Vlaamse dressuurcombinatie zorgt voor verrassing in Bremen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vlaamse dressuurcombinatie zorgt voor verrassing in Bremen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 09:41

Nieuwsredactie / www.eurodressage.com

De Belgische dressuurcombinatie Vicky Smits-Vanderhasselt en haar Hannoveraanse merrie Daianira van de Helle (v. Dream of Glory) blies afgelopen weekend de concurrentie weg tijdens het CDI in Bremen.
Daarmee versloegen ze internationale topruiters, trainers en Olympiade-combinaties met het grootste gemak. Tijdens de Grand Prix Special kregen Vicky en Daianira een score van 71.500% en werden geroemd door de lichtvoetigheid en elegantie van de combinatie.
De toeschouwers spraken nu al van de ontdekking van 2010 en mogelijk geduchte tegenstanders voor Edward Gal en zijn Moorlands Totilas.

Tijdens hetzelfde concours maakte Ulla Salzgeber haar terugkeer met de elfjarige Herzruf's Erbe. De vos blesseerde zichzelf tijdens het CHIO Aken in 2009. Salzgeber maakte een voorzichtige start in de Grand Prix (66.680%), maar won de kur op muziek (77.950%).

Idra

Re: Vlaamse dressuurcombinatie zorgt voor verrassing in Bremen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:01

Joepie! Er is hoop voor Belgenland, Vicky Smits rijdt heel netjes, ik zie haar graag rijden :j

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:25

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:33

Wel grappig dat ze een combinatie die net over de 70 % scoren een bedreiging voor Totilas noemen... beetje in de war met de cijfertjes?

Maar mooi voor Vicky, het zat er al een tijdje aan te komen en ik zie haar ook graag rijden, elegante combinatie is het!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:42

yeah!!!
Mn juf heeft het goed gedaan!
Ze heeft het dan ook echt verdient! :D

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:55

horseyfries schreef:
Wel grappig dat ze een combinatie die net over de 70 % scoren een bedreiging voor Totilas noemen... beetje in de war met de cijfertjes?

Maar mooi voor Vicky, het zat er al een tijdje aan te komen en ik zie haar ook graag rijden, elegante combinatie is het!

Nou, ik zie deze combinatie straks nog wel hoger scoren hoor.. Een kwestie van tijd. :+

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:06

horseyfries schreef:

Nou, dat zou toch zo maar eens kunnen!
Zijn voorbeen gebruik is in ieder geval mooier dan dat
van Totilas. ZO hoort het!!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:08

Waauw, echt?! Toch nog hoop! :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 11:08

@horseyfries, er staat mogelijk :D Dat wil niet zeggen dat ze er zeker van zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:15

Het klinkt inieder geval veelbelovend en het beeld op de foto ziet er ook zeer aangenaam uit moet ik zeggen.Leuk ook voor belgie! en voor Ulla ook dat ze weer terug is.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:16

wow 71,5 in de special!! weer een slecht stuk van eurodressage maar dat ben ik wel gewend ondertussen. Ze heeft inderdaad de wereldtop onder zich gelaten, zie de uitslag hieronder.

Grand Prix Special

1. Vicky Smits Vanderhasselt - Daianira van de Helle - 71.500 (Belgium)
2. Jonny Hilberath - Amusant - 70.666 (Germany)
3. Lone Bang Larsen - Fitou L - 69.875 (Denmark)
4. Lillan Jebsen - Pro Set - 65.791 (Norway)
5. Nadine Capellmann - Raffaldo - 65.625 (Germany)
6. Cathrine Rasmussen - Orlando - 65.291 (Norway)
7. Kristina Sprehe - Royal Flash - 63.916 (Germany)
8. Jeanette Sund - Aquino - 63.375 (Denmark)
9. Peter Borggreve - Laureus - 62.791 (Germany)
10. Jill Jessica Mieleszko - Winston - 61.958 (Germany)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:22

Ja daar sla je werkelijk van achterover, zo'n deelnemersveld ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:27

Johanna59 schreef:
horseyfries schreef:

Nou, dat zou toch zo maar eens kunnen!
Zijn voorbeen gebruik is in ieder geval mooier dan dat
van Totilas. ZO hoort het!!

"Zijn" voorbeengebruik?

Ik heb nog nooit een dressuurwedstrijd gezien waar de punten op het voorbeengebruik doorslaggevend waren gelukkig.... :7

En als een negenjarige hengst al tien procent hoger scoort in het sterkste deelnemersveld dan geloof ik niet echt dat een elfjarig merrie die tien procent lager scoort in een lokale wedstrijd waar geen enkele wereldtopcombinatie meerijdt een bedreiging vormt.... beetje realistisch blijven hé?

Het is geweldig dat ze het zo goed doen, ik gun het ze van harte, en ik hoop dat ze nog veel groeit, maar Totilas verslaan? Daar durf ik wel een weddenschapje op af te sluiten..... :D

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:29

Daar wordt ik zo blij van! Ik hoop dat de merrie nu niet meteen wordt verkocht, maar dat Vicky de kans krijgt om tot de echte top te gaan behoren!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:41

Horseyfries: Daar gaan we weer. Totilas is niet het perfecte paard.
In de Grand Prix zijn de procenten eigenlijk niet belangrijk. Het is de plaatsing van de deelnemers.
Er is namelijk niet meer dan 100 procent. Totilas scoort bijna het onmogelijke, dat betekend dus, dat er na
hem eigenlijk nooit meer een beter paard zou kunnen komen. Dat is leuk voor de toekomst dan.
Nee, deze Belgische amazone heeft een heel goed paard, met een beter achterbeen gebruik en een voorbeen
gebruik dat hoort. Zoals beschreven staat in de FEI reglementen.
En ja, als iedereen weer genezen is van Totilas, dan wordt er hopelijk weer gekeken naar een goed gereden proef met
een paard dat loopt zoals het hoort.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:46

Ik kan de reactie van Horseyfries heel goed volgen. Er wordt altijd meteen van alles geroepen, terwijl als je gewoon naar de feiten kijkt, dit veel te vroeg wordt geroepen. Laat die vrouw rustig zich op werken naar de absolute top, zonder druk van allerlei buitenstaanders (en pers) over wie ze wel niet allemaal zou kunnen verslaan. Sommigen in het deelnemersveld hebben wel OS gereden, maar niet met deze paarden, dus het vergelijk zou ik niet durven te maken. Dit, terwijl ik haar niet eens heb zien rijden.
Trouwens, waar staat in de FEI reglementen iets over het voorbeengebruik waaruit je zou kunnen opmaken dat het voorbeengebruik van Totilas verkeerd of ongewenst is?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:52

Artikel 404: De draf

1. De draf is een twee tact waarbij de diagonaal van de benen (linker voorbeen en rechter achterbeen en vice versa) tegelijkertijd voorwaarts bewegen en daarbij een zweefmoment vertonen.
2. De draf dient vrije, actieve en gelijkmatige gangen te vertonen
3. De kwaliteit van de draf word bekeken door de impressie, dus de regelmaat en elasticiteit van de gangen, de tact en impuls in zowel de verzamelde en de uitgestrekte beweging. Deze kwaliteit komt door een soepele rug en een goed ondertredend achterbeen en de mogelijkheid om dezelfde tact en regelmaat te bewaren in alle variaties van de draf.
4. De volgende drafvarianten worden erkend: Arbeidsdraf, Verlengende passen, Verzamelde draf, Middendraf en Uitgestrekte draf.

[...]

4.5. Uitgestrekte draf. Het paard strekt zijn benen maximal zonder te versnellen. De passen zijn maximaal gestrekt als resultaat van impuls vanuit de achterhand. De ruiter staat het paard toe te strekken in zijn lichaam om meer grond te bedekken. De voor- en achterbenen moeten even ver naar voren gaan tijdens het moment van strekken. De beweging blijft altijd in tact en regelmaat. De draf moet gladjes in de verzamelde draf overgaan doormiddel van meer gewicht op de achterhand.
5. Alle drafbewegingen worden ‘zittend’ uitgevoerd.

FEI richtlijnen draf.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:54

Lees de reactie hierboven van Bomba. Iemand die het snapt. Dat staat in het FEI reglement.
Laatst bijgewerkt door Johanna59 op 08-03-10 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:55

Johanna59 schreef:
Lees de reactie hierboven. Iemand de het snapt.

Of jullie snappen samen niet dat je niet je punten haalt op een voorbeen, maar op oefeningen......

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:58

horseyfries schreef:
Johanna59 schreef:
Lees de reactie hierboven. Iemand de het snapt.

Of jullie snappen samen niet dat je niet je punten haalt op een voorbeen, maar op oefeningen......

Ja, maar Edward zei zelf, dat hij niet zo goed gereden had in Duitsland. Dus, als hij niet goed rijdt, kan hij nog altijd winnen???
Heb veel van zijn proeven gezien, hij kan zich fouten veroorloven en dat is niet terecht. Hij windt dus
door zijn paard, niet door de gereden proef.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:03

Ik zou de proef van de Vlaamse wel eens graag willen zien. Is er iemand die weet waar dat kan? Dan ik het voorbeengebruik van haar paard eens goed gaan bekijken.
Trouwens, de FEI zegt niks over hoe hoog het voorbeen omhoog mag worden gebracht. En o ja, ook al zou dat been niet zo hoog worden opgetilt, zou hij het nog dik van de Vlaamse en alle andere winnen, want volgens mij wint hij het op lossigheid, ontspanning en het expressieve lichaamsgebruik en niet op het voorbeen, dus daarop zou die Vlaamse het ook niet kunnen winnen volgens mij.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:11

Maar de FEI zegt wel dat de activiteit in voor- en achterhand gelijk moet zijn. En dat is bij Totilas absoluut niet het geval.

Ontspanning zie ik bij Totilas overigens ook weinig.

Volgens mij zei Edward van zijn proeven in Stuttgart dat Totilas daar enorm gespannen was en dat hij veel foutjes had. Hoezo, hij scoort op ontspanning? :')

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:15

Ik ben ook al lang een fan van het paard van Vicky, zie haar al een tijdje op wedstrijden en langzaam aan gaat alles op zijn plek vallen...dat vind ik dressuur..pure ontspanning, harmonie, lichtheid en elegantie....en al die dingen vind ik inderdaad bij totilas ver te zoeken..natuurlijk het is allemaal erg spectaculair om te zien maar ruggebruik en ontspanning zijn ver te zoeken...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:18

Jeetje, nog iemand die het snapt.
Dat zijn er al twee.
O nee, drie. Vergeet mij zelf.
Het gaat goed komen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:38

Afbeelding

Ik vind het beeld echt prachtig. Hele fijne aanleuning, lichtvoetig en enorm harmonieus.