www.nieuwsblad.be
'Mennen word je nooit beu'
Nationaal kampioen mennen Geert Anné uit Nieuwkerke werd bekroond in het stadhuis. 'Figuurrijden is lastig', vertelt Anné.
De paardensport in het Waasland heeft al vaker kampioenen voortgebracht. Meestal gaat het om springwedstrijden, deze keer werd de titel behaald in het mennen enkelspan pony. Geert Anné behaalde de titel in Weelde-Ravels.
Hij ontving uit de handen van schepenen Gaspard Van Peteghem en Ben Van Eynde de stadsmedaille van Sint-Niklaas.
'Ik heb altijd graag met paarden gereden', vertelt Anné, die in het dagelijks leven havenarbeider/chauffeur is. 'Ik ben met deze sport al een vijftiental jaar bezig. In de Kwakkelhoek in Nieuwkerken heb ik genoeg ruimte om te oefenen op de openbare weg. Afhankelijk van het weer ga ik één keer of meer trainen in de week. Dat gebeurt altijd in draf, om de conditie van mijn paard zo goed mogelijk te onderhouden.'
Dat paard is wel iets bijzonders. 'Beauty is een ruin die ik vijftien jaar geleden als veulen heb gekocht', zegt Anné.
'We hebben na al die jaren een vertrouwensband ontwikkeld. Een pony kan dertig jaar worden, we hebben dus samen nog een mooie carrière voor de boeg. Behalve het nationaal kampioenschap nemen we deel aan een twintigtal wedstrijden per seizoen, zowel in een overdekte hal als in de openlucht bij mooi weer. Ik ben vroeger al eens provinciaal kampioen mennen geweest. Door onze titel promoveren wij naar de categorie mennen midden. Het wordt dus niet eenvoudig om een nieuwe titel te veroveren. Tussen de kegeltjes manoeuvreren vergt een flinke dosis ervaring van mens en dier. Ook de punten van de dressuurproef worden meegeteld in de eindbeoordeling.'
Ook in de mensport wordt van alles geprobeerd om zo vlot mogelijk koers te zetten naar de nationale titel.
'Het is het derde karretje dat het enkelspan trekt en ze worden steeds minder zwaar. Hoe lichter, hoe sneller je het parcours aflegt, maar het moet uiteraard een veilige constructie zijn', legt Anné uit.
'Ik tracht zeker tijdens wedstrijden zo weinig mogelijk de zweep te hanteren. Als je die te vaak gebruikt, word je trouwens uitgesloten. Mennen word je nooit beu. Het is zoals een voetballer die zijn sport niet kan laten. Het is heerlijk om een tochtje te maken bij mooi weer midden het Nieuwkerkse groen.'