Water staat paardenrusthuis tot aan de schouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Water staat paardenrusthuis tot aan de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:10

www.destentor.nl


Wanda, Bartje, Noortje, Muppet, Domino, allemaal kregen ze in de periode tussen de feestdagen en februari een spuitje.

De paarden en pony's waren op leeftijd (een enkeling liep tegen de veertig) en konden niet meer op hun benen staan. Het blijft doorbijten voor eigenaresse Rika Lassche, zelf 61. Samen met haar man Albert en enkele vrijwilligers houdt ze het rusthuis operationeel. "Je wilt de emoties niet voelen, maar je weet waarvoor je het doet." Dat doel, dat is sinds de oprichting in 1997 altijd hetzelfde gebleven. Zorg dragen voor oude of versleten paarden, afkomstig uit de manege. Sinds de stichting in 2002 in een varkensschuur aan de Beukenlaan neerstreek, is er ruimte voor 42 dieren. Vandaag, tijdens de opendag, is de bezettingsgraad bijna honderd procent. Onder de bezoekers: Ellen Nijland. Met pa en ma nam ze eens een kijkje. Een paard met één oog, dat hadden ze nog nooit gezien.

Tijdens een gesprek over de toekomst van de stichting, klinkt het gesmak van de paarden. Een onaardse rust daalt neer. "Dat is wat mensen hier ervaren", legt Lassche uit. "Als je bij de paarden bent, ben je even weg van het jachtige alledaagse leven. Het voert te ver om het therapie te noemen, maar je komt er wel van tot rust." Die rust is hard nodig, want met driehonderd donateurs raakt de stichting de ondergrens. Vorig jaar waren er nog vijftig meer. "Dat is echt veel te weinig", legt Lassche uit. Elk paard zou minimaal 15 betalende donateurs moeten hebben. "Dan kom je uit op ongeveer zeshonderd." Lassche houdt het hoofd boven water dankzij giften en inzamelingsacties. Tot 2009 stopte ze eigen geld in de stichting, maar dat is daardoor niet meer nodig. "De kop is er af, maar het water staat ons aan de schouders."

Naast de vijf euro per maand die de stichting van de donateurs ontvangt, zijn er ook secundaire inkomsten van maneges. Die betalen eenmalig honderd euro als een paard of pony van eigenaar verandert en werven nieuwe donateurs voor de stichting. Dat werven gaat steeds beter, vertelt Lassche. "Ze hebben steeds meer vertrouwen in ons. In tegenstelling tot gewone rusthuizen, hebben ze bij ons de garantie dat een paard of pony hier ook echt tot het einde blijft." Met zes maneges wordt structureel samengewerkt. De Meelehoeve in Nieuwleusen, waar ook bezoekster Ellen rijdt, brengt binnenkort Forrest, een bejaarde viervoeter. Op veel bijval van de jonge aanwezige kan de transactie niet rekenen. "Maakt me niet uit. Bally is mijn favoriet."

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:27

Wat ik me vaak afvraag bij rusthuizen is waarom de oude eigenaar niet gewoon betaald? Worden die dieren afgedankt of hoe zit dat precies?
Laatst bijgewerkt door Storm op 03-03-10 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: deel post verwijderd

Anouk_M

Berichten: 1199
Geregistreerd: 16-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:37

Charaz schreef:
Wat ik me vaak afvraag bij rusthuizen is waarom de oude eigenaar niet gewoon betaald? Worden die dieren afgedankt of hoe zit dat precies?


Volgens mij gaat het hier om oude manege paarden, kan me er wat bij voorstellen dat die niet allemaal onderhouden kunnen worden.. Heel mooi dat ze dan toch zo´n oude dag kunnen krijgen!
Ik doe ook mee!

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:49

Beste mensen,

Zaterdag 13 maart a.s. wordt er op manege Laarbrug te Ommen een open dag gehouden.
Op deze dag worden er lootjes etc. verkocht voor het Olde manege peerd. Wij gaan die dag proberen veel in te zamelen voor deze manege.

Zie dit topic voor meer informatie:
[EA-CO] Opendag Manege Laarbrug, Ommen Overijssel

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:52

Moderatoropmerking:
Hoi bokkers, ik weet dat jullie graag een inzamelingsactie willen starten voor de paarden en het is echt heel lief van jullie, maar helaas is dit niet toegestaan omdat er niet te controleren is of het geld écht naar het doel gaat. Meer daarover kan je HIER lezen. Ik ga de berichten dan ook verwijderen.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Water staat paardenrusthuis tot aan de schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 01:17

Moderatoropmerking:
Wederom heb ik offtopic reacties verwijderd, mochten er vragen zijn, kan dit per pb en niet in dit topic.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:34

Voor alle mensen die nieuwsgierig zijn hoe het reilt en zeilt op dit rusthuis en wanneer de open dagen zijn, kijk even op hun leuke site, ook foto's van alle bewoners te bewonderen.

http://www.manegepeerd.nl