Geen evenwicht op arbeidsmarkt in paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Geen evenwicht op arbeidsmarkt in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:56

http://www.aequor.nl / Nieuwsredactie / http://www.horses.nl

Arbeidsmarkt paardensportsector ongunstig

Uit onderzoek van kennis- en communicatiecentrum Aequor blijkt dat het momenteel ongunstig is gesteld met de arbeidsmarkt voor MBO-gediplomeerden in de paardensportsector. De paardensport in Nederland blijft groeien en daarmee ook de werkgelegenheid. De sector is in ontwikkeling en er zijn verschillende initiatieven die inzetten op professionalisering van de paardensport, waarbij het belang van veiligheid en dierenwelzijn toe neemt. Ondanks de groei zijn er meer momenteel meer gediplomeerden dan dat er vacatures zijn. Hierdoor is de arbeidsmarkt voor mbo-gediplomeerden ongunstig tot zeer ongunstig. Dit geldt voor alle niveaus en vrijwel alle regio’s in Nederland.

Jaarlijks komen naar schatting ruim 150 gediplomeerden in de paardensport beschikbaar voor de arbeidsmarkt. De instroom op de arbeidsmarkt is groter dan het aantal beschikbare vacatures voor starters. Per opleiding zijn er wel duidelijke verschillen in kansen. Voor de opleiding manager paardensportbedrijf geldt dit somere vooruitzicht bijvoorbeeld sterk. Het aantal grote stallen in Nederland staat niet in verhouding tot het grote aantal managers dat jaarlijks wordt opgeleid voor de paardensport. Voor deelnemers die een instructeursopleiding volgen, ligt dit anders. Er is namelijk wel veel vraag naar instructeurs die groepslessen kunnen verzorgen op maneges.

Van de 1.115 bedrijven die in 2009 deelnamen aan het onderzoek had 62 procent personeel in dienst. Onder bedrijven in de paardensport werd voor het onderzoek verstaan: maneges, entrainementen en wedstrijd- en handelsstallen. Het gaat hierbij om bedrijfsvestigingen en verenigingen waarvan de hoofdactiviteit de paardensport is. In 2008 waren er ruim 1.000 bedrijfsvestigingen en verenigingen in Nederland die zich bezig houden met de paardensport (volgens LISA). Dat zijn er bijna 600 meer in vergelijking met tien jaar geleden. Het CBS vermeldde in 2008 575 bedrijfsvestigingen. Dit verschil wordt veroorzaakt doordat het CBS alleen bedrijven telt met personeel in dienst. Ruim 30 procent van de ondervraagde bedrijven gaf aan vacatures te hebben (gehad). Het gemiddelde aantal vacatures is 0,4 fte (full time baan) per bedrijf met personeel. De verwachting is dat de werkgelegenheid bij bedrijven met personeel in de paardensport in 2010 landelijk met 3,5 procent stijgt. Door de werkgelegendheidsgroei is de verwachting dat op middellange termijn een meer evenwichtige arbeidsmarktsituatie zal ontstaan.

Je kan hier het hele (pdf)rapport lezen van Aequor

Lees ook
[ON] Vrees voor personeelstekort in paardensector
[VN] Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Janine1990

Re: Geen evenwicht op arbeidsmarkt in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:42

Dit beeld heb ik al jaren van de paardensportsector...

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:01

Goh dat ze daar onderzoek naar hebben gedaan. Zonde van het geld want dat is al jaren een feit!!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:25

Ik heb nog nooit moeite gehad om een baan te krijgen. Ik denk dat er eerder een tekort is aan goede werknemers en dat werkgevers tekort schieten in het behouden van hun personeel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:37

Ik denk dat MBO en HBO gewoon zich te sterk hebben gericht op al die paardengekken die een opleiding wilden doen, zonder er rekening mee te houden of er wel werk genoeg is voor als die pennymeisjes. Ik noem het pennymeisjes omdat een groot deel van de leerlingen afhaken als ze er achter komen hoe hard ze moeten werken voor weinig loon. Alleen al met de stages vallen er veel uit.

Voor het meeste werk in de paarden heb je geen officiële opleiding nodig. Daar red je het met ervaring, hard werken en willen leren, onderop beginnen en laten zien wat je waard bent, eventueel aangevuld met enkele cursussen of aanvullende korte opleidingen (vrachtwagen rijbewijs naast E, paarden EHBO, ORUN-diploma) ook wel... Als je echt een talent bent op rij gebied kom je er ook nog wel tussen via via.

Deurne is niet meer wat het geweest is qua niveau (overigens zijn er volgens mij ook dingen verbeterd wat betreft verbrede blik op paardenwelzijn en trainingsmethodes) en de andere paardenopleidingen hoef je qua rijtechnisch niveau en wat je er opdoet aan ervaring ook niet zoveel van te verwachten. Het meeste leren de leerlingen uit de stages en dan ben je erg afhankelijk van je stageplek en je ervaring bij instroom voor wat je uit die stages kunt halen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:58

Heel mooi geschreven Joyce! Als nu heel pennyland dit zou lezen... :+
Bij veel mensen denk ik: Hou het bij een hobby! Je komt er toch niet...
Het is hard, maar veelal waar...

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:04

Idd.. dit verhalen is al jaren een feit...
Ik zie hier in deurne veel penny meisjes fietsen, waarvan de helft na zijn/haar opleiding echt niet tussen de paarden beland.
Of ze geven de opleiding al op na 2jaar.
Ik vind paardrijden een leuke hobby, maar verdien liever met iets anders mijn brood..
maar dat is ieder voor zicht!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:11

Sammie schreef:
De verwachting is dat de werkgelegenheid bij bedrijven met personeel in de paardensport in 2010 landelijk met 3,5 procent stijgt. Door de werkgelegendheidsgroei is de verwachting dat op middellange termijn een meer evenwichtige arbeidsmarktsituatie zal ontstaan.

En dat terwijl de verwachting is dat de Nederlandse economie in 2010 met 1% zal groeien.. sterk ;)
Ik stel me toch wel vragen bij de relevantie van de cijfers die ze gebruikt hebben (behalve hun eigen enquête allemaal van voor crisisjaar 2008). Zeker in een sector die draait om luxeproducten.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:17

Dit is idd een lang bestaand feit. Jonge meiden direct uit de opleiding vinden nog wel wat maar tegen een hongerloontje. Zodra je op jezelf wil wonen is het eigenlijk al niet meer te doen. Vanuit het buitenland is wel interesse voor mensen die hier opgeleid zijn. Mijn dochter doet MBO Managment Paardensport en heeft al een aanbieding uit Engeland. Daar zal ze zeer waarschijnlijk wel op ingaan. 8-)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:09

Er is wel vraag naar goeie ,ervaren grooms denk ik.Maar er lopen een heleboel meisjes rond ,die denken dat ze zo even op een stal aan het werk kunnen.Maar dan moet je toch meer ervaring hebben dan een verzorgpony hebben gehad.