Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
mensen moeten meer bewust zijn wat ze in hun paarden mond douwen. Ik vind het kwalijk als ruiters niet te juiste bekwaamheid hebben en ze rijden met bijvoorbeeld en van de bovengenoemde bitten.
. EricPrast schreef:In principe wel mee eens. Maar het komt nu over alsof het in de ijslandersport schering en inslag is dat kneuzen met dit soort bitten op wedstrijden rondrijden en ik heb niet de indruk dat dat zo is. Ze zijn er wel, maar dat zijn echt incidenten en juist bij wedstrijden hebben de juryleden de mogelijkheid om hier tegen op te treden dmv. het uitdelen van een waarschuwing of een gele/rode kaart en reken maar dat ze dat doen als het nodig is.

Kuggur schreef:Hier rijd de overgrote meerderheid met simpele watertrensjes, de meeste "ijslandse stangen" die ik hier tegenkom hangen voor de sier aan de muur, niet in een paardenmond, geldt trouwens ook voor de ijslandse rijzweep. Veel "ik heb de indruk dat", "ik heb het idee dat" en dergelijke vage uitspraken. Ik denk dat de ijslander sport er niet erger aan toe is dan bv. de dressuursport in NL met hun dubbele bitten van de stang en trens . Dit is natuurlijk geen reden niet kritisch te blijven, maar ik zou graag wat harde cijfers zien in plaats van de individuele mening van één of andere ruiter.
). Maar jij bent het dus niet met yoni blom eens? Yoni blom is btw niet zomaar éen of andere ruiter...
), maar ik denk dat Yoni zeker in de positie is om een dergelijke uitspraak te doen, en echt niet alleen omdat ze WK's heeft gereden. Ze heeft zich samen met haar vader behoorlijk verdiept in de fysiologische en welzijnsaspecten van topsport met IJslanders. Bovendien, het kan helemaal geen kwaad als er binnen de IJslanderwereld af en toe eens kritisch naar de ontwikkelingen in de sport en rijden/trainen in het algemeen wordt gekeken. Dat houdt je scherp en dan kun je bepaalde ongewenste ontwikkelingen tijdig signaleren en bestrijden.
En voor zowel IJslander- als dressuurruiters kun je naar mijn idee wel stellen dat de sportruiters vaker met een scherper bit rijden, en daar zo her en der niet even zorgvuldig mee omgaan.
Overigens ben ik toen ik voor het eerst met mijn paard aan een wedstrijdje meedeed gecontroleerd op beslag (voeten, hij heeft geen ijzers) en het bit. Gewoon bij een onderling wedstrijdje. En dat heb ik bij de KNHS nog nooit gezien