Vlaams Bosland schakelt trekpaarden in voor zeldzame planten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vlaams Bosland schakelt trekpaarden in voor zeldzame planten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:01

www.nieuwsblad.be

In Hechtel-Eksel grijpen ze terug naar een zeer oude manier om aan bosbeheer te doen. Grote machines worden gebannen. In plaats daarvan zullen twee trekpaarden omgekapte bomen uit Bosland trekken.

Ben Comans (22) zal voortaan met zijn trekpaard Goedroen meewerken aan duurzaam bosbeheer in In den Brand in Hechtel. Het Agentschap Natuur en Bos en alle betrokken gemeenten dragen er een ecologisch beheer hoog in het vaandel. Bosland moet niet enkel het meest kindvriendelijke bos worden, maar ook een duurzaam bos.

Bosland kreeg eerder ook al het FSC-label voor het hout afkomstig uit de bossen op de grens van Hechtel-Eksel, Lommel en Overpelt. In het duinengebied In Den Brand wil men nu ook de zeldzame korstmossen beschermen. 'De machines worden steeds groter en zwaarder en we zouden de zeldzame natuur daar enkel schade mee toebrengen', zegt houtvester Dries Gorissen.

Daarom werden Ben Comans en Karolien Goossens met hun twee paarden ingeschakeld. 'Samen met mijn trekpaard zal ik de boomstammen uit het bos slepen', zegt Ben. Hij kocht zijn merrie drie jaar geleden en ze is opgeleid om zulke werken uit te voeren. 'Ik ben een natuurmens en met een van mijn andere paarden trek ik regelmatig de bossen in. Daar stootte ik per toeval op een oude bierkar die helemaal verkommerd was. De bierkar opknappen werd een project waar ik de voorbije aan werkte. Toen de kar klaar was, wilde ik er ook iets mee doen. En daarom kocht ik een trekpaard. Ik heb er al wat mee geploegd en gehooid. Toen de boswachter me vroeg of ik mee wilde werken aan deze ecologische manier van bosbeheer heb ik geen moment getwijfeld.'

Voor Ben is het enkel een hobby. 'Mijn voorouders waren boeren, dat zal nog in het bloed zitten', lacht hij. 'Maar ik vind het prachtig dat zulke oude technieken opnieuw bovengehaald worden. Het lijkt iets voor oude mannen die nostalgisch terugblikken naar de oude tijd. Ik ben nog maar 22jaar, maar kan me als natuurliefhebber enorm vinden in die oude technieken.'

Het paard van Karolien Goossens daarentegen is nog in opleiding. Voor haar is dit project een uitstekende manier om haar paard verder te trainen. 'Op deze manier kunnen we de schade aan de natuur enorm beperken. En het is fantastisch dat enkele lokale mensen de stiel beheersen en ons willen helpen', zegt de houtvester. 'Ze zullen telkens wanneer het nodig is in overleg en in het bijzijn van de boswachter aan de slag gaan. In ruil voor hun werk mogen ze het hout houden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:14

Altijd leuk om weer ouderwetse taferelen terug te zien keren :) Beter een damend paard dan een laawaaierige machine... Ik wens de paarden en hun begeleiders veel succes met hun carriére !!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:15

super ! daar zouden ze in heel wat bossen een voorbeeld mogen aan nemen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:17

Gaaf! Zouden ze meer moeten doen.
Als mijn merrie ouder is wil ik dit stiekum ook met haar proberen :) Lijkt me zooo machtig!
Laatst bijgewerkt door Keet op 23-02-10 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: Vlaams Bosland schakelt trekpaarden in voor zeldzame planten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:40

Haha, je verwacht echt zo'n oud boertje die zoiets met een trekpaard doet, grappig dat het zo'n jong knulletje is :P

Erg gaaf zeg! Niet alleen voor de bossen, maar misschien komt er zo ook weer wat interesse voor het trekpaard terug :)

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:54

echt super dat ze dit nu gaan doen .
heb het zelf een keer mee mooge maken en het was echt machtig om te zien :D

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:34

vaker en vaker zetten ze de paarden in voor allerhande werk.. lang leve de paardentractie!
als je met een paard gaat slepen en een week later terugkomt zal je niet merken dat er iets is gebeurd.. ohwee als ze het met de machine doen.. al die sporen en dergelijke in het bos, al die mooie planten/kruiden die naar de tering gereden worden.. trekkers verpesten het bodemleven, vervuilen de lucht, etc etc..
ze zouden hun paarden voor alles moeten gebruiken..

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:35

Leuk dat ze dat doen zeg!

adoratie schreef:
vaker en vaker zetten ze de paarden in voor allerhande werk.. lang leve de paardentractie!
als je met een paard gaat slepen en een week later terugkomt zal je niet merken dat er iets is gebeurd.. ohwee als ze het met de machine doen.. al die sporen en dergelijke in het bos, al die mooie planten/kruiden die naar de paasei gereden worden.. trekkers verpesten het bodemleven, vervuilen de lucht, etc etc..
ze zouden hun paarden voor alles moeten gebruiken..

Zullen we allemaal te paard naar school/werk? :P

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:53

Hier in de buurt wordt dit al veel langere tijd gedaan en in nog meer gebieden in Nl.
En dat zijn vaak jonge mensen met hun trekpaarden! Tis ook echt machtig mooi om te zien! :j

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:48

Gaaf man! :))

daliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:09

laat ze daar in meer bossen mee beginnen heerlijk lijkt me dat ook voor de natuur!!

Capg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:57

Hoikes iedereen,
Het is zo leuk om positieve reacties te krijgen voor wat Ben ik doen!
Hoop dat wij in de toekomst nog meer de kans zullen krijgen om bomen te slepen.
Dan zal de opleiding van mijn Trekpaardje (momenteel 1.5jaar) wel vlotten!
Groetjes

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:33

Hey Carolien! Ook op bokt, hahaha
Je mag trots zijn op Carlito!
Ik ben weer eens te laat om het spektakel te volgen :n
Volgende keer wil ik wel mee! ;)