen!
Was laats trouwens iemand, die had geprobeerd om z'n paard af te schieten, dier ontsnapte en lipe 2 weken lang in de wildernes rond met een kogel in z'n hoofd...

Zulke "clinics" worden hier heel veel gehouden door rescue organisaties, veel mensen hebben op dit moment echt geen geld om hun paard in te laten slapen. Enige andere optie is naar de veiling, oftewel...slacht. Waarvoor ze opeengepakt in een vrachtwagen zonder eten en drinken naar Mexico moeten reizen.
Veel mensen die geen hooi meer kunnen betalen slapen trouwens ook hun gezonde paarden in, niet alleen zieke dieren. Er is hier een gigantisch overschot aan "grade horses" meestal QH of paints zonder papier, en Engels Volbloeden van de racebaan. Maar ook paarden met papier moeten eraan geloven hier! QH, Paints, Arabieren... drachtige merries, veulens, noem het maar op....
Dit gebeurd niet alleen in Oregon, dit gebeurd overal in de US op dit moment!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 02:43

idd het woord evenement vind ik verkeerd gekozen