Achtergrond: Handicap geen obstakel bij paardrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Achtergrond: Handicap geen obstakel bij paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 15:25

www.bndestem.nl / Nieuwsredactie

In haar jeugdjaren was Lia Smalheer een fanatiek paardrijdster. Toen haar zoon Stefan vijf jaar geleden vertelde dat hij een paard had gekocht, was de inwoner uit het Zeeuwse Brouwserhaven er als de kippen bij om het dier te bewonderen. Haar schoondochter Diana zag de vonk in Smalheers ogen overspringen en stimuleerde haar om weer zelf te gaan paardrijden.

,,Aanvankelijk zag ik behoorlijk wat obstakels. Ik ben vanwege een handicap aan mijn rechtervoet al jaren gebonden aan een rolstoel en zag mezelf eigenlijk niet direct meer op een paard zitten. Maar toen hoorde ik dat Lutina Wattel op manage Balans in Dreischor paardrijlessen gaf aan mensen met een beperking. Zonder iemand in te lichtten heb ik een les bij haar genomen. Dat beviel me zo goed dat ik achteraf baalde dat ik er nooit eerder van had gehoord", vertelt Smalheer.

Na een aantal jaren gereden te hebben, besloot de 57-jarige Smalheer een paar maanden geleden dat ze toe was aan een nieuwe uitdaging. Samen met het paard Beer, die in het verleden in het ZZ Licht onder Santoucha van der Meij werd uitgebracht, schreef ze zich in voor een FNRS wedstrijd in de categorie F1.

,,Zo'n wedstrijd is een leuk iets om naartoe te werken. Vooraf was ik behoorlijk gespannen, maar tijdens de proef kon ik mijn concentratie goed vasthouden. En na afloop heb ik ook niets gehoord van het publiek dat voor me klapte, zo gefocust was ik op de proef. Over mijn klassering zat ik niet in. Ik wilde alleen laten zien dat je met een beperking ook deel kunt nemen aan wedstrijden voor 'gezonde' sporters. En ik wilde in ieder geval 210 punten halen, want daarmee zou ik door mogen naar de volgende proef."

Dat aantal behaalde Smalheer ruimschoots. In eerste instantie finishte ze op 215 punten, maar bij hertelling bleek dat er een foutje was gemaakt. De amazone bleek uiteindelijk 225 punten te hebben behaald. Met dat aantal legde ze zelfs beslag op de tweede plaats. ,,Degene die me belde, had een hele nacht wakker gelegen van dat telfoutje. Dat was absoluut niet nodig geweest. Natuurlijk was het een leuke verrassing, maar verder ben ik er veel te nuchter voor. Ik ben gewoon voor mezelf blij dat het gedaan heb. En ik ben Lutina dankbaar dat ze me zo goed geholpen heeft. Samen met haar ben ik nu begonnen een F2-proef in te studeren. Die staat in maart op het programma. Daar moet ik zelfs nog voor in de studieboeken duiken. Best pittig, maar een leuke uitdaging."

Smalheer, die ook bestuurslid is binnen de Stichting Paardrijden Gehandicaptensport Schouwen-Duiveland (SGPSD), kan het iedereen met een beperking aanraden om te gaan sporten. ,,Het is zo belangrijk om ondanks een beperking onder de mensen te komen en contacten te leggen. En daarnaast is sporten erg goed voor je lijf en geeft het een voldaan gevoel. Zelf ben ik door het paardrijden bijvoorbeeld veel rechter gaan zitten."

Enige affiniteit met de paardensport is in de ogen van Smalheer wel noodzakelijk.

,,Paardrijden is iets heel anders dan bijvoorbeeld autoracen. Een auto is een ding, dat reageert op jouw handelingen. Maar een paard is een dier en dat heeft wel eens zijn dag niet. Beer is bij mij meestal erg tam, maar hoewel hij op hoog niveau heeft gereden, heeft hij toch af en toe zijn streken. Als hij geen zin heeft, dan merk je dat meteen. Dat vind ik ook meteen het leuke aan paardrijden. Het is gewoon een passie en die raak je nooit meer kwijt", besluit Lia Smalheer.