Item over oplichting door paardenverkoopster op tv *CLIP*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Item over oplichting door paardenverkoopster op tv *CLIP*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 09:07

Nieuwsredactie

Melanie kocht een paard voor een bedrag van 1900 euro. Ze sprak met de verkoopster af dat de koop ongedaan zou worden gemaakt wanneer het paard volgens de keuring niet gezond zou zijn. Uiteindelijk bleek het dier toch van alles te mankeren en kwam de verkoopster haar afspraken niet meer na.

Melanie had na vier jaar sparen eindelijk voldoende geld voor de aankoop van een paard. Via internet kwam ze terecht bij een paardenhandelaar. volgens de verkoopster had het paard wel enige tijd stil gestaan, maar Melanie zou het paard zo weer dressuurmatig op kunnen pakken. Hij liep wel stijf, maar dat stelde volgens de verkoopster verder niets voor.

Melanie en haar vader besluiten het paard te kopen, maar met de voorwaarde dat het paard terug kan worden gebracht wanneer het wordt afgekeurd. Volgens de verkoopster is dit geen enkel probleem.
Tijdens de keuring blijkt het dier een scheefstaand bekken te hebben en ook de buigproef verloopt dramatisch, met beide achterbenen loopt het paard kreupel.

Na de negatieve uitslag van de keuring neemt Melanie weer contact op met de verkoopster. De verkoopster laat Melanie weten geen paarden terug te nemen bij een negatieve keuringsuitslag, terwijl de afspraak was dat Melanie bij afkeuring van het paard haar geld terug zou krijgen en het paard terug mag brengen.

Melanie laat het er niet bij zitten en stapt naar een advocaat. Er wordt tijdens de rechtzaak afgesproken met de verkoopster dat ze Melanie 1500 euro moet terugbetalen, met behoud van het zadel.

De familie denkt dat zij het verhaal nu na bijna een jaar te kunnen afsluiten, maar niets blijkt minder waar op de dag dat de verkoopster het paard komt ophalen. Een dag van tevoren belt de verkoopster dat ze het paard komt ophalen omdat het direct naar de slacht gaat. Wanneer het paard van het erf af wordt gereden, geeft de verkoopster een contract aan Melanie waarin staat dat zij de 1500 euro contant in haar handen zal krijgen.
De vrouw wil het geld echter niet aan Melanie geven waar alle getuigen bij zijn en loopt naar haar auto om Melanie daar te betalen.
Melanie en haar vader lopen mee naar de auto en zijn stomverbaasd wanneer de verkoopster hen plotseling 50 euro geeft, het -inmiddels door Melanie ondertekende- contract uit haar handen grist en er in haar auto vandoor gaat.

De verkoopster lijkt met de noorderzon vertrokken en Melanie kan naar haar geld fluiten. Omdat Melanie wel de ontvangstverklaring heeft getekend maar niet haar geld heeft ontvangen, moet de verklaring worden vernietigd. Dit kan worden gedaan door een aangetekende brief te sturen naar de verkoopster, waarin staat dat Melanie onder bedrog heeft getekend en dat de ontvangstverklaring daarom geen waarde heeft.

Das je Goed Recht presentator John van den Heuvel confronteerde de verkoopster.
De vrouw geeft direct haar ex-vriend de schuld en zegt dat zij er slechts toevallig bij was, ook zegt de vrouw van niets te weten over een weggegriste ontvangstverklaring en het niet terugbetalen van het aankoopbedrag. Ze wil niets weten van terugbetalen en geeft aan dat Melanie nog geluk heeft gehad dat zij (verkoopster) aanwezig was tijdens het ophalen van het paard, en niet haar ex.

De verkoopster blijft zich achter haar ex-vriend verschuilen en dus zal de zaak opnieuw voor de rechter moeten komen. Melanie wil inmiddels ook een schadevergoeding voor de geleden emotionele schade.

Bekijk hier de aflevering van Das je Goed Recht.
Het item begint rond 24:20.

stalnijmegen

Re: Item over oplichting door paardenverkoopster op tv *CLIP*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:11

had het gezien ja, het is toch wat!!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:13

Is er niet al een gelijkaardig topic, heb dit precies al gelezen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 09:14

bulck schreef:

Nee, dat is het topic over de uitzending van vorige week.
Dat ging over een andere zaak.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:15

Ga dit straks thuis even bekijken.
paardenwereldje komt niet echty positief naar buiten zo zeg, vorige week en nu weer...

MiSz_SaNdY

bulck schreef:

dat ging geloof ik over de uitzending van vorige week waar het om een man ging

EngeltjeS

jeetje niet best!
ik ga even kijken :)

bulck

Ah ok, dus veel gelijkaardige gevallen :-)

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:16

Ja ik hed het gisteren gezien.
Heb je zo lang gespaard voor en paard en dan krijg je dit.
Het is toch te zot voor woorden dat de verkoopster Melanie haar geld niet terug wil geven ook al heeft zij daar recht op.
Zo zie je maar weer dat je sommige mensen niet kunt vertrouwen.
Je kunt beter een paard voor aankoop laten keuren.
Hoop voor haar dat ze toch haar geld terug krijgt.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:17

lekker... :+
word je niet zo blij van....

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:19

Wat ik niet zo goed begrijp is, waarom laat je je paard niet eerst keuren voordat je hem meeneemt. Doe dit dan ter plekke, wordt ie afgekeurd, kan je hem laten staan.
En niet eerst paard op de trailer en dan achteraf betalen, tis vervelend, maar tegenwoordig kan je mensen niet echt meer vertrouwen

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:20

packer schreef:
Wat ik niet zo goed begrijp is, waarom laat je je paard niet eerst keuren voordat je hem meeneemt. Doe dit dan ter plekke, wordt ie afgekeurd, kan je hem laten staan.
En niet eerst paard op de trailer en dan achteraf betalen, tis vervelend, maar tegenwoordig kan je mensen niet echt meer vertrouwen

gebeurd wel vaker hoor. Dat je bv een paard een week mee op proef krijgt en dan als je hem wilt, in of na die week keurd bv

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:20

jeetje wat een drama:S

het filmpje doet het niet bij mij, hij stopt NA de reclame, of doe ik weer wat fout?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:21

Nou inderdaad.
Lekker positief komen al die handelaren in beeld, straks is er geen een die nog bij een handelaar wil kopen.

Vind het ook een beetje raar dat ze zich achter haar ex-vriend verschuilt.
Als je naar het filmpje kijkt dan zegt ze ook dat ze blij mochten zijn dat ZIJ de boel had afgehandeld.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:22

Ik heb het gisteren ook gezien en ging ook even kijken of er wat over op Bokt stond.
Je gaat er niet vanuit dat zo iemand zo gemeen kan zijn.
Tegenwoordig moet je voor iedereen oppassen.
Vrouwtje is ook echt een rare, blij dat zij het heeft afgehandeld??? Wat is dat nu voor een trol?

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:23

Heb het gezien, niet echt slim om het paard in te laden zonder dat je je geld ontvangen heb. Als ze al zo moeilijk doen moet je een beetje op de hoede zijn.
Laatst bijgewerkt door ZzzeiN op 15-02-10 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:23

Ik heb het ook gezien, maar vond het verhaal ondanks dat het erg sneu is, ook wel een beetje dom... Waarom laat je een paard niet éérst keuren, voordat je het betaalt en als je dan na een jaar getouwtrek om het dier, de verkopende partij zover hebt dat ze het paard komen ophalen, dan is het natuurlijk niet echt slim om een verklaring te tekenen alvorens je het geldbedrag in handen hebt...
Dat de verkoper op het gemoed van het meisje inspeelt door te melden dat het paard doorverkocht wordt naar de slager, is sneu, maar ik denk dat dit wel iets wat vaker voorkomt, en dat je ook wel kunt verwachten....
Erg zielig.. maar ook een beetje dom is mijn mening...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:24

Alweer?
Erg lullig voor de koper van dit paard, maar het lijkt wel schering en inslag te worden bij dit programma......

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:25

Arme meid! Pff, leuke eerste koopervaring!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:25

annastasia schreef:
Nou inderdaad.
Lekker positief komen al die handelaren in beeld, straks is er geen een die nog bij een handelaar wil kopen.

Vind het ook een beetje raar dat ze zich achter haar ex-vriend verschuilt.
Als je naar het filmpje kijkt dan zegt ze ook dat ze blij mochten zijn dat ZIJ de boel had afgehandeld.

Ja, precies. Zo van: als het aan m'n vriend had gelegen was het paard helemaal niet opgehaald. Hallo, dat was een juridische afspraak, daar was weinig aan te willen.

Wát een asovolk.

Vraag me af of iemand weet welke handelaar dit betreft.

Melanie was ook niet bijster slim: pas tekenen als je het geld in je handen hebt. Blijkt maar weer.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:31

weet iemand om wie het gaat hier ?
Ik heb het filmpje gezien en ik vind het schokkend, om ook nog even te noemen dat het paard naar de slacht gaat en het dan zo af te handelen, wel een goed programma...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:34

Het kwam op mij een beetje over als een voorval van onduidelijke afspraken en veel naïeve beslissingen.

Ze hebben ook niet goed het verhaal van de verkopende partij kunnen laten zien.
En wie weet; als het paard destijds echt door haar vriend verkocht is, dan heeft die vrouw er technisch gezien niets mee te maken. De koop is dan niet bij haar gesloten, maar bij haar vriend, dus zou Melanie inderdaad het geld bij die ex-vriend moeten gaan halen, en niet bij die vrouw.

Ik vond 't in ieder geval allemaal erg vaag.
Geen duidelijke afspraken. Niets op schrift gezet.
En bij dat filmpje van het rijden dat ze lieten zien, kon ik direct al zien dat er met die achterhand van dat paard iets góed mis was. Als Melanie een expert of kenner had meegenomen bij de aankoop van het paard, dan was dit ook niet gebeurd. Want het was overduidelijk te zien dat dit paard niet goed was in z'n achterhand.
En zeker bij dat soort twijfel; direct laten keuren voor aankoop.

Een koper heeft natuurlijk ook gewoon een onderzoeksplicht.

En bij het ophalen van het paard... Vaag gedoe met ontvangstbriefjes voor geld die uit haar handen getrokken zou zijn...
De vader van Melanie was er toch ook bij, volgens het verhaal? Die zou toch ook beter moeten weten. Niet iets tekenen voordat je geld in je handen hebt.

Het is natuurlijk een hele vervelende situatie.
Maar ik denk dat beide partijen hier gewoon van moeten leren.
Aankoop details op schrift zetten. Niets tekenen voordat voldaan is aan hetgeen waarvoor je tekent. En zorgen dat je een kenner mee neemt bij aankoop van een paard.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:37

Kansloos... vind het echt enorme aso mensen. :n

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:38

Aan het einde van het item wordt gezegd dat ze erg veel mailtjes krijgen over problemen bij de aankoop van een paard.

Dat er toch zo veel mis gaat.
Heb ook het idee dat bijna iedere nederlander die het ich in z'n hoofd haalt een paard te willen, dit een paar maanden later ook werkelijk heeft gemaakt.
Veel zonder enige kennis of ervaring, waardoor zulke situaties ontstaan.

Niet keuren bv, betekent dat je daarna je ''verlies'' draagt als het paard niet goed blijkt te zijn.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:40

jammer genoeg hoor je steeds meer van dit soort verhalen!!!! :(

vind dit echt aso!! zo ga je niet om met mensen!!