Stichting Zeldzame Huisdierrassen blij met aanwijzing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Stichting Zeldzame Huisdierrassen blij met aanwijzing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 20:59

www.horses.nl

Stichting Zeldzame Huisdierrassen (SZH) reageert positief op de aanwijzing van vier Gelderse hengsten. Deze hengsten kregen afgelopen weekend tijdens de hengstenkeuring in Den Bosch groen licht voor het verrichtingsonderzoek. De SZH riep het Gelders paard in 2009 uit tot ras van het jaar omdat de stichting vreesde voor het voortbestaan van het Gelderse paard.

Casaron (Ginus x Zichem) werd gehuldigd als kampioen Gelders paard. ,,Hij komt uit een goede Gelderse moederlijn en kan via vaders kant springaanleg in de Gelderse populatie brengen", constateert Hinke Fionca Cnossen, foktechnisch inspecteur bij de SZH. De andere hengsten hebben allemaal een andere vader. ,,Voor een klein stamboek met een beperkt aantal merries en hengsten, is het van groot belang de genetische spreiding zo groot mogelijk te houden." In de derde bezichtiging is één hengst (Sander x Parcival) afgevallen. Met de eigenaar van deze hengst is afgesproken dat het sperma in de genenbank komt.

Universiteit Wageningen is samen met het KWPN bezig met een onderzoek naar de genetische diversiteit binnen het Gelders Paard. Dit onderzoek wordt waarschijnlijk tegen de zomer afgerond. Het onderzoek verschaft inzicht in de genetische diversiteit, inteelt en onderlinge verwantschap bij de Gelderse paarden. Daarnaast wordt onderzoek gedaan naar de belangrijke voorouders en de invloed van andere rassen op het Gelders Paard. Inspecteur Cnossen: ,,De uitkomsten van dit onderzoek kunnen als uitgangspunt dieren voor de te ondernemen stappen."

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:06

Ik ben zeer verrast door deze uitspraak van SZH We horen van deze club(en het GPA) niet anders dan dat het KWPN het Gelders Paard probeert weg te fokken middels het gebruik van te modern bloed.

En nu krijgt het KWPN daar de complimenten voor. De wondere zijn de wereld nog niet uit :?

Nou prima...ik ben ook heel erg blij met deze royale oogst.

Anoniem

Re: Stichting Zeldzame Huisdierrassen blij met aanwijzing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:31

Pluk de dag.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:07

Kan iemand mij hier uitleggen waarom juist deze hengst (Ginus) dan kan zorgen voor bloedverversing bij de Gelderse paarden?

Zijn daar nog bepaalde criteria voor? Als ik zijn stamboom zie, dan is volgens mij alleen zijn grootmoeder van moeders kant Gelders geregistreerd (of kijk ik nou niet goed?). Zelf heeft hij 40% OX/XX bloed, ook niet echt gewenst in de Gelderse fokkerij. Graag jullie reacties zodat ik het misschien beter ga begrijpen!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:04

Omdat het bloed wat hij voert nog niet ruim voorhanden en omdat hij in het gewenste type, het Gelderse , staat.

Casoron voert 22% XX wat betekend dat zijn kinderen gemiddeld genomen zo'n 11% XX zullen hebben. Dat is acceptabel voor de Gelderse fokkerij.

Het eerste Gelderse bloed van Ginus is inderdaad van Nina III (v Helmar)maar denk er wel aan dat Heidelberg uit een klassieke Holsteiner moederlijn komt en renville komt uit een mooie NWP moederlijn.
Cassaron komt uit een goed Gelders nestje.

Op dit moment komen alle hengstenlijnen bij de Gelderse uit op of Amor of op Oregon en bij diverse paarden diverse malen. Deze hengst heeft dat bloed dus niet. (1 x amor via Zichem...maar al behoorlijk ver weg)
In de 5e generatie komen we pas het bloed van Nubert tegen de grootvader van Oregon en dat is dus een enorme winst.

Daarnaast zit er enorm veel sport in deze stam en allemaal paarden die dat tot op hoge leeftijd doen.

Als hij het goed doet in Stegeren..een enorme aanwinst..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:13

Ik ga kijken hoe hij het onder het zadel doet als de data dat toelaten.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:57

Wat moet een Sander X Parcival in de genenbank ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:04

Das mij ook een raadsel. Niet gekeurd, en zowel sander als parcival kicking alive

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:38

Omdat deze volgens de SZH het meest in het Gelderse type stond van alle aanwezige andere hengsten! En hij direct na de keuring gecastreerd zou worden wilden ze het sperma en de genen graag opslaan.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:43

en wat is de waarde van die gene ze zijn nog ruimschoots voorhanden

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:12

Geen idee, maar ik begreep dat hij inmiddels gecastreerd is en dat alles nu opgeslagen is voor het nageslacht. Plaatje van een hengst trouwens, kwam belangstelling voor uit dressuurhoek hoorde ik.
Wat de criteria bij die keuring zijn snapt volgens mij helemaal niemand... :o

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:09

het was geen plaatje maar eerder een plaat van een hengst en het lijkt mij heel stug dat er uit de dressuurhoek belangstelling was voor zo'n hengst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:48

Ik vond Widor echt een plaatje om te zien. Maakt net zo veel indruk op mij als halfbroer Alexandro.

Ik vond de Sander een erg leuk dier maar ik kan me ook niet voorstellen dat dressuurruiters nu naar deze hengst kijken. Die zullen eerder naar de Upperville gekeken hebben. Uit die moeder komen al diverse dressuurpaarden en grootvader staat ook bekend als dressuurpaarden leverancier.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:08

Toch gaat hij binnenkort naar een lichte tour amazone!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:54

ik bedoel dan als fokhengst zullen de dressuurpaarden fokkers er niet overmatig naar kijken. Het is al heel wat dat er nu een aantal DP fokkers met hun merrie naar Alexandro gaan.

Ik geloof best dat Cidienio een heel fijn rij en dressuurpaard gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:58

cathyvans schreef:
Toch gaat hij binnenkort naar een lichte tour amazone!

Je bedoeld de Jazz zeker?

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:23

Nee, bedoel echt Cidienio. Hij is van mijn instructrice..... :D Dat snapte ík nou weer niet, dat je met een Jazz bij de Geldersen meedoet!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:50

Leuk dat er een Gelders Paard bij een goede ruiter terecht komt. Super! Dat is precies wat dit type paard nodig heeft.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:47

Ik heb hem zien galoperen in Deurne en dan heb ik toch nog wel blij dat ik niet degene ben die hem hoeft te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:28

Ik snap het nut er niet van om een paard wat nog 3 jaar moet worden bij een LT amazone te zetten :(:)

Cidienio is in mijn ogen niet getraind zoals een KWPN hengst getraind zou moeten zijn, als hij wat slanker en leniger was geweest had hij met de galop ook beter uit de voeten gekunt.
Als jong paard had mijn merrie, zelfde type en model als deze hengst, ook geen wereldgalop en het vrijspringen heeft ze ook echt moeten leren maar nu heeft ze een hele goede galop, op de IBOP werd ze er zelfs om geprezen. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen: van alle hengsten die zijn voorgesteld had de Sander de meeste progressie kunnen maken op het verrichtingsonderzoek. Ik hoop dat er nog een keer een andere Sander komt die de kans wel krijgt.

En de genenbank, die is voor later, voor het bewaren van de genen en het is dus niet heel belangrijk hoe beschikbaar de vaderdieren op dit moment zijn. De hengst heeft in ieder geval een duidelijk Gelders type en dat mis ik bij de andere hengsten eerlijk gezegd wel een beetje. Stel dat zo'n ruin het straks goed in de sport doet dan is het toch prettig als er nog sperma van is. Dus draai de vraag eens om: waarom geen Sander in de genenbank?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:16

NatasjavE schreef:
Omdat het bloed wat hij voert nog niet ruim voorhanden en omdat hij in het gewenste type, het Gelderse , staat.

Casoron voert 22% XX wat betekend dat zijn kinderen gemiddeld genomen zo'n 11% XX zullen hebben. Dat is acceptabel voor de Gelderse fokkerij.

Het eerste Gelderse bloed van Ginus is inderdaad van Nina III (v Helmar)maar denk er wel aan dat Heidelberg uit een klassieke Holsteiner moederlijn komt en renville komt uit een mooie NWP moederlijn.
Cassaron komt uit een goed Gelders nestje.

Op dit moment komen alle hengstenlijnen bij de Gelderse uit op of Amor of op Oregon en bij diverse paarden diverse malen. Deze hengst heeft dat bloed dus niet. (1 x amor via Zichem...maar al behoorlijk ver weg)
In de 5e generatie komen we pas het bloed van Nubert tegen de grootvader van Oregon en dat is dus een enorme winst.

Daarnaast zit er enorm veel sport in deze stam en allemaal paarden die dat tot op hoge leeftijd doen.

Als hij het goed doet in Stegeren..een enorme aanwinst..

Duidelijk antwoord, dankjewel!
Van vaders kant zie ik een hoop "vreemd" bloed, zoals jij al aangeeft (Holsteiner, Engels volbloed). De grootmoeder aan vaders kant is half Gelders volgens de stamboom dan. Ginus dus nog een kwart, en in Casaron dan nog 1/8 van dit bloed.
De moeder van Casaron is een ander verhaal, daar zit meer Gelders bloed in, maar de hengst Zichem is goedgekeurd voor het Gelders Paard, en deze zit vrij recent in de stamboom, dus ik zie daar de bloedverversing nog niet zo in terug.

Ik snap je verhaal mbt Oregon en Amor, duidelijk. Maar denk je dat met zo'n kleine fractie Gelders bloed van vader's kant bij Casaron nog kunt spreken van bloedverversing (afgezien van de meerwaarde van de bijzondere bloedvoering zoals je al aangaf)? En zoja, hoe gebruik je dat dan weer als je deze hengst zou willen kruisen met een 100% Gelderse merrie (die uiteraard geen Zichem-nakomeling is)?

In een kleine populatie zijn de mogelijkheden zeer beperkt, dus je moet wat, ook dat begrijp ik. Vind het trouwens wel zeer in het voordeel van de fokkers spreken dat er nog steeds gezonde, goede Gelderse paarden worden gefokt, terwijl de basis dan kennelijk zo nauw is.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:38

Janne waarom geen jonge Sander in de genebank ik zou voor Sander zelf gaan. Ik vindt deze hengst die te grof in de gewrichten was, die de lichtvoetigheid van een kudde olifanten had, en ook nog eens zeer snel het Koss bloed voert geen aanwinst. Ik ben het wel met je eens dat het klaar maken niet 100% was, en de wisseling van monsterknecht kwam vooral niet te vroeg, in Den Bosch

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:42

cathyvans schreef:
Geen idee, maar ik begreep dat hij inmiddels gecastreerd is en dat alles nu opgeslagen is voor het nageslacht. Plaatje van een hengst trouwens, kwam belangstelling voor uit dressuurhoek hoorde ik.
Wat de criteria bij die keuring zijn snapt volgens mij helemaal niemand... :o

heeft iemand een foto van de sander dan?
edit: heb hem al.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:55

stoffel schreef:
Janne waarom geen jonge Sander in de genebank ik zou voor Sander zelf gaan. Ik vindt deze hengst die te grof in de gewrichten was, die de lichtvoetigheid van een kudde olifanten had, en ook nog eens zeer snel het Koss bloed voert geen aanwinst. Ik ben het wel met je eens dat het klaar maken niet 100% was, en de wisseling van monsterknecht kwam vooral niet te vroeg, in Den Bosch

Gezien het feit dat de genetisch en geldertypische zeer interessante hengst Sander alleen natuurlijk dekt is het maar de vraag of die genen er straks nog zijn en in die genenbank terechtkomen. Zoals ik al zei, de genenbank is niet voor nu, maar voor later. En als er niks van Sander is zal het toch prettig zijn dat er nog wat in de genenbank opgeslagen zit. En tegen die tijd is het Koss bloed al verder weg gezakt en is zo'n hengst best te gebruiken.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:31

Hee, leuk, een foto! Ik vind het er toch echt Gelders uitzien en erg bergopwaarts bewegen!