Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_shana_

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-06-09
Woonplaats: Kerkrade

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:08

Het lijkt inderdaad vaak erop dat ouders bijv een manege zien als opvang voor hun kroost, pa en ma in de kantine plaatsnemen en helemaal niet op de hoogte zijn wat er afspeelt.
Overal waar dieren, machines, en werkzaamheden zijn zou men ten alle tijde op hun kinderschare moeten letten.

Deze jongen was 6, op die leeftijd hebben kinderen geen flauw benul van gevaar, zien het niet, en tarten het lot....

Dat de manege wordt aangepakt kan ik wel begrijpen, maar niet alleen de houder is verantwoordelijk, ben ik van mening (even ter aanvulling op mijn eerdere post).
Ook de ouders treft blaam, laat nooit je kind alleen....

Wie kent niet de voorbeelden op youtube, paarden en kinderen, meestal een goede cq leuke combi, maar het kan ook wel eens (goed) fout gaan....

BPVS

Berichten: 340
Geregistreerd: 22-09-09

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:24

Ik vind dit verschrikkelijk aan alle kanten. Maar het ergste is, dat de ouders niet op het kind hebben gelet. En hierdoor is de manegehouder het zwarte schaap.
Een manege is geen kinderopvang.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:27

ik heb toevallig wat kennisen hier en daar........... en die vertellen me nog wel eens wat........ oa ook dit

De zus van het jongetje bedreigde mensen die teveel informatie gaven.
de ouders van het manneke zaten gewoon in de kantine tv te kijken toen het gebeurde.
het ventje liep ook regelmatig samen met een zusje op zondag ochtend alleen op stal terwijl de ouders nog thuis lagen te slapen.
dat ventje is ook tig keer weggestuurd op de manege omdat er ineens paarden los liepen en dingen kapot gemaakt werden.
het kind is ook in de gevangenis geboren.


NOU? Om deze redenen gaan manegehouders strak heul strak de leeftijdsgrens van 12 aanhouden....... jammer joh als jij denkt je 10 jarige te dumpen op de manege........

je kan erbij blijven, een contract ondertekenen dat jij en alleen jij verantwoordelijk bent voor je kind op de manege, of je kind komt niet!

Zo gaat het werken :)

BPVS

Berichten: 340
Geregistreerd: 22-09-09

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:29

Of: "Kinderen en honden aan de lijn."

Wat een verhaal, hier boven!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:50

Kiwiko, ik denk dat dat een goede zet zal zijn van de maneges.

Vanaf 12 jaar zijn kinderen al een stukje zelfstandiger en wijzer en kunnen ze ook echt leren hoe ze met paarden om moeten gaan.

Daarnaast denk ik dat het ook verstandig is om een toegangshek te plaatsen bij de ingang van de manege's, zodat er alleen mensen/kinderen op het terrein kunnen als de manege ook echt geopend is. Hier in de omgeving hebben een paar manege's zo'n toegangshek en dat werkt wel.

_shana_

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-06-09
Woonplaats: Kerkrade

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:01

Denk idd dat een leeftijdsgrens positief werkt, normen en waarden zitten er dan (hopelijk) in, ze worden wijzer naarmate de leeftijd vordert, en misschien dat ouders van nu er van of door leren...

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:36

Het is een mooi idee van de leeftijdsgrens; maar maneges zullen dat niet snel instellen. Denk aan de omzet die ze mis lopen!!

Ik vind ouders die hun kinderen maar laten gaan overal en nergens sowieso zwaar irritant; en levensgevaarlijk. Het is geen speeltuin. Maar veel ouders zien dat niet in; en dat vind ik dus zo dom. Maar ja wat kun je daar aan doen? Een bordje ophangen bij de ingang; LET OP UW KINDEREN!! :D

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:41

Het eerste wat ik dacht toen ik dit berichtje las was: wat doet een 6-jarig kind bij de stapmolen?
Geen plek voor een kind, klaar. En eenieder die zo'n kind daar ziet, moet de verantwoording nemen om het daar weg te sturen.
De molen kan dan nog wel onveilig zijn, maar om de eigenaar te verwijten dat de knopjes verkeerd zaten etc. vind ik belachelijk.
Hij is NIET verantwoordelijk voor dit leed en het is alles behalve met opzet gebeurd.
Helaas een dom, zeer vervelend ongeluk voor alle partijen, die voorkomen had kunnen worden door toezicht/opvoeding van de ouders.
Een manege eigenaar kan immers niet altijd overal zijn om alle kinderen op z'n terrein in de smiezen te houden. Hij had het knulletje ongetwijfeld weggestuurd als hij het daar zag spelen.
Stapmolen is geen klimrek, toch?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:57

Roos_M schreef:
Het is een mooi idee van de leeftijdsgrens; maar maneges zullen dat niet snel instellen. Denk aan de omzet die ze mis lopen!!

Ik vind ouders die hun kinderen maar laten gaan overal en nergens sowieso zwaar irritant; en levensgevaarlijk. Het is geen speeltuin. Maar veel ouders zien dat niet in; en dat vind ik dus zo dom. Maar ja wat kun je daar aan doen? Een bordje ophangen bij de ingang; LET OP UW KINDEREN!! :D

jahoor maneges gaan dat heel makkelijk instellen......... de boete is namelijk vele malen hoger dan kinderen onder de 12 op kunnen brengen........

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:57

Manege is geen kinderopvang en ook geen kinderspeelplaats. Ik vind het triest voor de ouders dat het gebeurd is, zoiets wens je niemand toe. Ook vind ik het heel erg voor de manege eigenaar, vooral omdat hij door het toeschrijven van een boete toch 'schuld' krijgt :n . Van dat geld had hij beter goede aanpassingen kunnen maken voor de stapmolen (of een nieuwe kunnen kopen). Verantwoordelijkheid ligt naar mijn mening geheel bij de ouders.

Kaja

Berichten: 3880
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:45

KiWiKo schreef:
ik heb toevallig wat kennisen hier en daar........... en die vertellen me nog wel eens wat........ oa ook dit

De zus van het jongetje bedreigde mensen die teveel informatie gaven.
de ouders van het manneke zaten gewoon in de kantine tv te kijken toen het gebeurde.
het ventje liep ook regelmatig samen met een zusje op zondag ochtend alleen op stal terwijl de ouders nog thuis lagen te slapen.
dat ventje is ook tig keer weggestuurd op de manege omdat er ineens paarden los liepen en dingen kapot gemaakt werden.
het kind is ook in de gevangenis geboren.


Horen zeggen...
Vind het een beetje min van je om dit allemaal neer te zetten.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:47

Zo'n geldboete vind ik dus absoluut zinloos. Dat is alleen amar de staatskas spekken.

mezeja
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:47

Kaja schreef:
KiWiKo schreef:
ik heb toevallig wat kennisen hier en daar........... en die vertellen me nog wel eens wat........ oa ook dit

De zus van het jongetje bedreigde mensen die teveel informatie gaven.
de ouders van het manneke zaten gewoon in de kantine tv te kijken toen het gebeurde.
het ventje liep ook regelmatig samen met een zusje op zondag ochtend alleen op stal terwijl de ouders nog thuis lagen te slapen.
dat ventje is ook tig keer weggestuurd op de manege omdat er ineens paarden los liepen en dingen kapot gemaakt werden.
het kind is ook in de gevangenis geboren.


Horen zeggen...
Vind het een beetje min van je om dit allemaal neer te zetten.



Daar ben ik het ook helemaal mee eens, dat is wel heel makkelijk gedacht. Ik heb gehoord dat........, hier is sprake van diep menselijk leed dat misschien voorkomen had kunnen worden maar, helaas, nu eenmaal is gebeurd. Roddels en "van horen zeggen"is helemaal niet belangrijk. Verplaats je in beide partijen en je komt tot de conclusie dat niemand maar dan ook niemand hier beter van zal worden! Een gigantisch drama voor beide partijen! Schuld is hier niet de vraag, wel "hoe kunnen we hier mee leven??"Voor beide partijen is dit iets verschrikkelijks.

Rianntje

Berichten: 73
Geregistreerd: 29-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:32

ik ben het met Nickas eens..

wat moet zo'n jochie nou IN een stapmolen?
ik bedoel, hij stond er niet eens buiten, maar er in.
en de stapmolen stond aan..hij was er dus in aan het spelen.
ik vind het sowieso al raar dat dat jongetje alleen, zonder zijn ouders, op het terrein van een manege aan het spelen is.
Een bedrijf met dieren, machines etc.
Dat de stapmolen onvelilig was..nou en zou ik zeggen. Wie gaat er dan ook in een draaiende stapmolen spelen?
En al zou het jongetje daar het gevaar niet van inzien..waar zijn dan zijn ouders om hem te stoppen en te leren dat een stapmolen geen speelgoed is?
Ja..de bordjes. Die had hij ook niet kunnen lezen, hij was pas 6, en de stopknop had hij ook niet bijgekund..hij zat vast.

Had het manegepersoneel dan maar op het jongetje moeten letten? Altijd waken over de stapmolen, want er zou wel eens...?
nee toch zeker, dan was het wel een kinderopvang geweest.

Ik vind het heel sneu voor de ouders, die moeten nu leven zonder hun zoon, maar net zo goed voor de manege eigenaar..die heeft er nu voor altijd mee te leven dat er op zijn bedrijf, door zijn machine, een kind vermoord is, en hij moet daarbovenop ook nog een geldboete betalen.

Leeftijdsgrens lijkt me niet handig, zoals al is gezegd, zit een groot deel van de omzet van een manege in de kleine kinderen die willen leren ponyrijden.
Ik vind dat je als ouders zijnde op je kind moet letten, waar het ook is. Als je niet bij je kind kunt zijn om te zorgen dat het niks uitvreet, breng het dan alsjeblieft naar een crèche waar ze veilig op de wipwap kunnen en zich niet hoeven te vermaken met een stapmolen.

BPVS

Berichten: 340
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:46

Citaat:
Leeftijdsgrens lijkt me niet handig, zoals al is gezegd, zit een groot deel van de omzet van een manege in de kleine kinderen die willen leren ponyrijden.
Ik vind dat je als ouders zijnde op je kind moet letten, waar het ook is. Als je niet bij je kind kunt zijn om te zorgen dat het niks uitvreet, breng het dan alsjeblieft naar een crèche waar ze veilig op de wipwap kunnen en zich niet hoeven te vermaken met een stapmolen.

Leeftijdsgrens niet handig, zeg jij. Ik vind juist van wel, onder de 12jr. niet zonder ouders naar de manege en dan ook onder permanent toezicht van de ouders.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:48

Naar mijn mening hoort bij een goede bedrijfsvoering dat je machines en aparaten in orde zijn en voldoen aan de wettelijke eisen.

Blijft een triest ongeluk.

BPVS

Berichten: 340
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:01

Alleen de eisen voor stapmolens zijn tot nu toe vrij vaag en bovendien zijn ze geen kinderspeelgoed.

En op een manegeterrein kan een kind ook vermorzeld worden onder een tractor met brede banden en dan ligt het ook niet aan de tractor.

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:06

Als jij je terrein open stelt voor ouders en kinderen dan zijn de ongelukken voor jouw rekening. Puur zakelijk gezien dus.

Manegehouder heeft het ook puur zakelijk afgehandeld geloof ik.... heeft zelfs nooit bij de ouders geïnformeerd hoe het met hen was, heb ik begrepen.

Mijn vader heeft 35 jaar geleden ook een ongeluk gehad door een onafgeschermde machine op zijn werk (raakte daardoor gebruik van 1 hand kwijt). Is ook smartegeld voor uitgekeerd. En héél wat meer dan die luttele 7500,--.

Ik vind de rechter uiterst mild geweest.

BPVS

Berichten: 340
Geregistreerd: 22-09-09

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:12

En ik vind dat de ouders hebben gefaald.
Kinderen trekken zich nergens iets van aan, die fietsen ook zomaar een fabrieksterrein of boerderij op, en met alle gevolgen.
Ik snap die manegehouder best, een stapmolen is geen kinderattractie. Het kind had daar niets te zoeken.

naadjuuuh

Berichten: 125
Geregistreerd: 18-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:50

mezeja schreef:
KiWiKo schreef:
ik heb toevallig wat kennisen hier en daar........... en die vertellen me nog wel eens wat........ oa ook dit

De zus van het jongetje bedreigde mensen die teveel informatie gaven.
de ouders van het manneke zaten gewoon in de kantine tv te kijken toen het gebeurde.
het ventje liep ook regelmatig samen met een zusje op zondag ochtend alleen op stal terwijl de ouders nog thuis lagen te slapen.
dat ventje is ook tig keer weggestuurd op de manege omdat er ineens paarden los liepen en dingen kapot gemaakt werden.
het kind is ook in de gevangenis geboren.


Horen zeggen...
Vind het een beetje min van je om dit allemaal neer te zette.


Daar ben ik het ook helemaal mee eens, dat is wel heel makkelijk gedacht. Ik heb gehoord dat........, hier is sprake van diep menselijk leed dat misschien voorkomen had kunnen worden maar, helaas, nu eenmaal is gebeurd. Roddels en "van horen zeggen"is helemaal niet belangrijk. Verplaats je in beide partijen en je komt tot de conclusie dat niemand maar dan ook niemand hier beter van zal worden! Een gigantisch drama voor beide partijen! Schuld is hier niet de vraag, wel "hoe kunnen we hier mee leven??"Voor beide partijen is dit iets verschrikkelijks.


Het is voor beide partijene verschrikkelijk wat er is gebeurd.. en er is voor beide wat te zeggen..
Ik begreep van mensen die bij mij op stal staan mensen, die eerder ook op die manege hebben gestaan, dat de ouders nooit echt naar de kinderen omkeken.. zaten zelf altijd lekker in de kantine aan een biertje terwijl hun kinderen daar rondliepen over het terrein en toen was het kind pas 4jr.. hij had net zo goed de drukke weg op kunnen lopen die daar naast de parallelweg loopt of uit de hooiberg kunnen vallen.. het is misschien niet zo leuk maar ze waren dus wel erg makkelijk.. en dit heb ik dus niet via via via van horen zeggen maar direct van mensen die daar een tijd op stal hebben gestaan.

Aan de andere kant.. moet een stapmolen wel veilig zijn voor zover dat mogelijk is.. dus een noodknop zou toch wel het minste zijn wat erop had moeten zitten.. daar mag ook beste een boete voor gegeven worden.. maar hij had misschien iets minder hoog gemogen..

Nezzie

Berichten: 476
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:55

Citaat:
Als jij je terrein open stelt voor ouders en kinderen dan zijn de ongelukken voor jouw rekening. Puur zakelijk gezien dus.


En als je kinderen neemt, is het je verantwoordelijkheid om op hun veiligheid te letten. Een manege is nooit een veilige plaats voor kleine kinderen, dat kan gewoon niet. Als het jochie, zoals iemand al schreef, van het terrein af de weg op was gelopen, hadden de oduers dan geroepen dat er een hek had moeten staan vooraan het erf? Als het kind een box in was gelopen en Witje was per ongeluk boven op hem gaan staan, hadden dan de boxen maar op slot moeten zitten zodat kinderen er niet in kunnen? Als ouder zijnde laat je je zesjarige gewoon niet in zijn eentje over een manege wandelen. Kinderen van 6 lopen toch ook nog niet alleen naar school?

Citaat:
Manegehouder heeft het ook puur zakelijk afgehandeld geloof ik.... heeft zelfs nooit bij de ouders geïnformeerd hoe het met hen was, heb ik begrepen.


Een kennis van mij reed niet lang geleden op een lange, rechte weg. Bijna geen verkeer, geen rare onoverzichtelijke plekken. Auto voor hem gaat ineens, vanuit het niets, keihard op de rem. Hij zat er achterop. Samen schadeformulieren ingevuld, enzovoort. Echtpaar uit de voorste auto geeft nog aan zelf niet handig te zijn geweest.
Kennis besluit om paar dagen later een bloemetje te sturen naar deze mensen. Week later heeft hij een brief in de bus van een advocaat. Het sturen van het bloemetje is in de ogen van het echtpaar een duidelijke schuldbekentenis geweest en nu willen ze een vergoeding van hun emotionele schade van het ongeluk.
Sorry zeggen of een vriendelijk gebaar is blijkbaar schuld bekennen.

Verder kan ik me herrinneren dat in één van de vele voorgaande topics een andere klant van de manege vertelde dat het kind al een paar eerdere keren was weggestuurd bij de stapmolen, dat het geen kinderspeelgoed was. Dit in combinatie met de post van KiWiKo geeft voor mij aan dat de schuld toch echt iets minder bij de manege ligt en meer bij nalatigheid van de ouders.

Kiki2010
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-03-10

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:49

bah zeg.. :( Was er iemand bij die het kon voorkomen ? wel zo onnverantwoordelijk,

_shana_

Berichten: 96
Geregistreerd: 22-06-09
Woonplaats: Kerkrade

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:02

Als er iemand was die het had kunnen voorkomen, dan zou het a: de manegehouder moeten zijn, die zich 1x in de weet ik hoeveel tijd inleest in de regelgeving
b: de ouders cq oppassers van het kind.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 20:53

nou bij mij staat met stip op 1.......... de ouders hoor :)

melissa3
Berichten: 28
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Geldboete voor manege na dodelijk ongeval met stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:58

erg voor beide partijen .
zag ook een op show een jogetje het zelfde jaar ongeveer
ale hengsten eenvoor een gaan aaien die kan zo een hand erafbijten .
en waar dat de ouders waren weet ik niet de kleine was alleen