Onderzoeker Bart Ducro ziet nog toekomst voor Fries paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoeker Bart Ducro ziet nog toekomst voor Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 21:44

www.levendehave.nl

Waterhoofden, dwerggroei, gewrichtsproblemen... Het Friese paardenras kampt met allerlei inteeltproblemen. Toch is onderzoeker Bart Ducro voorzichtig optimistisch. “Binnen één paardengeneratie kunnen we de problemen de baas zijn", zegt hij in het februarinummer van het magazine Levende Have.

Bart Ducro heeft aan het Wageningen University & Reseach Centre de inteeltcijfers van de gehele populatie Friese paarden - uit heden en verleden - in kaart gebracht. Uit dat onderzoek bleek het inteeltpercentage een kleine 16 procent te zijn, met individuele uitschieters naar zelfs 38 procent. Als alle stamboekhengsten allemaal evenveel merries zouden dekken, zou het probleem snel verholpen zijn. Maar “de praktijk is dat iedereen met kampioenen wil fokken, of via lijnenteelt verbeteringen zoekt", aldus Ducro in Levende Have. Naast een verscherpte deklimitering zou de fokkerij volgens hem ook meer rekening moeten houden met het verwantschapspercentage: hoe dicht staat een hengst genetisch gezien bij het gemiddelde van de populatie? Ducro: “Gebruik hengsten die daar wat verder weg van staan, die als het ware ‘uitgeteeld’ zijn, in populaire lijnen. Of zet merries met een laag verwantschapspercentage in als hengstenmoeder. Samen met het stamboek denken we na over systemen hiervoor.”

De jongste troef bij het gezonder maken van het Friese ras is de inzet van moleculaire genetica om erfelijke problemen te lokaliseren. De volgende stap is dan het ontwikkelen van een DNA-test. Volgens Ducro is dat geen verre-toekomstmuziek. “In anderhalf tot twee jaar tijd hebben we wel een test voor aandoeningen die enkelvoudig vererven, zoals dwerggroei en waterhoofd.” Ducro wil echter niet zomaar alle dragers van erfelijke aandoeningen uitselecteren. “Daarmee creëer je een te kleine en te eenvormige populatie, die op termijn weer zal zorgen voor nieuwe inteeltproblemen.”

Ducro spreekt in Levende Have over de kentering in bewustzijn die hij waarneemt, zowel bij het stamboek als bij de fokkers. “Binnen één paardengeneratie kunnen we de problemen de baas zijn." Kan de kleinschalige paardenhouder dan maar beter wachten met het kopen van een Fries tot het ras weer gezond is? “Nee, juist niet”, zegt Ducro. “De particuliere koper moet bewust kiezen voor een Fries uit verantwoorde, ‘uitgeteelde’ foklijnen. Als de particulier zijn handen nu van de Fries af trekt, dan wordt de populatie nog kleiner en uniformer. Dan sterft dit unieke ras misschien alsnog uit.”

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:36

*Hoopt dat er nu éindelijk eens fokkers zijn die hier toch ook aan denken*

Best wel triest eigenlijk...Dit is al zólang gaande, maar nu wordt men pas wakker geschudt? Eigenlijk zou het stamboek paarden met inteelt niet toe moeten laten..Of ligt dit nou aan mij? :D

scientifica

Re: Onderzoeker Bart Ducro ziet nog toekomst voor Fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:44

*Moleculair bioloog biedt zich aan!*

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:57

tja daarom heeft mijn vriendin dit jaar niet veel gefokt met haar friezen paarden. ze heeft op haar friezen paardjes een kwpn-er op gegooit :P benieuwt wat er uitkomt

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:34

Is die maf. heb je een raspaard, zet je er een ander ras op. Is dat fokken? Denk het niet, een fokker gooit niet zomaar een hengst op een merrie?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:52

BPVS schreef:
Is die maf. heb je een raspaard, zet je er een ander ras op. Is dat fokken? Denk het niet, een fokker gooit niet zomaar een hengst op een merrie?

Dat is idd niet fokken dat is vermenigvuldigen. Overigens liggen Friezen en WPNers zo ver uit elkaar dat je daar met geen mogelijkheid een goedgekeurd exemplaar uit gaat krijgen, voor welk stamboek dan ook. Er komen vaak mooie paardjes uit daar niet van maar het resultaat is imo te onzeker om productief te zijn.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:27

wat is er mis met een ras op een andre ras doen niks

ik laat mijn haflinger merrie met goede stamboek toch ook dekken door een tinker (veulen hou ik dan wel zelf hoor ()

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:44

suus_elviera schreef:
wat is er mis met een ras op een andre ras doen niks

ik laat mijn haflinger merrie met goede stamboek toch ook dekken door een tinker (veulen hou ik dan wel zelf hoor ()

Ik zeg niet dat er iets mee mis is, maar ik noem het geen fokken. Zoals ik al zei heb niks tegen kruisingen hoor, dat zijn vaak echt mooie (en gezonde) paarden en pony's. Alleen om het Friese ras weer een draai in de goede richting te geven moeten ze zoeken binnen het ras zelf, en niet erbuiten.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:49

Haflingers met tinkers en friezen met kwpn is fokken voor de slacht. Kans dat er een lelijkerd van komt is groter dan dat er wat moois uit komt. Karakters zijn ook onvoorspelbaar en gebreken nog meer.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 01:55

BPVS schreef:
Haflingers met tinkers en friezen met kwpn is fokken voor de slacht. Kans dat er een lelijkerd van komt is groter dan dat er wat moois uit komt. Karakters zijn ook onvoorspelbaar en gebreken nog meer.

Ja en je kunt het ook overdrijven. Ook uit kruisingen kunnen prima paarden komen die iemand een leven lang plezier kunnen bezorgen. Ok het is geen fokken maar ik vind je post walgelijk en onnodig neerbuigend.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 02:27

Hoeft niet. Een kruising is een eindprodukt. en fokken binnen een ras is dat niet. vergeet niet dat meeste kruisingen toch snel bij de slager liggen. ik overdrijf niet, ik vertel hoe het in de praktijk gaat. er is al een groot paarden overschot. fok dan een paard met papier of fok niet, zo simpel is dat. Voor de gemiddelde kruising is geen afnemer.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 02:52

BPVS schreef:
Hoeft niet. Een kruising is een eindprodukt. en fokken binnen een ras is dat niet. vergeet niet dat meeste kruisingen toch snel bij de slager liggen. ik overdrijf niet, ik vertel hoe het in de praktijk gaat. er is al een groot paarden overschot. fok dan een paard met papier of fok niet, zo simpel is dat. Voor de gemiddelde kruising is geen afnemer.

Sorry, ik neem mensen die hun post beginnen met 'kruisingen zijn bestemd voor de slacht' écht niet serieus. Fijn dat je het me verteld maar ik mis alle vorm van concrete feiten en onderbouwing. Jij kunt niet bewijzen dat er geen afnemer is, noch het percentage dat naar de slacht gaat. Je posts zijn slechts een ononderbouwde mening, daarbij gaan we ook nog eens offtopic.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:10

Klaasje schreef:
*Hoopt dat er nu éindelijk eens fokkers zijn die hier toch ook aan denken*

Best wel triest eigenlijk...Dit is al zólang gaande, maar nu wordt men pas wakker geschudt? Eigenlijk zou het stamboek paarden met inteelt niet toe moeten laten..Of ligt dit nou aan mij? :D

Ja, eindelijk heb ik 1 oogie open gekregen! ;) Als het allemaal zo makkelijk was....
Kijk eens naar doaitsen. 1e jaar mooi onverwant bloed. Veel gebruikt en nu... niks onverwants meer aan.

Een deklimiet voor alle hengsten lijkt me ook wel een goede oplossing. Alleen, dan zit je natuurlijk wel met
het probleem dat mensen voor de aankomende jaren alvast bepaalde hengsten reserveren.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:23

het is maar 1 lijn die voor inteeltproblemen zorgt en dat zijn de afstammelingen van Wessel!!! Kortom, mijden die lijn en verder op dat wat wel goed is!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:08

Romyv schreef:
het is maar 1 lijn die voor inteeltproblemen zorgt en dat zijn de afstammelingen van Wessel!!! Kortom, mijden die lijn en verder op dat wat wel goed is!

Deze onderzoeker zegt, dat je ervoor moet waken dat je die lijnen teveel mijdt, omdat vervolgens andere lijnen voor problemen kunnen gaan zorgen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:13

Je kan hem wel gebruiken, mits jou merrie geheel vrij is van die lijn en daar gaat het fout!! De mijne zijn dat en toch dekken wij altijd uit de age lijn.. dan blijft het bloed tetmanvrij!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:22

Daar loop je toch ook al snel mee vast Romyv?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:25

Citaat:
dan blijft het bloed tetmanvrij!

Even uw profiel gespiekt en uw merries eens bekeken want Tetman-vrij is toch zeer exclusief.

Sybalt x Hearke - sinds wanneer is dit Tetman vrij ?
Lammert x Mark - sinds wanneer is dit Tetman vrij ?

Hearke is een zoon van Mark, Mark is een zoon van Tetman.

Als de fokmerries niet in het profiel staan dan hebt ik het natuurlijk mis.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:43

ok, grootste gedeelte tetman vrij... helemaal vrij kan natuurlijk niet..

ja wordt lastiger, daarom mag mn pap dat fokken doen want die heeft er meer verstand van, die zien jullie al ;)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:58

Is id helemaal niet evident meer geworden. Verwantschap van de hengsten met de populatie ligt gemiddeld dacht ik op 17% logisch gevolg van de historische bottlenecks in de populatie en het hermetisch afsluiten van het hulpstamboek. De meest genetisch vrije hengsten hebben zeer korte moederlijn dus voeren ze vreemd bloed op enkele generaties terug. Doitsen is zo'n typisch voorbeeld hiervan. Als je er zo maar 1 of 2 hebt dan is dit in 1,2,3 om zeep want iedereen wil die hebben.

Vraag me eigenlijk af waarom het hulpstamboek niet teruggeopend word voor merries. Via die weg kan je iets vreemd inbrengen zonder dat de schade zo gigantisch kan zijn als het inzetten van vreemde hengsten. De weg Hb - BB2 - BB1 - Stb moet voldoende garanderen om rastypische kenmerken te bewaren. Ook eerder afgekeurde hengsten die wel redelijk onverwant zijn terug deklicentie geven kan helpen maar best een hele resem in één keer en niet enkele want dat effect kan ook in 1 jaar om zeep zijn.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:00

Citaat:

belachelijk! Ik ken zóveel prachtige kruisingen met zowel zwaardere rassen als de slankere types en deze zijn geweldig leuk, lief én hebben aanleg voor de sport. En of je d'r nu papierwerk bij krijgt of niet, een paard is een paard en er zijn zát mensen
die enorm gek zijn met hun kruising. Wat een neerbuigende reactie van je zeg, alsof alleen de bloedpaardjes nodig zijn in onze paarden
wereld!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:15

Arun, wij zitten niet te wachten op het terug invoeren van allerlei slecht materiaal zonder papieren om zgn. onze bloedspreiding te vergroten. Een paard waarvan de afstamming niet bekend is heeft niet géén afstamming, waardoor het risico op inteelt alleen nog maar groter wordt.... Je kunt beter fokken met een paard waar je de afstamming wél weet, en zo bewuste keuzes maken.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:57

Je begrijpt me verkeerd denk ik.

Veel stammoeders van de merrielijnen waren bovenlanders of oldenburgers of whatever gecombineerd met een goedgekeurde friese hengst. Traject dat ik hier aanhaal is identiek maar dan wel met stamboekmoederdieren (welliswaar ander ras) ipv wilde friese merries, iets waarvan je weet waar je aan begint. Risico bestaat zo wel dat je nieuwe erfelijk overdraagbare problemen binnenbrengt maar door merries te gebruiken blijft dit onder controle en de lange weg voordat je mannelijk exemplaren hebt die vele nakomelingen per jaar maken is lang genoeg om de nodige selectie te doen.

Ik weet wel dat jullie binnen het FPS hier geen oren naar hebben maar ja welk ander constructief alternatief is er ? In dit artikel zie ik ook niet direct de oplossing naar boven komen hoor. Hij schrijft wel dingen die correct zijn maar dit weet iedereen al lang genoeg maar hiermee wordt weinig concreet gedaan.

Enfin 'k heb mij er eigenlijk niet mee te moeien, vroeg mij gewoon af waarom deze optie nooit ter tafel kwam naast alle andere. Altijd wedden op meer dan één paard dan heb je meer kans op succes.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:14

Ja, we hebben net een hele dag gehad met mensen die hierin afgestudeerd zijn, waaronder bovenvermelde Bart Ducro, en die hamerden er juist op dat het heel goed mogelijk is om dit niet te doen en dat we dat ook vooral niet moesten doen omdat we dan niets anders dan de zoveelste KWPN'er gingen produceren.

Wat ik niet begrijp is dat mensen die geen Friese paarden fokken ons toch telkens weer menen te moeten vertellen wat we moeten doen. Wij houden van het Friese ras en boeken daarmee prima resultaten en willen voor geen goud van de wereld ruilen, is dat nu zo moeilijk te begrijpen?

Wij wedden inderdaad op één paard, het FRIESE paard, en alles wat kruisingen heet is bij ons géén Fries paard en daar willen we dus niet eens op wedden. Als ik zoiets wilde dan kocht ik mezelf straks wel een Totilas veulentje.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 17:32

Ik stelde een vraag waarom deze optie niet bekeken werd.
Ik heb een verwacht antwoord gekregen.
Ik kom niet vertellen wat jullie moeten doen!
Ik hoop ook dat er oplossingen komen voor de problemen die zich voordoen.

Citaat:
Als ik zoiets wilde dan kocht ik mezelf straks wel een Totilas veulentje.

Gij hebt wel blijkbaar meer centen dan ikke :)