Da Vinci’s plannen voor enorm paardenbeeld zijn haalbaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Da Vinci’s plannen voor enorm paardenbeeld zijn haalbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 19:23

http://www.scientias.nl

Leonardo da Vinci was een man met grootse plannen. Eén daarvan was het creëren van het grootste standbeeld ter wereld: ‘Il Cavallo’. Hij kwam er nooit aan toe, maar liet wel de calculaties voor zijn superpaard achter. Uit een computersimulatie blijkt nu dat zijn grootse plannen absoluut haalbaar zijn.

Il Cavallo is technisch gezien geen probleem. Sterker nog: het was een perfect project dat als Da Vinci had doorgezet zijn belangrijkste nalatenschap zou zijn geweest. Belangrijker nog dan bijvoorbeeld zijn wereldberoemde werk ‘Het laatste avondmaal’.

Da Vinci kreeg in 1482 van Lodovico Sforza, hertog van Milaan opdracht om een gigantisch standbeeld van een paard te maken. Hij deed zeventien jaar lang onderzoek naar de mogelijkheid, maar het paard kwam er nooit. In 1499 waren de calculaties klaar, maar er was geen brons om het paard te kunnen gieten; al het metaal ging op aan de oorlog tegen de koning van Frankrijk. Tot overmaat van ramp gingen ook de gietvormen verloren en maakten de Franse soldaten het kleimodel tot gruis.

Da Vinci zou altijd rouwig zijn gebleven over het feit dat zijn meesterwerk nooit tot uitvoering kwam. Technici waren er echter op basis van de calculaties van overtuigd dat het paard nooit werkelijkheid had kunnen worden. Er waren teveel technische problemen. Want hoe zou men zo’n grote hoeveelheid warm brons ooit hebben kunnen gieten? En hoe kon zo’n zwaar paard op drie benen blijven staan? De antwoorden dienen zich nu – meer dan vijfhonderd jaar later – aan. Computermodellen en gegevens uit de manuscripten van Da Vinci zelf geven de nodige uitleg.

Het zeven meter hoge en 70 ton zware bronzen paard zou in één beweging en binnen 165 seconden gegoten worden. Da Vinci had twee manieren bedacht om het brons te kunnen gieten en beide manieren zijn haalbaar; het paard kan zowel horizontaal als verticaal worden gegoten. “Maar hij (Da Vinci, red.) had de positie van de benen wel los moeten laten, omdat een twintig meter diep gat om brons in te gieten niet veilig was,” meent onderzoeker Paolo Galluzzi.

Om het paard te kunnen gieten, wilde Da Vinci een indirecte giettechniek gebruiken. Hierbij worden de mallen opnieuw gebruikt om ook de kern van het beeld te gieten. Het is bekend dat deze techniek veelvuldig door de Grieken werd gebruikt, maar het was nog nooit bewezen dat ook de kunstenaars in de Renaissance de techniek kenden en beheersten.

Om ervoor te zorgen dat het gieten met de juiste temperatuur en de juiste timing zou gebeuren, maakte Da Vinci gebruik van ovens. “De ovens openden zodra een bepaalde sequentie was behaald. Deze werden door pyrotechnische sensoren geregeld.” De sensoren reageerden zodra het gesmolten brons hen bereikte. Dat was het signaal om de volgende oven te openen.

“Het model laat zien dat alles zorgvuldig gepland was,” vertelt Alessandro Incognito, directeur van het bedrijf dat de computersimulaties uitvoerde. “De meest zwakke plekken tijdens het gieten, waarbij het brons sneller afkoelt, blijken de minst belangrijke plekken voor het evenwicht van het paard te zijn.”

“Nu onderzoek heeft bewezen dat Leonardo’s project haalbaar was, zijn we van plan om dit paard eindelijk te gieten,” vertelt Galluzzi. “Precies in de stad waar hij het wilde hebben.”

Klik hier voor foto's en hier voor een filmpje.

Janine1990

Re: Da Vinci’s plannen voor enorm paardenbeeld zijn haalbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:33

Idioot toch hoe zulke oude kunstenaars nog voor dom aan worden gezien...
Hebben de Grieken zich niet bewezen met hun prachtige gebouwen? En de Romeinen, met hun wereldwonder?
Leonardo is een geweldig kunstenaar geweest, hij heeft werelderfstukken nagelaten...
Ik hoop dat zijn project ooit nog afgemaakt kan worden, ik ben wel een fan van Italiaans/Romeinse kunst...

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:28

Het zou wel super voor hem zijn als het er alsnog komt!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:38

Da Vinci was een geniaal wetenschapper die ook nog begaafd kunstenaar was.
alleen hij kon in die tijd dromen van een beeld van die omvang en het nog uitwerken ook.

(ja ik ben een fan )

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:45

Janine1990 schreef:
Hebben de Grieken zich niet bewezen met hun prachtige gebouwen? En de Romeinen, met hun wereldwonder?

Ik denk niet dat wie dan ook LdV ooit voor dom heeft aangezien, hij wordt algemeen erkend als één van de grootste en vooral veelzijdigste wetenschappers die ooit heeft bestaan. Ook al in zijn eigen tijd (rond 1500) was hij erg beroemd. Veel mensen zijn nu nog volledig in de ban van zijn werk en proberen te duiden wat hij allemaal heeft opgeschreven en bedacht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:46

Kendra schreef:
Janine1990 schreef:

Ik denk niet dat wie dan ook LdV ooit voor dom heeft aangezien, hij wordt algemeen erkend als één van de grootste en vooral veelzijdigste wetenschappers die ooit heeft bestaan. Ook al in zijn eigen tijd (rond 1500) was hij erg beroemd. Veel mensen zijn nu nog volledig in de ban van zijn werk en proberen te duiden wat hij allemaal heeft opgeschreven en bedacht.

Ik kon zo even geen ander woord vinden.
Maar hij is duidelijk niet serieus genomen met dit grootse werk... Anders zou men het niet gaan controleren, ronduit onbeschoft.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:54

Dan moet je even wat meer lezen over deze bijzondere man. Zijn geschriften zijn moeilijk toegankelijk en het is juist een eerbetoon dat zoveel wetenschappers er nu (nog steeds) mee bezig zijn. Het respect voor zijn genialiteit groeit nog steeds, dat heeft niets met controle te maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:58

Kendra schreef:
Dan moet je even wat meer lezen over deze bijzondere man. Zijn geschriften zijn moeilijk toegankelijk en het is juist een eerbetoon dat zoveel wetenschappers er nu (nog steeds) mee bezig zijn. Het respect voor zijn genialiteit groeit nog steeds, dat heeft niets met controle te maken.

Hmm, ja... ik denk wel dat je gelijk hebt hoor.
Maar ik ben gewoon fan van zijn werk, en ik snap niet dat mensen dit soort dingen gaan onderschatten.
Niemand snapt hoe de stad Petra is gemaakt, zo nauwkeurig, zo perfect en toch al zo oud.
Men begrijp niet hoe de Grieken gigantische pilaren maakten, zo nauwkeurig, zo perfect en toch al zo oud.
Of de Piramiden, zo nauwkeurig, zo perfect en toch al zo oud...

Is het dan nog nodig om een kunstenaar als Leonardo Da Vinci te onderschatten? Die zichzelf al zó heeft bewezen?

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:24

als kusntacedemie studente zou ik zeggen....DOEN!!!

zeker iets zoals van Da Vinci!! :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:00

Zou wel een leuk project zijn als dat paard er kwam. :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:51

janine1990 schreef:
Maar hij is duidelijk niet serieus genomen met dit grootse werk... Anders zou men het niet gaan controleren, ronduit onbeschoft.

Wat is er onbeschoft? Wie heeft het over controleren? Zijn werken zijn bekeken op haalbaarheid, dat is toch heel iets anders?

Weet je wat pas onbeschoft zou zijn geweest, als ze NIET de moeite hadden genomen om dit werk serieus te interpreteren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:54

Abeltje77 schreef:
janine1990 schreef:

Wat is er onbeschoft? Wie heeft het over controleren? Zijn werken zijn bekeken op haalbaarheid, dat is toch heel iets anders?

Weet je wat pas onbeschoft zou zijn geweest, als ze NIET de moeite hadden genomen om dit werk serieus te interpreteren.

Even mijn post daarna lezen ;)
Dan begrijp je wel wat ik bedoel, over Petra, de pilaren, de piramiden etc.

Maar ik ben het zeker met je eens, dat het nog erger zou zijn wanneer men het niet serieus had genomen :)

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:50

Wow!Ok ik geef toe dat zou egt cool zijn als het beeld er komt!

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:27

:o Er is toch al een beeld van davinci,die staat bij de renbaan aldaar, of heb ik het mis. :+

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:32

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:35

Er staat er ook 1 in Michigan (zie wikipedia), maar beide noemen ze reproducties. Zou het dan met name om de gietmethode gaan?

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:41

Afbeelding Hier een foto die ik gemaakt heb in Italie,bij de renbaan

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:53

Ik denk inderdaad dat het om de gietmethode gaat.
Het klinkt ook wel heel spectaculair: 70 ton brons in nog geen 3 minuten.....

Snappen jullie wat ze hier mee bedoelen trouwens:
Citaat:
“Maar hij (Da Vinci, red.) had de positie van de benen wel los moeten laten, omdat een twintig meter diep gat om brons in te gieten niet veilig was,” meent onderzoeker Paolo Galluzzi.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:09

Ik begreep uit het filmpje dat twee omhoogstaande benen niet zou gaan...

RoswithaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:00

MrTut, vind je het goed als ik jouw foto voor mijn website gebruik? (bronzenbeeldenkijken.nl).
Ik wil wat over het grootste paard van Leonardo da Vinci plaatsen, met de verwijzing naar de sciencewebsite en het filmpje, maar dan met een foto van een beeld van Leonardo erbij dat wél gemaakt is.
Ik kan me trouwens herinneren dat er een paardenkunstenaar gevraagd is om een enorm paardenhoofd te maken (Italiaanse opdrachtgever), die is daar ook mee aan de slag gegaan, maar de opdracht ging uiteindelijk niet door. Hoofd was wel gegoten (gedeeltelijk?) en lag in de tuin. Vraag me af of het soms om dit beeld ging...
Weet iemand hier toevallig iets van af?