Huidige recessie ook funest voor grote paardenverzekeraars

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Huidige recessie ook funest voor grote paardenverzekeraars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:46

www.amweb.nl

De recessie heeft ook zijn tol geëist bij de meeste Nederlandse paardenverzekeraars. "Er worden minder paarden verkocht en daardoor is de gemiddelde koopprijs per paard gedaald. Dat zien wij uiteraard ook in onze omzet terug ", zegt directeur Jack Oomen van marktleider Hippo Zorg in Den Bosch.

Hippo Zorg dat in het voorjaar van 2007 door W.A. Hienfeld Holding werd overgenomen van Interpolis heeft 35.000 paarden verzekerd. Het bedrijf is daarmee aanzienlijk groter dan de nummer twee in Nederland, de Eerste Friese Onderlinge(EFO) in Heerenveen. Dit bedrijf heeft in totaal 12.000 paarden verzekerd van in totaal 6.700 leden. "Maar samen met de Onderlinge Bierum zijn wij wel de enige aanbieder die zelf verzekeren. De anderen zijn in feite volmachtbedrijven", zegt directeur Henk de Jong van EFO. Ook EFO heeft last van de recessie, aldus De Jong. "Wij groeiden steevast 10% per jaar, maar de groei is nu teruggelopen naar 3%. EFO heeft een totaal premievolume van _ 3,7 mln en heeft dertien (deels parttime) medewerkers in dienst.

Hippo Zorg meldt qua omzet drie maal zo groot te zijn als EFO en zou dus ongeveer op een premievolume van circa _ 11 mln uit moeten komen. Het bedrijf heeft ongeveer 21 medewerkers in dienst.

Hierna volgen als nummer drie en vier Equine Risk uit Tilburg en Equipe uit Waspik met respectievelijk circa 8.000 en 5.500 verzekerde paarden. Equine Risk richt zich vooral op de hippische risico's. De polissen van het bedrijf zijn ondergebracht bij Hippo Zorg en moeten dus van het totaal van Hippo Zorg worden afgetrokken.

Equipe Paardenverzekeringen uit Waspik meldt als enige paardenverzekeraar geen last te hebben van de recessie. "Wij groeien nog steeds circa 10% per jaar", zegt mede-eigenaar Nicole Bergmans van Equipe. Equipe is gevolmachtigde van Catlin Insurance in Londen. Dit verzekeringsbedrijf ontstond vier jaar geleden, toen een deel van de portefeuille van Fairmount werd overgenomen.

Hierna volgt de uit het kantoor van Agriver in Hasselt (O.)opererende Onderlinge Bierum. Volgens de enige medewerkster Ineke Zantvoord heeft deze onderlinge momenteel tweeduizend paarden verzekerd.

Nieuwkomer op de markt is is de in 2008 gestarte Global Paardenverzekering in Heelsum dat evenals Equipe het risico heeft ondergebracht bij Catlin. In ruim een jaar tijd sloot Global volgens directeur John van Weelden een kleine duizend paardenverzekeringen. Onder het label Hippo Internationaal heeft Van Weelden ook circa 8.000 klanten die toebehoren in de paardenbranche zoals een paardentrailer, een zadel of de aansprakelijkheid hebben verzekerd.

De naam Hipp0 is enigszins verwarrend maar heeft te maken met het feit dat Van Weelden ooit de Hippo-portefeuille in bezit had, maar deze verkocht aan Amev, de voorganger van Fortis voordat de portefeuille werd verkocht aan Hienfeld.

EllyC

Re: Huidige recessie ook funest voor grote paardenverzekeraars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:04

en die teruggang zal verder niets te maken hebben met de steeds onvoordelig wordende voorwaarden van de betreffende verzekeringen?
Het eigen risico werd steeds hoger en het max. uit te keren bedrag werd beperkt. Dat is voor mij reden geweest om de verzekering op te zeggen bij Hippo.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:16

Cayenne schreef:
http://www.amweb.nl

De recessie heeft ook zijn tol geëist bij de meeste Nederlandse paardenverzekeraars. "Er worden minder paarden verkocht en daardoor is de gemiddelde koopprijs per paard gedaald. .

wat een kromme redenering.....

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:18

fokfanaat schreef:
Cayenne schreef:
http://www.amweb.nl

De recessie heeft ook zijn tol geëist bij de meeste Nederlandse paardenverzekeraars. "Er worden minder paarden verkocht en daardoor is de gemiddelde koopprijs per paard gedaald. .

wat een kromme redenering.....

Zo krom is dat toch niet? Door minder vraag daalt de prijs en de nieuwe paarden die in verzekering gaan worden voor minder geld verzekerd en leveren voor de maatschappij dus minder op aan premies :).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:26

Ik verzeker mijn paarden al jaren niet meer en velen met mij; het kost bakken met geld en levert te weinig op. Het lijkt mij eerder dat veel mensen hun eigen spaarpotje aanleggen 'voor het geval dat" , dan hun centjes naar een verzekering brengen. In het 1e geval ben je ook verzekerd en als er niks gebeurt ben je je geld niet kwijt en in het 2e geval ben je, vrijwel, altijd je geld kwijt :+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:31

als er minder paarden verkocht worden wil toch niet zeggen dat de gemiddelde prijs ook zakt, kan me juist voorstellen dat ik het hoge segment de handel wel blijft ebstaan.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:35

Ik heb die van mij ook uit de verzekering (efo) gehaald. Heb voor mn merrie 9 jaar lang betaald en toen ze overleed kreeg ik geen cent. Dus weggegooid geld geweest.

westerwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:37

aisie schreef:
Ik heb die van mij ook uit de verzekering (efo) gehaald. Heb voor mn merrie 9 jaar lang betaald en toen ze overleed kreeg ik geen cent. Dus weggegooid geld geweest.

Mag ik vragen waarom je dan geen cent kreeg?? (ik heb namelijk mijn paard ook bij EFO verzekerd....)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:12

aisie schreef:

Hier ongeveer dezelfde ervaring, maar dan met Interpolis paar jaar geleden. Ik denk dat juist door dit soort zaken steeds minder mensen verzekeren, en idd. een eigen potje aanleggen. Je kan de recessie wel overal de schuld van geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:20

Lijkt me logisch, verzekeringen waarop je kan besparen, daar bespaar je op en dat zal menig paardeneigenaar ook doen..

Snap niet helemaal waarom dit voorpaginanieuws is.. Er wordt meer verteld over de verzekeraars dan dat er wordt toegelicht op de titel..

zhivago11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:57

Het kan natuurlijk ook verkeerd uitpakken als je gaat bezuinigen op zoiets als een verzekering voor je paard.
Je zult maar net de verzekering hebben opgezegd en dat dan je paard moet worden geopereerd aan koliek (wat al gauw rond de 4000 euro kost. Is dan toch een "dure" bezuiniging geweest. Mits je natuurlijk een Ziektekosten verzekering had voor je paard.

Daarnaast is het vaak zo dat de mensen vaak voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dus niet alles willen verzekeren omdat de premie dan te duur wordt, maar zodra het paard bijv. moet worden geeuthaniseerd aan een ongeneesbare kreupelheid zeggen ze dat het paard niet wordt uitgekeerd en dus de verzekering slecht is. Terwijl ze op het moment van afsluiten ervoor hebben gekozen om kreupelheden dan maar niet te verzekeren (want dan wordt de premie te hoog).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:00

zhivago11 schreef:
Het kan natuurlijk ook verkeerd uitpakken als je gaat bezuinigen op zoiets als een verzekering voor je paard.
Je zult maar net de verzekering hebben opgezegd en dat dan je paard moet worden geopereerd aan koliek (wat al gauw rond de 4000 euro kost. Is dan toch een "dure" bezuiniging geweest. Mits je natuurlijk een Ziektekosten verzekering had voor je paard.

Tja, dat is altijd zo met iedere verzekering. Het blijft altijd een gok wat je verzekerd en hoe ver je daarin wilt gaan..

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:01

ElCid schreef:
Ik verzeker mijn paarden al jaren niet meer en velen met mij; het kost bakken met geld en levert te weinig op. Het lijkt mij eerder dat veel mensen hun eigen spaarpotje aanleggen 'voor het geval dat" , dan hun centjes naar een verzekering brengen. In het 1e geval ben je ook verzekerd en als er niks gebeurt ben je je geld niet kwijt en in het 2e geval ben je, vrijwel, altijd je geld kwijt :+

Nou ik denk er precies zo over ! ;)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:13

zhivago11 schreef:

Dus moet je, als je niet verzekerd hebt, een ruime spaarpot achter de hand houden ;) Het is imo één van beide, of verzekeren, of zelf voor je 'verzekering' opdraaien ( en niet mouwen dat het dan wel eens wat kost, had je maar niet de verantwoordelijkheid op je moet nemen voor een levend wezen ).

Tja, dat over een dubbeltje op de eerste rang, zal best zo zijn in veel gevallen. Maar verzekeringen moeten ook geld verdienen, en dat proberen ze dus ook. Als ze eronder uit kunnen komen, doen ze dat, is mijn ervaring. Daarom regel ik het nu zelf, kan ik alleen mezelf nog maar de schuld geven.

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:32

Ik heb mijn paardje bij equine risk verzekerd en ben er echt super blij mee. Al heel veel problemen met mijn paard gehad. Hij zit nu bijna 2 jaar in de verzekering en ik heb het er al dik uitgehaald. En vind ook dat ze super snel uit betalen zonder veel problemen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:59

steffie schreef:
Ik heb mijn paardje bij equine risk verzekerd en ben er echt super blij mee. Al heel veel problemen met mijn paard gehad. Hij zit nu bijna 2 jaar in de verzekering en ik heb het er al dik uitgehaald. En vind ook dat ze super snel uit betalen zonder veel problemen.

Wil je ook vertellen wat voor ziekte onkosten je gehad hebt en waarvoor ?
Daarnaast de premie per jaar.

Dit om een beeld te vormen of een paarden verzekering zinvol is.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:14

Ik ben wel benieuwd naar meer ervaringen van mensen met de keuze wel/niet verzekeren, en wanneer je wel verzekert, wat je dan verzekert, waar, en hoeveel het kost.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:14

ik heb mn paarden ook uit de verzekering gehaald
ik kreeg heel moeilijk maar iets terug van de verzekering
heb nu zelf een *ongevallen potje* gemaakt, het scheelt mij enorm veel geld

YellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:48

Ik heb helaas net aanspraak moeten doen op mijn verzekering. Ik had haar net een half jaar verzekerd toen ze afgelopen weekend stierf.

Het is nog wel heel pijnlijk, maar geeft me wel de mogelijkheid om, als de tijd rijp is, een ander paard aan te schaffen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:11

Ik moet zeggen dat ik nog steeds erg blij ben met mijn verzekering bij Hippo-zorg.
Voor 300 euro per jaar ben ik verzekerd voor ziektekosten (in een kliniek die zij noemen) met een eigen risico van 25 %.
Helaas heb ik een merrie die vaak kreupel was door onbekende oorzaak en dankzij Hippo die toestemming gaf voor een MRI en shockwave loopt ze weer prima, maar zelf zou ik het geld er niet voor hebben gehad,het liep in de duizenden euro,s !
Nu is mijn merrie 16 jr en wilde ik haar uit de verzekering halen,omdat ze toch minder waard zou zijn. Gelukkig nog niet gedaan!!
Vorige maand breekt ze een kies (wortelkanaal bloot dus infectie in de kaakholte) en moet ik weer naar de kliniek Emmeloord voor een uitgebreide kaakoperatie en ja hoor kassa weer 2500 euro.
Binnen een week heb ik mijn geld terug gehad van de verzekering.
Mocht je geen verzekering willen dan moet je wel voldoende geld achter de hand hebben voor dit soort grapjes. Je moet er toch niet aan denken dat je ,je paard af moet laten maken vanwege een gebroken kies omdat je de kosten niet kan betalen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:01

Ik kreeg afgelopen week een brief van Equine Risk met de nieuwe regels (nu mag je ten allen tijde je verzekering opzeggen), en werd er ook gevraagd om te bellen als er iets veranderd was aan het gebruiksdoel van het paard, of in je persoonlijke situatie. Ik denk dat de verzekeraars het ook gaan merken dat steeds meer mensen gaan besparen, en het eerste op de verzekering.
Ik heb meerdere paarden en deze ook verschillend ondergebracht. Ik denk erover om alles bij een verzekeraar onder te brengen (of zelfs helemaal niet meer te verzekeren). De laatste nota die ik bij een van hen indiende werd door een formfout mooi niet helemaal vergoed. Ondanks verklaring van de DA, bleven ze bij hun standpunt. Verzekeraars? Boeven zijn het!

Ronald1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:03

Bij het lezen van een aantal reacties in dit topic kreeg ik toch wel een grijns op mijn gezicht. Ik werk namelijk zelf bij een grote verzekeraar en een deel van mijn werk is het beoordelen van polisdekking. Geregeld moet ik hierbij verzekerden ook teleurstellen. Er zijn wel gevallen waarbij het heel spijtig is een claim te moeten afwijzen, maar er zijn natuurlijk ook voorwaarden waaraan gehouden moet worden. De meeste verzekerden kennen de voorwaarden niet goed (en dat is ook logisch) maar daardoor komen ook onverwachte teleurstellingen. Assurantie tussenpersonen spelen hierin soms een belangrijke rol want sommigen laten overkomen alsof "alles" onder de dekking valt en je bij een rechtbijstandverzekering recht hebt op een prive advocaat bij elk geschil. Dit terwijl er wel degelijk voorwaarden zijn om hiervoor in aanmerking te komen. Een brandend huis wil je als verzekeringsmaatschappij bijvoorbeeld niet meer verzekeren.

Verzekeringsbedrijven blijven commercieel en met de ingelegde premies zullen de uitkeringen gefinancierd moeten worden en bij voorkeur blijft er dan nog wat over voor de aandeelhouders. Zonder strikte voorwaarden zullen de premies nog veel hoger worden of gaat een verzekeringsmaatschappij snel failliet. In dat laatste geval kun je helemaal naar je centen fluiten. Ieder zal voor zichzelf persoonlijk de overweging moeten maken of een bepaalde verzekering voor hem/haar waardevol is door tevoren de risico's in te schatten en eens aandacht te besteden aan de voorwaarden die er aan de betreffende verzekering gekoppeld zijn. Met een verzekering koop je de "zekerheid" bij het voordoen van een "onzeker voorval". Als jij weet dat je bij het voordoen van deze onzekere in de polisvoorwaarden genoemde gebeurtenis in de problemen komt als je niet verzekerd bent, dan is het toch fijn verzekerd te zijn.

Ik werk dus in de verzekering maar voor mezelf heb ik de keus gemaakt zo min mogelijk te verzekeren. Denk dat dit tot nu toe zelfs voordelig is geweest ondanks dat ik een keer een laptop van nog geen jaar van tafel heb laten vallen. Die viel te verzekeren voor 1/3 van de nieuwprijs en dat was ik dus kwijt. Gelukkig had ik toen wat spaargeld om het op te vangen/ Ondertussen 3 laptops verder en in totaal de premie al terugverdiend. Dus nu voor mij zelfs al voordelig geweest! Maar als je voor jezelf het idee hebt dat het laten vallen van een laptop desastreus is omdat je dan lang niet genoeg geld hebt voor een nieuwe en je kan echt niet zonder voor studie of werk, dan valt het te overwegen juist wel te verzekeren.

Er wordt ook weleens geroepen dat verzekeren weg gegooid geld is omdat je als je niet claimt er niks meer van terug ziet. Dat is natuurlijk niet waar. Je hebt de zekerheid gekocht je te beschermen tegen het onzekere voorval en voor die gekochte zekrheid betaal je premie. Daarbij mag je in de meeste gevallen blij zijn als je geen gebruik hoeft te maken van je verzekeringen. De onzekere gebeurtenis (aanrijding, burenruzie, ontslag, ziekte) overkom je toch liever niet. Dan toch maar de voorkeur dat de verzekeringsmaatschappij jou centjes mag houden.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:13

ik heb wel eens gehoord dat je paard na een bepaalde leeftijd uit de verzekering word gezet.... op latere leeftijd is het risico op problemen naar mijn idee groter,waardoor je juist een verzekering zou willen.

alle jaren betalen, nooit wat aan de hand, word je paard oud en heb je ze nodig gooien ze je eruit....

ook gehoord dat de verzekering min of meer beslist of je paard naar de slacht gaat of een spuitje krijgt, de slachtprijs zou dan naar de verzekering gaan....

ik weet niet wat hiervan waar is, iemand ooit iets van gehoord?

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:28

Wij hebben onze paarden ook uit de verzekering(EFO) gehaald!
De premie steeg dit jaar met maar liefst 26 %!!
Tja dit werd ons echt te gortig hoor!
Wij hebben nu een potje voor mocht er wat gebeuren!
Hoewel de EFO een prima maatschappij is , vonden wij het wel te duur worden met 2 paarden.

Tja en je verzekerd je voor een onzeker voorval, dat is het zelfde met de postcodeloterij!
Je zal maar net opgezegd hebben en dan................

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:47

aisie schreef:

Vraagje: Heb jij je ooit verdiept in de verzekeringsvoorwaarden?
Ik heb geen idee wat er gebeurd is maar waarschijnlijk is je paard overleden aan iets wat je niet verzekerd had.
Spijtig, maar all in the game.