Een dag met: "Van paardenmest tot Prinsjesdag"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Een dag met: "Van paardenmest tot Prinsjesdag"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 22:46

www.leeuwardercourant.nl

In 'Een dag met' volgt de leeuwardercourant deze keer Kim Bos. Zij verzorgt elke dag en soms ook in het weekend de paarden van de Bereden Politie in Groningen. Dat doet ze niet alleen, collega Jan Wijkstra werkt ook tussen de 'edele dieren' van de overheid.

Wie: Kim Bos (22) uit Groningen, paardenverzorgster

Opleiding: VMBO-groen/AOC Terra in Eelde, MBO dierenverzorging/AOC Terra Groningen

Loopbaan: Het laatste jaar van haar opleiding liep Kim al stage bij de 'Bereden politie'. Eenmaal een diploma in de hand kon ze bij de paarden blijven werken.

Het is nog donker, als Kim 's ochtends om zeven uur bij de paardenrenstal tegenover de Ikea komt. Het eerste wat zij doet is de paarden eten geven. De edele dieren krijgen krachtvoer opgediend. Als dat is gebeurd, gaat Kim naar de kantine van de stallencomplex. Zij neemt een kop koffie en leest de krant. In de tussentijd kunnen de dieren rustig ontbijten. "De paarden beginnen te hinneken als ik binnen kom. Ze herkennen me, ze weten dat ik met eten kom. Dat maakt hen blij."

7.30 uur – Nu is het tijd om de paarden van stal te halen. Vier paarden gaan naar de stapmolen, en twee paarden gaan naar de paddock. De stapmolen is rond en opgedeeld in vier delen. De delen zijn afgesloten met een ijzeren plaat, die onder stroom staat. "Als een paard blijft staan, krijgt hij dus een stroomschok van de plaat, die gewoon door blijft draaien. Maar de paarden weten dat ze moeten lopen, dus ze krijgen niet vaak een schok."

7.40 uur – Zes van de negen paarden zijn buiten, de andere drie moeten nog even wachten. Kim heeft nu tijd om de lege stallen op te ruimen. Met een Schäffer, een kleine trekker, gaat zij langs de stallen. De mest schept Kim in de schepbak van de Schäffer. Als de schepbak van het wagentje vol is, rijdt ze met de trekker naar de grote container die buiten staat. "Gelukkig kan die wel dicht, want anders stinkt de container nog erger dan die nu al doet. Maar die stank, daar wen je wel aan." Wekelijks wordt de container gewisseld met een andere container. Kim rijdt op en neer tussen de stallen en de container.

8.09 uur – De stallen zijn leeg, tijd om ze te vullen met hooi. Dit grasproduct ligt in de schuur naast waar de container is geplaatst. Met dezelfde Schäffer brengt Kim de hooibalen naar de stallen en legt ze daar in. "Nieuw hooi in de stallen doen heet opstrooien. Dat uitmesten en opstrooien duurt wel bijna een uur."

8.49 uur – Misschien komen er politieruiters aan die hun eigen paard meenemen voor hun dienst. Maar of er ruiters komen, is afhankelijk van hun diensten. "Soms komen er vier ruiters, dan twee, maar soms is er niemand. Ze moeten zelf hun paarden optuigen met zadels en al. Wat ik doe, is ondersteunend." Maar ook tijdens de sneeuwperiode worden de paarden niet aan het werk gezet. Ze kunnen nauwelijks de stad door vanwege de hoge sneeuw en de gladde wegen. Alleen op de ijsvrije doorgaande wegen wordt gesurveilleerd of wordt de surveillance met de auto gedaan, bij uitzondering.

9.00 uur – De drie paarden die vanmorgen achterbleven in de stal, mogen nu naar buiten. Zij kunnen nu de benen strekken, even in beweging. Ondertussen heeft Kim weer tijd om de lege stallen uit te mesten en het opstrooien. "Ik heb niet een paard waar ik een bijzondere band mee heb, ze zijn voor mij allemaal gelijk. Ik heb er wel een gehad, maar die is drie maanden geleden gestorven."

10.00 uur – Jan Wijkstra komt de paardenrenstal binnen. Samen met hem drinkt Kim een bakje koffie. Ze nemen samen de dag door. "Wie gaat precies wat doen? Is er misschien iets met de paarden aan de hand? Hebben ze misschien een blessure opgelopen? We overleggen met elkaar."

10.30 uur – Na de briefing gaat Kim met een paard trainen. "Dit paard gaat longeren, zo heet dat. Rondjes lopen rond de menner, nu dus om mij heen. Zo kan het paard gaan ontspannen." Dat rondjes lopen is ook goed voor de spijsvertering. De benen kunnen los, er zit weer beweging in het paard.

11.45 uur – Ook paarden moeten lunchen. Kim voorziet de dieren van hooi of kuil. "We wisselen dat af, want dat is natuurlijk goed voor ze." Kuil is minder stoffig dan hooi, en wordt ook aan paarden gegeven die last hebben van de longen. Nog voordat het twaalf uur is, hebben de paarden het eten al binnen bereik.

12.00 uur – Nu kan ook Kim even een hapje eten, samen met Jan. Een moment van rust, want het verzorgen van de paarden gaat de hele dag door.

12.30 uur – Terwijl Jan zich ontfermt over de paarden aan de Sontweg, gaat Kim naar de Rademarkt. Ook daar zijn zes zogenoemde stands. Deze stallen staan ter beschikking van de paarden die onder meer dienst doen in de nachtdiensten.

13.02 uur – Bij de Rademarkt gaat Kim met frisse moed aan het werk. Ondertussen is Jan druk bezig om in de verschillende ruimtes waar de paarden bewegen, de grond te egaliseren, glad te maken. "Zo voorkomen we dat de paarden struikelen."

13.59 uur – "Je bent de hele dag bezig om de dieren te verzorgen. Nieuwe hooibalen regelen, het onderhoud van de stallen, voor alles ben je het aanspreekpunt. Ook voor de hoefsmid, die via jou moet zorgen dat de paarden nieuwe ijzers onder de hoeven krijgen. In feite ben jij als paardenverzorger de schakel tussen de buitenwereld en de paarden. Je bent er de hele dag druk mee, maar ook de hele dag voor verantwoordelijk. Maar dat weet je en je doet het ook daar om, voor die verantwoordelijkheid. Dat is toch het mooiste wat er is."

14.53 uur – Kim keert weer terug naar de Sontweg. Ze doet nog wat kleine dingen voordat ze over een half uur naar huis gaat. "Paarden zijn edele dieren, maar wel met een eigen willetje. Je moet wel wat met paarden hebben om ze te verzorgen, want anders begrijp je ze niet. Als je verkeerde bewegingen doet, kan een paard daar erg onrustig van worden. Je moet aanvoelen wat hun gemoedstoestand is."

15.30 uur – Voor Kim is de werkdag voorbij. "Morgen weer een dag." Jan doet nog wat verzorgende klussen bij de paarden, die eigenlijk de hele dag hetzelfde zijn. Paarden bijvoeren, ze laten bewegen. "Het mooiste is om met de paarden een bijzonder evenement te doen, zoals bijvoorbeeld met de ME mee of naar Prinsjesdag, in dat laatste geval als ondersteuning van de Koninklijke Landelijke Politie Dienst, KLPD. Dan doen Jan en ik de verzorgende ondersteuning, maar dat geeft altijd wel een kick. En natuurlijk de demonstaties voor gasten die hier komen."

18.00 uur – Nu is ook voor Jan de werkdag voorbij. Maar er wordt bij de paarden wel een oogje in het zeil gehouden. De meldkamer is verantwoordelijk voor de nachtrust van de paarden. "Het is dus niet zo dat mensen zomaar na zes uur 's avonds kunnen paardrijden met onze dieren. Dat is uitgesloten. Gelukkig maar, want het zijn wel ónze paarden. En daar blijft iedereen met zijn handen vanaf."

EllyC

Re: Een dag met: "Van paardenmest tot Prinsjesdag"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 07:01

opstrooien met hooi. Dure aangelegenheid hoor!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 07:50

Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een saai dagje... :o

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:01

idd, ik dacht ook al, opstrooien met hooi??

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:19

Pletje123 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een saai dagje... :o

Ik ook :o

Los van de herkenbare Groninger stekkies en het gegeven dat Kim met twee Groninger paarden werkt ( :D ) lijkt me dit een weinig enerverende aangelegenheid... Misschien ook maar goed dat het op stal zo eentonig is; die paarden maken natuurlijk al genoeg mee overdag :Y)