Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
kamille schreef:Ik ben er een keer in de zomer geweest en het zag er erg vredig uit moet ik zeggen! Een grote groep paarden met veulentjes, vredig naast elkaar. De dieren die echt verzwakt zijn, of bv zo kreupel dat het niet meer goed komt, worden afgeschoten. Ze laten ze dan een paar dagen liggen geloof ik, zodat de andere paarden niet de associatie met auto's krijgen dat die gevaarlijk zijn. Ze voeren ze in de winter niet bij zodat ze, als ze zelf te mager zijn, geen nieuw veulen krijgen, dus niet drachtig worden en zo heb je een soort natuurlijke geboortebeperking. En het gebied is echt groot, ze kunnen echt rondtrekken daar. Er is best wel het een en ander op aan te merken, maar loop eens een willekeurige manege binnen, of handelsstal, of kijk naar een pensionpaard dat een half uurtje per dag los mag in de winter...daar is ook wel het een en ander op aan te merken lijkt me zo. Een ideaal leven bestaat niet, voor ons mensen niet en voor paarden ook niet. Dat je je zorgen maakt is mooi, en goed, maar schiet er nou niet teveel in door.
zuchtjumpsiep schreef:Voor diegene die nog nooit bij de oostvaarderseplassen geweest zijn. Dit is pas echt dierenmishandeling! Enorm veel dieren, waaronder veel konikspaardjes op een te klein gebied. Intensieve veeteelt is er niets bij! Gevolg: in te winter te weinig te eten, verzwakking en uiteindelijk enorm veel sterfte in de bagger na een lange zware strijd. Kadavers blijven liggen en ziekte en zwakke paarden sterven een langzame dood.
Dat dit nog wordt toegestaan is onbegrijpbaar! Van elke particulier/veehouder/paardenhouder zouden de dieren in beslag genomen worden, maar hier... Neem zelf eens een kijkje en huiver!
lekker bezig Jumpsiep, zo werkt de natuur nou eenmaal. Leven en dood wisselt elkaar af. Ze hebben een gigantisch deel van het natuurpark, normaal staan ze op een huge land, dat is echt onwijs groot 

knabbelgirl schreef:jumpsiep schreef:Voor diegene die nog nooit bij de oostvaarderseplassen geweest zijn. Dit is pas echt dierenmishandeling! Enorm veel dieren, waaronder veel konikspaardjes op een te klein gebied. Intensieve veeteelt is er niets bij! Gevolg: in te winter te weinig te eten, verzwakking en uiteindelijk enorm veel sterfte in de bagger na een lange zware strijd. Kadavers blijven liggen en ziekte en zwakke paarden sterven een langzame dood.
Dat dit nog wordt toegestaan is onbegrijpbaar! Van elke particulier/veehouder/paardenhouder zouden de dieren in beslag genomen worden, maar hier... Neem zelf eens een kijkje en huiver!lekker bezig Jumpsiep, zo werkt de natuur nou eenmaal. Leven en dood wisselt elkaar af. Ze hebben een gigantisch deel van het natuurpark, normaal staan ze op een huge land, dat is echt onwijs groot
Dit is echt een iniminie stukje van het hele land. Ruim genoeg. Als ze eenmaal gaan bijvoeren komen er alleen maar meer dieren bij die het dus niet zullen overleven en is het land echt te klein