Helft van de Konikpaarden weer terug in Oostvaardersplassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Helft van de Konikpaarden weer terug in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 12:30

http://www.volkskrant.nl

Ruim de helft van de ongeveer 125 Konikpaarden die in januari het ijs overstaken van de Oostvaardersplassen naar het Oostvaardersbos zijn weer terug. Dat liet boswachter Hans Breeveld zondag weten.

De wilde paarden gingen in de nacht van 9 op 10 januari over het ijs naar het bos en verbleven daar de afgelopen tijd. Ze konden er niet uit zichzelf weg komen, omdat het gebied is omheind. Volgens Breeveld heeft een van zijn collega's een groepje paarden dat in de buurt van een hek verbleef onder zachte dwang erdoor gekregen. Hierdoor konden ze weer bij hun vertrouwde verblijfplaats komen.

‘We hebben ze wel de weg moeten wijzen. Het was een hengst die de eerste stap zette en waarschijnlijk heeft gedacht ‘dit ken ik’. En dan is het net zoals met schapen. Als er een over de dam is, volgen er meer’, vertelde de boswachter.

Verwante artikelen:

[VN] Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen
[VN] Konikpaarden Oostvaardersplassen blijven aan de overkant

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:58

Dat is wel beter!
Nou de andere nog!

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:20

Ik hoop dat die anderen zich voorlopig niet laten vangen.
Ik zag gisteren dat buiten de hekken van dit stuk """" echte natuur"""" veel meer te eten staat voor deze zielepoten.

Crista

Re: Helft van de Konikpaarden weer terug in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:32

maar... mag ik aannemen dat ze door het water gejaagd zijn???

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:07

Afbeelding
Afbeelding
Ze zijn er weer :+:
Foto's zijn vandaag gemaakt bij de Oostvaarders :)

jumpsiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:38

Voor diegene die nog nooit bij de oostvaarderseplassen geweest zijn. Dit is pas echt dierenmishandeling! Enorm veel dieren, waaronder veel konikspaardjes op een te klein gebied. Intensieve veeteelt is er niets bij! Gevolg: in te winter te weinig te eten, verzwakking en uiteindelijk enorm veel sterfte in de bagger na een lange zware strijd. Kadavers blijven liggen en ziekte en zwakke paarden sterven een langzame dood.
Dat dit nog wordt toegestaan is onbegrijpbaar! Van elke particulier/veehouder/paardenhouder zouden de dieren in beslag genomen worden, maar hier... Neem zelf eens een kijkje en huiver!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 04:58

Ik ben er een keer in de zomer geweest en het zag er erg vredig uit moet ik zeggen! Een grote groep paarden met veulentjes, vredig naast elkaar. De dieren die echt verzwakt zijn, of bv zo kreupel dat het niet meer goed komt, worden afgeschoten. Ze laten ze dan een paar dagen liggen geloof ik, zodat de andere paarden niet de associatie met auto's krijgen dat die gevaarlijk zijn. Ze voeren ze in de winter niet bij zodat ze, als ze zelf te mager zijn, geen nieuw veulen krijgen, dus niet drachtig worden en zo heb je een soort natuurlijke geboortebeperking. En het gebied is echt groot, ze kunnen echt rondtrekken daar. Er is best wel het een en ander op aan te merken, maar loop eens een willekeurige manege binnen, of handelsstal, of kijk naar een pensionpaard dat een half uurtje per dag los mag in de winter...daar is ook wel het een en ander op aan te merken lijkt me zo. Een ideaal leven bestaat niet, voor ons mensen niet en voor paarden ook niet. Dat je je zorgen maakt is mooi, en goed, maar schiet er nou niet teveel in door.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:23

kamille schreef:
Ik ben er een keer in de zomer geweest en het zag er erg vredig uit moet ik zeggen! Een grote groep paarden met veulentjes, vredig naast elkaar. De dieren die echt verzwakt zijn, of bv zo kreupel dat het niet meer goed komt, worden afgeschoten. Ze laten ze dan een paar dagen liggen geloof ik, zodat de andere paarden niet de associatie met auto's krijgen dat die gevaarlijk zijn. Ze voeren ze in de winter niet bij zodat ze, als ze zelf te mager zijn, geen nieuw veulen krijgen, dus niet drachtig worden en zo heb je een soort natuurlijke geboortebeperking. En het gebied is echt groot, ze kunnen echt rondtrekken daar. Er is best wel het een en ander op aan te merken, maar loop eens een willekeurige manege binnen, of handelsstal, of kijk naar een pensionpaard dat een half uurtje per dag los mag in de winter...daar is ook wel het een en ander op aan te merken lijkt me zo. Een ideaal leven bestaat niet, voor ons mensen niet en voor paarden ook niet. Dat je je zorgen maakt is mooi, en goed, maar schiet er nou niet teveel in door.

lieverd ... wanneer was je er en wanneer waren die lieve veulentjes er ?
en paarden hebben een dracht van .. hoeveel maanden ?
juist .. de paarden zijn swinters dus al zwanger ..

ik kan hier op mijn schrale weide met bomen kruiden ed een paard loslaten
deze heeft dat een halve hectare .. gaat dan echt dood van de honger
omdat er te weinig vreten staat ..

in de oostvaardersplassen is te weinig eten voor teveel dieren op een te kleine plek
en door de overbegrazing word het ook niet veel veelzeidiger

-O- zucht

echt HET IDEE ACHTER DE OOSTVAARDERPLASSEN IS PRACHTIG
MITS ... ze nu 75% van de grote grazers weghalen .. dan kunnen ze de natuur weer even hun gang laten gaan en als de heren dan slim genoeg zijn om de wolf te spelen en
overtallige aangroei op tijd ! ook weer weg te halen
wie weet blijft het dan ook mooi

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:39

jumpsiep schreef:
Voor diegene die nog nooit bij de oostvaarderseplassen geweest zijn. Dit is pas echt dierenmishandeling! Enorm veel dieren, waaronder veel konikspaardjes op een te klein gebied. Intensieve veeteelt is er niets bij! Gevolg: in te winter te weinig te eten, verzwakking en uiteindelijk enorm veel sterfte in de bagger na een lange zware strijd. Kadavers blijven liggen en ziekte en zwakke paarden sterven een langzame dood.
Dat dit nog wordt toegestaan is onbegrijpbaar! Van elke particulier/veehouder/paardenhouder zouden de dieren in beslag genomen worden, maar hier... Neem zelf eens een kijkje en huiver!

_O- lekker bezig Jumpsiep, zo werkt de natuur nou eenmaal. Leven en dood wisselt elkaar af. Ze hebben een gigantisch deel van het natuurpark, normaal staan ze op een huge land, dat is echt onwijs groot :j
Afbeelding
Dit is echt een iniminie stukje van het hele land. Ruim genoeg. Als ze eenmaal gaan bijvoeren komen er alleen maar meer dieren bij die het dus niet zullen overleven en is het land echt te klein

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:48

ware het niet dat er in de natuur geen hekje omheen staat :)*

en hoezo komen er beesten bij als je gaat bijvoeren ?
er gaan er minder dood door de honger is iets anders dan dat er dieren bij komen ..

feit blijft dat er teveel grote grazers op een te klein gebied staan
en dat ze OF dieren moeten weghalen (op welke wijze dan ook) OF moeten bijvoeren

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:56

Hoezo er meer beesten komen? Simpel: Meer overleefd, er zit geen natuurlijke pauze meer in het verwekken en dus zullen het hele jaar door veulens geboren worden, wat betekend dat deze in de winter overleiden omdat het simpel te koud is, en er ook zomers nog meer dood gaat omdat het gebied nog kleiner wordt ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:37

in afrika worden ondanks geen vreten nog steeds heel veel mensen geboren , gaan er heel veel dood , leven er heel veel jaaaaaaren lang in ellende voordat ze dood gaan

wet de natuur .. meer jongen .. meer kans op paar overlevenden

kom op zeg ...

ze moeten daar domweg grootvee weghalen

als er nu 10 merries lopen en 1 hengst en er worden 7 veulens levend geboren (laat ik de getallen lekker laag houden ..)
heb je dus volgend jaar 18 pony's .. 2 jaar later
zijn dat er 25 waarvan er 15 zwanger zijn ..
geen natuurlijke vijanden
puur dood door honger 30% volgens de heren
25+15= 40 = 12 dood door honger ...

per paard heb je hectare GOEDE weide nodig om te kunnen overleven 24/7/12

doordat de andere grazers (lopen meer dan ponys)
andere hoofdvoedsel heeft en paarden zowat alles vreten in nood hebben die het ook onnodig moeilijk

bos / natuur daar is veel te jong om genoeg beschutting en gevarieerd voer te bevatten voor zon grote groep
daarbij lopen er veel te veel dieren op een AFGESLOTEN stuk grond

tsedek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:49

Ik zou willen zeggen:
Kijk vanavond allen om 18.00u tot 18.40u naar het programma van EénVandaag op Ned. 1.

Dan ga ik morgen graag in discussie met hen die in dit topic het beleid verdedigen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:53

knabbelgirl schreef:
jumpsiep schreef:

_O- lekker bezig Jumpsiep, zo werkt de natuur nou eenmaal. Leven en dood wisselt elkaar af. Ze hebben een gigantisch deel van het natuurpark, normaal staan ze op een huge land, dat is echt onwijs groot :j
Afbeelding
Dit is echt een iniminie stukje van het hele land. Ruim genoeg. Als ze eenmaal gaan bijvoeren komen er alleen maar meer dieren bij die het dus niet zullen overleven en is het land echt te klein

Wij vinden zoiets groot omdat we in ons iniminie landje een tuin van 15 x 20 meter al groot vinden. Voor natuur is dit niet groot. Het is piepklein. Het mist ook nog eens de hele cirkel, zoals roofdieren. En daardoor sterven de dieren een erg langzame dood.
In Nederland is geen natuur meer. We hebben kleine stukjes bos, geen natuur voor veel dieren.