Dagje mee met proefles Natural horsemanship

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dagje mee met proefles Natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:44

www.nieuwsblad.be

Zo kan het dus ook: zonder dwang of intimidatie dingen van een paard gedaan krijgen. Ik volgde met mijn dochter Valentien (9) een initiatieles 'natural horsemanship'. 'Het was alsof die pony met mij wilde spelen, mama.'

Van paarden verlangen we dat ze gewillig luisteren naar wat wij ze vragen. Maar tussen mens en paard bestaan veel misverstanden. Maar wat als de mens nu eens de taal van het paard zou leren? Het is in een notendop de filosofie van Pat Parelli, een Amerikaan die wereldfaam verwierf met zijn methode om op natuurlijke wijze met paarden om te gaan. De Nevelse Kim Moeyersoms bekwaamde zich in de methode.

'Het paard is een vluchtdier, de mens is een jager, ergens is het logisch dat dat wringt. Veel mensen zouden minder problemen met hun paard hebben als ze het zouden benaderen op een manier die het kan begrijpen', zegt Kim.

De taal van het paard leren is niet eens zo moeilijk. Als je er maar voor openstaat en min of meer weet hoe je het moet aanpakken. Voor zo'n eerste kennismaking zijn wij te gast bij Kim. Het geven van een aantal gratis lessen behoort immers tot haar opleiding als officiële Parelli-instructeur. Parelli heeft die voorwaarde in de training opgenomen, teneinde de boodschap zo weid mogelijk te verspreiden.

Kim heeft haar pony's Kolya en Kirsch meegebracht. Twee jonge merries, waarmee we de communicatie via onze lichaamstaal kunnen uitproberen. Een paard hoeft de Parelli-basisoefeningen immers niet te leren, paarden doen ze bijna uit zichzelf, als de cursist het maar juist aanpakt. Het Parelli-grondwerk dient dus vooral om de mens de subtiele communicatie met het paard aan te leren.

We wandelen door de piste met het paard aan een touw en leren hoe we de pony zonder dwang kunnen laten stoppen, hoe we haar met lichaamstaal duidelijk maken dat ze zich moet omdraaien en hoe we haar op zachte manier achteruit kunnen laten gaan. Vooral dat jojo-spelletje valt bij Valentien in de smaak. Zachtjes schudden met de pols, zodat het touw kronkelt en langzaam maar zeker zet de pony enkele schuchtere stapjes achterwaarts. 'Het is alsof ze met mij wil spelen, mama.'

Alles gebeurt met kleine zachte aanwijzingen en lichaamstaal. Bedoeling is dat het paard je als zijn leider accepteert, maar ook voelt hoe jij je best doet om zijn taal te spreken en hem ruimte geeft. En het is fijn om te voelen dat je ook zonder druk ergens in kunt slagen.

We leren ook dingen die we in 25 jaar paardrijden nooit eerder hebben gehoord. Dat het onnatuurlijk is om een paard op de hals te kloppen bijvoorbeeld. Kloppen komt in de natuur niet voor. Wrijven wel, dat doen paarden bij elkaar. Stevig wrijven op zijn favoriete plekje is de mooiste beloning die je een paard kunt geven.

Een uur volstaat amper om even te proeven van deze andere manier van omgaan met paarden. Maar de honger is aangescherpt. En dat was natuurlijk de bedoeling. En eigenlijk, bedenk ik, is het gekkenwerk dat mensen op paarden kruipen voor ze ook maar enige notie hebben van de taal die de dieren spreken. We zouden elkaar zoveel beter kunnen begrijpen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:47

Ik kan dit nou niet echt nieuws vinden. :n Maar op zich een leuk stukje.