Team Nijhof in de problemen door "illegale slaapvertrekken"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Team Nijhof in de problemen door "illegale slaapvertrekken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 08:18

www.dehoefslag.nl

Toekomstige Olympische successen van Nederlandse ruiters komen in gevaar. Omdat de gemeente Berkelland niet wil meewerken aan de legalisatie van enkele slaapvertrekken bij Team Nijhof.
Dat zegt althans de paardenhouder in Geesteren zelf.

Het begon met de aanvraag voor een uitbreiding, zodat er meer stro opgeslagen kan worden bij Team Nijhof in Geesteren. Maar voordat daar een besluit op kon worden genomen, voerde de gemeente een milieucontrole bij het bedrijf aan de Kulsdom uit. Daarbij werden illegale slaapvertrekken geconstateerd. Geen punt, dachten ze bij Nijhof, dan vragen we meteen ook of die gelegaliseerd kunnen worden.

Want die vertrekken zijn volgens het bedrijf absoluut nodig.

Sterker, als ze weg moeten, zouden toekomstige successen van Nederlandse ruiters bij de Olympische Spelen wel eens in gevaar kunnen komen.

De slaapvertrekken zijn namelijk voor de grooms, de verzorgers, zodat die goed toezicht kunnen houden op de beste paarden van het bedrijf. Dieren die volgens Nijhof horen bij het beste dat Nederland heeft te bieden. Door rond de klok toezicht te houden, kan op tijd worden opgetreden bij een acute ziekte, zoals koliek, maar ook bij inbraken en diefstal.

Maar volgens B en W van Berkelland zijn er voldoende andere, elektronische bewakingssystemen die een goed toezicht garanderen. Daar komt bij dat er al twee bedrijfswoningen zijn, het maximum, waar voldoende ruimte is voor de grooms.

Bovendien is er vanuit de extra slaapvertrekken, die boven het laboratorium liggen, geen direct uitzicht op de paardenstallen. Dus de meerwaarde ten opzichte van de twee woningen is volgens het college 'nihil'.

Dat elektronisch toezicht volgens Nijhof geen volwaardig alternatief is voor 'menselijk instinct', kan B en W niet op andere gedachte brengen. Net zo min als het argument dat het om een soort studentenwoning gaat en die alleen centraal toegankelijk is via het laboratorium.

Toch heeft B en W wel enig oog voor het belang van Team Nijhof, dat met 400 dieren veruit de grootste paardenhouderij van Berkelland is.

Daarom wil het college meewerken aan een uitbreiding ten behoeve van extra stro-opslag, hoewel dat in strijd is met het bestemmingsplan.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:28

Ik vraag me uberhaupt af hoe ze dat willen doen met 2 bedrijfswoningen, voor al het personeel wat voor 400 paarden moet kunnen zorgen. Vind best dat de gemeente mee kan werken in het legaliseren van die woningen. Anders komen er toch wel verijdbare woningen te staan die drie keer een meter verplaatst kunnen worden en dan weer terug gezet kunnen worden.

Als je als gemeente zowiezo al akkoord gaat met zoveel paarden op een bedrijf, dan moet je er van uit gaan dat er voor het personeel ook genoeg ruimte is, ik zie de mensen niet met 4 man voor 400 paarden zorgen, in iedergeval.

JulienSVU

Re: Team Nijhof in de problemen door "illegale slaapvertrekken"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:36

Wat zijn dit nou weer voor belachelijke regeltjes van de gemeente.. BAH BAH

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:40

Waarom nou weer belachelijk? En waarom zouden die mensen die daar werken niet gewoon een huis/kamer in de buurt kunnen huren? Dat doet toch iedereen? Niemand slaapt toch op zijn werk? Kom op zeg. En dan gaan zitten mieren dat de olympische spelen in gevaar komen. Hoezo chantage.
Bovendien kan ik me best voorstellen dat de gemeente, nadat het illegaal is aangetroffen, niet wil meewerken. Hadden ze er zelf maar mee moeten komen, en wel vóórdat ze het maakten. Je weet gewoon dat dit soort dingen in Nederland niet zomaar mogen.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:59

Navidad schreef:
ik zie de mensen niet met 4 man voor 400 paarden zorgen, in iedergeval.

Dan zou ik toch maar verder kijken, gezien wij met 5 man voor een groep van 250 paarden staan, en wij slapen ook gewoon thuis, gezien de eigenaren aan stal wonen. Wij hebben daarnaast 3 slaapvertrekken en geen aparte gebouwen. Daarnaast als er al 2 vertrekken zijn, lijkt me groot genoeg voor aantal man te huisvesten.

Denk dat ze dit zelf niet goed hebben aangepakt, en zoals al gezegd, olympische spelen die in gevaar komen?? Klinkt als chantage?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:21

Lalidan schreef:
Waarom nou weer belachelijk? En waarom zouden die mensen die daar werken niet gewoon een huis/kamer in de buurt kunnen huren? Dat doet toch iedereen? Niemand slaapt toch op zijn werk? Kom op zeg. En dan gaan zitten mieren dat de olympische spelen in gevaar komen. Hoezo chantage.
Bovendien kan ik me best voorstellen dat de gemeente, nadat het illegaal is aangetroffen, niet wil meewerken. Hadden ze er zelf maar mee moeten komen, en wel vóórdat ze het maakten. Je weet gewoon dat dit soort dingen in Nederland niet zomaar mogen.

volgens de regels is de gemeente 'verplicht' om te onderzoeken of iets kan worden gelegaliseerd wanneer er daarvoor geen 'vergunning' voor was, ook al is de betreffende situatie er al langere tijd, sterker nog, hoe langer iets er al is, hoe meer druk er is om het ook te legaliseren. Dit gebeurd 10-tallen keren per jaar in gemeenten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:27

weule schreef:
volgens de regels is de gemeente 'verplicht' om te onderzoeken of iets kan worden gelegaliseerd wanneer er daarvoor geen 'vergunning' voor was, ook al is de betreffende situatie er al langere tijd, sterker nog, hoe langer iets er al is, hoe meer druk er is om het ook te legaliseren. Dit gebeurd 10-tallen keren per jaar in gemeenten.

Wie zegt dat ze dat niet gedaan hebben? Alleen, als jij het netjes via de normale weg aanvraagd, zijn ze wat meer bereid het welwillend te onderzoeken dan in dit geval. Alks het bestemmingsplan er niet bij past, dan willen ze die misschien nog aanpassen als het via de officiele weg gegaan was, terwijl ze dat nu niet meer doen. Ik weet niet of het zo is, maar zo werkt het vaak wel.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:29

Lalidan schreef:
weule schreef:

Wie zegt dat ze dat niet gedaan hebben? Alleen, als jij het netjes via de normale weg aanvraagd, zijn ze wat meer bereid het welwillend te onderzoeken dan in dit geval. Alks het bestemmingsplan er niet bij past, dan willen ze die misschien nog aanpassen als het via de officiele weg gegaan was, terwijl ze dat nu niet meer doen. Ik weet niet of het zo is, maar zo werkt het vaak wel.

dat mag in principe geen verschil uitmaken. Men moet kijken of het binnen de gestelde regels mogelijk is, of mogelijk gemaakt kan worden, en daarbij moet men ook nog redelijkheid en billikheid meenemen, dus kijken naar eventuele economische schade, wanneer de situatie alsnog gewijzigd zou moeten worden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:30

Als er 'gedoogd' wordt, moet de gemeente eerst op de hoogte zijn lijkt me.

Bestemmingsplan is bestemmingsplan, iedereen kan wel van alles willen bouwen, de buren mogen het ook niet, waarom hun wel, omdat ze op de OS rijden?

Ik ben het wel eens met de gemeente, er staan al 2 bedrijfswoningen, hadden ze daar maar wat meer kamers in moeten maken.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:32

RhealLover schreef:
Navidad schreef:
ik zie de mensen niet met 4 man voor 400 paarden zorgen, in iedergeval.

Dan zou ik toch maar verder kijken, gezien wij met 5 man voor een groep van 250 paarden staan, en wij slapen ook gewoon thuis, gezien de eigenaren aan stal wonen. Wij hebben daarnaast 3 slaapvertrekken en geen aparte gebouwen. Daarnaast als er al 2 vertrekken zijn, lijkt me groot genoeg voor aantal man te huisvesten.

Dan nog, 5 man voor 250 paarden is nog weer anders dan 4 man voor 400 paarden, maar goed daar heeft ieder zijn mening over.
Vergeet niet dat hier 1 a 2 man altijd weg vallen omdat die mee moeten naar internationale concouren, waar je soms wel een week mee weg bent, en nog niet over drie weken gesproken. Dan sta je voor 2 a 3 man voor 398 paarden. en dan ga je mij niet vertellen dat je dan aan elk paard de zorg kan bieden die het paard nodig heeft, en al staat er een groep jonge paarden op de wei, lees opfok, etc dan ben je er nog genoeg tijd van je dag mee bezig om die paarden voer etc te brengen. Maar goed dat voegt niks toe aan dit verhaal.

Ook weet ik niet anders dan dat personeel, op internationale stallen en handelstallen bijna altijd intern zit. Iig op alle stallen waar ik heb gewerkt wel.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:39

ik vind het wel een beetje belachelijke argumenten wat ze aanhalen ..
ik ga me niet moeien met wat legaal of ilegaal staat maar dat de olympische spelen in het gedrang komen .. :=
Clinton zat de olympische spelen maar die stond toch echt bij Dirk op stal..
Verdi staat toch ook bij Vleut in training ..
ik zie niet direct een paard daar op het bedrijf staan wat in aanmeking komt voor de spelen ..
tuurlijk slapen grooms en stagaires meestal dicht in de buurt van de stallen ..maar meestal doen die s'avonds nog een controle rondje en s' morgens zijn die vroeg uit de veren ..maar constant controle gedurende de nacht lijkt me wat sterk

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:12

Die argumentatie is wel briljant! :D :D :+

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:02

Nijhof maakt er een beetje een zooitje van geloof ik. camerasystemen zijn net zo goed als mensenogen, zelfs beter als er geen direct zicht is op de stallen zoals in dit geval.

Daarnaast zijn er van die 400 paarden een heleboel jonge paarden en een stel fokmerries. Geen directe toppers waarbij ieder pasje gevaar oplevert. Dat zijn dieren die prima toe kunnen met een paar keer controle per dag. Geen dieren die dag en nacht in de gaten gehouden moeten worden in ieder geval.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:10

Ze hebben veel toppers op staan en ben inderdaad ook van mening dat Nijhof het beste van Nederland aanbiedt...

Nou ja, ze hebben zichzelf natuurlijk wel een beetje in de vingers gesneden door niet alles vanaf het begin al legaal te spelen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:13

Beide zijn niet handig bezig geweest, zo simpel is het... :+
Een ding staat voor mij persoonlijk vast, alle gemeenten zijn miereneukers...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:56

Waarom zou er voor Nijhof andere regels moeten gelden dan voor de "gewone" burger, gewoon vergunningen aanvragen net als iedereen. Gezien de veiligheid lijkt het me zowiezo verstandig dat de grooms niet ergens slapen met een in- en uitgang door het lab, wat doe je als er daar brand uitbreekt?
Dit is niks meer dan een goedkope manier van personeel huisvesten en dan zoveel van het salaris afhalen voor huisvesting, niks mis mee maar zorg dan wel dat het aan alle eisen voldoet.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:05

bigone schreef:
Waarom zou er voor Nijhof andere regels moeten gelden dan voor de "gewone" burger, gewoon vergunningen aanvragen net als iedereen. Gezien de veiligheid lijkt het me zowiezo verstandig dat de grooms niet ergens slapen met een in- en uitgang door het lab, wat doe je als er daar brand uitbreekt?
Dit is niks meer dan een goedkope manier van personeel huisvesten en dan zoveel van het salaris afhalen voor huisvesting, niks mis mee maar zorg dan wel dat het aan alle eisen voldoet.

voor de gewone burger gelden dezelfde regels hoor....., die kunnen ook achteraf vergunning aanvragen, soms werkt dat nog wel net zo goed ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:37

Echt hele aardige mensen die van Nijhof, maar wel ernstige hoogmoedswaanzin om te stellen dat de toekomst van Olympische Spelen voor ruiters in gevaar gaan komen!!
Alsof er ook maar een lint minder gewonnen zou worden!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:20

Weule, hangt maar net van de gemeente af, wat mij stoort aan sommige bedrijven dat ze met allerlei "dreigementen" proberen om situaties toch te legaliseren, deze druk kunnen gewone burgers echt niet uitoefenen want deze dragen vaak niet bij aan werkgelegenheid of "olympische" linten,dit is gewoon druk uitoefenen en als bedrijf zou ik dat ook proberen maar daarom klopt het nog niet!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:44

Joh, die hebben gewoon een paar van die kamertjes zodat ze stagiaires kwijt kunnen enzo. Ik vind ook dat zoiets op een dergelijk bedrijf niet zo'n groot probleem moet wezen. Iedereen die in de paarden heeft gewerkt weet wat voor tijden je dan draait, intern is dan helemaal zo gek nog niet! Ik heb zelf ook veel intern gezeten, is heel normaal in de paardenwereld.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:39

Concorde schreef:
Joh, die hebben gewoon een paar van die kamertjes zodat ze stagiaires kwijt kunnen enzo. Ik vind ook dat zoiets op een dergelijk bedrijf niet zo'n groot probleem moet wezen. Iedereen die in de paarden heeft gewerkt weet wat voor tijden je dan draait, intern is dan helemaal zo gek nog niet! Ik heb zelf ook veel intern gezeten, is heel normaal in de paardenwereld.

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar anders zetten ze toch een caravan neer, dat mag ook.