Australisch renpaard tijdens race gewond door onweersbui

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Australisch renpaard tijdens race gewond door onweersbui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 21:15

Nieuwsredactie / http://elizapark.blogspot.com/

In Melbourne, Australië, is zaterdag een renpaard gewond geraakt door een hevige onweersbui. In slechts tien minuten tijd viel er, tijdens de onweersbui, 40 millimeter regen gecombineerd met flinke hagelstenen naar beneden. Het raceveld lag in een mum van tijd bezaaid met hagelstenen ter grote van golfballen. Het renpaard King Pulse, dat vierde werd in de race, gleed een paar keer uit. Hij raakte zodanig in paniek dat hij uit de groep losbrak en tegen een hek rende. Door zijn vaart bleef hij in de tralies klem zitten. Zes mensen waren nodig om King Pulse te bevrijden. Ook de driejarige Wanted, die de race won, en enkele andere paarden schrok van het hevige weer. Zij konden nog op tijd tegengehouden worden.

De trainer van King Pulse, Mike Moroney, heeft direct na het ongeluk het bestuur gevraagd om regels en reguleringen op te stellen. Deze moeten in de toekomst aangeven wat er dient te gebeuren als er slecht weer op komst is. Twintig minuten voor de race is er contact geweest met een weerstation. Zij meldden dat de storm op 30 minuten afstand was. De opzichter, Terry Bailey, besloot om de race door te laten gaan. “Het werd echter de ergste storm in veertig jaar. Achteraf is het makkelijk praten. De paarden waren op hun terugweg op een afstand van 1.2km toen het begon te lichten. Ze moesten toch op een bepaalde manier nog terugkomen.” Op dat moment rende de groep van negentien paarden dus richting de storm en kort voor de finish kwamen de hagelstenen met bakken uit de hemel. Moroney vindt het onverantwoord dat de race doorgang vond. “Het weerstation gaf tien tot twintig minuten voor de race aan dat de storm op 30 minuten afstand was. Je kunt je dan niet eens een uitloop van vijf minuten veroorloven. Het kan op een compleet fiasco uitlopen.”

King Pulse is met een paardenambulance van het terrein af vervoerd. Hij liep meerdere verwondingen en krassen op, hij haalde onder andere zijn lip open. Uit röntgenfoto’s bleek verder dat hij een chip heeft in zijn schouderblad en zijn heup is ontzet. Zoals het er nu uitziet zal het herstel ongeveer zes maanden in beslag nemen. Het is onzeker of King Pulse ooit nog op de renbaan terug zal komen. De komende week zal ondermeer duidelijk moeten worden of hij een infectie krijgt.

onley

Re: Australisch renpaard tijdens race gewond door onweersbui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:23

heftig maar wat heeft die chip er dan mee te maken?
is die gaan zweven of zo

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:25

onley: ze bedoelen waarschijnlijk met chip, dat er een stukje bot is afgebroken en dus los zweeft. Niet de chip waarop de code staat te lezen om een paard te identificeren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:25

onley schreef:
heftig maar wat heeft die chip er dan mee te maken?
is die gaan zweven of zo

Een chip is niet altijd dé leesbare chip ;)
Dit is een zwevend stukje bot om het maar even heel simpel te omschrijven :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:26

Met een chip bedoel je ook een los stukje bot

Soy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:57

Hahaha ik dacht ook chip? wat heeft dat er nou mee te maken. Maar nu snap ik het :)
Maar naar voor dat paard! En ook blijkbaar echt een ernstige onweersbui. Dat zie je niet zo snel in NL.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:17

Foryourneeds schreef:
onley: ze bedoelen waarschijnlijk met chip, dat er een stukje bot is afgebroken en dus los zweeft. Niet de chip waarop de code staat te lezen om een paard te identificeren.

hahaha oke ik vond het al vreemd dat ze dat dan zo erbij vermelde :o
ik ben soms ook :o?

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 03:27

het was wel ernom balen van het weer die dag, want ze de volgende ren van The Australien Cup. Ze hebben ook na de 6e ren alles afgelast, er waren nog 3 races te gaan, met de cup en nog een andere grote race.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:41

Wel een knullige actie dat ze de race door hebben laten gaan!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:13

Het is moeilijk te oordelen over de omstandigheden van achter de computer. Maar als je dit achteraf zo leest vraag je je wel af hoe ze die race hebben kunnen laten doorgaan. Waarschijnlijk zag het er daar allemaal nog rustig uit voordat de race van start ging.
In elk geval heel jammer dat zo´n paardje daar de dupe van wordt. Duidelijke regels opstellen lijkt me altijd een goed idee, hoewel ik me wel afvraag of dat voor dit geval veel uitgemaakt zou hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:38

Aurora3 schreef:
Het is moeilijk te oordelen over de omstandigheden van achter de computer. Maar als je dit achteraf zo leest vraag je je wel af hoe ze die race hebben kunnen laten doorgaan. Waarschijnlijk zag het er daar allemaal nog rustig uit voordat de race van start ging.
In elk geval heel jammer dat zo´n paardje daar de dupe van wordt. Duidelijke regels opstellen lijkt me altijd een goed idee, hoewel ik me wel afvraag of dat voor dit geval veel uitgemaakt zou hebben.

Het is Australie he? ;)
Dat zijn landen waar de zon de hele dag schijnt en het weer echt kan omsláán...
Dus zo verwonderlijk vind ik het niet...

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:39

Maar dat het paard dan UIT de groep gaat, dat verwacht je niet. Misschien was ie verblind door de hagelstenen, of deed de jockey iets geks? Iemand die daar iets meer van weet?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:23

Soy schreef:
Hahaha ik dacht ook chip? wat heeft dat er nou mee te maken. Maar nu snap ik het :)
Maar naar voor dat paard! En ook blijkbaar echt een ernstige onweersbui. Dat zie je niet zo snel in NL.

Ik dacht ook een leesbare chip.

Maar jeetje wat erg :S Ontzetteheup enzo.
Brr .. erg die onweers bui.

Maar zo ie zo, het weer is nooit te voorspellen, het kon ook wel in ene harde gaan waaien, waardoor die storm er ook sneller kon zijn.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:55

Christel1164 schreef:
Maar dat het paard dan UIT de groep gaat, dat verwacht je niet. Misschien was ie verblind door de hagelstenen, of deed de jockey iets geks? Iemand die daar iets meer van weet?

ze waren net terug naar de stallen te lopen, dus na de race, zonder jockey. De paarden gaan hier door een tunneltje heen (onder de renbaan door) en terug naar de stallen, maar toen begin het weer net erger te worden en hij schrok ervan gleed uit en ging envan door.