Slager verantwoordelijk voor dodelijk ongeval door paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Slager verantwoordelijk voor dodelijk ongeval door paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 09:16

http://www.nieuwsblad.be

Een slager uit Zele is door de politierechter in Dendermonde verantwoordelijk gesteld voor een dodelijk ongeval veroorzaakt door het uitbreken van zijn twee paarden.

Op nieuwjaarsnacht twee jaar geleden braken twee paarden van slager Luc Hoogewys uit Zele uit. Ze waren geschrokken van het vuurwerk dat kort na middernacht vlakbij hun weide werd afgestoken. Een goede kilometer verder liepen ze de E17 op. Een auto botste met hoge snelheid frontaal op een van de op hol geslagen dieren.

De klap was hevig. Een van de passagiers, Eva Venneman (20) uit Gent, was op slag dood. De auto raakte van de weg en kwam meters lager in een gracht terecht. Bestuurder Jelle Roelandt (29) uit Berlare en passagierster Cindy Laeremans (29) uit Deinze raakten zwaargewond.

'Het is niet mijn schuld, maar het zijn wel mijn dieren en ik zit met een enorm schuldgevoel', zei een aangeslagen Luc Hoogewys toen. 'Ik heb niet stilgestaan bij dat vuurwerk om middernacht. Had ik dat maar geweten, dan had ik mijn paarden binnengezet.'

De politie startte nog een onderzoek naar wie het vuurwerk afstak, maar dat was zoeken naar een naald in een hooiberg. Zowat iedereen die toen vuurwerk afschoot, zou verantwoordelijk kunnen geweest zijn. 'En omdat de echte verantwoordelijken nooit werden gevonden, is zoals de wet het bepaalt nu Luc Hoogewys aansprakelijk gesteld', zegt zijn advocaat Vincent De Donder.

'We overwegen wel om in beroep te gaan. Het is overigens nog niet bepaald hoeveel schadevergoeding er juist moet worden betaald', aldus advocaat De Donder.
Die som zou wel eens kunnen oplopen tot enkele honderdduizenden euro's.

verwant artikel:

[VN] Vrouw overlijdt na botsing met paard

Bakkebaaya

Re: Slager verantwoordelijk voor dodelijk ongeval door paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:19

Wat vreselijk zeg!
Ik vind het ook sneu voor die man hoor dat dit gebeurd is, maar er niet bij stil staan dat er vuurwerk met oud en nieuw word afgestoken :?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:22

Jeetje, dat vind ik wel een beetje raar eigenlijk, beetje dubbel gevoel bij dit oordeel eigenlijk...
Maar even een simpele vraag; valt dit niet onder zijn WA-verzekering??

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:26

Ja, gaat gewoon een verzekeringskwestie worden. Je mag er toch vanuit gaan dat de beste man verzekerd is.

De verzekering van de slachtoffers probeert nl. altijd de schade te verhalen natuurlijk. Vervelende bijkomstigheid bij het schuldgevoel wat de man al heeft natuurlijk.

Misschien volgend jaar vóór oud en nieuw een waarschuwend artikel hier op bokt? Hoewel ik vermoed dat iedereen wel op de hoogte is van het gevaar vuurwerk versus dieren....

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:47

het is wel een beetje raar dat hij zegt dat hij er niet bij stil heeft gestaan dat er vuurwerk werd afgestoken rond midernacht, haloooo daar staat oud en nieuw toch ombekend?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:52

Moet je er wel bij vertellen dat dat hier in België toch net anders is dan in Nederland. Als ik dat zo lees concentreert zich dat bij jullie echt wel rond die overgang van oud naar nieuw en wordt er dan overal geknald.
Hier is dat niet zo. Er is wel een piek tussen twaalf en half één maar daarbuiten zijn er ook heel veel momenten waarop er vuurwerk afgeschoten wordt. Mijn veulen is eind juni 2009 geboren en die heeft denk ik al 15 vuurwerken achter de rug. Je weet ook nooit wanneer er vuurwerk gaat zijn. Hier in de buurt is het bvb zo dat sommige mensen kerstmis bvb vieren op de 27e, die dan hun familiefeest hebben en dat zij, zodra het donker is, vuurwerk afsteken. Anderen hebben dan hun familiefeest voor nieuwjaar op de 3e januari en hopakee weer vuurwerk. In de zomer knalt het hier ook geregeld dus.
Als ik mij goed herinner lag die weide van die man ergens helemaal achterin, afgelegen tussen andere weides en zijn er dus mensen geweest die opzettelijk daar vlakbij vuurwerk zijn gaan afsteken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:53

Oei, lastige zaak dus. Hier is wel een mensenleven wat er is verloren.
Gelukkig nieuwjaar....familie... poeh.

De uitspraak in Marrum, waar de paarden werden ingesloten door het opkomende water en de storm, was dat de paarden zèlf verantwoordelijk waren doordat ze zèlf naar het gebied waren gelopen door een hekje waar ze zèlf niet doorheen hadden moeten lopen.
Daar was uiteindelijk niemand minder verantwoordelijk dan de paarden zèlf.

Wie weet komt hier ook een dergelijke uitspraak uit?
De paarden zijn immers zèlf de wei uit gerend, en zèlf de weg op gelopen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:04

@paardentango: ik vind je wel gelijk hebben :j
En wie zegt dat als de paarden op stal waren geweest ze niet op de weg waren beland?

Maar snap het schuldgevoel van de eigenaar wel, ik denk dat iedereen dat zou hebben als zijn dier schade aanricht, en zeker zulke schade.

is het trouwens relevant om te zeggen dat die beste man slager was??

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:05

Moeilijk verhaal. Zoals zo vaak bij incidenten met/door paarden lijkt er ook hier een groot verschil tussen aansprakelijkheid/verantwoordelijkheid en schuld te zijn. Je kunt je weiland nog zo goed afrasteren, als er iets gebeurt waardoor paarden in paniek raken en op de vlucht slaan dan gaan ze gewoon en houdt geen hek ze tegen.

Het lijkt op het eerste gezicht onnozel om er niet bij stil te staan dat er met oud en nieuw vuurwerk wordt afgestoken, maar als, zoals ik hierboven lees, de paarden op een weiland ver buiten de bebouwde kom stonden, kan ik me ook wel weer voorstellen dat de eigenaar er geen probleem in zag. Ik vind het belachelijk dat je er als diereneigenaar tegenwoordig maar rekening mee moet houden dat een stel mongolen bewust vlakbij een weiland vuurwerk gaat afsteken omdat het ze wel lollig lijkt het vee op hol te jagen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:10

Ja, ik denk ook niet dat je doeren die opgesloten zitten verantwoordelijk kunt stellen voor hungedrag in de mensenwereld.
'De natuur houdt op zodra er een hekje omheen staat'

Hoe akelig ook, de dronken automobilist die een mens aanrijdt kan wel zeggen, 'ja maar op die weg kom je nooit iemand tegen' , ik kan best rijden hoor. Maar de verantwoordelijk zal toch bij de automobilist liggen. hem zal doodslag ten laste worden gelegd. Verzwarende omstandigheden zijn de drank.

Als onze paarden losbreken ben ik als eigenaar toch verantwoordelijk voor hun gedrag en de schade die ze eventueel veroorzaken. Hoewel na Marrum betwijfel ik wel meer over logica.

Idd al was de man nertsfokker of timmerman gweest, het is niet relevant dat te vermelden.

Het is al tragisch genoeg.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:21

In Belgie is het eigenlijk ook zo dat er weining mensen zijn die hun paarden binnen steken bij overgang van oud naar nieuw. Mss liepen die paarden al jaren op dat stukje land ,zonder problemen.

Een vriendin van mij die is gepaseert op het moment dat het ongeval gebeurt is. Heeft het paard dood zien liggen op de baan. Het had iedereen kunnen gebeuren , hadden hun een half uur eerder vertrokken , waren hun mss op dat paard geknalt.

Maar om die man nu de schult te geven vind ik niet echt kunnen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:47

Paardentango schreef:
Oei, lastige zaak dus. Hier is wel een mensenleven wat er is verloren.
Gelukkig nieuwjaar....familie... poeh.

De uitspraak in Marrum, waar de paarden werden ingesloten door het opkomende water en de storm, was dat de paarden zèlf verantwoordelijk waren doordat ze zèlf naar het gebied waren gelopen door een hekje waar ze zèlf niet doorheen hadden moeten lopen.
Daar was uiteindelijk niemand minder verantwoordelijk dan de paarden zèlf.

Wie weet komt hier ook een dergelijke uitspraak uit?
De paarden zijn immers zèlf de wei uit gerend, en zèlf de weg op gelopen.

Maar waar ging dat dan over, wie had er dan schade door die paarden?

Het gaat hier namelijk om aansprakelijkheid voor de schade. In de Nederlandse wet staat gewoon dat je aansprakelijk bent voor je dieren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:51

Die man krijgt niet de schuld, hij wordt aansprakelijk gesteld.

Als die paarden in Marrum ipv naar dat eilandje, de weg op waren gelopen en daar een ongeluk hadden veroorzaakt, dan was die eigenaar ook aansprakelijk geweest.
Die paarden hebben nu dan geen ongelukken veroorzaakt, maar er zijn wel degelijk kosten gemaakt om die dieren te redden, eigenlijk raar dat de eigenaar daar niet aansprakelijk voor is gesteld.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:52

Lastige zaak, maar wel sneu voor die man. Kijk, er niet bij nadenken dat er vuurwerk afgestoken word is nog een beetje typisch, maarja, als het dan zó uitloopt met je paarden op de weg, zwaargewonde en dode mensen. Dat vind ik wel sneu voor die man :(:) (en voor de gewonde/dode mensen/dieren)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:54

Die arme man...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:29

tja....het was zeker de eerste keer dat er vuurwerk afgestoken werd met oudjaar?
je zal het maar op je geweten hebben....natuurlijk arme man....en de familie?
Daarvoor zal het nooit meer hetzelfde zijn....

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:55

wie gaat er nou vuurwerk afsteken vlak bij paarden?! Maar die slager had natuurlijk ook gewoon zijn paarden moeten binnen zetten.. Het moet je dochter of vrouw maar zijn :( begrijp goed dat de nabestaande iemand willen straffen..

jessica4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:12

ook weer zoiets vreselijks

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:47

renatevb schreef:
wie gaat er nou vuurwerk afsteken vlak bij paarden?! Maar die slager had natuurlijk ook gewoon zijn paarden moeten binnen zetten.. Het moet je dochter of vrouw maar zijn :( begrijp goed dat de nabestaande iemand willen straffen..

dat willen ze helemaal niet, er is een onderzoek uitgevoerd, de uitkomst daarvan is, dat de eigenaar van de paarden, aansprakelijk is ( geen schuld !)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:57

Dit is gewoon dikke zever.
Het is gewoon een ramp met eindejaar, ze beginnen hier een week voor Kerstmis en ze doen door tot een week na nieuwjaar. Probeer dan maar eens je paarden altijd veilig en wel opgesloten te zetten 's avonds...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:27

Tja, dat is toch wat je dan moet proberen. Mijn paard staat in pension op een manege en daar komen elk jaar rond oudjaar diverse paarden staan van mensen die ze thuis hebben lopen, zodat ze geen last van het vuurwerk hebben.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:25

renatevb schreef:
Maar die slager had natuurlijk ook gewoon zijn paarden moeten binnen zetten..
mijn paarden blijven met de overgang van oud naar nieuw ook gewoon buiten.
voor dat half uurtje vervoer en stalling gaan regelen voor mijn 3 paardjes die anders nooit op stal staan, zou hen heel wat meer stress bezorgen.
ik zorg er wél voor dat ik thuis ben, en ik blijf zelf buiten om te kijken of alles goed gaat.
als de paarden ergens in een afgelegen weide staan kan ik mij voorstellen dat die man er niet bij stil gestaan heeft.
en zoals Balte zegt, in België wordt er op de gekste momenten vuurwerk afgeschoten, bij kermissen, als mensen gaan trouwen, ...
behalve bij oudejaarsavond kan je dat echt niet zomaar voorspellen.

verder is hij aansprakelijk gesteld, wat logisch is omdat het zijn paarden zijn.
die wil zeggen dat hij (of liever gezegd zijn burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering) de schadevergoedingen zal moeten betalen.
er is niet gezegd dat hij verantwoordelijk was voor het ongeval, wel dat de verantwoordelijken niet gevonden zijn.
de titel en de eerste zin zijn dus niet correct ;)

Citaat:
'En omdat de echte verantwoordelijken nooit werden gevonden, is zoals de wet het bepaalt nu Luc Hoogewys aansprakelijk gesteld'

edit: quote toegevoegd

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:39

Als de eigenaar aansprakelijk wordt gesteld dan is het geen verzekeringskwestie maar zal die het zelf moeten betalen...

Vind het erg sneu voor die meneer. Hij zit er mee, en is net zo goed slachtoffer. Hij zit ook de rest van zijn leven met een schuldgevoel...

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:40

Of haal ik het toch in de war met schuld? (lees nu pas de andere reacties..)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:50

siskeh schreef:
is het trouwens relevant om te zeggen dat die beste man slager was??

Mijn eerste gedachte. Beetje jammer aangezien ik uit het stukje op denk te maken dat het gewoon zijn privépaarden zijn??