Transport van slachtpaarden wordt weer opnieuw bekeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Transport van slachtpaarden wordt weer opnieuw bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 17:41

www.horses.nl / www.dierenbescherming.nl

De Europarlementariërs Elizabeth Lynne (Groot-Brittannië), Sidonia Jedrzejewska (Polen) en Carl Schlyter (Zweden) deden een oproep aan de Europese Commissie om haar beleid ten aanzien van transporten van paarden over lange afstanden opnieuw te bekijken. Dit deden ze namens de Britse paardenwelzijnsorganisatie World Horse Welfare, die al ruim 120.000 handtekeningen inzamelde om het transport van slachtpaarden te verbeteren.

De transportduur voor paarden in Europa moet volgens de organisatie drastisch omlaag. Honderdduizend slachtpaarden worden per jaar op transport gezet. De dieren staan soms wel zeventig uur, zonder water, in kleine ruimten waar de temperatuur kan oplopen tot meer dan veertig graden Celsius.

Om de oproep om te zetten tot agendapunt van de Europese Commissie, moest ten minste de helft van de 754 Europarlementariërs de verklaring ondertekenen. Uiteindelijk hebben 405 afgevaardigden dat gedaan. Van het totale aantal leden van het Europees Parlement heeft dus slechts 54 procent getekend.

Zeventien van de 25 Nederlandse Europarlementariërs (68%) hebben de verklaring ondertekend. Daarmee maakt Nederland wat de Dierenbescherming betreft een goede beurt.

Een Europarlementariër van GroenLinks had toegezegd te zullen tekenen, maar heeft dat niet gedaan. Ook drie VVD’ers en drie CDA’ers hebben het verzoek om te tekenen naast zich neergelegd. De enige afgevaardigde van de CU heeft evenmin getekend.

Siets

Re: Transport van slachtpaarden wordt weer opnieuw bekeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:45

En terecht. Iets waar mensen maar weinig bij stil staan, maar wat het absoluut niet minder schrijnend maakt. Verschrikkelijk... Ik hoop dat er eindelijk iets aan gaat veranderen!

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:55

ben het eens met siets.

hoop eigenlijk dat het helemaal word afgeschaft maarja dan kan ik nog lang verder dromen (:

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:05

Ik hoop ook echt dat er wat aan word gedaan, dit is echt heel erg, arme paarden.

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:06

Ben heel blij dat het een agendapunt is geworden. Begrijp alleen de niet-ondertekenaars niet. Wat is het nu voor moeite om je krabbel neer te zetten! Daar zitten toch geen politieke consequenties aan? Misschien wel ..... paarden (en al die andere dieren) kunnen niet stemmen!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:00

Cayenne schreef:
Een Europarlementariër van GroenLinks had toegezegd te zullen tekenen, maar heeft dat niet gedaan.

Pardon :n Wat belachelijk voor een afgevaardigde van GroenLinks.

Onbegrijpelijk dat ze dierwelzijn nog steeds minder belangrijk vinden dan ongeremde winst, winst, winst. Alsof winst niet mogelijk zou zijn door dierenwelzijn wat hoger op de lijst te zetten. Tja...zie mijn onderschrift...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:08

tja, hoe lang lees ik al zo nu en dan over een opleving in het besef dat er 'iets aan gedaan moet worden'...
wanneer komt er nou eens echt een nieuwe wet??

hoeveel paarden zijn er inmiddels alweer op deze manier getransporteerd, terwijl de mensen zo nu en dan proberen het op de agenda te zetten... er gebeurd te weinig concreets!

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:09

Belachelijk om niet te tekenen. Weet ik gelijk zeker dat ik niet op ze ga stemmen.
Is zo erg wat die dieren moeten meemaken.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:13

Ik dacht altijd dat GroenLinks wel begaan was met dit soort dingen. Vraag me dan ook serieus af waarom iemand dit NIET zou ondertekenen.. Maarja, ik heb geen verstand van de politiek. Misschien is er wel een bepaalde reden voor. Ik zie het alleen niet..

Hopelijk komt er snel een goede wetgeving om deze horror te stoppen.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:32

Ook ik hoop dat er iets aan gedaan word.

Ik heb een jaar geleden op scool een film gezien over tranporten van slachtpaarden in o.a Italie. Echt hartverscheurend om te zien, we zaten met z'n 30'en te huilen. Zelfs paarden met open beenbreuken en zo worden gewoon 3 dagen achter elkaar non- stop vervoerd, echt verschrikkelijk!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:34

Goed dat ze het nog eens gaan bekijken. +:)+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:53

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 09:19