Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rockydublin
Berichten: 66
Geregistreerd: 22-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:04

Kampioen dit jaar bij de Hengsten keuring voor gelders paard;
een jonge ginus!!!!! [v; renville] Weg gelders paard, als je toevallig een kos bezit want dan heb je ineens geen 75 % gelders meer. En ook zeker het uiterlijk van een gewoon rijpaard.
Weg stoer chique gelders men paard. Waar zijn ze mee bezig om dan ook nog te zeggen; zo hebben we voor ieder wat wils!!!?? Zet alle gelderse hengsten naast elkaar , en er is geen lijn meer in te trekken. "Mijn" gelderse hengst zit er ook helaas dit jaar niet bij. Ik had nog even goede hoop op de Sander, maar helaas heb ik die niet gezien . Heeft iemand een foto van hem??

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:08

jij had goede hoop op de Sander zonder hem gezien te hebben?

cathyvans
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:41

Bij het Groninger stamboek moeten de hengsten WEL aan rontgenologische eisen voldoen hoor, dezelfde voorwaarden als het KWPN!
Voor een familie/gezinspaard lijkt me een grondige veterianaire keuring op dit vlak juist aanbevolen; zo'n paard moet vele jaren mee in goede gezondheid, iedereen is eraan gehecht.
En een foto van de Sander staat in een ander topic met ongeveer als titel "St Zeldzame huisdierrassen blij met diversiteit" Het was een nieuwspagina topic van ongeveer een week geleden. Hij is in de 3e bezichtiging eruit gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:54

rockydublin schreef:
Heeft iemand een foto van hem??


Als je op de site van melissen zijn naam intikt krijg je alle foto's, ook als veulen

Afbeelding

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:32


stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:37

heel eenvoudig alleen bestaat er geen gelderlander, dit is een verzinsel van het GPA.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:45

rockydublin schreef:
Kampioen dit jaar bij de Hengsten keuring voor gelders paard;
een jonge ginus!!!!! [v; renville] Weg gelders paard, als je toevallig een kos bezit want dan heb je ineens geen 75 % gelders meer. En ook zeker het uiterlijk van een gewoon rijpaard.
Weg stoer chique gelders men paard. Waar zijn ze mee bezig om dan ook nog te zeggen; zo hebben we voor ieder wat wils!!!?? Zet alle gelderse hengsten naast elkaar , en er is geen lijn meer in te trekken. "Mijn" gelderse hengst zit er ook helaas dit jaar niet bij. Ik had nog even goede hoop op de Sander, maar helaas heb ik die niet gezien . Heeft iemand een foto van hem??


Ginus zelf komt uit een Gelderse moederlijn (zie http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=5464 ) en de jonge Kampioen komt ook uit een goede Gelderse merrielijn. Het is misschien niet 100% Gelders bloed, maar er is echt wel een verband!!

De jonge Ginus is amper drie jaar. Die zwaart heus nog wel wat uit :j

Mijns inziens is het Gelderse paard geen ras, maar meer een typefokkerij. Zeker gezien het feit dat de bloedeis van 75% Gelders bloed vervallen is. Natuurlijk moet je wel hengsten blijven selecteren op hun achtergrond en Gelderse looks, maar het biedt ook ruimte. Zeker nu we wel erg veel Koss-bloed in de populatie hebben.

De Upperville-zoon vond ik overigens ook erg luxe voor een Gelders paard. Ook hij zwaart vast wel uit, maar zo zie je maar weer dat de Gelderse paarden van tegenwoordig niet zo klassiek (hoeven te) zijn als 50 jaar geleden. Dat is in mijn optiek niet direct een probleem, aangezien veel hobbyruiters op zoek zijn naar een braaf en werkwillig paard wat toch ook de aanleg heeft om hogerop te komen. Maar die hobbyruiters willen in de meeste gevallen liever geen paard met 4 witte benen, een brede bles, een ramsneus en een plat kruis. Ik vind het overigens wel belangrijk dat de krachtige vorm van bewegen en het blije voorkomen behouden moet blijven :j En ik vind veel wit trouwens wél mooi :))

Van de Sander zoon kan je op www.kwpn.nl ook een filmpje vinden. Ik vind het ook jammer dat hij niet aangewezen is.

rockydublin
Berichten: 66
Geregistreerd: 22-08-09

Re: Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:03

Leuke sander op de foto. Een paard wat van nature rijst in de voorhand, en dat zien we toch graag onder het zadel en in tuig.
Lijkt mij zo wel een leuk paard wat voor beide dienst kan doen.
Ik ga ook even dat filmpje opzoeken ben toch nieuwsgierig geworden. Hoop dat hij op de nakeuring wordt aangeboden.

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:07


cathyvans
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:01

De Sander komt zeker niet op de nakeuring want hij is al gecastreerd!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:27

De Upperville zoon zwaart zeker uit Pletje. Dat stammetje heeft wat meer tijd nodig.

Maar ik vind het hier wel weer grappig om te lezen hoor.

Als ze de Sander hadden genomen en de Ahoy naar huis gestuurd hadden(wat ook heel goed verdedigbaar was geweest) dan was het ook niet goed geweest...Het KWPN doet het in de ogen van sommige nooit goed. WAT ze ook doen.

Catyvans ik kan maar een ding zeggen..breng jouw moderne Gelderse ster of keurmerrie met voldoende lengte in het lijf naar Sander en fok er een hengst uit, fok hem op en breng hem ter keuring

cathyvans
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:55

Nou Natasja, ik heb gezien wat een (sáái, want: longeren...) werk dat is en hoeveel Eurootjes dat kost, dat hele hengstencircus, ik denk dat ik bedank...!
Zou de Sander wel zijn goedgekeurd dan zijn de dekkingen niet eens rendabel bij een Gelderse. Hij loopt nu lekker als ruin door het land en heeft denk ik toch een paardvriendelijker leven. Ik hou het op mijn renpaardjes :D Misschien wil ik weleens mijn volbloedmerrie kruisen met een Gelderse of liever nog een Groninger. Dan fok ik mijn eigen F1 product, lijkt me wel leuk!
Onze conclusie is toch dat een Klassiek Paarden stamboek niet echt nodig is?!

ps: ik ga wel naar de gelderse show 12/3!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:48

wat ik bedoel is dat vele op bokt commentaar hebben op het fokbeleid maar zelf niet eens Gelderse fokken of zelfs maar een Gelderse hebben.
Nee van het bezitten van een Gelderse dekhengst word je niet rijk. Liefde werk oud papier...dat is het zo'n beetje.

Op mijn Gelderse merrie geen volbloed. Als ik ga voor een sportpaard kies ik liever een KWPNer of een Trakhener.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:51

waarom liever een Groninger om een F1 te fokken?

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:56

ieder heeft zijn eigen meug toch?
en hoezo zou een gelders paard niet geschrikt zijn voor de sport?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:19

DDW1190 schreef:
ieder heeft zijn eigen meug toch?
en hoezo zou een gelders paard niet geschrikt zijn voor de sport?


Gelderse paarden zijn zeer geschikt voor de sport.

Maar de F1 kruisingen presteerde in de jaren 70 en 80 zeer goed op de wedstrijden.

cathyvans
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:24

Ik had in die jaren zo'n F1 die mij ontzettend goed bevallen is. Ik heb liever een Groninger omdat ik dat echt hele fijne karakters vindt. In de Geldersen zit naar mijn mening teveel ander/ tuigpaardenbloed en ik hou niet van gerampestamp op stal :+
Was ook bij Groninger HK. Die Ede vond ik echt een TOPPER. De rest hoefde voor mij niet zo, ook niet de aangewezen exemplaren. Maar ja, smaak is persoonlijk.
En Natasja, ben met je eens dat het als stamboek heel moeilijk is het iedereen naar zin te maken hoor. Veel mensen vergeten dat het KWPN nou eenmaal niet 1 soort paard fokt met een mengsel van sportbloed. Ikzelf heb ze graag onder het zadel!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:02

Je ziet vaak de betere springpaarden uit Groningerlijntjes komen en de betere dressuurpaarden komen vaak uit Gelderselijntes.
Alhoewel Totilas mooi bewijst dat ook dat niet altijd opgaat. En Tepic la sila voor de Gelderse.

Ook in de Groninger paarden van toen en nu zit veel ander en tuigbloed hoor. Zeker het huidige Groninger paard.

zij fokken een ander en zwaarder type. Karakter komt redelijk overeen. Gelderse paard is inderdaad minder flegmatiek in het werk...dat klopt.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:54

Kan iemand mij de link geven naar paardenfokken.nl van de hengst Hoogheid welke doordrenkt zou zijn of liever is, met Normann-bloed?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:09

Coloured schreef:
Kan iemand mij de link geven naar paardenfokken.nl van de hengst Hoogheid welke doordrenkt zou zijn of liever is, met Normann-bloed?


Dat klopt wel hoor... maar niet de Normann als in vader van Goudsmid. Maar je moet wel heel ver teug in de tijd.
Toen hadden alle warmbloedstamboeken hetzelfde fokdoel. nl Een luxe karrossierstype om snelheid te kunnen maken over de weg. Met veel front en ruimgrijpende gangen In die tijd werd daar Engels en Normandisch bloed voor gebruikt. Het eerst in Duitsland en later Nederland dmv de Duitse hengsten.

Later zijn ze zeer zware warmbloeds gaan fokken die moesten concureren met de koudbloedpaarden. Alleen de gelderse zijn daar voor gespaard gebleven omdat de gelderse fokkers hun luxe warmbloed niet wilde opgeven. Gelderse fokkers zijn dus altijd al een eigewijs soort mensen geweest die altijd al doen waar ze zelf zin in hebben....ik zal daarom wel goed bij dat cluppie passen :=

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=6

klik maar op een paar hengstennamen en dan kom je vanzelf uit bij Normann
Maar laat je niet gek maken door het OF achter zijn naam. Hij is dus frans.
De vaderlijn van Hoogheid gaat overigens gewoon terug op de Duke of Cleveland. Daar is hij ook doordrenkt mee. ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:19

O en het is was. Hoogheid is al een hele tijd niet meer onder ons.

rockydublin
Berichten: 66
Geregistreerd: 22-08-09

Re: Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:16

Eigenlijk is het LE Normann. Je kunt terug klikken op de voorouders van meerdere gelderse merrie's en dan kom je ook foto's tegen van Le Normann. Kijk Kwpn>gelderse paarden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:19

kan je even een linkje hier neer zetten want op paardenfokken staat alleen maar Normann.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:35


Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:47

@NatasjavE:

Dank voor de link naar Hoogheid.
Ruthard-Rubico-Normann komen ook heel veel voor in de merrie Tina D (moeder van Samber).
Aangezien ik overweeg om een van onze merries te laten dekken door een gelderse of groninger hengst was ik geinteresseerd in Hoogheid en zijn zonen en kleinzonen om zijn Normann bloed.
Iemand misschien een afbeelding van Normann?

En weet jij of iemand hier meer van de hengst Wilfried? Prachtige hengst om te zien vind ik zo van de foto van allbreedpedigree.com
WILFRIED
Old 154GrPS pref premiehengst
hengst 1905 donkerbruin 1.63m
ggk: GrPS

Kan het kloppen dat ik op paardenfokken.nl een keer ben tegengekomen dat deze hengst Wilfried ook zou zijn geregistreerd bij het fries paarden stamboek in het verleden of zeg ik nu iets heel doms? :o