Teleurstellingen tijdens haflingerkeuring van KVTH stamboek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Teleurstellingen tijdens haflingerkeuring van KVTH stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 17:19

www.horses.nl

Geen van de zestien gepresenteerde driejarige hengsten kon dinsdag op de KVTH-hengstenkeuring in Den Bosch de toets der kritiek van de jury doorstaan. Zo blijven de Haflingers voorlopig zonder nieuwe jaargang, wat voor veel opfokkers toch wel een grote teleurstelling was.

De jury wil met haar beslissing duidelijkheid creëren en niet toegeven op type en correctheid. “Dat kan ook niet als we internationaal aansluiting willen behouden”, aldus juryvoorzitter Jan Oonk. Volgens Oonk is het ook niet zo dat er dringend behoefte is aan uitbreiding van het hengstenbestand. “Het aantal dekkingen is erg teruggelopen. We realiseren ons dat we veel opfokkers teleurgesteld hebben weggestuurd, maar het kon echt niet. Gelukkig kwamen na de middag wel weer een aantal hengsten in de baan die ons zeer aanspreken.”

De eerste hengst die de piste betrad, wist direct indruk te maken. De jury vond deze Adonis van Landmansleven (Aaron x Barrique) echter te kort in de voorhand en hij werd zonder pardon weggestuurd. Meteen werd duidelijk dat het dan wel heel moeilijk zou worden voor de rest. Van de driejarigen werd uiteindelijk nog wel één hengst doorverwezen naar de derde bezichtiging: Niles van de Tschogglberg (v. Nassau). De hengst met uitstraling kreeg applaus voor zijn draf. Maar ook voor hem viel uiteindelijk het doek. “Hij heeft type, een mooi hoofd en een voldoende lange hals. De beweging sprak aan met een erg goed onderbrengend achterbeen, maar gezien de aansluitingen in het middenstuk hebben we besloten hem niet goed te keuren”, luidde het juryoordeel.

Bij de oudere hengsten was voor het eerst groen licht voor de eerstepremiehengst Aquino van Bakkershof (v. Arachon) en de zware Manitoba (v. Marathon), die een tweede premie kreeg.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:31

ach tussen de 4 en 5 jarige hengsten zitten ook paarden waarvan ik vind dat ze niet goedgekeurd hadden mogen worden.
ik vind ze al vrij makkelijk paarden goedkeuren en er waren ook wat hengsten die een 2e premie kregen die er beter bijliepen dan sommigen met een 1e premie. (Manitoba vond ik érg leuk)
het is mij een beetje onduidelijk wat ze nou precies willen bij KVTH.
maar ik kan niks zeggen over de 3 jarigen van dit jaar, die heb ik niet gezien.
Laatst bijgewerkt door Zaina op 05-02-10 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:44

Het was voor mij de eerste keer dat ik de hengstenkeuring van het kvth mee maakte, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal ten op zichte van andere jaren. Ik vond de jongere haflingers die ik gezien heb ook erg tegen vallen. De bewegingen laten wel te wensen over. Weinig ruimte en draagkracht. In stap bijvoorbeeld waren er weinig die in (laat staan over) stapten en weinig door het hele lichaam.

Jolliegirl

Re: Teleurstellingen tijdens haflingerkeuring van KVTH stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:47

Ik ben ook meegeweest!
Wat leuk dat er een stukje wordt geschreven over Adonis!! :)

Jammer maar helaas!

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:36

Jammer, zou wel mooi zijn geweest als in iedergeval 1 of 2 hengsten door mochten.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:21

als het terecht zou zijn geweest ja, anders beter van niet he

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:28

Ik ben er niet geweest ,maar wat vonden jullie van de hengst Whetu?