Stichting Ruitersport Zwolle mag ruiterclub niet weren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Stichting Ruitersport Zwolle mag ruiterclub niet weren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:28

http://www.destentor.nl

Stichting Ruitersport Zwolle-Zuid mag van de kort gedingrechter niet langer leden van ruiterclub Ritsaert weren.

In het vonnis van gisteren verordonneert de rechter dat de leden van de vereniging vrije, onbeperkte en onvoorwaardelijke toegang tot het terrein en het gebouwencomplex aan de Hollewandsweg moeten krijgen. Mocht de stichting in gebreke blijven dan kan ze per weigering een dwangsom van vijfduizend euro - met een maximum van 50.000 euro - tegemoet zien.

Ooit werkten stichting en vereniging innig samen. De stichting werd eind jaren negentig, op advies van een bank, opgericht om alle eigendommen en onroerende zaken van manege Ritsaert te exploiteren. Zij zorgt voor de dagelijkse bedrijfsvoering, terwijl de vereniging allerlei activiteiten in en rond de manege organiseert. In de loop van de tijd groeiden beiden uit elkaar. Zeker de beslissing van de stichting om Ritsaert-ruiters die geen klant zijn te weren van interne wedstrijden, zorgde voor de gang naar de rechter. Een bemiddelingspoging mislukte.

De rechterlijke uitspraak maakt nu duidelijk dat de stichting Ritsaertleden op geen enkele manier meer mag dwarsbomen.

Verwant artikel
[VN] Conflict bij manege in Zwolle

daantjuhhh

Re: Stichting Ruitersport Zwolle mag ruiterclub niet weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:03

OOh, dat is grappig.
Ik ben lid van de Ritsaert!
Maar heb dit echt nooit geweten..

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 07:50

lijkt mij helemaal niet grappig!!

Weer zo'n geval dat verschillende belanghebbenden de deur niet zo groot kunnen maken dat ze er samen door kunnen.....

Het gebeurt vaker, te vaak, en het is jammer dat aan zulke gevallen zelfs de rechter te pas moet komen.

Misschien gaat het wel te goed in Nederland, met te goed bedoel ik, zo goed dat we ons druk gaan maken om kleinigheden, omdat we geen "echte problemen" meer hebben.

Jammer voor alle betrokkenen, ik hoop dat het tij keert dat straks iedereen weer lekker kan rijden, voor welke vereniging dan ook.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:33

Dus als je dan lid bent van de rijvereniging mag je gebruik maken van de accommodatie ? (handig voor in de winter namelijk :-) )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:41

Meestal wordt zo'n spiltsing van een vereniging in een vereniging en stichting gedaan om onderscheid te maken tussen gebouwen en de activiteiten omdat dat financieel veiliger en verstandiger is, en wettelijk gezien heeft dat voordelen (persoonlijke aansprakelijkheid?).
De stichting draagt dan zorg voor de exploitatie en het onderhoud van de accommodatie, en wordt geleidt door het stichtingsbestuur, en de vereniging draagt dan bij in de kosten van de accommodatie en heeft een verenigingsbestuur. Zo is dat bij veel Scoutingbesturen ook geregeld en ik denk bij wel meer clubs met een "eigen" accommodatie.

Wat vreemd is, is dat in dit geval de stichting niet meer denkt in het belang van de leden van de eigen vereniging.
De enige reden om zo negatief te reageren naar de leden van eigenlijk de "eigen" vereniging, is dat er problemen zijn ivm de financiële exploitatie en het onderhoud etc. van het gebouw.

Dat zijn problemen die in algemene ledenvergaderingen eigenlijk besproken zouden moeten zijn zodat iedereen weet wat de financiële of organisatorische problemen zijn waar het stichtingsbestuur tegenaan loopt. En dan met elkaar proberen daar een oplossing voor te vinden...

Ik ben dus erg benieuwd naar het achterliggende verhaal. De geschiedenis...

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:12

cornelie schreef:
Dus als je dan lid bent van de rijvereniging mag je gebruik maken van de accommodatie ? (handig voor in de winter namelijk :-) )

Dit mocht zo wie zo al. Alleen dan betaal je voor januari tot en met juli 300 euro. Of je betaald voor een heel jaar bak gebruik. Het is helaas niet meer zoals vroeger dat je per keer kon betalen. Was het maar zo dan was ik er in de winter ook te vinden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:45

texelse schreef:
lijkt mij helemaal niet grappig!!

Weer zo'n geval dat verschillende belanghebbenden de deur niet zo groot kunnen maken dat ze er samen door kunnen.....

Het gebeurt vaker, te vaak, en het is jammer dat aan zulke gevallen zelfs de rechter te pas moet komen.

Misschien gaat het wel te goed in Nederland, met te goed bedoel ik, zo goed dat we ons druk gaan maken om kleinigheden, omdat we geen "echte problemen" meer hebben.

Jammer voor alle betrokkenen, ik hoop dat het tij keert dat straks iedereen weer lekker kan rijden, voor welke vereniging dan ook.

Uiteraard niet grappig dat dit gebeurt.
Ik bedoelde grappig in de zin van dat ik lid ben maar hier niks van weet.

Dit komt omdat ik alleen lid ben voor mijn startkaart en er verder dus ook NOOIT kom!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:01

ok daantjuhhhh, verkeerd begrepen dus