Universiteit Wageningen start onderzoek naar Gelders Paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Universiteit Wageningen start onderzoek naar Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 10:22

www.levendehave.nl

Met het het huidige fokbeleid zullen de raskenmerken van het Gelderse paard verdwijnen. Daarom is Wageningen Universiteit een onderzoek gestart naar de diversiteit binnen het Gelders Paard. De resultaten moeten uitmonden in gerichte fokadviezen.

Al jaren sleept een discussie tussen de Gelderlander Paard Associatie (GPA) en het Koninklijke Warmbloed Paardenstamboek Nederland (KWPN) over het behoud van Nederlands cultureel erfgoed en de biodiversiteit van het Gelders paard. In het afgelopen jaar moest de Stichting Zeldzame Huisdierassen bemiddelen en beoordelen hoe goed of slecht het met het huidige (KWPN-)fokbeleid is gesteld. Uit een inventarisatie door de SZH en het KWPN van afstammingslijsten van 420 hengsten is nu duidelijk geworden dat het verschil in type tussen Gelderse paarden en rijpaarden kleiner is geworden. Daarnaast stelt de SZH dat het huidige fokbeleid niet voldoende garantie biedt om de raskenmerken van het Gelderse paard op lange termijn te behouden.

Wageningen Universiteit is inmiddels een onderzoek gestart naar de diversiteit binnen het Gelders Paard. Het onderzoek zal inzicht moeten geven in de genetische diversiteit, inteelt en onderlinge verwantschap bij Gelderse paarden. In de zomer van dit jaar worden de resultaten verwacht, plus adviezen voor aanpassingen van het fokbeleid. De GPA vindt dat te lang duren. Oude, originele bloedlijnen van het Gelders paard zouden in de tussentijd kunnen uitsterven en het KWPN zou nog steeds ongewenst ander bloed kunnen inkruisen.

__PSM__

Re: Universiteit Wageningen start onderzoek naar Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:19

Wat leuk :D Als ze een gelders paard nodig hebben ofzo, of willen bekijken :) Komen ze maar kijken :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:45

Wij hebben ook nog twee (19 en 14, dus niet te lang wachten a.u.b.) echten......................... :D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:43

Zeker interessant.
Ik heb ook nog een echte staan hoor, dus ook hier zijn ze van harte welkom! Is vergeleken met veel paarden, die ik op de competitie voor Gelderse paarden tegenkom bijna een Groninger. Whahaha :D

Ik ben benieuwd wat er uit komt.
Met het hengstenbestand van nu is het ook best lastig om er op langere termijn mee verder te fokken, aangezien er zoveel nakomelingen van Koss bijv. rondlopen en dan zou je met inteelt moeten gaan werken om het huidige type te behouden en dan zit je dus weer met het feit dat gezondheidsrisico's worden vergroot.
Lastige kwestie...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:35

Kom maar langs. Wij hebben er thuis ook 2.

En een stal vol ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:05

Haha, alle Geldersen liefhebbers melden zich duidelijk meteen.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het onderzoek precies inhoudt.
Als het gaat om genetische diversiteit, hebben ze materiaal van veel Gelderse paarden nodig. Heeft iemand met Geldersen in bezit een oproep gekregen ofzo? Richten ze zich op de wat grotere fokkers? Wie weet er meer?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:30

Het onderzoek richt zich op de afstamming van de paarden zoals ze dat ook bij de tuigpaarden hebben gedaan.
Ze gaan dus de pedigrees van alle Gelderse paarden bekijken en op die manier bekijken hoe groot de onderlingen verwantschap is.
Ze hoeven de paarden dus niet te zien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:34

linky schreef:
Wij hebben ook nog twee (19 en 14, dus niet te lang wachten a.u.b.) echten......................... :D

Ik heb ook een echte, 3 jaar oud. Met een beetje geluk blijft die nog een hele tijd op haar pootjes staan. :D ;)

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:53

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:58

marieke1983 schreef:
Ik heb ook geen Gelders paard, maar of het een 'echte' is weet ik niet. Er zit ook veel tuiger in, hoe zit dat? Dit is haar stamboom: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=416106

Dat is een tuigpaard met heel veel Gelders bloed. Afhankelijk van het type van het paard kan je deze ook Gelders registreren.
Wat staat er op het papier. GP of TP?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:55

Moderatoropmerking:
Blijf wel ontopic, dit is niet het topic om je eigen filmpjes van je Gelderse paard te tonen, daar zijn andere fora voor.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:12

Leuk ik heb er ook twee, wel twee heel verschillende types.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:20

laat ze eerst het vorige onderzoek maar eens afronden.
Ik heb toen hele lijsten van het dagprogramma van mijn paard bij moeten houden, zou de uitslag van het rapport ontvangen maar 3 a 4 mnd later nog nooit wat gehoord.