Grote bestuurscrisis bij KNHS Zeeland door rhino-virus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Grote bestuurscrisis bij KNHS Zeeland door rhino-virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 10:00

http://www.pzc.nl

Het voor paarden besmettelijke rhinopneunomie-virus dat enkele weken geleden werd ontdekt in manege De Scheldestad in Vlissingen, heeft niet alleen tot de dood van twee paarden geleid maar eiste ook in het bestuur van de KNHS regio Zeeland zijn tol.

De, door het bestuur, getroffen maatregelen om verdere besmettingen met het virus te verkomen, zijn voor vicevoorzitter Paul Burm aanleiding per direct uit het bestuur te stappen. Burm verwijt voorzitter Leon Phernambucq en secretaris-penningmeester Kor van de Werve solistisch optreden bij het opleggen van een negatief reisadvies voor paarden uit de kring Walcheren. Door die maatregel moest half februari het Zeeuws kampioenschap voor springruiters in Heikant worden afgelast.

De titelstrijd werd verplaatst naar zes maart, maar op die dag waren er ook wedstrijden in stal De Kroo in Nieuw- en Sint Joosland. Dat was voor Burm, ook voorzitter van ruiterclub Hulst die het ZK organiseerde, de druppel die de emmer deed overlopen. ,,Met het reisverbod werd door de voorzitter en de secretaris onnodig paniek gezaaid. Ze gingen hun boekje te buiten, want dat is een bevoegdheid van de AID. Bovendien raakte de maatregel kant noch wal. Ruiters uit Westkapelle mochten niet reizen. Iemand uit Borsele, dat aan het besmette gebied grenst, kon gewoon de weg op. Het gevolg was dat er veel ruiters afschreven voor het kampioenschap. Ze wilden geen risico op besmetting lopen. ''

,,Met veel moeite vind je dan een andere datum en dan blijkt tot overmaat van ramp dat op dezelfde datum in ook Nieuwland met toestemming van het regiobestuur een springwedstrijd wordt gehouden, met Zeeuwse deelnemers op de startlijst. Terwijl op de regiovergadering het besluit was genomen dat er geen twee springenwedstrijden op dezelfde dag mogen worden gehouden.'' Secretaris Van de Werve is zich van geen kwaad bewust. ,,Toen we door de veearts van het virus op de hoogte werden gesteld, hebben we om verspreiding te voorkomen geen reisverbod, maar een negatief reisadvies gedurende drie weken voor paarden en pony's afgegeven voor de kring Walcheren. Daar was iedereen in het bestuur het mee eens, ook Paul Burm. Ook het bondsbureau in Ermelo hebben we ingelicht en ook daar stond men volledig achter de maatregel. Voorzitter Phernambucq is lid van de commissie 'besmettelijke paardenziekten' en ook hij vond het een juiste beslissing. Toen veearts Henk van Dijk ons liet weten dat het gevaar geweken was, is het reisadvies direct ingetrokken en kon het kampioenschap alsnog worden gehouden. Tot op dat moment hebben wij niets van Paul Burm gehoord.''

Daarna heeft Van de Werve Stal de Kroo gevraagd de springwedstrijd een week later te houden. Dat bleek onmogelijk omdat er op die datum al een dressuurwedstrijd was gepland. ,,En afgelasten was volgens De Kroo ook geen optie, omdat de wedstrijd al vier weken was volgeboekt. ''

,,Toen bekend werd dat er ook in Nieuwland gesprongen zou worden, ben ik door Paul Burm opgebeld. Hij was behoorlijk boos en vertelde mij dat hij met onmiddellijke ingang bedankte voor het regiobestuur. Ik wacht nog op de brief waarin hij bevestigt dat hij zijn functie neerlegt.''

Van de Werve begrijpt niet waarom Burm zich zo boos maakt. ,,Ik heb gehoord dat die enorme deelname door De Kroo schromelijk is overdreven. Er is niet meer dan een handjevol Zeeuwen gestart. Enkelen van hen hebben mij verteld dat, ook al was de wedstrijd in Nieuw- en Sint Joosland niet doorgegaan, ze ook in Heikant niet zouden zijn gestart. Ze vonden dat ze daar niets te zoeken hadden omdat ze op het kampioenschap geen schijn van kans maakten.''

Verwante artikelen:

[VN] Rhinopneumonie geconstateerd in Vlissingen
[VN] Negatief reisadvies in regio Zeeland weer opgeheven

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:40

Ai..... Ik denk dat de schoen meer wringt vanwege de wedstrijd in Nieuwland. De ongelijkheidsstrijd tussen de 'overkanten' speelt al wat langer.
Het negatief reisadvies kan men het toch eigenlijk alleen maar mee eens zijn? Gebied 'Walcheren' aanduiden was simpelweg het duidelijkst en makkelijkst.
Hopelijk is het gauw weer rustig in het regiobestuur ;)

sandradeboer

Re: Grote bestuurscrisis bij KNHS Zeeland door rhino-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:59

Wat een gezeik zeg! Gezondheid van de dieren gaat voor alles.
Altijd die ego's....

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:26

Inderdaad Sandradeboer.
Wat ik uit dit verslag kan opmaken is dat deze meneer Burm het er mee eens was, totdat het bekend werd dat de wedstrijd reorganiseren niet meer mogelijk was. 2 paarden dood is ook niet niks, een ''negatief reisadvies'' lijkt mij zeer gepast in zo'n situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:55

Kelly_ann schreef:
Ai..... Ik denk dat de schoen meer wringt vanwege de wedstrijd in Nieuwland. De ongelijkheidsstrijd tussen de 'overkanten' speelt al wat langer.
Het negatief reisadvies kan men het toch eigenlijk alleen maar mee eens zijn? Gebied 'Walcheren' aanduiden was simpelweg het duidelijkst en makkelijkst.

Niet alleen in de paardensport hoor...

Ik begrijp op zich wel dat hij een beetje boos is, maar om nou gelijk uit het bestuur te stappen vind ik ook onzin...
Ze hadden er wel gelijk wat eerder mee mogen komen dat er al een wedstrijd gepland was op 6 maart, zodat daar rekening mee gehouden kon worden. En was het niet al langer bekend dat de wedstrijd in Heikant op 6 maart gehouden zou worden? Dan had ik het namelijk wel zo symphatiek gevonden vanuit Nieuw St. Joostland als ze er rekening mee hadden gehouden.

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:03

Ik begrijp op zich wel dat hij een beetje boos is, maar om nou gelijk uit het bestuur te stappen vind ik ook onzin...
Ze hadden er wel gelijk wat eerder mee mogen komen dat er al een wedstrijd gepland was op 6 maart, zodat daar rekening mee gehouden kon worden. En was het niet al langer bekend dat de wedstrijd in Heikant op 6 maart gehouden zou worden? Dan had ik het namelijk wel zo symphatiek gevonden vanuit Nieuw St. Joostland als ze er rekening mee hadden gehouden.[/quote]

de ruiters bebalen toch zelf waar ze starten hoor ook als het een week verzet zou zijn ,
staat ook in de beginpost ..dus dat maakt niet uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:07

amaretto20 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ze hadden er wel gelijk wat eerder mee mogen komen dat er al een wedstrijd gepland was op 6 maart, zodat daar rekening mee gehouden kon worden. En was het niet al langer bekend dat de wedstrijd in Heikant op 6 maart gehouden zou worden? Dan had ik het namelijk wel zo symphatiek gevonden vanuit Nieuw St. Joostland als ze er rekening mee hadden gehouden.

de ruiters bebalen toch zelf waar ze starten hoor ook als het een week verzet zou zijn ,
staat ook in de beginpost ..dus dat maakt niet uit

Het ging over het Zeeuws Kampioenschap?
Dat deze verzet was naar 6 maart?

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:15

ja daarom ook , staat er ook in dat ruiters toch niet hadden gegaan

Van de Werve begrijpt niet waarom Burm zich zo boos maakt. ,,Ik heb gehoord dat die enorme deelname door De Kroo schromelijk is overdreven. Er is niet meer dan een handjevol Zeeuwen gestart. Enkelen van hen hebben mij verteld dat, ook al was de wedstrijd in Nieuw- en Sint Joosland niet doorgegaan, ze ook in Heikant niet zouden zijn gestart. Ze vonden dat ze daar niets te zoeken hadden omdat ze op het kampioenschap geen schijn van kans maakten.''

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:15

Het kampoeinschap is verzet naar 6 maart , normaal was er die dag een dressuurwedstrijd dus die hebben ze nu verzet naar april. Ergens snap ik wel dat hij boos is, op een dag van kampoeinschap zouden er inderdaad geen andere wedstrijden mogen georganiseerd worden. Maar dit nu een apart geval. Het is ook begrijpelijk dat de andere maneges hun wedstrijd niet willen aflassen. En als je als ruiter vindt dat je geen kans maakt op dit kampoeinschap, waarom dan zoveel geld betalen om op heikant tegeraken als je ook in de kroo kunt starten.

Maar goed, er is eerlijk gestreden op heikant , ik vind niet dat ze te klagen hebben. Er zijn 5 fantastiche kampioenes uitgekomen.

Even off-topic; wat ik wel raar vind dat als hij ontslag heeft genomen hij wel de prijzen kwam overhandigen van aan de kampioenen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:31

tja ze hadden het ook door kunnen laten gaan in februari. tja dan waren ze vanuit walcheren niet welkom geweest denk ik.

Ik vind de beslissing begrijpelijk dat het verzet is. Jammer dat het gelijk valt met een andere wedstrijd maar inderdaad de ruiter bepaalt zelf waar hij wilt starten. en tja denk dat in nw en st joostland veel deelname komt uit Brabant. Tja??
Noodzaak vind ik het. Ze hebben het heus niet voor de lol gedaan.

En tja kan Dhr Burm wel beetje begrijpen maar vind het erg overdreven om gelijk uit het bestuur te stappen. Erg jammer.

En idd een kampioene ben ik erg blij mee. Die is van mijn club.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:40

Jammer dat het tegelijk valt, maar ik snap ze wel. Ze doen het heus niet voor de lol :) .

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:21

Even off-topic; wat ik wel raar vind dat als hij ontslag heeft genomen hij wel de prijzen kwam overhandigen van aan de kampioenen.

Ik vind dat niet raar!!!!! Paul is namelijk de voorzitter van Club Hulst en heeft dus toch wel recht om voor zijn vereneging die dus dat Kamps. organiseerde de bekers te overhandigen!! Dat staat dan toch buiten dat hij is op gestapt uit het bestuur van knhs-zeeland!!!!

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:10

dion1anouk schreef:

Ik vind dat niet raar!!!!! Paul is namelijk de voorzitter van Club Hulst en heeft dus toch wel recht om voor zijn vereneging die dus dat Kamps. organiseerde de bekers te overhandigen!! Dat staat dan toch buiten dat hij is op gestapt uit het bestuur van knhs-zeeland!!!!

Nee ik vind het raar want hij werd omgeroepen als voorzitter van KNHS zeeland. Had niets met hulst zelf te maken. Maar goed vind het jammer dat hij uit zijn functie stapt, is een aangename man.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:28

Bizzybijtje schreef:

Das een beetje onzin. Heikant wist helemaal niet lang dat het verzet zou worden. het zou nl gewoon doorgaan op hun eigen datum, en hadden de ruiters vanuit walcheren (waaronder ik) pech en konden niet mee doen aan het ZK.
Én de kroo kon het niet verzetten omdat de wedstrijd ver van te voren was ingepland, en ze anders met de dressuurwedstrijd in de knoop kwamen.
Ik vind het een beetje overtrokken hoor dat hij ontslag heeft genomen, las het vanmorgen in de krant, heb het bijna met open mond gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:36

casperrr schreef:
Bizzybijtje schreef:

Das een beetje onzin. Heikant wist helemaal niet lang dat het verzet zou worden. het zou nl gewoon doorgaan op hun eigen datum, en hadden de ruiters vanuit walcheren (waaronder ik) pech en konden niet mee doen aan het ZK.
Én de kroo kon het niet verzetten omdat de wedstrijd ver van te voren was ingepland, en ze anders met de dressuurwedstrijd in de knoop kwamen.
Ik vind het een beetje overtrokken hoor dat hij ontslag heeft genomen, las het vanmorgen in de krant, heb het bijna met open mond gelezen.

Sorry hoor, dat ik even mis ben :)

LindavHilten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:19

Met rhino moet je goed oppassen, dus ik vind het verstandig om in zo'n geval zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen te nemen. Als ik wist dat er op een kampioenschap risico was om rhino op te lopen zou ik sowieso niet starten, ook al mocht het wel. Dus denk dat er, als de kampioenschappen door waren gegaan met het risico van besmette paarden die deelnemen, heel veel afzeggingen waren gekomen. Gezondheid boven alles!

Als er een uitbraak was gekomen waren er veel meer wedstrijden afgelast en heel veel meer elende dan alleen dat. Lijkt me aan een regiobestuur om op een hoger schaalniveau dan een individuele vereniging te kijken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:30

Kelly_ann schreef:

Het zal nog wel een heeeule poos onrustig blijven, aangezien op hun site staat dat (bijna) alle regiobestuurders dit of volgend jaar moeten aftreden ( i.v.m. maximale bestuurstermijnen ). Als het zo gezellig is, zal het lastig zijn vervanging te vinden.

Deze strijd speelt al jaren, en bij elke kalendervergadering wordt hij weer uitgevochten, waarbij de strijd soms heel hoog kan oplopen. Het is lastig om mensen naar de overkant te krijgen ( vanaf allebei de eilanden ;) ), en gezien de teruglopende populatie springruiters is het gewoon moeilijk een leuke wedstrijd neer te zetten. Dan kunnen ze wel blijven zwartepieten, maar misschien is het verstandig dat de organisatoren eens een beetje gaan samenwerken, van alle kanten. Zodat er een kwalitatief aantrekkerlijk aanbod aan concoursen in Zeeland blijft, in plaats van elk weekend drie concoursjes waar een halve paardenkop aanwezig is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:43

Ja, ik had het gezien, ze hebben bijna een compleet nieuw bestuur nodig komend jaar.

De Kroo heeft een aardige monopoliepositie ontwikkeld de afgelopen jaren, met hun eigen wedstrijden, en die van de plaatselijke vereniging. Dat maakt het lastig voor andere concoursen om tegenop te boxen. Toch denk ik dat met een goede planning en inderdaad samenwerking een aantal mooie grote en kleinere concoursen te organiseren zijn. Misschien is dat waar Dhr. Burm voor aan het vechten was?

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:47

wat dat betreft is het moeilijk plannen id met nw en st joostland. Die hebben haast altijd wedstrijd. Tja wij zitten er een eind vanaf dus ja. EN vanuit die hoek komen ze niet snel onze kant op.

Maar kan dat Dhr Burm daar mee bezig is. Ik ga zelf eerlijk gezegd ook niet naar de overkant. Maar ken wel mensen van hier die het wel doen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:06

Aan de andere kant.. De Kroo is degene geweest die het hoofd boven het maaiveld heeft gestoken door flink te investeren in een mooie accommodatie. En dat doe je natuurlijk niet om er een enkele keer per seizoen een wedstrijdje te houden....

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:42

Nee idd, die accomodatie is daar gewoon te mooi voor. Wat je dan vaak hebt is dat er in de winter wel leuke rijbakken zijn gelijk op heinkenszand, maar geen zomerwedstrijden. En op Kroo hebben ze het alle 2, zovel voor zomer als voor winter.

Maar zoals ZESIRMA zegt, zouden ze beter gaan kijken ivm wedstrijd organiseren. Hoe vaak heb je niet dat er 2 of 3 wedstrijden op de zelfde dag zijn? Vooral dressuur dan. En je moet dan eens kijken naar het deelnemers veld overal 5 combinaties in of minder. En als er wedstrijd is aan de overkant waarom zou je naar daar gaan en zoveel tol betalen als je op Zeeuwsvlaanderen zelf kunt rijden. En omgekeerd natuurlijk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:45

Kelly_ann schreef:
Aan de andere kant.. De Kroo is degene geweest die het hoofd boven het maaiveld heeft gestoken door flink te investeren in een mooie accommodatie. En dat doe je natuurlijk niet om er een enkele keer per seizoen een wedstrijdje te houden....

Dat ben ik wel met je eens, maar er moet van hun kant ook begrip zijn dat veel ruiters wel eens een keer willen rondsturen op een kleiner concours. Om ervaring op te doen, om eens niet te hoeven opboxen tegen de eerste twintig profs, die misschien nog eens wat kruimels overlaten. De houding van De Kroo stuit veel mensen tegen de borst, met name op de regiovergaderingen. Ik snap hun instelling, zij zitten er als profs in die gewoon hun boterham moeten verdienen.

Voor de anderen is het liefdewerk oud papier, maar die willen ook graag mooie dagen neerzetten. De kleine verenigingen moeten goed kijken naar wat zij te bieden hebben. Als ik naar ons eigen concours kijk, wij zitten altijd stamp en stamp vol, ook al organiseert de buurman ook een concours, waar dan 18 combinaties starten. En dat is eigenlijk achterlijk, want als we willen dat we als kleinere verenigingen ook mee kunnen doen, dan moeten we niet elkaar ook nog eens gaan beconcureren. Ach, het zal wel weer gezellig worden bij de indoor-kalendervergadering dit voor jaar.....ben blij dat ik me er niet meer mee hoef te bemoeien :P

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:52

Ik vind het niet netjes van De Kroo om die wedstrijd door te laten gaan. Het zijn wel de zeeuwse kampioenschappen, dan moet er geen "concurrentie" zijn van andere wedstrijden.
Als de indoorkampioenschappen zijn is er toch ook een startverbod voor de geplaatsten?

Ze hadden het best een weekje kunnen verzetten, oke ze hadden op 13 maart een dressuurwedstrijd, maar 14 maart was dan toch ook een optie geweest.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:41

14 maart was er een FNRS springwedstrijd...

Sja.. vraag is of het in dit geval (overmacht) elkaar heeft gebeten?

Kleine concoursen zullen denk ik niet echt in de weg liggen met zo'n grote fabriek als de Kroo.. allicht over de kalender? aangezien De Kroo als het ff kan ieder weekend een evenement heeft ;)

Ikzelf vind het heel fijn om de keus de hebben tussen een grote wedstrijd en een rustiger accomodatie...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:49

cdetje schreef:
Ik vind het niet netjes van De Kroo om die wedstrijd door te laten gaan. Het zijn wel de zeeuwse kampioenschappen, dan moet er geen "concurrentie" zijn van andere wedstrijden.
Als de indoorkampioenschappen zijn is er toch ook een startverbod voor de geplaatsten?

Ze hadden het best een weekje kunnen verzetten, oke ze hadden op 13 maart een dressuurwedstrijd, maar 14 maart was dan toch ook een optie geweest.

Citaat:
Daarna heeft Van de Werve Stal de Kroo gevraagd de springwedstrijd een week later te houden. Dat bleek onmogelijk omdat er op die datum al een dressuurwedstrijd was gepland. ,,En afgelasten was volgens De Kroo ook geen optie, omdat de wedstrijd al vier weken was volgeboekt. ''

De startlijst bij de kroo was niet denderend, en op het kampioenschap al helemaal niet :n deden er maar 12 mee in mijn categorie.