Nieuwe jaargang voor New Forest pony's telt vijf hengsten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuwe jaargang voor New Forest pony's telt vijf hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:19

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

Vijf driejarige New Forest-hengsten kregen zaterdag in Ermelo groen licht voor de fokkerij. "Geen grote, maar wel een interessante jaargang. Hengsten met veel Forest-opdruk en sport in de afstamming. Deze hengsten hebben bovengemiddeld gesprongen op de voorkeuring, wat we zwaar hebben laten meetellen in de beoordeling", aldus juryvoorzitter Henk Schoone.

Zes hengsten werden na de individuele beoordeling aan de hand doorverwezen naar de tweede bezichtiging. Daarin viel het doek voor Schaffelaar's Last Dance (v. Woodrow Carisbrooke), die tekort schoot in de stap. Overigens was deze vos ook al niet geplaatst op de voorkeuring. De vijf goedgekeurde hengsten mogen het eerste jaar maximaal 25 merries bedienen. In het najaar dienen ze het verrichtingsonderzoek af te leggen voor definitieve goedkeuring.

Voor het eerst werd er op de New Forest hengstenkeuring in Ermelo één kampioen gekozen, in plaats van eentje bij de jonge hengsten en eentje bij de oudere. De titel was zaterdag voor de uitstekend dravende Orlando (v. Feldhof's Orbit) van Raymond Kamphuis te Nijbroek. De donkerbruine was in 2006 en 2007 al de beste bij de jonge hengsten.

De mooi in het type staande Orlando liet in de titelstrijd zoon Holthausen Frodo II en Polsbury Pirelli (v. Polsbury Pajero) achter zich. Het was vooral de laatste drafronde die de doorslag gaf. "Orlando liet zich daarin heel goed zien. Frodo is nog jong en krijgt z'n kans nog wel als hij zich zo doorontwikkeld. Pirelli is voor prachtig in beweging, maar kan het achter noet niet altijd goed bijbenen", aldus jurylid Reijer van Woudenbergh.

De vijf goedgekeurde hengsten:
Comm's Forest Cedrus (Hoppenhof's Luuk x Priory Prickle) van familie Lovink te Zelhem
Kantje's Carter (Silverlea Simply Red x Kantje's Ronaldo) van Fa. van de Rakt te Nistelrode
Rivaldo H (Kantje's Ronaldo x Ralph) van B. Decamps te Gerpinnes (Fr.) en A.B.P. Jurrius te Vorden
Reekamp's Eclips (Orlando x Brummerhoeve's Boss) van B.W.A. Kerkemeijer te Rekken
Bram (Kantje's Ronaldo x Molenaar's Golden King) van Fa. van de Rakt te Nistelrode

yvonnepuntnl

Re: Nieuwe jaargang voor New Forest pony's telt vijf hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:26

Leuk; 2 hengsten van Kantjes Ronaldo erbij!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:27

Orlando werpt zijn vruchten af! :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:46

yvonnepuntnl schreef:

Ben alleen benieuwd wat daar van over blijft voor de fokkerij, want Rivaldo was in ieder geval een paar maanden geleden al verkocht naar Belgie, en volgens mij was Bram ook naar Belgie verkocht.

sujulamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:08

vijf hengstjes bedoel je zeker, ze zijn op een enkele na nogal licht naar mijn smaak.
en als je de vier en vijf jarigen bekijkt zijn ze zo'n beetje hetzelfde type.
op de site van brummer wordt er nogal geklaagd door een hengstenhouder over
oneerlijke concurrentie.
dit komt zeker omdat zijn eigen hengst achteraan geplaatst werd.
de fokkers kiezen uiteindelijk toch zelf welke hengst het best bij hun merrie past.
om de prijs hoeven ze het niet te doen want die is net zo hoog.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:20

Neonlight schreef:
yvonnepuntnl schreef:

Ben alleen benieuwd wat daar van over blijft voor de fokkerij, want Rivaldo was in ieder geval een paar maanden geleden al verkocht naar Belgie, en volgens mij was Bram ook naar Belgie verkocht.

ja,bram was naar belgie verkocht.nou las ik net ook op internet dat cedrus ook naar belgie is verkocht....klopt dat bericht?

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:22

sujulamo schreef:
vijf hengstjes bedoel je zeker, ze zijn op een enkele na nogal licht naar mijn smaak.
en als je de vier en vijf jarigen bekijkt zijn ze zo'n beetje hetzelfde type.
op de site van brummer wordt er nogal geklaagd door een hengstenhouder over
oneerlijke concurrentie.
dit komt zeker omdat zijn eigen hengst achteraan geplaatst werd.
de fokkers kiezen uiteindelijk toch zelf welke hengst het best bij hun merrie past.
om de prijs hoeven ze het niet te doen want die is net zo hoog.

deze discussie gaat over rubriek 10..de buitenlandse hengsten.ja iedereen heeft daar zijn eigen mening over.

sujulamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:23

vind het niet erg dat bram verkocht is vond hem nogal fijn beenwerk hebben
het leek wel een welsh hengstje

sujulamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:29

ja ik bedoel rubriek 10
als je geen zin had om naar deze presentatie te kijken ging je toch gewoon lunchen het was tenslotte pauze.
je kunt wel net doen of ze er niet zijn maar de europeze regelgeving staat toe dat ze gewoon in nederland mogen dekken dus waarom zou je ze dan niet laten zien?
je kunt dan zelf beoordelen of je het wat vind

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 01:02

Ik was er dit jaar niet bij maar vond het vorig jaar een interessante rubriek. Ook omdat je dan een keer andere bloedlijnen ziet, wat ook voor de nederlandse fokkerij niet verkeerd hoeft te zijn. Vorig jaar vond ik het de beste rubriek, en dat was niet alleen mijn mening van wat ik na de keuring hoorde. Mede door deze presentaties ben ik al 2 keer naar in het buitenland goedgekeurde hengsten gegaan.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:13

Als het waar is dan zijn er dus maar 2 ggk hengsten bij gekomen.
Want als er dan al 3 van de 5 naar het buitenland verkocht zijn.

Het is dat mijn pony nu verleased is, maar het kriebelt me wel om weer een NF veulen te fokken.

_Memphis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:02

Yeaah Orlando gewonnen :D
Mijn instructrice reed hem gister, eigenlijk altijd :j

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:58

sujulamo schreef:
vind het niet erg dat bram verkocht is vond hem nogal fijn beenwerk hebben
het leek wel een welsh hengstje

Je moet je ook indenken dat de meeste van deze hengsten nog geen 3 jaar zijn. Als je Bram zou zien als íe 4 is, is het misschien weer al een hele andere pony. Ze moeten nog de tijd krijgen om uit te groeien. Daar moet je ook een beetje doorheen kunnen kijken.

sujulamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:31

tuurlijk moeten ze de tijd krijgen.
alleen als je de vier en vijfjarigen bekeek zaterdag waren er toch erg veel hengsten die helemaal niet uitgelegd waren.
en ik vond bram net zo'n type hengstje.
als je hero en cocktail als voorbeeld neemt die waren uitgezwaard daar stond in mijn ogen een hengst!!
veel van die jaargangen waren erg lichte beestjes met weinig inhoud.

peter47

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:08

Beste Sulujamo

Niet op de man spelen maar op de bal, met de buitenlandse hengsten is al aangekaart voor de hengsten keuring, dus of mijn Rob nu eerste of laatste geplaatst is speelt geen rol, zal ook wel je probleem zijn dat je hoofdzaken niet van bijzaken kunnen scheiden. Waarschijnlijk heb jij geen hengst die gekeurd is bij het NNFPS anders had je waarschijnlijk een andere mening, wij alle kosten betalen en een ander met de eer gaan strijken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:48

De duits gekeurde hengsten doorlopen wel verrichtingen, enkel geen afstammelingenkeuring. Nu zijn de meeste van de duits gekeurde hengsten die getoond worden nog lang niet zover dat ze aan een afstammelingenkeuring kunnen voldoen. Ook de in Belgie goedgekeurde hengsten lopen verrichtingen.
Het is misschien zuur dat er hier in Nederland als enige land een afstammelingen onderzoek verplicht is, want Nederland is hierin niet conform het moederstamboek. Maar misschien moet je daarvoor gewoon bij het NNFPS zijn, die wijken af, en niet de buitenlandse stamboeken. Hoewel ik afstammelingenonderzoeken wel toejuich, omdat een hengst ook foktechnische waarde moet hebben.
(Ja, hier een hengstenhouder, niet van een gekeurde hengst bij het NNFPS, maar ook eentje die de kosten moet maken voor afstammelingen te tonen.)

sujulamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:53

peter
weet wel van de hoed en de rand.
loop al jaren mee in het forest wereldje

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:16

Comm's Forest Cedrus Is al weer verkocht ik zal der anders op gaan rijden. :(

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:18

Ben alleen benieuwd wat daar van over blijft voor de fokkerij, want Rivaldo was in ieder geval een paar maanden geleden al verkocht naar Belgie, en volgens mij was Bram ook naar Belgie verkocht.[/quote]

ja,bram was naar belgie verkocht.nou las ik net ook op internet dat cedrus ook naar belgie is verkocht....klopt dat bericht?[/quote]

Jaa dat klopt zeker weten.
Ik rijd voor stal slangenburg eerst op appart die is verkocht en nu zal op op cedrus gaan rijden maar is die ook verkocht :(:)

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:28

Rivaldo is gewoon beschikbaar voor de fokkerij in Nederland, bij Jurrius.
Foto's van de hengstenkeuring staan op mijn website... www.stal-lets.nl

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:10

Wiihooeeee m'n toppertje op 1 :D :D :D

Heeft er iemand misschien nog foto's gemaakt?

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:09

sujulamo schreef:
peter

kom op zeg, hou t een beetje gezellig onder elkaar. we zijn toch allemaal liefhebbers hier, of niet dan?
als je kemphaantje wilt spelen, doe dit dan ff via pb. en blijf hier ontopic.
het gaat over het nieuwsbericht, niet over wie de meeste ervaring heeft en wie er langer in "het"wereldje zit.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:49

naomi_s schreef:
sujulamo schreef:
peter

kom op zeg, hou t een beetje gezellig onder elkaar. we zijn toch allemaal liefhebbers hier, of niet dan?
als je kemphaantje wilt spelen, doe dit dan ff via pb. en blijf hier ontopic.
het gaat over het nieuwsbericht, niet over wie de meeste ervaring heeft en wie er langer in "het"wereldje zit.

+:)+