Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Bramasole schreef:Zolang Duitsland het niet verbied, zal er toch nog volop gebruik van worden gemaakt. Ik ben er voor iniedergeval.
Alane schreef:Bramasole schreef:Zolang Duitsland het niet verbied, zal er toch nog volop gebruik van worden gemaakt. Ik ben er voor iniedergeval.
In Duitsland is nu de transponder verplicht, daarnaast mogen ze nog brandmerken... zal ook niet meer lang duren..[VN] Britse paardenorganisatie wil brandmerken laten verbieden
Bramasole schreef:Zoals in je post te lezen is, zijn er controle mogelijkheden genoeg. Maar worden niet uitgevoerd. Hoe het in de toekomst gaat, zullen we zien.
De functie van het brandmerken ligt meer in het herkenningsteken en symbool van het ras. Het is een traditie die bij goede uitvoering geen enkele gevolgen heeft in tegenstelling tot de transponder.
Bramasole schreef:Ieder stamboek is natuurlijk anders maar kan me niet voorstellen dat het brandmerken helemaal zal verdwijnen in Nederland, België en Duitsland (dus eigenlijk ga ik erg vaak off-topic).
Bramasole schreef:Algemeen: Ik geloof dat de gevolgen van transponders bij paarden nog erg vaag zijn.
Het brandmerk is het herkenningsteken waar je niet omheen kunt. Een transponder wel, deze moet gelezen worden (als deze al blijft zitten op de plaats waar het is gezet). De brandmerken die mijn paarden hadden, waren allen goed zichtbaar. Daarnaast moet je het symbool niet vergeten wat een eeuwenoude traditie aanduid.
Bramasole schreef:Ik denk dat de dikke naald waarmee de transponder wordt geplaatst ook niet fijn is. Ik ben vaak bij het brandmerken geweest en de veulens zullen er niet bij lachen maar de pijn die wordt omschreven als reden om het af te schaffen is ver overtrokken.

Bramasole schreef:Ik denk dat de dikke naald waarmee de transponder wordt geplaatst ook niet fijn is. Ik ben vaak bij het brandmerken geweest en de veulens zullen er niet bij lachen maar de pijn die wordt omschreven als reden om het af te schaffen is ver overtrokken.
nickyu schreef:och .. couperen is ook verboden
en merries en veulens met gecoupeerde staart mogen gewoon op evenementen komen
worden opgenomen in het stamboek etc etc
dus denk dat het door alana aangehaalde "zal dan wel uitgesloten worden voor .."erg mee zal vallen
erger nog bij de trekpaarden zie je zelfs dat gecoupeerde eerder bovenaan komen in de punten dan
de paarden met staart ..
Little_pony schreef:goed zo, mag van mij wel helemaal verboden worden. (lijkt me verschrikkelijk om een heet ijzer op je kont gedrukt te krigen!)
Peterina schreef:Doodzonde dat er weer een beslissing is gemaakt door onwetenheid! Een brandmerk is een prachtig 'symbool' van de herkomst van de paard ... iets dat een chip nooit kan vervangen. Op een oogslag zie je meteen wat voor 'ras' je hebt.
Dat een brandmerk minimaal een week pijnlijk blijft is ook larie koek! Blijkbaar hebben zich echt niet geinformeert over de JAREN pijnlijke gevolgen van een geimplanteerde chip ... er zijn al tientellen voorbeelden van waar het 'verkeerd' is gegaan ... soms met het slachthuis als laatst oplossing. Er is NOOIT een paard gestorven van een brandmerk, iets dat NIET gezegt kan worden van een chip.
Ook zo'n onzin om brandmerken te verbieden daar het in het EU Wetgeving aangaande paarden identificatie als een prima alternatief voor de chip wordt gezien in combinatie met bijvoorbeeld DNA-typering.
Weer een deel cultuur geschiedenis dat in rook opgaat!!
Peterina schreef:Doodzonde dat er weer een beslissing is gemaakt door onwetenheid! Een brandmerk is een prachtig 'symbool' van de herkomst van de paard ... iets dat een chip nooit kan vervangen. Op een oogslag zie je meteen wat voor 'ras' je hebt.
Peterina schreef:Dat een brandmerk minimaal een week pijnlijk blijft is ook larie koek! Blijkbaar hebben zich echt niet geinformeert over de JAREN pijnlijke gevolgen van een geimplanteerde chip ... er zijn al tientellen voorbeelden van waar het 'verkeerd' is gegaan ... soms met het slachthuis als laatst oplossing. Er is NOOIT een paard gestorven van een brandmerk, iets dat NIET gezegt kan worden van een chip.
Peterina schreef:Ook zo'n onzin om brandmerken te verbieden daar het in het EU Wetgeving aangaande paarden identificatie als een prima alternatief voor de chip wordt gezien in combinatie met bijvoorbeeld DNA-typering.
brandmerk optie, is simpel over te branden en aan te passen, en ook in Nederland bij wet verboden.