Goed perspectief voor gekloonde veulens na de geboorte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Goed perspectief voor gekloonde veulens na de geboorte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 12:45

www.dehoefslag.nl

Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit Texas A&M hebben vastgesteld dat gekloonde veulens na geboorte een goed perspectief hebben, zeker in relatie tot gekloonde kalveren. Wel zijn de risico’s tijdens de dracht voor zowel merrie als veulen groter dan bij een ‘normale’ dracht. Dit is ook bekend bij runderen, het enige ras waar in het verleden overeenkomstig onderzoek is verricht. Bij de geboorte van gekloonde veulens worden dezelfde afwijkingen geconstateerd als bij kalveren, zoals een groter overblijfsel van de navelstreng en afwijkende beenstanden, wat bij paarden weer meer raseigen is.

Bij de geboorte en in de eerste week hebben gekloonde veulens significant meer hulp nodig, daarna is er een goed perspectief. Het onderzoek richtte zich op 57 embryo’s die bij een draagmoeder werden geïmplanteerd. Bij 31 resulteerde dit in een dracht en bij veertien daadwerkelijk in een geboorte. Twee overleden er kort daarna. Twaalf veulens zijn nog in leven en gezond.

‘Als het veulen een bepaalde leeftijd heeft bereikt, lijken ze net zo gezond als normale paarden. Op dit moment zijn er in Europa vijf gekloonde paarden die ook geen noemenswaardige problemen hebben en een zelfde bloedbeeld hebben als normale paarden’, aldus een onderzoeker.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:48

12 gezonde veulens van 57 implantaties is ook geen succes te noemen...

troi

Re: Goed perspectief voor gekloonde veulens na de geboorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:52

Ach schaap dolly was als enige gelukt van een paar honderd pogingen dus het is zeker vooruitgang..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:55

Ik snap dit niet, zoveel veulens dat er geboren worden. Waarom moeten ze persé gekloond worden? Omdat het goede paarden waren? Er worden zoveel goede paarden geboren!!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:58

Ja, ik weet nooit zo goed wat ik hierop moet zeggen. Laat de natuur toch lekker z'n gang gaan.
Maar aan de andere kant, al die goede hengsten die onlangs zijn overleden, hoe graag zouden die eigenaren en nu misschien wel een kloon van ze willen hebben?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:05

Leanee schreef:
Ja, ik weet nooit zo goed wat ik hierop moet zeggen. Laat de natuur toch lekker z'n gang gaan.
Maar aan de andere kant, al die goede hengsten die onlangs zijn overleden, hoe graag zouden die eigenaren en nu misschien wel een kloon van ze willen hebben?

Ja zo kan je bezig blijven. De dood is nu eenmaal iets natuurlijk. Hoeveel mensen zouden van hun (sorry dat ik het zo zeg) geliefde doch helemaal kromme paard geen een kloon willen? ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:07

En de mens speelt zo steeds meer voor god.
We zijn pas tevreden, denk ik, als we god zelf zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:09

31 merries die dragend zijn geweest, waarvan meer dan de helft heeft verworpen. Lekker voor die merries ook zeg.

Ik vind dit niks :n

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:42

sokje87 schreef:
31 merries die dragend zijn geweest, waarvan meer dan de helft heeft verworpen. Lekker voor die merries ook zeg.

Ik vind dit niks :n

Zijn dat niet hele normale getallen bij embryo transplantaties (ongeacht of het gekloonde zijn)?

Het percentage gezonde veulens is inderdaad ontzettend gestegen, het is duidelijk hoe de technieken vooruit zijn gegaan sinds schaap Dolly.
Ik zou er zelf echter nooit voor kiezen, maargoed dat is hier niet aan mij :)

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:12

waarom zouden paarden gekloond moeten worden? Omdat de prestaties zo goed zijn en ze daar mee verder willen? Dat is dus geen garantie gezien de beenafwijkingen ed. of omdat het gewoon zo'n goed paard is in de omgang? wie zegt dat het paard precies hetzelfe karakter heeft. en zo kun je wel even door gaan..
ik zie het nut er echt neit van in, genoeg veulens die geboren worden. Je moet niet knoeien met de natuur.
Er zitten altijd nadelen aan en die maken de komende generaties echt niet sterker oid..

xlszjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:58

ik vind het zielig dat je ze kloont die kloontjes hebben ook gevoel :( en dan is de kans nog groter dat ze iets hebben dan bij een gewoon paard dus ik vind het zielig.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:07

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet, als er voor merrie en veulen zo veel risico's aan zitten, en de kans schijnbaar ook vrij klein is dat het veulen daadwerkelijk gezond op de wereld komt en zonder problemen kan leven. Er zijn zo veel geweldige dekhengsten waar prachtige veulens mee gefokt worden, als die hengst dood gaat en ze hebben diepvriessperma van die hengst dan kunnen ze ook nog járen vooruit daarmee, waarschijnlijk nog langer dan dat die hengst populair zal zijn om mee te fokken. En zoals MarcelDufour ook zegt, als mens ga je zo voor God spelen. Waarom willen we dat ? Ik vind het normaal dat een paard geboren wordt en hopelijk na een lang, fijn leven overlijdt. Het is wel jammer als dat paard er dan niet meer is, maar dat hoort er toch ook bij ? We gaan allemaal een keer dood, waarom moet daar dan zo nodig vervanging voor zijn ?

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:55

Maxielover schreef:
Er zijn zo veel geweldige dekhengsten waar prachtige veulens mee gefokt worden, als die hengst dood gaat en ze hebben diepvriessperma van die hengst

Nu bij de super de boer naast de diepvriesmaaltijden en vissticks :D :D

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:31

De mens kan precies niet aanvaarden dat het leven eindig is.
Als een toppaard wegvalt is dat jammer, maar er komt wel weer een andere crack.
Nog even en we klonen onszelf...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:49

Slechte zaak.....