Yoni Blom: 'Te scherpe bitten in IJslandersport'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Yoni Blom: 'Te scherpe bitten in IJslandersport'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 19:10

www.horses.nl / Bit

In de IJslandersport worden veel te scherpe bitten gebruikt, vindt Yoni Blom, internationaal amazone. Ze is meervoudig Nederlands kampioen en werd laatst nog vierde op het WK. ,,Tot een aantal jaren geleden waren sommige bitten alleen toegestaan in de hogere klassen, maar die reglementen zijn een aantal jaren geleden veranderd. Iedereen mag nu rijden met een bit met hefboomwerking. Ik zou graag willen dat de regel weer wordt teruggedraaid.''

Het gaat Blom vooral om bitten met een hefboomwerking; de stang en trens, de pelham, het IJslandsbit, het Pessoa bit en de minikandare. ,,Deze bitten zijn helemaal niet geschikt voor beginners. Ik vind dat ruiters over een bepaalde bekwaamheid moeten beschikken om met een bit met hefboomwerking te mogen rijden en daar pleit ik voor. Want weet je wat me vooral opvalt als ik sommige mensen met die bitten zie rijden? Het geeft een strakke, starre houding en stijve manier van lopen. De hals lijkt gedrongen en het paard trekt een onprettig gezicht met oren die vaak naar achter wijzen. Zeker bij verkeerd gebruik van de Pessoa en de minikandare komen de mondhoeken omhoog tot een aparte grimas. Het geeft een erg onvriendelijk beeld.''

Yoni keek meerdere keren mee bij mondcontroles. ,,Ik heb het idee dat je bij bepaalde bitten vaker wondjes ziet. De FEIF, onze sportbond, doet hier overigens ook onderzoek naar dus ik verwacht dat we die resultaten nog zullen zien. Maar ik denk dat we hoe dan ook een hoop dierenleed kunnen voorkomen als we de regels weer terug draaien.''

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:14

Totaal mee eens :j mensen moeten meer bewust zijn wat ze in hun paarden mond douwen. Ik vind het kwalijk als ruiters niet te juiste bekwaamheid hebben en ze rijden met bijvoorbeeld en van de bovengenoemde bitten.
Ik vind die mond controles ook echt een hele goede trouwens!
Laatst bijgewerkt door Marlou_ op 31-01-10 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:14

Dit is al jaren een "hot-item". Ik kan me heugen dat iemand een gele kaart kreeg in de C klasse, vanwege het rijden met een pessoabit. Een kandarre werd dan weer niet moeilijk over gedaan.... Ging nergens over.

WolinLotte

Re: Yoni Blom: 'Te scherpe bitten in IJslandersport'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:17

Goed dat zij dit vermeld en dit wil laten leten aan de buitenwereld :j .

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:25

In principe wel mee eens. Maar het komt nu over alsof het in de ijslandersport schering en inslag is dat kneuzen met dit soort bitten op wedstrijden rondrijden en ik heb niet de indruk dat dat zo is. Ze zijn er wel, maar dat zijn echt incidenten en juist bij wedstrijden hebben de juryleden de mogelijkheid om hier tegen op te treden dmv. het uitdelen van een waarschuwing of een gele/rode kaart en reken maar dat ze dat doen als het nodig is.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:28

Yoni is sowieso niet op haar mondje gevallen. Athans, niet toen ik met haar omging.
Ik ben het er volledig mee eens in ieder geval. Ik vind het gebruik van het bit toch al niet erg vriendelijk, laat staan dit soort bitten i.c.m. een beginner :n Ben benieuwd wat er uit dat onderzoek komt.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:31

Ik ben het er helemaal mee eens.
Je ziet inderdaad al mensen in de T7, en soms zelfs de T8 al met zulke bitten rijden. Dit vind ik echt not done, ook omdat veel mensen maar zitten te rukken en te plukken in die mond. Dat er tijdens het WK mee gereden word ala, die mensen weten echt hoe ze er mee om moeten gaan, en kunnen zo met hele kleine ophoudingen hun (meestal) heftige paarden beter berijden. Die ijslandse bitten zelf werken heel erg snel in, en met een te harde ophouding kun je er makkelijk de kaak van je paard mee breken, hier moeten beginners dus niet mee rijden.
Maar net zoals EricPrast zegt, veel mensen rijden ook wel correct, en die ene procent die er niet goed mee kan omgaan, krijgt een gele kaart of soms zelfs een rode.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:34

EricPrast schreef:
In principe wel mee eens. Maar het komt nu over alsof het in de ijslandersport schering en inslag is dat kneuzen met dit soort bitten op wedstrijden rondrijden en ik heb niet de indruk dat dat zo is. Ze zijn er wel, maar dat zijn echt incidenten en juist bij wedstrijden hebben de juryleden de mogelijkheid om hier tegen op te treden dmv. het uitdelen van een waarschuwing of een gele/rode kaart en reken maar dat ze dat doen als het nodig is.

Ik denk dat het bij ijslanders toch wel gebruikelijker is om met scherpere bitten te rijden.

Heb mij er al eerder over verbaasd dat er zulke scherpe bitten gebruikt worden. En vaak wordt er dan gezegd "zulke bitten zijn niet wreed als je een gevorderde ruiter bent en weet hoe je er mee om moet gaan". Wat ook wel waar is, maar de meeste mensen zijn nou eenmaal geen professionele ruiters ( maar willen dat wel zelf graag geloven). Goed dat ze het ter sprake brengt dus!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:02

Weet iemand misschien wat er bedoeld wordt met een minikandare?? Is dat een soort stang, of pelham ofzo??

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:18

Aurora3 schreef:
Weet iemand misschien wat er bedoeld wordt met een minikandare?? Is dat een soort stang, of pelham ofzo??

Volgens google is dit een soort Pelham

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:26

Nee, dat is het niet.
Dit is de halb- of mini-kandare.
Afbeelding

Overigens rijdt nog steeds 80% van de mensen met een simpel trensje al dan niet dubbelgebroken.
Dus het idee dat ijslanders in het algemeen op een scherper bit gereden worden raakt kant nog wal.

Ik ben het er wel mee eens dat niet iedereen er alles maar in mag hangen. Je ziet heel enkel wel eens niet zo'n fijne voorstelling op wedstrijd, maar dat is toch meer uitzondering dan regel.
Zelf inmiddels aardig wat ijslanders van mijzelf en anderen getraind en eerlijk gezegd heb ik nooit het idee gehad dat een paard niet goed te rijden was op een trens.
Mijn hele bittencollectie bestaat dan ook uit 2 dubbelgebroken trensen een dikkere en een wat dunnere (onderlegtrens). :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:44

Yoni spreekt over gebruik van deze bitten in de IJslandersport omdat zij zich nu eenmaal in die wereld begeeft.
Het is inderdaad echter zo dat het overgrote deel van de ruiters deze bitten gelukkig niet gebruikt.

In alle takken van sport wordt er soms getraind met grovere middelen dan de middelen die men mag benutten op wedstrijden.
Zo wordt het paard stiekem toch op angst of pijn geconditioneerd.
Hoe vaak zie je op Bokt niet het advies voorbij komen er een heftiger bit in te hangen? Alhoewel de ruiter juist zijn/ haar rijkunsten zou moeten aanscherpen.

Fijn dat Yoni zich hierover uitspreekt in de IJslanderwereld.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:48

Nou, dan zullen we het maar niet over westernbitten hebben, daar zijn deze nog heilig bij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:12

Hier rijd de overgrote meerderheid met simpele watertrensjes, de meeste "ijslandse stangen" die ik hier tegenkom hangen voor de sier aan de muur, niet in een paardenmond, geldt trouwens ook voor de ijslandse rijzweep. Veel "ik heb de indruk dat", "ik heb het idee dat" en dergelijke vage uitspraken. Ik denk dat de ijslander sport er niet erger aan toe is dan bv. de dressuursport in NL met hun dubbele bitten van de stang en trens . Dit is natuurlijk geen reden niet kritisch te blijven, maar ik zou graag wat harde cijfers zien in plaats van de individuele mening van één of andere ruiter.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:30

Een bit is zo streng als de hand van de ruiter, geld in de ijslanderwereld en in de dressuurwereld.

Met een scherp bit moet je leren rijden en ik moet zeggen dat er heel veel gecontroleerd word op een wedstrijd. Mondcontrole, hoefbeslag controle. Vind je dat op een dressuurwedstrijd? Mondcontrole na elke verreden proef bij een van de deelnemers?

Je moet inderdaad met een scherp bit leren rijden. Een vriend van mij rijdt zijn IJslander ook met een ijslands bit, maar die rijdt er zo vriendelijk mee.

En ja...ik geef ook in de IJslanderwereld de voorkeur aan een gewoon dubbelgebroken trensbitje!

*edit typo*

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:55

Kuggur schreef:
Hier rijd de overgrote meerderheid met simpele watertrensjes, de meeste "ijslandse stangen" die ik hier tegenkom hangen voor de sier aan de muur, niet in een paardenmond, geldt trouwens ook voor de ijslandse rijzweep. Veel "ik heb de indruk dat", "ik heb het idee dat" en dergelijke vage uitspraken. Ik denk dat de ijslander sport er niet erger aan toe is dan bv. de dressuursport in NL met hun dubbele bitten van de stang en trens . Dit is natuurlijk geen reden niet kritisch te blijven, maar ik zou graag wat harde cijfers zien in plaats van de individuele mening van één of andere ruiter.

Nu doe je zelf ook een vage uitspraak ( "ik denk dat" ;) ). Maar jij bent het dus niet met yoni blom eens? Yoni blom is btw niet zomaar éen of andere ruiter...
Overigens ben ik het er mee eens dat harde cijfers meer zeggen. Maar iha gaat men pas iets onderzoeken als daar een reden voor is, dus als éen of andere ruiter een mening geeft bijv. Zoals yoni blom nu doet.

@skess: idd, een bit is zo streng als de hand van de ruiter. Maar te veel mensen overschatten hun eigen rijkunsten, daar ligt het probleem imo.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 01:28

Ik denk dat Kuggur en ik onszelf zonder de waarheid geweld aan te doen ervaringsdeskundigen mogen noemen. Kuggur woont en werkt al een aantal jaren op IJsland en ik draaide hier al in de ijslanderwereld mee toen Yoni nog niet eens "paard" kon zèggen.

Dus als wij onafhankelijk van elkaar allebei de indruk hebben dat het zo'n vaart niet loopt, zou het misschien wel eens verstandig kunnen zijn dat niet als "maar een mening" naast je neer te leggen omdat de uitspraak immers door niemand minder dan Yoni Blom gedaan is. Tuurlijk is het geen nitwit, maar je moet haar status ook niet overschatten.

Waar ik wel benieuwd naar ben is of zij deze uitspraak spontaan gedaan heeft, of dat die haar ontlokt is. Net als naar in hoeverre deze eventueel uit de context van het gehele artikel gerukt is.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:59

Eric,

Ik ben het met je eens dat het geen gigantisch issue is, maar wel zie ik ook steeds vaker op wedstrijden problemen opgelost worden met een bit. Alleen de IJslandersport is vergeleken bij alle andere takken een hele schone en nette sport, paar voorbeelden:

• Trailerlaadprobleem na een wedstrijd wat hardhandig opgelost wordt? Heftige represaille, niets geen waarschuwing men wordt uitgesloten wat wedstrijddeelname totdat er met goed gevolg een cursus trailerladen gevolgt is, daarna moet men onder begleiding twee keer laten zien na een wedstrijd dat hij/zij kan trailerladen..
  • Dopingschandalen hebben we niet
  • Er wordt goed gelet op hoefbeslag en beenbescherming qua gewicht ed.
  • Er wordt steekproefsgewijs gecontroleerd op wondjes ed.
  • Als de jury vindt dat je te hard inwerkt (zoals liezel aangaf) krijg je inderdaad een gele kaart. Ik vermoed dat ik weet naar welke gele kaart jij overigens refereert en die was volledig terrecht!

Ons "bitten" probleem mag dan wel niet groot zijn maar dat zou het ook absoluut niet moeten worden!

Ik pleit voor een systeem dat men pas vanaf een bepaalde bekwaamheid met een hefboombit mag werken en ook goed kan onderbouwen waarom dit gedaan wordt.
En dan blijf ik erbij dat je je paard hoe dan ook op een simpel trensje zou moeten kunnen rijden... Een bit is het probleem van de mens, niet van het paard.

Wel zie ik volgens mij een bepaalde tendens, ik heb namelijk het idee dat er vroeger veel meer met een scherper bit gereden werd, dit wordt nu de afgelopen jaren ook weer meer gedaan bij mensen in de recreatieklasse (sport C & D) en soms ook onder het mom dat het paard anders niet te houden is.. Of, als we hem rijtechnisch niet van de voorhand af krijgen dan doen we het wel met matriaal...

Snap alleen niet dat zo'n artikel in het bit staat en niet in de IJP....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:22

Ik denk dat Yoni vooral op tijd aan de bel trekt voor het helemaal 'te laat 'is.
Vele suggereren dat het allemaal wel meevalt maar misschien zijn we er ondertussen wel gewoon aan gewend.

ik ziet btw niet in de ijslanderwereld.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:12

Ik vind dat Yoni wel een punt heeft met het opnieuw aanscherpen van de regels omtrent scherpe bitten. Veel IJslanders zijn behoorlijk voorwaarts en komen dan als ze niet goed aan de hulpen staan teveel op de hand. Er zijn toch best veel ruiters die dat op proberen te lossen door naar een scherper bit te grijpen. Zo zag je enkele jaren geleden ineens overal op wedstrijden het pessoabit opduiken. Ik denk dat je jezelf voor de gek houdt door een basaal aanleuningsprobleem op te lossen met een heftiger bit - ik ben zelf ook een paar keer in die val getrapt. Uitgangspunt moet toch zijn dat je je paard op een normaal trensje kunt rijden. Het pessoabit en de minikandarre vind ik per definitie ongeschikte bitten. Het IJslandse bit kan naar mijn idee bij sommige paarden wel heel goed werken, mits de ruiter genoeg ervaring en feeling om dit bit op de juiste, subtiele wijze te gebruiken (dus niet als noodrem). Jammer genoeg zie je ook bij WK's voorbeelden van minder subtiel gebruik van het IJslandse bit: erg veel inwerking, scharen voortdurend strak en gecombineerd met een sperriem om te voorkomen dat het paard bij die heftige inwerking zijn mond te veel opendoet.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:05

Misschien moet ik mezelf nog wat nader toelichten.

Op zich zou ik het er helemaal mee eens zijn om de regels mbt. tot welke bitten in welke klasse zijn toegestaan weer aan te scherpen tot hetzelfde niveau als voor de reglementswijziging die in het artikel wordt aangehaald. Beter voorkomen dan genezen, zeg maar.

Waar ik moeite mee heb is dat in ieder geval in het stukje op Horses.nl (het gehele artikel zoals het in de Bit staat ken ik niet) in mijn ogen de indruk gewekt wordt dat ijslanderwedstrijden van het geruk en gepluk met scherpe bitten aan elkaar hangen, terwijl het feitelijk om een aantal geïsoleerde incidenten gaat (waarbij elk incident er overigens één teveel is).

M.i. is de indruk die in het stukje gewekt wordt dus niet overeenkomstig de realiteit en schept het een vertekend beeld, dat onterecht afbreuk doet aan het imago van de ijslandersport.
Als er al serieuze aanleiding zou bestaan om de reglementswijziging terug te willen draaien, lijkt mij overigens dat de aangewezen instantie om dit bij aan te kaarten de Welfare and Veterinary Committee van de FEIF is en niet de redactie van de Bit.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:18

Maar betekent het dat een ruiter in de T1 netter rijdt dan een V5 ruiter, puur omdat hij toevallig T1 rijdt?

Ik heb gekeken op het NK en het viel me op dat een ruiter in een hoge proef ontzettend in de mond van het paard zit te trekken.

En als ik dan sommige mensen zie rijden in de T8 dan denk ik klasse! Dit is netjes...!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:30

Hier en daar chargeert Yoni wel een beetje, maar dat hoort ook bij de betreffende Bit-rubriek waarin bekende paardenmensen een volgens hen heikel punt aankaarten. Tuurlijk zit er ook wel een stukje marketing bij (kijk alleen maar naar de foto :D ), maar ik denk dat Yoni zeker in de positie is om een dergelijke uitspraak te doen, en echt niet alleen omdat ze WK's heeft gereden. Ze heeft zich samen met haar vader behoorlijk verdiept in de fysiologische en welzijnsaspecten van topsport met IJslanders. Bovendien, het kan helemaal geen kwaad als er binnen de IJslanderwereld af en toe eens kritisch naar de ontwikkelingen in de sport en rijden/trainen in het algemeen wordt gekeken. Dat houdt je scherp en dan kun je bepaalde ongewenste ontwikkelingen tijdig signaleren en bestrijden.
Skess-, ik vind jouw uitspraak een beetje een slag in de lucht. Over het algemeen zie je in de sport A wel degelijk veel netter gereden worden dan in de vrijetijdsklasse. Je rijdt je ook niet zo maar even naar de sport A, daar is behalve een goed paard ook echt wel de nodige rijtechnische bagage voor nodig. Tuurlijk wordt er ook in de hoogste klasse weleens ruw gereden, maar ik zie zelf veel vaker mensen rijden in de vrijetijdsklasse waarvan ik denk: wat doe je hier, ga alsjeblieft eerst thuis verder werken aan de basics.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:32

Het artikel in de Bit heb ik nog niet gelezen, ik vind dit een erg interessante discussie en ook ik vraag me af waarom hij via de "algemene" paardenmedia (Bit, bokt.nl) wordt gevoerd en niet via het ijslanderforum (daar heb ik 'm in ieder geval nog niet gezien), tolt.nl of de IJP.

Maar in ieder geval. Ik ga mee met wat Kuggur schrijft, in de mainstream dressuurwereld zie je ook dat er heel veel basisruiters zijn en maar een paar echt goede ruiters. Die basisruiters gebruiken soms ook bitten waarvan je denkt: 8)7 En voor zowel IJslander- als dressuurruiters kun je naar mijn idee wel stellen dat de sportruiters vaker met een scherper bit rijden, en daar zo her en der niet even zorgvuldig mee omgaan.

Ik ben maar een hele gewone recreatieruiter en mijn paard heeft geen sportkwaliteiten. Ik gebruik voor hem een dubbelgebroken bustrens, of ik rijd zonder bit. Om me heen zie ik eigenlijk iedere IJslanderruiter met vergelijkbare bitten (dus gewone trensjes) rijden, en dat geldt ook voor de meerderheid van de basisdressuurruiters om mij heen. Wel valt me op dat je bij de "Engelse" ruiters veel meer martingalen, slofteugels en weet ik wat nog meer voor versierselen ziet, ik heb nog nooit een IJslander met wat voor hulpteugel dan ook gezien, ze zijn er vast wel hoor. Maar ik heb er nooit een gezien. En een verkeerd gebruikte hulpteugel kan naar mijn idee net zoveel kwaad aanrichten als een verkeerd gebruikt bit. Wat voor bit dan ook, al lijkt mij dat je met een hefboombit eerder schade aan je paard toebrengt dan aan een verkeerd gebruikte trens.

Maar dit is alleen maar mijn mening, net zoals Yoni de hare heeft ;) Overigens ben ik toen ik voor het eerst met mijn paard aan een wedstrijdje meedeed gecontroleerd op beslag (voeten, hij heeft geen ijzers) en het bit. Gewoon bij een onderling wedstrijdje. En dat heb ik bij de KNHS nog nooit gezien :n

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:35

Kuggur schreef:
geldt trouwens ook voor de ijslandse rijzweep.

Wat is een ijslandse rijzweep??