Brandmerken voortaan verboden in Denemarken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brandmerken voortaan verboden in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 18:06

http://www.horses.nl

Het brandmerken van paarden is sinds 1 maart 2010 verboden in Denemarken. Paardenhouders die deze regel overtreden kunnen een gevangenisstraf van maximaal vier maanden tegemoet zien.

Uit een onderzoek aan de universiteit in Kopenhagen bleek dat het brandmerken van paarden meer ongemak veroorzaakt dan het chippen van paarden. Het brandlogo blijft minimaal een week pijnlijk voor paarden. De regering besloot daarom tot een verbod.

Anoniem

Re: Brandmerken voortaan verboden in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:09

Ze vinden toch wel weer een andere manier.
Er zijn altijd wel mazen in de wet..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:34

Zolang Duitsland het niet verbied, zal er toch nog volop gebruik van worden gemaakt. Ik ben voor brandmerken iniedergeval.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:39

Bramasole schreef:
Zolang Duitsland het niet verbied, zal er toch nog volop gebruik van worden gemaakt. Ik ben er voor iniedergeval.

In Duitsland is nu de transponder verplicht, daarnaast mogen ze nog brandmerken... zal ook niet meer lang duren..
In GB is er ook een organisatie die erover nadenkt om het branden te verbieden...
[VN] Britse paardenorganisatie wil brandmerken laten verbieden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:39

Brandmerk is beter als het chippen, er zijn manieren om het brandmerken zo min mogelijk pijnlijk te laten worden.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:51

Alane schreef:
Bramasole schreef:
Zolang Duitsland het niet verbied, zal er toch nog volop gebruik van worden gemaakt. Ik ben er voor iniedergeval.

In Duitsland is nu de transponder verplicht, daarnaast mogen ze nog brandmerken... zal ook niet meer lang duren..[VN] Britse paardenorganisatie wil brandmerken laten verbieden

Daar denk ik ook wel eens aan. Aan de andere kant, controle erop is minimaal. De fokkers die erachter staan zullen dit toch blijven uitvoeren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:57

zo minimaaql is de controle niet... papspoort is verplicht en je rijgt in Dutisland alleen een paspoort als je paard een chip heeft/krijgt...
een brandmerk zonder registratie is niets waard, en je paard is zonder registratie ook minder waard.

Voor Duitsland is het de FN (duitse sportbond) en de stamboeken/fokverenigingen die de paarden registreren....
Zoals gezegd paspoort is in Duitsland verplicht.. daarbij komt nog dat ze een inhaalslag gaan doen, alle paardachtigen geboren na 1 juli 2009 moeten een transponder hebben, de fokkers kunnen daar niet onderuit komen, tenzij hun fokprodukt verkocht is, en anders is het voor de fokkerij in de toekomst niets waar, immers de registratie klopt niet...

deksoten moeten de fokkers en de verenigingen zelf dragen, verwacht daarom ook niet dat het nog lang gaat duren dat het brandmerken gewoon niet meer gedaan wordt en dan nadien verboden gaat worden

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:12

Ik denk dan zo dat er op termijn een verbod komt paarden met een brandmerk, geboren in een land waar brandmerken verboden, deel te laten nemen aan evenementen/keuringen/wedstrijden etc...
En dan heb je de controle...
Denemarken verbied het, dan zou het in theorie zo kunnen zijn dat een paard geboren na de invoering niet mag meedoen op wedstrijden in bijv. Nederland.

Daarnaast als er ene rbandmerk gezte wordt is dat meestal om aan te geven bij welke organisatie het dier ingeschreven staat, soms icm boeknummer.
Deze uiterlijke kenmerken moeten vermeld worden in het paspoort... wat dan niet meer gebeurd, en de meerwaarde om toch te branden vervalt dan...
wat is dan immers de meerwaarde om naast de transponder nog een brandmerk te laten zetten als ook nog eens alle kosten voor jezelf zijn, de kans bestaat dat je strafrechtelijk vervolgd wordt, je fokprodukt niet welkom is op evenementen etc etc.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:22

Zoals in je post te lezen is, zijn er controle mogelijkheden genoeg. Maar worden niet uitgevoerd. Hoe het in de toekomst gaat, zullen we zien.

De functie van het brandmerken ligt meer in het herkenningsteken en symbool van het ras. Het is een traditie die bij goede uitvoering geen enkele gevolgen heeft in tegenstelling tot de transponder.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 19:41

Bramasole schreef:
Zoals in je post te lezen is, zijn er controle mogelijkheden genoeg. Maar worden niet uitgevoerd. Hoe het in de toekomst gaat, zullen we zien.

De functie van het brandmerken ligt meer in het herkenningsteken en symbool van het ras. Het is een traditie die bij goede uitvoering geen enkele gevolgen heeft in tegenstelling tot de transponder.

een goed uitgevoerde implantatie van een tranponder geeft evenmin problemen...

zeker is het brandmerken meer een statussymbool... maar diezelfde stamboeken/fokverenigingen die de paarden nu nog branden moeten dus over op een alternatief, en zullen dus geen brandmerk meer mogen aanbieden ergo geen enkel paard meer mogen branden.
Die controle is er nu al, of de fokker moet eigenhandig gaan branden, het paard in eigen bezit houden en niet aanbieden ter keuring... (merriekeuring/hengstenkeuring)
Nu weet ik nite hoe het gaat met de opname van het veulen, als dat in Denemarken net zo gaat als in Duitsland, moet de merrie met het veulen verschijnen en heb je de eerste controle al te pakken...
welke meerwaarde heeft het dan voor de fokker om het veulen nu te brandmerken?
is geen officieel stamboek teken (meer)
paard kan niet ingezet worden voor sport of fokkerij...
en komt er een controle, op welke manier dan ook, onderweg bij de Da of noem iets, ben je ook nog eens strafbaar..

In NL werden bijv.Fjorden, KWPN-ers ook gebrandmerkt... is verboden en stamboekvereniging is gestopt met het brandmerken/tatoo, heeft een beetje gepruttel opgeleverd maar is inmiddels ingeburgerd. En hier en in het buitenland taalt men niet meer naar het brandmerk.

qua statussymbool.... tot voorkort kon je in Duitsland nog kiezen tussen een transponder en of brandmerk als je met je papierloze paard op wedstrijd wilde... zoveel status symbool is dat niet meer...
daarnaast is een brandmerk niet altijd zichtbaar of te lezen...
de mijne zitten helemaal niet zo lang in het haar, maar als je niet weet dat ze een brandmerk hebben, dan zie je er niets van.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:03

Ieder stamboek is natuurlijk anders maar kan me niet voorstellen dat het brandmerken helemaal zal verdwijnen in Nederland, België en Duitsland (dus eigenlijk ga ik erg vaak off-topic).

Algemeen: Ik geloof dat de gevolgen van transponders bij paarden nog erg vaag zijn.
Het brandmerk is het herkenningsteken waar je niet omheen kunt. Een transponder wel, deze moet gelezen worden (als deze al blijft zitten op de plaats waar het is gezet). De brandmerken die mijn paarden hadden, waren allen goed zichtbaar. Daarnaast moet je het symbool niet vergeten wat een eeuwenoude traditie aanduid.

Ik denk dat de dikke naald waarmee de transponder wordt geplaatst ook niet fijn is. Ik ben vaak bij het brandmerken geweest en de veulens zullen er niet bij lachen maar de pijn die wordt omschreven als reden om het af te schaffen is ver overtrokken.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:44

Wat ontzettend zonde. Ik vind brandmerken echt prachtig om te zien; dat je kunt zien welk ras het paard heeft. Ik vind het onmisbaar.
Laat nou het geval zijn dat ze een keer een week lang last hebben van dat brandmerk, de rest van hun leven daarna merken ze er niets meer van. Met chippen daarentegen heb ik wel meerdere keren meegemaakt dat de chip uiteindelijk ging rondzweven. Bij een paard veroorzaakte dat zelfs zo'n bult, dat hij niet meer geschikt was voor dressuur om hij z'n hals niet meer kon buigen.
Nou, lang leven chippen...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:13

Bramasole schreef:
Ieder stamboek is natuurlijk anders maar kan me niet voorstellen dat het brandmerken helemaal zal verdwijnen in Nederland, België en Duitsland (dus eigenlijk ga ik erg vaak off-topic).

In NL wordt er meer dan 10 jaar niet meer gebrandt, niet door stamboeken.
In België is het nu ook verboden, en in Duitsland is het nog toegestaan.
In Nederland is het dus al verdwenen, wat niet gelijk betekend dat er geen paarden in NL rond lopen zonder brandmerk, ik heb ook 2 duitsers, beide met brandmerk, 1 is reeds gechipt de andere zal nog een transponder krijgen.
Echter die paarden met een brandmerk zijn niet gekocht vanwege het brandmerk... en mag toch hopen dat de fokkers niet aangesloten zijn bij een bepaalde fokvereniging vanwege het brandmerk dat ze eventueel kunnen krijgen op de bil van hun paard en daarnaast ook nog eens een transponder.

Bramasole schreef:
Algemeen: Ik geloof dat de gevolgen van transponders bij paarden nog erg vaag zijn.
Het brandmerk is het herkenningsteken waar je niet omheen kunt. Een transponder wel, deze moet gelezen worden (als deze al blijft zitten op de plaats waar het is gezet). De brandmerken die mijn paarden hadden, waren allen goed zichtbaar. Daarnaast moet je het symbool niet vergeten wat een eeuwenoude traditie aanduid.

De transponders worden al meer dan 10 jaar gebruikt bij oa, fjorden en friezenstamboek, minder lang bij het KWPN... en de transponder is al ouder en langer in gebruik dan meningeen denkt... qua vage gevolgen... hadden die al lang boven water gekomen, of denk je niet?
Maar om een brandmerk alleen in leven te houden vanwege de traditie?

Bramasole schreef:
Ik denk dat de dikke naald waarmee de transponder wordt geplaatst ook niet fijn is. Ik ben vaak bij het brandmerken geweest en de veulens zullen er niet bij lachen maar de pijn die wordt omschreven als reden om het af te schaffen is ver overtrokken.

Zal inderdaad niet prettig zijn, alhoewel ik weinig tot geen reactie heb gezien bij de veulens en paarden toen ze een transponder kregen, niet anders dan bij de jaarlijkse enting...
Ik heb geen idee of het overtrokken is, vergeet even niet dat de veulens tijdens het branden op vreemd terrein zijn incl. hun moeders, met de nodige indrukken die ze dan op doen, door stress anders reageren dan de veulens die op eigen terrein door een vreemde benaderd worden, met gestresste mensen om hun heen...

@Bomba: aan een brandmerk kun je niet altijd zien van welk ras een paard is.. in bijv. Duitsland werden ook paarden gebrandmerkt zonder dat de ouders bekend waren, tbv de sport....
en zullen de zwervende transponders zeker terecht zijn gekomen in de knie, spronggewricht of ergens anders in het been, en kwam het aan het licht door een röntgenfoto :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:30

hee, dat brandmerk komt me bekent voor, zo'n paard staat ook bij ons op stal :D

in nederland en belgie is het ook al verboden ;)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:18

Cayenne schreef:
Uit een onderzoek aan de universiteit in Kopenhagen bleek dat het brandmerken van paarden meer ongemak veroorzaakt dan het chippen van paarden.

Mijn eerste gedachte was:
Lol, dat ze daar een universitair onderzoek voor nodig hebben :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 08:00

och .. couperen is ook verboden
en merries en veulens met gecoupeerde staart mogen gewoon op evenementen komen
worden opgenomen in het stamboek etc etc
dus denk dat het door alana aangehaalde "zal dan wel uitgesloten worden voor .."erg mee zal vallen
erger nog bij de trekpaarden zie je zelfs dat gecoupeerde eerder bovenaan komen in de punten dan
de paarden met staart ..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:35

Bramasole schreef:

Ik heb het brandmerken in het verleden wel gezien op shetland keuringen. Dat was wel degelijk een hele heftige reactie.

Toen het chippen ingevoerd werd, werden bij ons op stal bijna alle paarden op 1 dag gechipt, inclusief mijn eigen pony.
Die vrouw kneep in de manenkam, zette de naald tegen de hals en drukte hem er zo in. De enige reactie was dat mijn pony even zijn hals omhoog trok. Niet veel heftiger dan wanneer hij ingeent wordt, wat mij persoonlijk verbaasde. Daaruit concludeerde ik dat het meer gaat om de vaardigheid van prikken en paard benaderen bij het chippen, dan om de pijn van het prikken zelf. Vrijwel alle paarden reageerden heel rustig. Er komt geen hitte, stank en gesis bij kijken, en dat scheelt al veel angst en stress van te voren als ze in de rij staan...

Bovendien had mijn pony er daarna geen last van en geen pijn aan. Bij brandmerken heb je toch een lelijke brandplek die verzorgd moet worden...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:19

nickyu schreef:
och .. couperen is ook verboden
en merries en veulens met gecoupeerde staart mogen gewoon op evenementen komen
worden opgenomen in het stamboek etc etc
dus denk dat het door alana aangehaalde "zal dan wel uitgesloten worden voor .."erg mee zal vallen
erger nog bij de trekpaarden zie je zelfs dat gecoupeerde eerder bovenaan komen in de punten dan
de paarden met staart ..

Als je alles had gelezen, haalde ik dat aan als voorbeelden hoe gecontrolleerd KAN worden.
Onlangs was er ook topic over de gecoupeerde staarten...

Die zitten met hezelfde probleem als met de (werk)honden die gecoupeerd worden.
Die waren eerder ook niet meer welkom op wedstrijden en keuringen, en dat is dan inmiddels versoepeld tot.. de fokker moet wonen in een land waar couperen nog is toegestaan EN moet de honden inzetten (= jagdschein en waffenschein hebben) dit moet je aan kunnen tonene.. en zo is mijn gecoupeerde jachthond wel welkom op wedstrijden en keuringen in NL. En was mijn vorige hond ongecoupeerd in NL geboren jachthond alleen met lange staart welkom.

In Duitsland kende men voor kort geen alternatief, als in men mocht chippen maar hoefde dat niet.... en dus was het brandmerk nog steeds ingezet...
Die paarden kun je dan moeilijk gaan weigeren op keuringen en wedstrijden.

ZOU Duitsland nu brandmerken gaan verbieden, zeg per 1-1-2011 dan zou Nederland een verbod kunnen geven op paarden geboren in een land waar brandmerken verboden is na die datum, om te verschijnen en/of deel te nemen op wedstrijden.

de de haken en ogen bij gecoupeerde paarden zit hem in het feit dat wanneer gecoupeerde paarden niet meer mogen deelnemen ivm het coupeer verbod in NL, hetzelfde zou gelden voor paarden met een brandmerk.. immers is brandmerken/vriesbranden/tatoo ook verboden in NL.

Is het te controleren?
Ja, immers moet een uiterlijk kenmerk vermeld worden in het paspoort, krijg je controle op wedstrijden (en ja we hebben er al meerdere meegemaakt)en je paard heeft een brandmerk dat niet is vermeld dan kun je problemen krijgen..
net zoals een kennis dat heeft gehad omdat haar paard als bruin geboren schimmel op papier staat, maar het paard geen schimmel is.

Little_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:42

goed zo, mag van mij wel helemaal verboden worden. (lijkt me verschrikkelijk om een heet ijzer op je kont gedrukt te krigen! :P )

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:28

Little_pony schreef:
goed zo, mag van mij wel helemaal verboden worden. (lijkt me verschrikkelijk om een heet ijzer op je kont gedrukt te krigen! :P )

lijkt mij ook... maar toch vind ik het ergens wel iets moois altijd...
het is wel een symbool... en ik vind als je een raspaard hebt, en hij heeft een brandmerk... nouja het hoort erbij vind ik. :Y)

En pijnlijk zal het heus zijn... je schroeit huid en haar weg... :+
gewone brandwondjes heb je zelf soms al dagen last van, voordat de "brand" er eenmaal uit is. Kan je nagaan hoe het voor die beesten moet voelen..

Tis erg dubbel :o

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:57

Als ik een paard koop met een bepaalde samboom dat hoeft dat dier niet gebrandmerkt te worden. Het is pijnlijk en nutteloos. Koop dan geen dier maar een auto daar staat het merk ook op als je dan dik wilt doen

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:42

Vast een hele domme vraag }:0 maar is er niet zoiets als een plaatselijke verdoving voor er gebrandmerkt wordt? Of kost dat weer teveel?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:10

Doodzonde dat er weer een beslissing is gemaakt door onwetenheid! Een brandmerk is een prachtig 'symbool' van de herkomst van de paard ... iets dat een chip nooit kan vervangen. Op een oogslag zie je meteen wat voor 'ras' je hebt.

Dat een brandmerk minimaal een week pijnlijk blijft is ook larie koek! Blijkbaar hebben zich echt niet geinformeert over de JAREN pijnlijke gevolgen van een geimplanteerde chip ... er zijn al tientellen voorbeelden van waar het 'verkeerd' is gegaan ... soms met het slachthuis als laatst oplossing. Er is NOOIT een paard gestorven van een brandmerk, iets dat NIET gezegt kan worden van een chip.

Ook zo'n onzin om brandmerken te verbieden daar het in het EU Wetgeving aangaande paarden identificatie als een prima alternatief voor de chip wordt gezien in combinatie met bijvoorbeeld DNA-typering.

Weer een deel cultuur geschiedenis dat in rook opgaat!!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:22

Peterina schreef:
Doodzonde dat er weer een beslissing is gemaakt door onwetenheid! Een brandmerk is een prachtig 'symbool' van de herkomst van de paard ... iets dat een chip nooit kan vervangen. Op een oogslag zie je meteen wat voor 'ras' je hebt.

Dat een brandmerk minimaal een week pijnlijk blijft is ook larie koek! Blijkbaar hebben zich echt niet geinformeert over de JAREN pijnlijke gevolgen van een geimplanteerde chip ... er zijn al tientellen voorbeelden van waar het 'verkeerd' is gegaan ... soms met het slachthuis als laatst oplossing. Er is NOOIT een paard gestorven van een brandmerk, iets dat NIET gezegt kan worden van een chip.

Ook zo'n onzin om brandmerken te verbieden daar het in het EU Wetgeving aangaande paarden identificatie als een prima alternatief voor de chip wordt gezien in combinatie met bijvoorbeeld DNA-typering.

Weer een deel cultuur geschiedenis dat in rook opgaat!!

_/-\o_

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:30

Peterina schreef:

Nope... je ziet enkel waar het paard geregistreerd is. Ook papierlozen kunnen een brandmerk krijgen (in Duitsland).
en heb je het enkel en alleen nog over een statussymbool..."kijk mij wat ik heb, een mercedes"

Peterina schreef:

Alleen jammer dat de chippers er niet mee geconfronteerd worden als ze wederom bij de fokkers komen om paarden te chippen... en dat het altijd de mensen zijn die tegen chippen zijn, die die voorbeelden kennen, vaak van horen zeggen.
Ik kom zoveel fokkers, ruiters, eigenaren tegen,heb er zelf diverse laten chippen... en nog nooit geen hororverhalen gehoord of gezien...
ALS het allemaal zo dramatisch zou zijn, waar blijven de verhalen van de dravers, friezen, fjorden houders/fokkers/ruiters/gebruikers/eigenaren en de chippers?
Denk je nu werkelijkwaar dat na zoveel jaar gebruik van de chip deze nog gebruikt zou worden als die zo verschrikkelijk veel lees veroorzaken?
Of hebben die mensen met een fries die op redelijk tot hoog nivo lopen toevallig geluk gehad?
Er zijn ook vorbeelden van brandmerken die zijn gaan ontsteken... menselijk falen... en ja door menselijke fouten zal dat ongetwijfeld ook gebeuren bij paarden, maar dat heeft niets met de verplichting of de transponder te maken.
Maar liever een paard verminken zodat de buren kunnen zien dat je paard ingeschreven staat bij een fokvereniging?

Peterina schreef:

Dan zul je toch de EU wetgeving beter moeten lezen...
brandmerk is niet fraude gevoelig... :wave: brandmerk optie, is simpel over te branden en aan te passen, en ook in Nederland bij wet verboden.
DNA is niet ter plekke te controleren, te bekijken en te zien, en zitten er teveel schakels tussen eer de gegevens er zijn... te grote kans op menselijke fouten...
een transponder daarentegen: reader over de spuit en je hebt het nummer/weet dat die het doet, controleerd die met de stickers, implanteerd de chip, controleerd mbv reader in het paard, en voila...altijd en overal ter plekke te controleren.
DNA niet... zit altijd een bepaalde tijd tussen eer je weet of paard en paspoort bij elkaar hoort.