Paardrijden tijdens schooltijd mogelijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardrijden tijdens schooltijd mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 17:40

Nieuwsredactie

Paardrijden doe je meestal op een manege, je hebt éénmaal per week les. Of je doet het bijna dagelijks thuis (in je vrije tijd), als je een eigen paard hebt. School is dan voor sommigen een noodzakelijk iets dat de tijd aan besteden van de hobby onnodig verstoort.
Jongeren die graag met paarden en pony's omgaan kunnen vanaf komend schooljaar terecht bij het Edudelta College. In augustus 2010 start deze onderwijsgroep met een nieuwe opleiding VMBO 'paard' in vestigingen te Barendrecht, Middelharnis (Zuid-Holland) en Goes (Zeeland).

De nieuwe opleiding VMBO 'paard' is bedoeld voor alle middelbare scholieren, die vanaf de basisschool komen en die iets willen doen met paarden of pony’s. Vanaf de eerste schooldag beginnen de leerlingen aan de praktijklessen met paarden en pony’s. Dit alles onder begeleiding van ervaren docenten en instructeurs.

Anoniem

Re: Paardrijden tijdens schooltijd mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:41

Tsja...vind het eigenlijk best zonde.
Kinderen van 12 zien alles nogal zonnig in en ik denk dat zij niet begrijpen dat er niet veel toekomst zit in een paardenopleiding.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:43

Precies :j
Zijn maar weinig mensen in de paardenwereld die er geld in verdienen. Ze worden er niet de volgende Anky mee en ik denk dat de meeste van deze kinderen dat wel denken...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:45

Vind ik ook.
Om geld te kunnen verdienen in de paarden moet je niet alleen veel geluk hebben, maar ook nog eens veel geld, en dat hebben de meeste kinderen nu eenmaal niet.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:50

Ik denk dat ik het geen goede ontwikkeling vind.

Er zou eens een onderzoek gedaan moeten worden naar hoeveel studenten die met een opleiding zoals paardenhouderij beginnen, daadwerkelijk afstuderen en of in deze sector aan de slag gaan.
Mijn perceptie is dat vele meiden met deze opleiding beginnen omdat ze toevallig 1 of 2 paarden thuis hebben (of shetlanders :D ), waarbij er totaal geen solide basis zoals een reeds bestaand paardenbedrijf achter staat.
Volgens mij wordt er nu wederom een mogelijkheid verschaft voor de 'voor de leuk-amazones' om een dergelijke opleiding te volgen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:58

Ik ging ook paardrijden met school op de middelbare, maar daar zat geen beroepskeuze aan vast...
Welke paardengek van 12 jaar wil deze school nou niet? Zonder ook maar iets te overzien of te begrijpen. Veel jongeren vinden het al moeilijk genoeg om een profiel te kiezen, laten we de leeftijd dan niet nog jonger maken!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:03

Zouden er veel ouders zijn die hier toestemming voor geven? Ik zou als ouder
toch niet zo gelukkig zijn als mijn kind de keuze voor deze school zou maken. Ik dacht na de basisschool ook dat
ik met dieren wou gaan werken, niet specifiek paarden, maar achteraf blij dat ik wel eerst een 'gewone' middelbare
opleiding heb gedaan. Nu doe ik en studie in de zorg, weer heel wat anders :)
Ik ben benieuwd hoeveel ruimte er in de opleiding is ingedeeld voor het werken met paarden. Zijn dit extra uren en
doen ze daarnaast alles wat andere scholen ook doen? Dan kan het misschien niet zo veel kwaad, is het net zoiets als
een toneelclub na school.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:21

Zo raar is het nou ook weer niet. Er zijn al heel veel scholen met soprt klassen en topsportklassen in verschillende sporten. Voor voetbal kan alles, maar als je verder wil in de paarden is het ene stuk lastiger. Je krijgt wel veel vrij voor trainingen etc, maar het kan niet op school.
Het zou dus alleen voor de echte talenten moeten zijn met zware selectie vooraf en of je dat kan bepalen met 12 jaar??? Soms wel, vaak niet..........

Mijn zoon zit op niveau voetbal en gata naar een gewone middelbare, waar bij topsport wel veel mogelijkheden zijn. Veel jongens uit zijn team gaan wel naar de sportschool met topsportklas.

Daarnaast is het raar dat het alleen op deze plekken is, want 12 jarigen gaan niet snel uit huis, dus is het nog niet voor iedereen weggelegd en of je dan degene krijgt voor wie het bedoeld is???

Juliette_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:24

Middelharnis (Zeeland)?? is zuid-holland! :D

maar vind het wel een goed idee, ben benieuwd hoeveel gebruik hiervan gemaakt gaat worden...

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:26

was er maar zo'n school voor HAVO en VWO.
Het is altijd VMBO. zonde.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:28

lijkt me super leuk, maar je kan die keuze indd nog niet maken op 12 jarige leeftijd.. alleen met geluk /heel veel talent kun je ver komen en goed verdienen in de paardensport. maar dit hoeft geen rede te zijn niet te willen werken in de paardesector werken moet je idere dag en met plezier naar je werk is toch het beste wat er is?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:32

Maar krijgt men hiermee een gewoon vmbo diploma met daarnaast extra 'paard' ik bedoel, laten we zeggen ze doen dit 4 jaar en dan hebben dan een 'gewoon' vmbo diploma in handen, zie ik het probleem niet echt? Ik bedoel, na 4 jaar (vmbo is toch 4 jaar?) zullen ze wel doorhebben hoe zwaar het is tussen de paarden. Want ik neem aan dat deze opleiding iets verder gaat als 1 maal per week wat paardrijden. En na deze 4 jaar vmbo zullen ze toch nog moeten gaan studeren voor een echt paarden diploma en dan zullen ze ook wel tegen de lamp lopen... En er zullen er ook genoeg zijn die na 4 jaar zoiets hebben van 'nee, dit werk wil ik echt niet de rest van mijn leven doen?' of die inzien dat werken in de paarden niet echt leuk en makkelijk is, dan zullen ze toch al gauw kiezen voor een andere verder opleiding.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:32

runasays schreef:
was er maar zo'n school voor HAVO en VWO.
Het is altijd VMBO. zonde.

Jij zegt het, ik dacht het!!

Toch kan ik me ook best voorstellen dat mensen het zonde vinden omdat er zo weinig werk te vinden is 'in de paarden'. Maar dan nog, ik denk dat als je echt graag wil, je er wel komt. Dus, zonde dat het weer alleen voor VMBO is.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:33

jeetje, en dan nog meer kansloze paardenmeisjes die de paarden in willen? ben zo blij dat mijn ouder sme toen gewoon hebben gezegd: je gaat maar gewoon studeren, als je daarna nog iets in de paarden wilt kan dat nog steeds, maar heb je oo een echt diploma..nu heel blij mee! :Y)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:34

tja, je kunt het ook zo zien:
Het kunnen omgaan met paarden op school geeft een extra motivatie voor deze leerlingen. Daarbij geeft het al wat jonger een beeld van de paardenhouderijsector. Daarbij speelt wat mij betreft ontmoediging een grote rol. Veel leerlingen kiezen ervoor na die school een heel andere opleiding te volgen.
In de vier jaar vmbo zien ze dat het werken in de paarden zwaar lichamelijk, vies en slecht betaald is. De meeste kiezen dan een andere opleiding.

Dat het niet op de havo kan: daar past het gewoon niet bij, dan heb je daar geen tijd voor. Op de laagste leerwegen van het vmbo hebben alle leerlingen praktijk en daar past de paardenklas ook in.

Het clusius college in noord holland heeft ook op meerdere vestigingen een paardenklas. Ben je klaar met het vmbo dan ben je echt geen anky maar heb je met plezier de praktijkvakken gevolgd en een beeld van de paardenhouderij.

edit: LauEef, we zijn het met elkaar eens.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:36

Ik denk dat je het zo moet zien:

jonge kinderen zien het idd zonnig in, nu moeten ze 4 jaar elke dag aan de gang met paarden, ik denk dat 90% ineens geen mbo opleiding meer kiest met paarden ;)

Dus heb je het probleem verlegd en kiezen ze iig een goede mbo opleiding, want het "iets met paarden" hebben ze al gehad ;)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:39

Dat hadden ze 8 jaar eerder moeten doen :(

Wel fijn voor de mensen die nu de kans willen!!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:43

Ja inderdaad, altijd VMBO.
Nu ga ik volgend jaar naar 3 vmbo, en ik kom van 3havo af, en mijn nieuwe school start hier ook mee (paardenklas). En dat is het Wellant College in Houten.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:43

Ik doe de paardenklas en dan heb je ook theorie en paardrijden,
En dan is het 1x in de week, de ene week naar de manege en de andre week zijn me op school!
Het is 4jaar, maar je kan er na 2jaar ook afgaan!
En na die 4jaar krijg je ruiterbewijs
En kan je naar het mbo en iets met paarden gaan doen als je dat zou willen
En als je niet voor paardenklas kiest
Heb je welleertijd, dat is met allemaal studie lessen en alles!
En ik zit op het wellant college in klaaswaal

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:45

Gaat het wel om een paardenopleiding? In mijn school waren we verplicht twee keer per week te sporten buiten de lesuren..maar georganiseerd in samenwerking met de school. Ik heb jarenlang op woensdagnamiddag en vrijdagavond paard gereden in een manege die dat organiseerde met de school. Twee keer per week was minimum, wij gingen spontaan ook zwemmen en dansen, want dat waren cursussen die redelijk 'vrij' waren (in een Katholiek college ;-)) en die onder de middagen liepen in de school.
ps: ik spreek over eind jaren '80-begin '90 ;)

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:49

Arrg, idd kammer dat het alleen vmbo is :(

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:00

Volgens mij is er vorig jaar/dit jaar in Houten hier ook al een 'paardenklas' begonnen..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:01

missblondie schreef:
Volgens mij is er vorig jaar/dit jaar in Houten hier ook al een 'paardenklas' begonnen..

Dat zei ik net _O-
Maar het begint dus volgend jaar met de 1e klas. Dus ik kan er niet in helaas. :\

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:03

Jammer dat ze dat dan weer alleen op het vmbo doen en niet ook voor de havo of het vwo. Ik denk zelf dat het niet zo'n goede ontwikkeling is/word. Maar toch erg leuk dat de kans er is :j

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:03

Ik vindt dat dit weer een zinloze expeditie is... VMBO'ers (niet persoonlijk bedoeld), maar kunnen die niet beter iets 'gaan leren' in de zin van: Richting je opleiding. Ze hebben denk ik meer aan wat meer kennis...

Ikzelf zit op het Gymnasium en zou graag 'tijdens' mijn lessen gaan paardrijden en mij verdiepen in NH en bitloos rijden, waarbij ik let op de anatomie en de reacties die het lichaam moet verwerken (tsjaa... kort samengevat :') ) Ik denk dat ik het beter kan hebben dan diegene die op een dusdanig niveau zitten waarbij ze beter - zoals eerder gezegd - iets richting opleiding/baan kunnen gaan doen. Want zoals hierboven gezegd, is er in de paardenwereld geen grote kans om vanaf niets (weinig geld en bezit) "ineens" een rijk, succesvolle baan te bezitten.

En hier in Almere zit een school voor VMBO waarbij ook Paardenhouderij kan worden gevolgd.