Dit systeem is succesvol én paardenvriendelijk. (Jerich)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas

Dit systeem is succesvol én paardenvriendelijk. (Jerich)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 19:55

Bron: www.Adelinde.nl en Het Sportpaard.

Door Herbert Jerich

Het was toeval, en dat nog wel van het mooiste soort, dat ik met Adelinde Cornelissen in contact ben gekomen. En het plezier dat ik altijd al in de paardensport heb gehad is er nog weer enorm door toegenomen.

Het is zo gegaan: ik heb een dressuurpaard, Wunschtraum, dat in 2008 nog 41-ste stond op de wereldranglijst met Holga Finken. Door een blessure is dat paard een half jaar rust geweest. Het viel vervolgens niet mee om hem weer op te bouwen voor de Grand Prix. Verschillende ruiters hebben het geprobeerd, we raakten eerlijk gezegd een beetje vertwijfeld.
Tot Camiel Smeulders van een Nederlands sportmarketingbureau belde en zei: je hebt nog steeds geen goede ruiter voor Wunschtraum hè? Ik zei: nee. De volgende dag belt hij mij weer op. Hij zegt: zou je Adelinde Cornelissen wat vinden voor Wunschtraum? Ik zeg: je kletst! Hij zegt: niks ervan. Veertien dagen later zat Adelinde bij ons op Wunschtraum. Ik schrok wel, in het begin. Hij was zo sterk en stijf in de mond. Maar heel lang duurde het niet en toen liet Wunschtraum het hoofd al vallen, hij ontspande en begon 'locker' te lopen. Het was één van de mooiste momenten uit mijn paardenleven. Ik zei tegen Adelinde: neem jij dat paard maar mooi mee naar Nederland.
Sindsdien is Adelinde regelmatig bij ons thuis om mijn vrouw te helpen en om te kijken hoe de jonge paarden het doen. Zoals Adelinde en de andere Nederlanders rijden... Geweldig!
Het is een verschil van dag en nacht met de andere ruiters. Toen ik dat zag, dacht ik: precies zo moeten vanaf nu mijn paarden worden getraind. Deze methode is niet alleen succesvol - kijk nou maar gewoon naar de feiten - het is ook voor de paarden een plezierig systeem. Het heeft niks te maken met trekken aan de voorkant en drukken aan de achterkant, het is een kwestie van het paard soepel en atletisch maken.
Kort daarna heb ik Adelinde en haar vriend Alex uitgenodigd voor een skivakantie in Oostenrijk. Ze vertelde dat ze nog een beetje geld te kort kwa om de kwestie met haar mede-eigenaar op te lossen. Ik zeg: we maken een sponsorcontract en wat er aan geld nog ontbreekt, dat betaal ik.
Nu heet Parzival dan 'Jerich Parzival', maar dat vind ik alleen maar belangrijk voor de fiscus. Hoofdzaak is: Parzival blijft bij Adelinde! Ze is nu de druk kwijt, haar hoofd is leeg, ze kan weer vol voor de sport gaan. Mensen vragen me wel eens of ik als Oostenrijker wel een Nederlandse amazone moet ondersteunen. Maar de dressuursport in ons land is niet van hoog niveau. In Duitsland kijken ze misschien een beetje sip, maar het gaat mij om de fantastische manier waarop Adelinde met de sport en met paarden omgaat. Daar geniet ik van.

Thomas

Re: Dit systeem is succesvol én paardenvriendelijk. (Jerich)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 19:56

Erg mooie woorden van Herbert Jerich!

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:00

Wat leuk om te lezen hoe het in zijn werk is gegaan met dat sponsor contract! Gun het adelinde ook zeker!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:34

Wat een ontzettend mooi verhaal! Het is Adelinde van harte gegund dat ze deze kans heeft gekregen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:54

Een héle terechte ode aan het trainingssysteem _/-\o_

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:22

Aimee schreef:
Een héle terechte ode aan het trainingssysteem _/-\o_

ja, wel mooi dat er voor hem een heel ander wereld open gegaan is, ik hoop echt dat Adelinde in Den Bosch gaat winnen.