Carmen Römer stond met twee paarden op de startlijst van de CEI2*/1* in Ocala, Florida. De rit op vrijdag bleek echter niet haalbaar voor Carmen, die momenteel voor haar werk bij de Koninklijke Marine een half jaar op Curaçao verblijft. ‘De afgelopen weken zijn we enorm druk geweest met de opvang van adoptiekinderen uit Haïti. Dit verliep via Curaçao. Ik zou op donderdag in Florida aankomen, maar ik had structureel weinig geslapen en ik zou mijn energie hard nodig hebben. Het was daarom verstandiger om mij op één afstand te concentreren.’
Carmen reed de 80 km (1*) met King Ali Gold van meervoudig wereldkampioen Valerie Kanavy. ‘Ali is een van de betere endurancepaarden in de Verenigde Staten, maar hij staat bekend als vrij lastig. Dit was de eerste keer dat iemand anders dan Valerie hem uitbracht. Valerie was heel tevreden, ze had Ali nog nooit zo rustig meegemaakt in een wedstrijd. Het parcours was overigens een drama: het regende hard en we hadden zelfs onweer, slechter kon het bijna niet.’ Na een relatief rustige eerste ronde – ‘Ali kan vooral idioot doen in galop, dus we zijn voorzichtig van start gegaan’ – besloot Carmen meer tempo te maken. Uiteindelijk kwam zij met ruim 16 km/u als eerste over de finishlijn, met een half uur voorsprong op nummer 2. King Ali Gold won ook de prijs voor de Best Condition.
Tuff Enuff, waarmee Carmen oorspronkelijk de 120 km zou rijden, eindigde nu op die afstand met een andere ruiter als derde. Met het oog op de WEG in Kentucky bracht Carmen Tuff Enuff al eens uit: in december reed zij de merrie in Morriston naar de tweede plaats op de 160 km (3*) met 19.72 km/u gemiddeld, voor Carmen een nieuw persoonlijk record. Janet Lam eindigde toen met Destiny Gold als 8e op de 120 km (2*).