Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 09:08

http://www.horses.nl / Bit
Simone Lautenbach

Paarden worden, net als mensen, steeds ouder. Paul Hauer en Mieke Borg van opvangcentrum Habo’s Hof in het Groningse Ter Apel kunnen de aanvragen van mensen die hun oude paard of pony bij ze willen 'dumpen', niet aan. ,,Een oude shetland merrie, een dertig jarig paard, een oude trakehner merrie, twee manegepaarden, een oude KWPN’er, een dertien jarig paard en zo kan ik nog wel even doorgaan”, verzucht Mieke.

Ze houdt een lijst bij waarop ze alle aanvragen noteert van mensen die hun dier op Habo’s Hof willen plaatsen. Hadden zij in 2006 nog een totaal van 36 aanvragen, in 2009 is dat ruimschoots verdubbeld. Volgens de eigenaren van het opvangcentrum heeft dat alles met de economische crisis te maken.

Vanuit het hele land, maar ook vanuit België en Duitsland, krijgt Habo’s Hof paarden aangeboden. Veruit het grootste aantal telefoontjes en e-mails is afkomstig uit het westen van Nederland. ,,Daar is geen ruimte en de ruimte die er is wordt duur betaald. Dus wanneer er een nieuw paard komt moet het oude weg”, zegt Paul. Mieke vervolgt: ,,Iedereen wil zogenaamd dat zijn paard nog een poosje weidemaatje kan zijn, maar dat verhaal gaat absoluut niet op. Die mensen zijn er wel, maar ze komen heel weinig voor.”

Sommige van deze dieren hebben een aandoening zoals een peesblessure of spat, anderen moeten weg omdat ze hengst zijn of omdat de eigenaren een kindje verwachten. Maar veruit de grootste groep is oud, versleten, nutteloos en dus een grote kostenpost. Daarom worden zij afgedankt door hun eigenaren.

Het fenomeen ‘oude paarden dumpen’ is de laatste jaren sterk in opmars, zo merken Paul en Mieke. ,,Het valt ons op dat we de afgelopen drie jaar de wereld aan aanvragen hebben gekregen. Elke week weer en soms zelfs dagelijks. Mensen raken hun baan kwijt door de crisis en kunnen daardoor niet meer voor hun dieren zorgen”, aldus Mieke. Paul vult aan: ,,Mensen willen allemaal het beste voor hun dier, zolang het de eigen portemonnee maar niet raakt. Gaat het financieel iets minder? Dan koopt men geen spijkerbroek minder maar is het dier de dupe.”

Op dit moment staan er in Habo's Hof 32 paarden en pony's. ,,Wij zeggen altijd dat wij voor ‘buiten de boot vallers’ zijn. Dieren die nergens anders terecht kunnen”, zegt Mieke. Maar hoe zielig de paarden ook zijn, Habo’s Hof is vol. Er kan geen dier meer bij.

Meer lezen? In Bit 175, die nu in de winkel ligt, staat een interview met de eigenaren van Habo's Hof en worden oplossingen voor oude paarden geboden.

KiWiKo

Re: Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:12

mensen moeten gewoon eens verantwoordelijkheid nemen......... wil je niet meer voor je oude of kapotte dier betalen, laat het dan afmaken.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:15

Dat klinkt wel hard KiWiKo, maar ik ben het wel met je eens...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:17

Ben het met je eens KiWiKo is hard maar voor he beest beter. Anders moeten ze geen nieuwe kopen en idd de oude houden tot zijn dood.
Bij afmaken weet je tenminste zeker dat ze geen slecht leven meer hebben en pijn.

Leven is hard er zijn maar weinig mensen die het zeggen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:19

KiWiKo schreef:
mensen moeten gewoon eens verantwoordelijkheid nemen......... wil je niet meer voor je oude of kapotte dier betalen, laat het dan afmaken.

idd, heel vaak lees je nog van de advertenties van paarden die rond de 17 / 21 jaar zijn, die nog te koop worden aangeboden. Persoonlijk vind ik dat een maat van hufterigheid hebben die ik niet kan begrijpen. Neem idd verantwoordelijkheid en zorg er of voor dat een paard een goede weideplaats krijgt of idd inslapen, maar niet met rondleuren en dan nog om een paar euro's ook nog.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:25

ik heb er nu 1 en als die stuk gaat of te oud wordt komt er geen andere bij
dat kan ik simpel weg niet betaalen en dus blijft deze bij me tot zijn dood en daarna koop ik wel een andere.

het is mijn paard en dus ook mijn verandwoording om voor hem te zorgen, heel simpel :+

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:26

Citaat:
anderen moeten weg omdat ze hengst zijn

Dat is wel het grootste bullshit argument dat er tussen staat. Laat het beest dan castreren. Of nog beter: had dat eerder gedaan.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:29

Mijn pony is 15/16 en heeft rugproblemen. Zolang hij op het land zou kunnen staan, zou het geen probleem zijn. Ik wil 'm ook ergens op een land hebben, maar als ik zo de vooroordelen erover hoor.. Dan wordt je gelijk veroordeeld als je ergens een terrein op komt..
Wij hebben trouwens nog een ander (nieuw) paard en het zou totaal niet om de kosten gaan, want nu kunnen we ook voor 2 paarden volpension betalen ;) Onze Bun gaat nooit weg.. :)

Ik zie idd wel gevallen om me heen over 'paarden dumpen', niet alleen op het land..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:31

je kan je paard prima bij mijn paard zetten....... worden super verzorgd. Kost 250 euro per maand all inclusive. De mevrouw heeft alleen maar kapotte paarden staan of paarden met een verhaal

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:32

kan het helemaal eens zijn met bovenstaande antwoorden. Neem de verantwoordelijkheid voor je paard, je weet dat ze oud kunnen worden en dan moet je ook dan de verzorging op je nemen. Al die tijd van je paard geprofiteerd en als dat niet meer kan dumpen die handel. Mijn ene paard is inmiddels 32 en hoop dat hij nog heel wat jaartjes er bij krijgt.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:42

Mijn vorige pony's kon ik gelukkig allemaal onderbrengen bij vrienden die voldoende ruimte hebben om ze bij hun oud te laten worden. Het gaat om 3 Mérenspaarden van 31, 29 en 21 jaar en 2 Shetlanders van 36 en 24 jaar.
Als ik hierboven lees dat er een paard van 13 jaar aangeboden wordt.... dat is toch helemaal nog niet oud?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:42

Die Paul en Mieke klinken wel enigsinds verbitterd en bevooroordeelt. Maar ze hebben wel gelijk. Als ik om me heen zie, worden paarden steeds vaker als gebruiksonderwerp beschouwd.

Maar eerlijk gezegd kan ik het ergens ook wel begrijpen van die paardeneigenaren. Paardrijden is een dure hobby en als je eenmaal niet meer op je paardje kan rijden, omdat deze gewoonweg te oud is, en je wilt toch je hobby beoefenen, maar je kan financieel gezien niet een nieuw paard rijden, zolang je nog volpension voor je oude paardje moet betalen, en er is een mooi alternatief voorhanden: paardenpension. Waarom dan niet?

Ik heb het geluk dat mijn paardjes bij mijn ouders op de boerderij staan en dus weinig stalgeld kosten. Mijn ouwetje van 24 jaar krijgt van mij dus gewoon zijn oude dag op de plek waar hij al 15 jaar is. En ik zou niet anders willen. Zelf zou ik het ook al afdanken beschouwen als ik hem weg moet brengen, na 15 jaar trouwe dienst, maar ik kan het me dan op deze manier ook veroorloven. Als het financieel niet meer gaat, heb je nu eenmaal geen andere keuze denk ik.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:44

Je hoort voor je paard te zorgen!
Ook als ze ouder worden.

Wij zijn nu al met de pensionhouder in gesprek wat in de toekomst mogelijk is. Over 10 jaar is een hele groep nu nog middelbare paarden opeens senior geworden. Het is een groep die ook al een hele poos bij elkaar in de wei staat. Dus we denken aan een groepsstal voor de oudjes :j Kunnen ze lekker door de wei schuiven en af en toe mee op een seniorenbuitenritje.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:57

Ik heb me vreselijk geërgerd aan het artikel in BIT. Er zit heus een kern van waarheid in het verhaal, maar het is zeker niet zo dat dit bij elke paardeneigenaar het geval is (ook niet uit het Westen!). Ik ken erg genoeg die hun oude of geblesseerde paard een fijne oude dag gunnen. Scheer niet iedereen over een kam!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:16

jee tja ik en ben nu iemand die zegt door dik en dun en beter en slechtere tijden. Je dankt toch niet zomaar iets af die altijd zo goed en lief voor je geweest is. Die altijd voor je klaar stond je maatje is. Misschien ben ik dan een rare mijn epony van 22 staat nog bij mij. En hopelijk langer. Stond tot 2 maanden geleden nog volop in het werk (met de kar vnl). Helaas is dit nu ook over. Hij heeft een blessure opgelopen in de bak met spelen . Zijn trekpees is gescheurd kan wel maanden gaan duren. Maar om hem daarom af te danken!!!!. Nee is mijn maatje ook in slechtere tijden. Gelukkig kan ik het mij permitteren om er nog een jong paard bij te nemen. Maar had dat niet gekunt ook dan vind ik nog dat je hem niet mag afdanken. Op bokt staan ze ook zo vaak.Kan je het niet meer betalen neem dan de beslissing om van je paard afscheid te nemen. Maar omdat je er dan niet meer op kan rijden en hem dan weg doe voor een ander vind ik geen goede zaak. Sorry.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:28

nutella schreef:
Ik heb me vreselijk geërgerd aan het artikel in BIT. Er zit heus een kern van waarheid in het verhaal, maar het is zeker niet zo dat dit bij elke paardeneigenaar het geval is (ook niet uit het Westen!). Ik ken erg genoeg die hun oude of geblesseerde paard een fijne oude dag gunnen. Scheer niet iedereen over een kam!

dat is ook zo, maar helaas zie ik toch ook wel heel erg veel die wel zo zijn.
Zelf heb ik mijn paard wel gepensioneerd. al vanaf haar twaalfde, ze is nu bijna 16.
Ik lig er wel degelijk krom voor en eerlijk gezegd zou ik het niet moeten doen als ik mijn financien gezond wil houden, of ik ik had er geen ander paard bij moeten nemen.
Maar ik heb het er voor over, en hoop gewoon op betere tijden. Als ik het écht niet meer kan betalen zal ik het geblesseerde paard in laten slapen, of mijn gezonde paard verkopen. Ik weet nog niet wat de doorslag zou gaan geven. Maar hopenlijk kom ik nooit voor de keus te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:44

Ik ben er zo 1 die een spijkerbroek minder draagt :D .
Mijn 19 jarige merrie [paard] heb ik vorig jaar in laten slapen.
Op haar 16e kreeg ze een peesblessure en dat heeft 1 1/2 jaar geduurd voordat die weer goed was.
Ik had twee jonge andere paarden tot mijn beschikking (van mijn paps) maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om mijn oudere merrie af te schrijven.
Ik heb gelukkig zelfs nog een mooi veulen met haar kunnen fokken (haar enige nakomeling).
Op 19 jarige leeftijd kreeg ze wat met haar andere pees.
Rijden kon niet meer, mennen was niet meer mogelijk eigenlijk alleen wandelen.
Mennen vind ik leuk, rijden ook maar om dan haar aan de kant te schuiven...........nee :n .
Ja ik kon haar nog volstouwen vol pijnstillers en haar ergens op een land zetten maar was dat zo eerlijk? nee ze heeft tot haar dood in de grootste box (4x4) gestaan en heb haar waardig laten inslapen.

Elk dubbeltje om gedraait en zelfs genoegen nemen met wat minder luxe.
Die spijkerbroek is ook prima te verkijgen bij de wibra en hoeft geen 50,- euro te kosten.
Ik kan zeggen dat we het finaciëel moeilijk hebben gehad maar om haar dan maar aan de kant te schuiven omdat ze geen centen meer kan verdienen voor de huifkar vind ik ondankbaar.

Ik lees het wel vaak van de oproepen: "het gaat me zo aan het hart maar hij/zij moet weg" of "ik kan hem/haar niet meer dat bieden wat hij nodig heeft".
Lees je wat meer kom je er al snel achter dat ze een jonger paard hebben en het is te duur om beide te houden.
Waar is dan die zogenaamde band?
Breng zo'n paard dan naar de slager of laat het inslapen want op latere leeftijd met verschillende gebreken zo'n paard nog weg doen en dan verwachten dat iemand anders er voor niks voor wil zorgen.
Dat is weglopen voor je verantwoordelijkheid.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:55

Ik heb een half jaar geleden mijn oude pony terug gekocht hij is nu 20 jaar. En hij is 11 jaar bij mij weg geweest. Hij is tussendoor 8 jaar manege pony geweest en 3 jaar van een particulier. Toen ik hem op MP zag staan kon ik het niet laten om hem terug tehalen werd 1 km van mijn huis aangeboden. Hij loopt om dit moment weer goed maar heeft wel last van zijn voorbenen. Maar hij mag hier genieten van zijn verdiende rust als weidemaatje voor mijn jaarling.
Laatst bijgewerkt door sietske83 op 30-01-10 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:55

Ik ben er zeker voor dat een eigenaar zijn/haar paard blijft verzorgen zolang als het kan. Maar het verhaal in de openingspost vind ik toch niet prettig om te lezen. Er zijn heus genoeg mensen die hun paard het beste gunnen en het dier ergens willen plaatsen waar het nog een paar goede jaren kan doormaken. Als ik zelf geen land zou hebben of de paarden niet aan huis zou hebben staan, dan zou ik er wellicht ook voor kiezen. Dat lijkt me alleszins beter dan je paard in een pensionstal te zetten waar ze nauwelijks buitenkomen. Dan toch liever op een plek waar ze in een kuddetje kunnen staan en van dierlijk gezelschap kunnen genieten. Om dat nou maar meteen 'dumpen' te noemen.. ik neem aan dat het onderbrengen bij een ouden-van-dagen-paarden-tehuis ook niet gratis is dus het argument van de financiële crisis gaat maar ten dele op.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:58

Ik geloof ook niet dat het dumpen is om je paard naar een bejaardenhuis te doen!
Kost nog steeds klauwen vol geld!
Mijn paard staat heerlijk 24/7 buiten met schuilstal, paddock, land en onbeperkt ruwvoer en goede watervoorziening en ze is echt übervrolijk!
Ik geloof niet dat ik haar gedumpt heb, ze staat 3 minuten van mijn huis en ik zie haar vaak!
Laatst bijgewerkt door mazzeltje op 30-01-10 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:00

Mijn "zielige gedumpte"paard, een paar dagen geleden!!!
Afbeelding

Afbeelding

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:04

Mijn oude paardje mag lekker hier blijven hoor. :+:
Ik heb gekozen haar te kopen, moet ik er voor zorgen ook,
én dat vind ik niet erg ofzo hoor, haha!

Al echt "dumpen" doen maar weinig mensen denk ik hoor,
denk dat het er ook veel mee te maken heeft dat ze op die rusthuizen meer buiten staan in de winter,
als waar dan ook. (en ja, uitzonderingen daar gelaten :j )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:06

Nou dat ziet er niet verkeerd uit Mazzeltje!
Hoe langer ik er over nadenk, hoe onsympathieker ik de uitspraken van de mensen van het Habo's Hof begin te vinden.
Tenzij ze paarden geheel gratis opvangen en verzorgen want dan is het een heel andere invalshoek. Maar ik geloof niet dat dit het geval is en als de eigenaar nog altijd dik betaald voor de opvang, slaat het argument 'crisis' nergens op.
Jammer voor al die mensen die met de beste bedoelingen hun paard dat gunnen en dan vervolgens even zwart gemaakt worden.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:07

Latoy heeft eerst een kleine 2 jaar in "bejaardentehuis"gewoond. Maar ik vond het daar niet goed meer, steeds minder ruimte en meer dingen die ik niet prettig vond voor haar. Dus ik heb haar, toen ik zelf een stuk verderop verhuisde, meeverhuist deze kant op. En zij is opgebloeid van het 24/7 buiten staan!
In de winter gingen ze in het bejaarenhuis ook maar alleen overdag naar buiten en dan ook vaak maar een paar uurtjes!
Dit is veel beter!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:16

Cayenne schreef:
Paul vult aan: ,,Mensen willen allemaal het beste voor hun dier, zolang het de eigen portemonnee maar niet raakt. Gaat het financieel iets minder? Dan koopt men geen spijkerbroek minder maar is het dier de dupe.”

Juk, wat een buitengewoon onsympathieke toon zeg. Zelfs als je de paarden gratis opvangt hoef je je niet op zo'n aanmatigende manier uit te laten.