Prematuur ezelveulentje overleeft dankzij intensieve zorg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Prematuur ezelveulentje overleeft dankzij intensieve zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:40

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Zena
foto: thedonkeysanctuary.org.uk

Een te vroeg geboren ezelveulen is nog steeds in leven dankzij stichting The Donkey Sanctuary in Devon, Engeland. The Donkey Sanctuary neemt oude en verwaarloosde of mishandelde dieren op om ze een waardig leven te geven.

Veulen Zena werd s'ochtends vroeg in een hoekje van de stal gevonden. Haar moeder Flora waakte over haar. Hoewel kleine Zena wel ademde, lag ze doodstil in het stro. Ze voelde zich niet goed en het werd al snel duidelijk dat het veulen niet zelfstandig kon staan.

De eerste uren van haar leven bleken cruciaal. Spoedhulp van de kliniek bleek nodig om haar leven te redden. Een van de veterinairen bevestigde al snel dat haar benen niet sterk genoeg waren om de kleine merrie te dragen.

Zena moest nodig wat drinken bij haar moeder, maar kon niet in de benen komen om de tepel te vinden. Zelfs toen het team van de organisatie het veulen overeind hield, bleek de zuigreflex van het veulen te zwak.
Afbeelding
Zena nu

Sindsdien zorgt de staf van de stichting vierentwintig uur per dag voor haar. Er is een intensief voedingsschema opgesteld en het team combineert de flesvoeding met pogingen om Zena bij haar moeder te laten drinken.
De achterbenen van het merrieveulen zijn gebandageerd om haar extra steun te geven in haar pogingen op eigen benen te staan.

Flora bleek een uitstekende moeder en bleef altijd kalm en geduldig met haar veulen. Soms komt het voor dat de merrie haar veulen verstoot wanneer deze niet willen drinken of zwak zijn na de geboorte, maar Flora bleef een modelmoeder.

Zena werd behandeld met een combinatie van medische therapie en regulaire fysiotherapie om haar benen sterker te maken.
De behandeling bleek succesvol en Zena kan inmiddels rond rennen als ieder ander normaal veulen.

Zena in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:42

wat een dropje :D

knap dat ze haar hebben gered.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:47

Euh....
*gaat al af*

Link net ook bekeken, sneu poppetje zo toch op de foto's... :(:)

Kaitlyn

Re: Prematuur ezelveulentje overleeft dankzij intensieve zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:49

:+: Wat fijn dat zulke verhalen ook goede aflopen kunnen hebben.. Wat een mazzel voor dit veulentje zeg.

Beezi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:54

wat een schattig ezelveulentje! echt goed dat mensen mishandelde of verwaarloosde dieren helpen.

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:09

.Het klinkt allemaal geweldig, maar nu vraag ik me toch af wat het nut er van is om een dergelijk zwak veulentje in leven te houden en veel geld te besteden aan revalidatie. Het is in dit geval wel succesvol geweest, maar wat nu als het niets had geholpen? Is het niet beter om zo'n dier dan rustig te laten inslapen?

*heeft even naar de foto's gekeken* Het is ook wel erg moeilijk om zo'n koppie te weerstaan :o

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:11

wat eens schatje zeg! en wat super dat er ook nog mensen in deze grote boze wereld zijn die zulke dieren helpen, proficiat +:)+

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:13

aurae_ schreef:
.Het klinkt allemaal geweldig, maar nu vraag ik me toch af wat het nut er van is om een dergelijk zwak veulentje in leven te houden en veel geld te besteden aan revalidatie. Het is in dit geval wel succesvol geweest, maar wat nu als het niets had geholpen? Is het niet beter om zo'n dier dan rustig te laten inslapen?

*heeft even naar de foto's gekeken* Het is ook wel erg moeilijk om zo'n koppie te weerstaan :o

Op zo'n moment denk je daar wel anders over. Ik heb zelf een te vroeg geboren veulen gehad, wij zijn er toen ook voor gegaan. Helaas heeft die van ons het niet mogen redden maar inslapen had ik nooit gekunt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:18

The Donkey Sanctuary in Devon is echt geweldig :j .

En wat is het een schatje! Echt aandoenlijk :+: .

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:32

Ik ben heel blij dat niet iedereen de theorie van Darwin in acht neemt. Kijk dat koppie nou toch!! Daar doe je toch gewoon keihard je best voor? Super!

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:40

Wat een schatje...
d'r staat alleen niet bij hoeveel weken het ezeltje te vroeg geboren was?? dat had ik nou wel willen weten eigenlijk...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:46

Geweldig! Een leuk positief bericht tussen al die nare berichten is ook wel eens fijn. Prachtig veulentje :).

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:53

Ontzettend mooi dat zo'n kleintje zo goed is geholpen :) En natuurlijk ook dat de moeder haar veulentje niet af heeft gestoten!

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:05

Wat geweldig dat ze dat beestje hebben kunnen redden.
Schattig ezeltje :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:07

Ik hoop dat er geen blijvende gevolgen zijn...klinkt nu allemaal wel mooi, maar naarmate het veulen verder groeit en zwaarder wordt, krijgen die beentjes toch meer te dragen. En dan maar hopen dat de botten sterk genoeg zijn om dat aan te kunnen....

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:37

occh wat een schatje. :*
Goed dat ze er zo hebben kunnen helpen en dat ze het daardoor overleefd heeft! :)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:38

Wat een dotje !
Echt geweldig wat ze voor dr hebben gedaan :+:

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:03

Wat een ontzettend schattig beestje :+: Super wat ze voor haar hebben gedaan :j

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:21

Wat een mooi verhaal! :)
Goed van die stichting! Ga zo door!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:24

Op de foto's en in het begin van het filmpje ziet het er echt niet prettig uit. Fijn dat het inmiddels stukken beter gaat! :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:31

Cassidy schreef:
Ik hoop dat er geen blijvende gevolgen zijn...klinkt nu allemaal wel mooi, maar naarmate het veulen verder groeit en zwaarder wordt, krijgen die beentjes toch meer te dragen. En dan maar hopen dat de botten sterk genoeg zijn om dat aan te kunnen....

Dat is dus vaak het probleem. Je kunt zo'n veulentje er wel door helpen, we hebben het zelf ook wel gedaan, maar bij prematuurtjes zijn de botten nog niet ontwikkeld en bestaan ze uit kraakbeen ipv been. Dit zorgt voor beschadigingen als de veulentjes gaan staan, en op latere leeftijd (lees: al heel jong) krijgen deze dieren dan ook vaak ernstige artrose, botwoekeringen, gewrichtsproblemen enz.enz.
Dan wordt het alsnog een hele moeilijke keuze: lijden laten of inslapen laten? En wanneer?

Ik heb het meegemaakt en zou er eerlijk gezegd niet zo snel weer voor kiezen. Alleen als röntgenfoto's zouden uitwijzen dat de beenderen al voldoende ontwikkeld zijn zou ik het nog doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:34

Cassidy schreef:

Ik lees niet dat er verder iets mis is met de benen, misvorming of dergelijke. Ze heeft iets wat vrij veel voorkomt bij pasgeboren veulens, volgens het bericht. Zoals ik het begrijp is het een prematuur veulen, welke de achterbenen nog niet sterk genoeg zijn. Dat is inmiddels goed. Dus waarom zou het het gewicht later niet kunnen dragen. De spieren worden alleen maar sterker en waarom zouden de botten het niet kunnen dragen?
Inslapen is al weer gauw genoemd ook.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:55

Elk veulen heeft in de eerste fase van de aanleg van botten geen "harde botten", maar zachte. Deze zijn op röntgenfoto zelfs niet te zien. Als een veulen hier al op gaat staan omdat het te vroeg geboren wordt, krijg je daardoor beschadigingen. Het inzwachtelen hebben ze gedaan om de benen recht te laten blijven, maar dat neemt niet weg dat er vaak blijvende schade aan die beenderen ontstaat, die pas op latere leeftijd (2,3,4 jaar) te zien is. Dan heb je dus een volwassen dier waar je enorm aan gehecht bent door alle moeite die je hebt gedaan om het erdoor te halen, wat alleen maar meer gaat afzien.

Daarom zeg ik: neem röntgenfoto's van zo'n veulen om te zien in hoeverre de botten zich ontwikkelt hebben en bepaal dan of het verstandig is om de moeite doen.

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:58

Wat een schatje! Goed werk van de organisatie :)!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:03

Ben het toch wel met de reacties eens, of het dier wel sterk genoeg is en de botten niet al beschadigd zijn.

Als ik het dier zie staan op de foto ( achterhand doorgezakt) en zie lopen in de weide word ik daar persoonlijk niet vrolijk van.
Ik hoop dat het dier sterk word, maar ik weet het net zo niet.

Het is wel een enorm schattig diertje zeg :) Die oren!