Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska16
Berichten: 19
Geregistreerd: 02-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:52

Ik denk ook niet dat het iets met de sport te maken heeft. Mijn vriendin reed een half jaar terug met haar paard in het bos. Het was een gezond paard en ze reden gewoon een rustige galop en ineens zakt het paard in en was hij dood..

kristinaaa97
Berichten: 95
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:13

Mariska16 schreef:
Ik denk ook niet dat het iets met de sport te maken heeft. Mijn vriendin reed een half jaar terug met haar paard in het bos. Het was een gezond paard en ze reden gewoon een rustige galop en ineens zakt het paard in en was hij dood..



ahw..

dat is ook erg!


ik heb wel gehad dat mijn schat opeens instortte maar gelukkig is ze er nog.....

veel sterkte voor je vriendin..

BPVS

Berichten: 340
Geregistreerd: 22-09-09

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:20

Ik vind ook dat dit niets met de rensport te maken heeft. Dit kan elk paard overkomen. Ook die van jou en mij........

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:24

xEline schreef:
Dat heb ik ook gedaan, en ik wilde er nog bij zetten dat ik het net tegen kwam op internet. maar we zullen we dus niet achter komen hoe het komt uiteinderlijk zonder een onderzoek bij dat paardje. ( maar daarbij blijf ik de rensport maar niks vinden)


Ik vraag me af waarom niet? En wat is dan 'jouw' paardensport?

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:05

wat sneu zeg, maar wat apart dat toch de finisch is gehaald.
Zo hoopt niemand te winnen natuurlijk, ik geef niet de voorkeur aan deze sport maar
de dieren worden er wel op getrained, ze worden niet zomaar die baan op gegooit van ren je maar dood.

Echter heb ik een hele tijd terug of gehoord of gelezen (weet niet meer preccies)
dat een paard in het weiland stond, is gaan bokken en doen, uit is gegleden en daarbij zn aorta
heeft gescheurd, dit paard heeft het ook niet overleefd, dus het kan ook zo gebeuren zonder ´extreme´ sport

Susyb
Berichten: 3385
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:39

wij hebben er ook wel eens een gehad die tijdens het snelrijden door een scheur in de aorta neerklapte en overleed.. dat moment is gewoon triest en onvoorstelbaar

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:46

kyrkelover schreef:
xEline schreef:
Nou ik vind toch wel dat paarden in de rensport vaak neer storten! dus ik denk dat dit er toch wel iets mee heb te maken.

Dit komt ook door de vooroordelen die er hier in Nederland heersen.
Kijk er moeten 10 dressuurpaarden dood neervallen en dan wordt het misschien niet meer verzwegen, valt er 1 renpaard neer komt het in het nieuws.
En hier moet je echt rekening mee houden.

Wat een onzin dat het in de dressuursport verzwegen wordt :?


nee hoor zeker geen onzin.
Bij BEKENDE dressuurpaarden hoor je het wel, maar bij het grote gros op de normale dressuur en springwedstrijden en dergelijke hoor je er amper wat over.
In ieder gevel niet dat het de krant o.i.d haalt.
bij de rensport zie je dat veeeel sneller.
Dit jaar viel het mee door bijvoorbeeld Rachel Alexandra en Zenyatta.
Maar over het algemeen als er iets over de draf en rensport geplaatst wordt is het negatief.
Hierdoor zijn veel ruiters al bevooroordeeld over deze takken van de paardensport waardoor zoiets veel sneller in het nieuws komt of als abnormaal en dergelijke beschouwd wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 21:47

Kyrkelover, dat het de krant niet haalt is heel wat anders dan verzwijgen.
en wanneer wij zouden weten dat hetzelfde gebeurt met een dressuurpaard, dan komt het ook hier te staan hoor :)
Er heeft hier trouwens de laatste tijd juist veel positief nieuws over de draf en rensport gestaan, dus wat je beweert klopt niet helemaal.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:50

kyrkelover schreef:
Wat een onzin dat het in de dressuursport verzwegen wordt :?


nee hoor zeker geen onzin.
Bij BEKENDE dressuurpaarden hoor je het wel, maar bij het grote gros op de normale dressuur en springwedstrijden en dergelijke hoor je er amper wat over.
In ieder gevel niet dat het de krant o.i.d haalt.
bij de rensport zie je dat veeeel sneller.
Dit jaar viel het mee door bijvoorbeeld Rachel Alexandra en Zenyatta.
Maar over het algemeen als er iets over de draf en rensport geplaatst wordt is het negatief.
Hierdoor zijn veel ruiters al bevooroordeeld over deze takken van de paardensport waardoor zoiets veel sneller in het nieuws komt of als abnormaal en dergelijke beschouwd wordt.

En je wil zeggen dat onbekende renpaarden wel de krant halen? :?

En jij denkt dat er veel vooroordelen zijn over rensport, meid doe je ogen open en kijk eens rond op bokt, lees voor de lol eens op RT-D hoeveel discussie er is rond dressuur... Ik denk dat de rensport zich nog in zijn twee handjes mag wrijven ;)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:52

Dat heb ik er toch ook bijstaan dat het dit jaar mee valt door het nieuws van zenyatta en rachel alexandra.
Misschien was verzwegen niet het goede woord, maar er wordt vaak minder heftig op gereageerd in de zin van dat het aan de sport gekoppeld wordt.
Kijk in dit topic valt het reuze mee maar er zei iemand dat ze het veel hoort over de rensport.
Maar in de dressuursport en gewoon bij organismen in het algemeen gebeurt het veeeel vaker.
Als er een ongeluk gebeurt wordt het bij de draf en rensport gewoon veel sneller aan de sport gekoppeld dan aan domme pech. En tuurlijk Gribaldi heeft hier ook op gestaan maar hé wie kent Gribaldi niet.
Ik zeg ook niet dat het aan de nieuwsredactie van bokt ligt meer het nieuws in zijn algemeenheid.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:54

Heb jij de topics van scandic en Sister gelezen? Heb jij topics van LDR zien voorbij komen of topics over Anky? :? Ik denk echt dat jij op een ander forum zit dan ik := Als er een tak van de paardensport het laatste jaar regelmatig negatief in het nieuws komt is het de dressuursport wel.

Zelfs over Gribaldi werd gespeculeerd dat het geen scheur in de aorta zou zijn..... ;)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:56

Ayasha schreef:
kyrkelover schreef:
Wat een onzin dat het in de dressuursport verzwegen wordt :?


nee hoor zeker geen onzin.
Bij BEKENDE dressuurpaarden hoor je het wel, maar bij het grote gros op de normale dressuur en springwedstrijden en dergelijke hoor je er amper wat over.
In ieder gevel niet dat het de krant o.i.d haalt.
bij de rensport zie je dat veeeel sneller.
Dit jaar viel het mee door bijvoorbeeld Rachel Alexandra en Zenyatta.
Maar over het algemeen als er iets over de draf en rensport geplaatst wordt is het negatief.
Hierdoor zijn veel ruiters al bevooroordeeld over deze takken van de paardensport waardoor zoiets veel sneller in het nieuws komt of als abnormaal en dergelijke beschouwd wordt.

En je wil zeggen dat onbekende renpaarden wel de krant halen? :?

En jij denkt dat er veel vooroordelen zijn over rensport, meid doe je ogen open en kijk eens rond op bokt, lees voor de lol eens op RT-D hoeveel discussie er is rond dressuur... Ik denk dat de rensport zich nog in zijn twee handjes mag wrijven ;)

Tuurlijk zijn er ook discussies over de dressuursport.
Maar dressuur en springen zijn normaal in Nederland en er zijn wel discussies over maar algemeen zijn deze takken geaccepteerd.
Er zijn genoeg mensen die open staan voor de rensport maar ook heeeeeeeeeeel veel die er finaal op tegen zijn maar er totaal niets van af weten.
En nee dit is niet zomaar even opgeschreven.
Ik organiseer namelijk nu al 3 jaar ponyrennen en krijg dan ook de meest idiote mails en berichten terug.
Verder heb ik bijvoorbeel dook op paard en koets gestaan ter promotie van de rensport en dan komt ook van alles en nog wat naar voren.
In September ben ik op horse event te vinden. Het is dus niet dat ik zo maar wat verzin.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:56

Ayasha schreef:
Heb jij de topics van scandic en Sister gelezen? Heb jij topics van LDR zien voorbij komen of topics over Anky? :? Ik denk echt dat jij op een ander forum zit dan ik := Als er een tak van de paardensport het laatste jaar regelmatig negatief in het nieuws komt is het de dressuursport wel.

Zelfs over Gribaldi werd gespeculeerd dat het geen scheur in de aorta zou zijn..... ;)

Ja dat is waar de dressuursport is het afgelopen jaar flink negatief in het nieuws geweest.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:59

geaccepteerd valt nog over te discussiëren, als dressuurprikker ben ik bang, kan ik niet rijden, kwel ik mijn paard per definitie met LDR en enge bitten en natuurlijk lange sporen en minstens twee zepen. Ik verknal haar pezen met bandages en ik knijp zijn strot dicht (die LDR he... :') ).... := Ik denk dat enkel de springruiter er positief uit komt. :)) Daar moet je gewoon mee leren leven. Vooroordelen zijn er nu eenmaal over élke tak van de paardensport en tuurlijk vallen de vooroordelen die jou het meest raken het meeste op, maar dat betekent niet dat de andere takken er vrij van zijn.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:07

Nee vrij van inderdaad niet.
Ach en ieder heeft zo zijn vooroordelen wel.
Al maken sommige dressuurruiters jou vooroordelen lijste wel waar. Zo ook in andere takken overigens.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:14

Elk vooroordeel ontstaat uit een kern van waarheid. ;) Zo ook die van de rensport. Maar dat betekent niet dat élke ruiter per definitie aan die vooroordelen voldoet en dat is het hem nou net. :) Net als dat er dressuurruiters zijn die het grondig verkl*ten en inderdaad met twee (ik heb inderdaad al ooit kennissen met twee zwepen en sporen er op zien zitten en zelfs een huidige Belgische GP ruiter die dat deed en zelfs lesklanten zo liet rijden al weet ik niet of hij nu nog een paard heeft waarmee hij GP start.) zullen er in de rensport zijn die het allemaal waar maken... :) Maar eigenlijk zou dat niets over de sport an sich mogen zeggen.

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:25

Naar mijn mening zijn alle sporten onnatuurlijk voor paarden als ze tot hun uiterste worden gedreven. Maakt niet uit welke sport dressuur springen en rensport op het hoogste niveau vindt ik allemaal niets...
Je vraagt veel te veel van je paard.

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 01:12

ninajojo schreef:
Stomme rotsport...
Die paarden rennen zich dus letterlijk dood! Naar mijn idee is dit voor geen enkel paard een plezierige sport...

dit heeft niks met die rensport te maken hoor

ook mijn verzorgpaard is op dierendag 7 jaar terug op de wei gezet
en zo dood omgevallen was een huis tuin keuken paard ;)
ook een gescheurde aorta

Royal92

Berichten: 811
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 11:23

bolerotjee schreef:
Tyke schreef:
Dit is erg maar of het met de rensport te maken heeft? misschien is het nu sneller gebeurt voor het paard.

Bij een vriendin is een tijdje terug ook een paard overleden aan een aortabloeding. Die is langzaam doodgebloed zeg maar. Ze zagen wel wat aan het paard maar helaas is het pas te laat opgemerkt dat het een bloeding was. Dierenarts is er 3 keer bijgeweest in 8 uur tijd. Maar helaas.
Wie weet is dat bij dit paard al geweest en is het nu versnelt?????

ERg jammer.

@bolerotje: ben je er zeker van dat de stalmedewerker niet meer heeft gekeken. Moet zeggen dat ik mijn paard ook buiten zet en dat er niet naar gekeken wordt. hoop altijd dat mensen die over de dijk komen ook wat opletten. EN ja als ik langs kom kijk ik ook. Maar blijf echt niet hele dag naar de wei staan gluren.


nee dat klopt maar als je weet dat de pony gek aant sjezen is is het niet mis om af en toe even te gluren. Als dat daar gebeurd was had je pony mis nog wel geleefd.
zo zitten alle ongelukken in een klein hokje



@ bolerotjee

Gelukkig heb jij overal verstand van :D

Musetta

Berichten: 1407
Geregistreerd: 18-07-07

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:31

Wat verschrikkelijk voor dat paard... Zoveel moeite moeten doen voor je ruiter dat je gewoon je hart eruit rent. De ruiter zal wel blij zijn dat het paard niet voor de finish is overleden. :(

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:32

Musetta schreef:
Wat verschrikkelijk voor dat paard... Zoveel moeite moeten doen voor je ruiter dat je gewoon je hart eruit rent. De ruiter zal wel blij zijn dat het paard niet voor de finish is overleden. :(

Nou ik denk dat dat vrij weinig uit maakt voor de ruiter en dat je daar op zo'n moment totaal niet aan denkt!!

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:31

naar maar het gebeurt.
heb medelijde met de ruiter en trainer wat een nare manier om je dag af te sluiten

Marilyn_C
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 09:45

Citaat:
Onzin :z
Het gebeurt vaak bij mensen en dieren. Zo is het leven helaas...
Mensen kunnen echter vertellen of ze zich slecht voelen.
Een slagaderlijke bloeding, gescheurde aorta, daar kan je tegen proberen te vechten, maar daar zijn geen garanties voor.
Heeft niets te maken met de sport... Dat is echt grote onzin.


Ik ben het heus wel met je eens dat het iedereen kan overkomen, maar ik vind ook dat dit soort dingen nogal vaak in de rensport gebeuren... of tenminste, het LIJKT dan zo, omdat het altijd zo snel in de media komt. Als jij echt hebt onderzocht dat het overal evenveel voorkomt, dan vind ik niet dat de media net de rensport eruit moet pikken. Geen wonder dat die sport dan zo'n slechte naam krijgt.

Maar heel gek vind ik het ook niet dat het dan zo vaak (lijkt te) gebeurd (en) in de rensport. Als je erover nadenkt, is het zelfs logisch. Met dressuur of springen individueel voelt een ruiter al snel aan zijn paard of er iets niet in orde is. (bv. slomer, kreupel...) en dan (als het goed is ;) ) geeft de ruiter zijn trouwe viervoeter rust. Maar bij de rensport is het te vergelijken met een vluchtende kudde paarden. Vluchtende paarden willen zo min mogelijk laten zien dat ze iets mankeren (omdat de vijand het anders door heeft, en die eruitpikt) en ze rennen dus gewoon door "voor hun leven", pijn of niet. (dus de jockeys zullen ook niet snel wat merken) En iedereen weet natuurlijk dat een geblesseerd paard (zwaar) belasten echt ontzettend slecht is, met alle gevolgen vandien...

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:22

Marilyn_C schreef:
Citaat:
Onzin :z
Het gebeurt vaak bij mensen en dieren. Zo is het leven helaas...
Mensen kunnen echter vertellen of ze zich slecht voelen.
Een slagaderlijke bloeding, gescheurde aorta, daar kan je tegen proberen te vechten, maar daar zijn geen garanties voor.
Heeft niets te maken met de sport... Dat is echt grote onzin.


Ik ben het heus wel met je eens dat het iedereen kan overkomen, maar ik vind ook dat dit soort dingen nogal vaak in de rensport gebeuren... of tenminste, het LIJKT dan zo, omdat het altijd zo snel in de media komt. Als jij echt hebt onderzocht dat het overal evenveel voorkomt, dan vind ik niet dat de media net de rensport eruit moet pikken. Geen wonder dat die sport dan zo'n slechte naam krijgt.

Maar heel gek vind ik het ook niet dat het dan zo vaak (lijkt te) gebeurd (en) in de rensport. Als je erover nadenkt, is het zelfs logisch. Met dressuur of springen individueel voelt een ruiter al snel aan zijn paard of er iets niet in orde is. (bv. slomer, kreupel...) en dan (als het goed is ;) ) geeft de ruiter zijn trouwe viervoeter rust. Maar bij de rensport is het te vergelijken met een vluchtende kudde paarden. Vluchtende paarden willen zo min mogelijk laten zien dat ze iets mankeren (omdat de vijand het anders door heeft, en die eruitpikt) en ze rennen dus gewoon door "voor hun leven", pijn of niet. (dus de jockeys zullen ook niet snel wat merken) En iedereen weet natuurlijk dat een geblesseerd paard (zwaar) belasten echt ontzettend slecht is, met alle gevolgen vandien...


Een gescheurde aorta voel je niet aankomen hoor...
Bij Gribaldi is het een ander verhaal geweest, zie de link hierboven ergens. Aorta dissectie.
Maar let maar eens op, het komt veel vaker voor dan nodig.
Waarom het jou opvalt? Omdat je het op de voorpagina ziet staan... Heeft absoluut NIETS met de rensport te maken.
Het paard was niet geblesseerd, zoiets is nauwelijks te constateren, tenzij eerder sprake is geweest van een aorta dissectie.
Lees deze link maar eens even goed door, dit is bij mensen en dieren vergelijkbaar: http://www.dokter.nl/index.php/Hart-blo ... t-dat.html

Marilyn_C
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:12

Citaat:
Een gescheurde aorta voel je niet aankomen hoor...
Bij Gribaldi is het een ander verhaal geweest, zie de link hierboven ergens. Aorta dissectie.
Maar let maar eens op, het komt veel vaker voor dan nodig.
Waarom het jou opvalt? Omdat je het op de voorpagina ziet staan... Heeft absoluut NIETS met de rensport te maken.
Het paard was niet geblesseerd, zoiets is nauwelijks te constateren, tenzij eerder sprake is geweest van een aorta dissectie.
Lees deze link maar eens even goed door, dit is bij mensen en dieren vergelijkbaar: http://www.dokter.nl/index.php/Hart-blo ... t-dat.html


Ik zeg toch dat ik het daarmee eens ben! :Z Maar ik heb het niet alleen over een gescheurde aorta. Er zijn ook paarden die in elkaar storten van de pijn. En het komt niet vaak voor, maar als het voorkomt is het helaas wel vaak in de rensport... dat is gewoon een feit...