Britse paardenorganisatie wil brandmerken laten verbieden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Britse paardenorganisatie wil brandmerken laten verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 19:38

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

"Eigenaren mogen gemakzucht niet boven welzijn verkiezen."

Het Schotse wetsverzoek van de regering om brandmerken bij paarden te verbieden heeft bijstand gekregen van de grote organisatie "British Horse Society" (BHS).

De organisatie is van mening dat er verder onderzoek moet worden gedaan rond de fysieke en mentale stress die brandmerken met zich mee brengt. "We zijn er nog steeds niet zeker van of brandmerken slecht is voor de welzijn van het paard, maar we hebben er wel goede redenen voor. Daarom vinden wij als paardenliefhebbers dat het verboden zou moeten worden tot het tegendeel bewezen is," aldus een woordvoerder van de BHS in een statement.

"Er is weinig twijfel over dat de pijn die een paard moet lijden door het brandmerken, niet goed te praten is. De argumenten die men gebruikt voor brandmerken zijn over het algemeen erg zwak. Een brandmerk is vaak slecht te herkennen van een afstand, en tijdens het ontstaan van de wintervacht zie je er al helemaal niets meer van terug."

Volgens de BHS is een microchip veel betrouwbaarder, omdat er dan geen twijfel kan bestaan over de identiteit van het dier. Ook zouden microchips veel minder pijn en stress veroorzaken in vergelijking tot het brandmerken.

"Hoewel brandmerken soms makkelijker en goedkoper is voor paardeneigenaren, is het ontoelaatbaar dat sommige eigenaren hun eigen gemakzucht verkiezen boven het welzijn van het paard.

Er is in het algemeen nog weinig onderzoek gedaan naar de fysieke pijn en stress dat brandmerken zou kunnen opleveren, maar ik denk dat ieder weldenkend persoon wel weet dat een gloeiend heet ijzer heel veel pijn doet.
Uitgezonderd noodzakelijke medische behandelingen zijn wij als organisatie van mening dat identificatie voor eigenaren geen reden mag zijn om een dier dit aan te doen."

Yontheke

Re: Britse paardenorganisatie wil brandmerken laten verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:42

Ergens hebben ze toch wel gelijk.
Er zijn tegenwoordig zoveel geavanceerde technieken en een chip lezen gaat tegenwoordig ook gewoon met een apparaatje.
Waarom de paarden nodeloos laten afzien?
IK vind trouwens dat zoon brandmerk er niet uitziet :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:49

Ik vind brandmerken persoonlijk wel meevallen qua dierenleed. Geloof niet dat de paarden er trauma's aan over houden. Het is idd niet helemaal vriendelijk, en de pijn erna zal vast niet prettig zijn. Nu het ook anders kan moet daar idd gebruik van gemaakt worden en is het niet meer nodig.

Ik vind brandmerken overigens wel wat hebben. :P

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:55

ik vind het wel sneu, maar ik denk niet dat ze er inderdaad trauma's van overhouden. couperen vind ik erger

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:59

Onze Friezen werden vroeger allemaal gebrand, en er is nog nooit eentje getraumatiseerd door geraakt. Het enige waar ze wel eens op reageerden was de rook. Wij waren trots op het brandmerk, netjes F of FS in de hals! Niks mis mee...........
Chip kan per ongeluk kapot gaan, met opzet (o.a. een zware magneet erbij houden) en tijdens controle bij export zijn er legio niet meer te vinden of zitten op rare plekken zoals oksel, heup. Er wordt wel meer aan verdiend uiteraard............. :+

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:00

Marloez schreef:
Ik vind brandmerken persoonlijk wel meevallen qua dierenleed. Geloof niet dat de paarden er trauma's aan over houden. Het is idd niet helemaal vriendelijk, en de pijn erna zal vast niet prettig zijn. Nu het ook anders kan moet daar idd gebruik van gemaakt worden en is het niet meer nodig.

Ik vind het maar een apparte post, krijg er geen fijn gevoel bij.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:01

Marloez schreef:

Ben het helemaal met je eens, ik ben benieuwd of het ze gaat lukken. En ik vind het ook wel iets hebben :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:12

Marloez schreef:

Ik vind het ook niet echt iets heel ernstigs ofzo...

Yontheke schreef:
Ergens hebben ze toch wel gelijk.
Er zijn tegenwoordig zoveel geavanceerde technieken en een chip lezen gaat tegenwoordig ook gewoon met een apparaatje.
Waarom de paarden nodeloos laten afzien?
IK vind trouwens dat zoon brandmerk er niet uitziet :)

Aan een chip zitten veel meer risico's dan aan brandmerken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:13

En een chip die aan de wandel gaat en in het hart eindigt is wel diervriendelijk?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-10 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:13

Asyaa schreef:
En een chip die aan de wandel gaat en in het hard eindigt is wel diervriendelijk?

Hart ;) Maakt je post iets makkelijker te begrijpen voor de mensen die de consequenties van een chip niet kennen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:19

Janine1990 schreef:
Asyaa schreef:
En een chip die aan de wandel gaat en in het hard eindigt is wel diervriendelijk?

Hart ;) Maakt je post iets makkelijker te begrijpen voor de mensen die de consequenties van een chip niet kennen. :o

Oeps :+ Zit weer 3 dingen tegelijk te doen O:)

Maar liever 1 seconde brandmerken dan dood op stal door een chip die aan de wandel ging.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:31

Brandmerken vind ik niet slecht. De plaats zelf wordt verdooft en het wordt ook altijd mooi ontsmet en naverzorgt. Een brand en vriesmerk krijg je niet weg, terwijl je een chip met een beetje kennis onklaar kunt maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:34

paarden652 schreef:
Brandmerken vind ik niet slecht. De plaats zelf wordt verdooft en het wordt ook altijd mooi ontsmet en naverzorgt. Een brand en vriesmerk krijg je niet weg, terwijl je een chip met een beetje kennis onklaar kunt maken.

Sterke magneet er langs en je bent nergens meer.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:37

Asyaa schreef:
paarden652 schreef:

Dat bedoel ik nou. Als je paard wordt gestolen heb je pech. Je kan namelijk via de chip niet meer bewijzen dat hij van jou is. Terwijl als hij een brandmerk heeft je dat niet hebt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:44

Ben er ook niet voor dat het afgeschaft wordt, vindt het niet lelijk en eigenlijk beter [zie bovenstaande redenen] dan een chip.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:45

Wil je iedereen een apart figuur geven dan? Volgens mij maakt een brandmerk bij bewijslast echt helemaal geen verschil.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:47

paarden652 schreef:

Nou ik heb het op een keuring heel anders gezien hoor, niets verdoven, niets schoonmaken en naverzorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:52

Sammie schreef:
Wil je iedereen een apart figuur geven dan? Volgens mij maakt een brandmerk bij bewijslast echt helemaal geen verschil.

Sommige handelaren werken met nummers.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:56

Asyaa schreef:
paarden652 schreef:

Een chip kan wandelen ja, dat klopt. Maar een chip kan niet in het hart belanden door het wandelen :S... Daar komt ie alleen als ie in een bloedvat geplaatst is en aangezien een chip in de onderhuid geplaatst wordt is dit onmogelijk.
Zelfde verhaal bij honden..
Mijn hond zijn chip wandelt.. Volgens de dierenarts niets om je zorgen over te maken.. Kan volgens de DA ook niet in gewrichten e.d. terecht komen..

Maar ontopic. Brandmerken doet pijn, ja dat zeker. Vind ik het mooi.. Soms wel soms niet. Heb een paard gehad waarbij je het brandmerk niet zag. Bij anderen paarden zie je het wel, bij de een vind ik het mooi bij de ander vindt ik het lelijk.
Tegenwoordig vind ik het brandmerken nutteloos wanneer het wordt gebruikt voor indentificatie. Daar is de Chip voor, dat je een chip onschadelijk kunt maken dat klopt. Maar een brandmerk wat je niet ziet is imo nutteloos pijn lijden voor een paard.
Dat stallen zoals Residelca, zangersheiden brandmerken vind ik meer logisch. Dit is ter herkenning van het stamboek en een soort van reclame..
Maar of het nu moet worden af geschaft of niet, daar ga ik gelukkig niet over. Mochten ze het bij paarden afschaffen, dan ook meteen bij de kalveren.
Nee ben niet echt een fan van brandmerken, merk ik naar mate ik dit bericht heb getypt.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:59

Asyaa schreef:
paarden652 schreef:

Dat bedoel ik nou. Als je paard wordt gestolen heb je pech. Je kan namelijk via de chip niet meer bewijzen dat hij van jou is. Terwijl als hij een brandmerk heeft je dat niet hebt.[/quote]

Waarom met een brandmerk niet?? Er lopen vast meerdere paarden met het zelfde brandmerk.. En jij bent altijd degene die moet bewijzen of het paard ook echt daadwerkelijk van jou is en of je het niet tussentijds verkocht hebt.
Nee beiden methodes zijn niet 100% Denk dat er geen enkele methode 100% is. Dat het het risico verkleint ja.. En dan zal een brandmerk het risico meer verkleinen dan een onzichtbare chip.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:08

Sammie schreef:

Ik weet zo niet meer wel stamboek, dacht het FPS? Die hebben een hele handige oplossing daarvoor... Een nummer tattoëren in de onderlip...

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:20

sorry hoor, brandmerken is dierenmishandeling, ook als een paard er geen trauma aan overhoud. Hou zelf dat ijzer eens een tijdje tegen je huid, wedden dat je er dan anders over denkt. En geloof me brandpijn houdt erg lang aan. Waarom zou je dat een paard aan doen? Iedereen heeft het steeds over welzijn van paarden maar dit soort middeleeuwse praktijken mag nog steeds doorgaan, net als couperen. Een paard mag zo langzamerhand niet meer alleen in de wei lopen want dat tast zijn welbevinden aan, maar opzettelijk pijn doen, och, het staat zo mooi zegt men dan. Lijkt erg op willekeur. Ik vind het niet mooi maar een teken van mishandeling. Met opzet een paard pijn doen is toch dierenmishandeling? Terwijl er inderdaad veel betere identificatietechnieken bestaan die pijnloos zijn. Ik ben het helemaal eens met een verbod.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:12

Waarom moeten mensen toch altijd ergens een stempetje opzetten. We zetten een mens toch ook geen brandmerk of chip? De enige vriendelijke methode is DNA bepalen. De rest is pure mishandeling evnals het couperen. Goede actie om dit te willen verbieden.
Mijn paarden hebben geen chip en geen brandmerk. Wat diefstal betreft, ze staan overdag buiten en 's nachts binnen met inbraakvrij slot op de "tralie" deur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:14

Chip is makkelijk mee te frauderen, plus dat chippen in een spier (zoals dat in NL gaat) ook risico's met zich meebrengt qua mogelijke functiebeperkingen. Brandmerken zijn helaas vaak slecht leesbaar en niet uniek, tatoeages blijven niet altijd leesbaar. Waar ik tot nu toe nog de beste resultaten van zie is vriesmerken. Aan de buitenkant zichtbaar en uniek merk is mogelijk. DNA is ook een goede optie, maar helaas niet voor het snel opsporen van gestolen dieren of bij wedstrijden/uitbraak ziektes.
Fraude met bijbehorende papieren blijf je helaas altijd houden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:59

Er wordt al meer dan 10 jaar gechipt in NL, denk je niet dat wanneer dit niet waterdicht is men iets anders had bedacht?

Brandmerken, kan met een nummer, kleur, aftekeningen en nummer brengen je een heel eind... maar is niet afdoende voor de NL wet.

Een ongechipt paard houden is niet toegestaan, brandmerken kunnen overgebrand worden, en tatoos in lippen is niet prettig voor het paard, en kunnen worden weg gesneden, wat helaas in het verleden is gebeurd.Een sterke magneet is een leuke, echter zou die magneet zo sterk moeten zijn, dat het paard dat niet overleefd, wat dan de meerwaarde daarvan is?

Zo simpel is de transponder niet te manipuleren, dat wordt al sinds jaar en dag geroepen, maar de transponder is al zo lang in gebruik, zo verfijnd.... dat fraude ermee zo goed als uitgelsoten kan worden, de fouten die er zijn met transponders zijn te wijten aan menselijk falen, niet controleren of het paard niet reeds een transponder heeft, met het verwisselen van de stickers... of het nacontroleren of de transponder uberhaupt geplaatst is en niet voortijdig uit de naald gevallen is.