In Wellington bewees Olympisch kampioen Eric Lamaze dat de stokmaat van een paard niet van belang is. Met de 1.57m hoge achtjarige BWP-merrie Coriana van Klapscheut (Darco x Heartbreaker) won hij de vijfde ronde van de WEF Challenge Cup, en liet daarmee 79 starters achter zich. In de ereronde volgden op de tweede en derde positie Mario Deslauriers en Urico, en Peter Charles met Murka’s Rubert R.
Lamaze: ‘Mario is altijd erg snel. Om eerlijk te zijn heb ik hem niet zien rijden. Ik heb het parcours gewoon zo kort en zo snel mogelijk te rijden. Coriana is heel voorzichtig, dus kan ik voorwaarts op de hindernissen rijden. Voor een jong paard riskeerde ik veel met het aanrijden van de laatste hindernis, ik dacht even dat ik het niet zou redden. Maar ze sprong fantastisch.’ Lamaze rijdt de merrie pas een jaar. ‘Ik had een bevestiging nodig om te geloven dat ze het kon, omdat ze zo klein is. Nu is van die twijfel totaal geen sprake meer. Ze is klein, maar ze heeft een groot hart.’
Momenteel is de vijfde week bezig van het Winter Equestrian Festival (WEF) in Wellington, dat in totaal twaalf weken duurt. De gehele prijzenpot voor het evenement bedraagt 6 miljoen dollar. Zaterdag vindt een wereldbekerwedstrijd op driesterrenniveau plaats.