FEI scherpt reglementen voor optomingen bij pony's aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

FEI scherpt reglementen voor optomingen bij pony's aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 19:36

http://www.knhs.nl

De FEI heeft met ingang van 1 januari 2010 de optomingen voor pony’s aangescherpt. Dit betekent dat niet meer alle optomingen zijn toegestaan. De FEI is bij het opstellen van de toegestane bitten uitgegaan van de richtlijnen die de KNHS in haar Wedstrijdreglement Springen 2009 al hanteerde tot en met de klasse M.

Vanaf heden zijn voor de pony’s in de klasse Z en hoger naast alle optomingen die vermeld staan in het KNHS Wedstrijdreglement Springen 2009 eveneens de volgende bitten toegestaan:
• Gebroken en ongebroken Pelham ook hier geldt dat er gebruik gemaakt moet worden van het Pelhamvorkje (verbindingsriempje) of dat de teugel aan de grote bitring bevestigd moet worden.
• Thiedeman bit.
• Ongebroken rubberen trens eventueel met scharen.
• Kneveltrens eventueel met scharen.
• Pessoabit teugel mag bevestigd worden aan een van de 3 ringen (keuze is vrij).

Voor alle bitten geldt dat er slechts met één teugel gereden mag worden!

Verdere informatie hieromtrent kun je vinden op http://www.fei.org discipline jumping. Klik vervolgens op rules.
De desbetreffende bijlage (Appendix A) treft je aan in het reglement (Rules for Jumping Events) op pagina 127.

macke

Re: FEI scherpt reglementen voor optomingen bij pony's aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:57

waar zijn nu de dressuurruiters met hun commentaar over de slof en thiedeman teugel?? Ik vind een pessoabit harder inwerken dan stang en trens...

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:05

ik vind dat ook de pelham en passoa erg steng zijn vooral (3 rings) en helemaal voor de pony's leer de kinderen eerst maar eens met gewone bitten te rijden ,moeten paarden in de lagere klassen toch ook??
en anders misschien betere les of andere pony.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:10

zoekend76 schreef:
ik vind dat ook de pelham en passoa erg steng zijn vooral (3 rings) en helemaal voor de pony's leer de kinderen eerst maar eens met gewone bitten te rijden ,moeten paarden in de lagere klassen toch ook??

Ben het helemaal met je eens. Laat ze eerst maar eens normaal leren rijden ipv een scherper bit erin hangen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:13

vraag me serieus af welke bitten nu dan niet mogen :o
zitten behoorlijke uh scherpe optomingen tussen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:14

Als je zag waar de jonge kinderen in Engeland al mee reden in de B-proefjes dan vind ik dit een hele stap.

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:16

macke schreef:
waar zijn nu de dressuurruiters met hun commentaar over de slof en thiedeman teugel?? Ik vind een pessoabit harder inwerken dan stang en trens...

Hou toch eens op met die eindeloze discussie's (aanhalen) over slofteugels, stang en trens en pessoabitten. Dit zijn nu eenmaal de regels opgesteld door de FEI/KNHS en so be it! Wat jij vind van een bit dat boeit verder niemand wat en het verandert al helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:33

Opzich zitten er rare regels tussen als je het mij vraagt. Een pessoabit (vooral de drie-rings) vind ik erg scherp.

Een pelham met tussenriempje kan veel minder nauwkeurig mee ingewerkt worden als een zónder tussenriempje.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:38

Snap het eigelijk niet helemaal, een pessoa is helemaal geen kinderbit, net als een pelham en al helemaal niet op de laagste ring. en dan nog met 1 teugel rijden verplicht, ze hebben daar toch iets gemist bij de knhs.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:45

zoekend76 schreef:

Je mag toch niet meer met 3 ringen rijden? :z

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:48

KambiusH schreef:
zoekend76 schreef:

Je mag toch niet meer met 3 ringen rijden? :z

Dat mag dus wel, zie openinspost.
Ik vind het maar raar.

Simone1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:50

Het gaat hier natuurlijk wel over de klasse Z en hoger.
Dan zijn nu niet direct beginnertjes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:09

Geen beginners maar hoevaak zie je niet de doorgewinterde zz-springpony onder de kont van een 10-jarig ruitertje omdat ze allemaal in het kader willen, dus vroeg beginnen, pony's zijn vaak bloedpony's en jammergenoeg word er dan een scherp bit ingehangen anders verongelukken ze ermee en wat de pony ervan vindt? het zal de meesten een worst zijn, zo snel mogelijk, zo hoog mogelijk anders is het niet interessant.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:15

even een blond vraagje hoor, maar wat is een kneveltrens met scharen? :o? Bestaan die?

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:27

De kneveltrens is een van de vriendelijkste bitten voor een paard ( TENZIJ JE ZE VAST MAAKT AAN DE BAKSTUKKEN), ideaal voor de ruiter die soms wat trekt, ideaal voor jonge paarden, door de knevels heeft het een hele rustige ligging en de knevels zorgen er ook voor dat het bit niet door de mond kan worden getrokken, fijn zacht bit.
Een kneveltrens ligt heel stil in de mond, omdat je hem niet door de mond kunt trekken.
Verder stuur je ook nog een beetje door de druk van die "pinnen"
Want die drukken tegen de wang en dat werkt dan net zo als dat jezelf met je hand zijn hoofd opzij drukt.
Zo drukken die "pinnen" ook zijn hoofd opzij.

Dit bit word vooral bij het springen gebruikt.
Dit omdat de ruiter daar in een korte draai in de barage wel eens te veel aan 1 teugel hangt.
Zo voorkomt hij dat het bit door de mond getrokken word

die pinnen dat zijn de scharen
Afbeelding

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:32

Ik weet wat een kneventrens is :), ik gebruik ze alleen maar. Maar heb nog nooit van een kneveltrens met scharen gehoord.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:39

ok sorry

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:52

aanscherpen is toch strenger maken??? er mag nu alleen meer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:55

fokfanaat schreef:
aanscherpen is toch strenger maken??? er mag nu alleen meer.

Zoals ik het lees is dat de FEI de regels verscherpt en hierbij een voorbeeld genomen heeft aan de regels zoals die nu zijn bij de KNHS.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:56

ik vind het wel dom dat in de gewone basissport de pelham wel word toegestaan en een pessoa alleen 2 rings. nu zie ik best veel b ponytjes met een pelham.

verder ja de bitten die daar worden toegestaan vind ik wel oke. ze zijn teminsten iets aangescherpt. als je op zo'n niveau zit weet je meestal wel hoe een bit werkt.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:59

Iris82 schreef:
manishdra schreef:
Ik weet wat een kneventrens is :), ik gebruik ze alleen maar. Maar heb nog nooit van een kneveltrens met scharen gehoord.

De 'scharen' zijn niets anders dan de 'pinnen' ;)

Maar bij een schaar gebruik je toch alleen de hefboom? en bij kneveltrens niet? Of duiden ze dan naar het vast zetten van de knevel? Ik heb ooit begrepen (maar doe het zelf niet) dat het bit dan nog stiller in de mond ligt, niet persee vanwege inwerking van de hulpen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:02

Je hebt ook helemaal gelijk hoor, maar toch heet het hetzelfde. :=
Ik heb het ook niet verzonnen..

En ja, je gebruikt een kneveltrens niet om inderdaad duidelijker in te komen alleen maar om vriendelijk te zien tov je paard. Dus ik begrijp het ook neit helemaal hoor..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:04

Ok, ik vond het al vreemd :D

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:10

bigone schreef:
Geen beginners maar hoevaak zie je niet de doorgewinterde zz-springpony onder de kont van een 10-jarig ruitertje omdat ze allemaal in het kader willen, dus vroeg beginnen, pony's zijn vaak bloedpony's en jammergenoeg word er dan een scherp bit ingehangen anders verongelukken ze ermee en wat de pony ervan vindt? het zal de meesten een worst zijn, zo snel mogelijk, zo hoog mogelijk anders is het niet interessant.

Een 10 jarig ruitertje komt echt niet zomaar in de ZZ aan de start hoor! Hieraan gaan toch echt de B, L, M en Z vooraf; ook al is de pony ervaren!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:12

Zelf ben ik niet tegen scherpe bitten, zolang de pony dressuurmatig voor elkaar is en de ruiter weet hoe hij ermee om moet gaan.
Maja, jammer genoeg kom je dat niet vaak tegen!