Nieuwste onderzoek naar de gevolgen van Rollkur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rolkurista

Nieuwste onderzoek naar de gevolgen van Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 05:22

Graf Lehndorff Institute for Equine Science
Neustadt (Dosse), Germany

(eerder geplaatst door NietRoken)

Ondanks het feit dat hyperflexie steeds heviger bediscuteerd wordt, ontbrak tot heden nog steeds een gedegen wetenschappelijke onderbouwing. Tijdens onze studie hebben wij 16 paarden gelongeerd in een normale houding en tevens in een rollkur houding. Hierbij hebben wij gecontroleerd op cortisol verhoudingen, veranderingen in hartritme en gebruik gemaakt van de nieuwste technieken zoals thermography en endoscopy van de pharynx welke het mogelijk maken om de bloed circulatie van de spieren in de nek te meten en de vermindering van de zuurstof opname.

Hoewel de studie nog niet afgerond is zijn er een aantal opvallende zaken naar voren gekomen, welke binnenkort gepubliceerd zullen worden.

Het volgende is inmiddels al uitgelekt :

Opvallend facet van deze studies was dat de in rollkur houding gelongeerde paarden problemen hadden met de toevoer van lucht, de luchtwegen vernauwen zich en de hartslag stijgt. Via de tegelijkertijd gebruikte warmte-camera stelden de onderzoekers eveneens vast dat de in Rollkur gelongeerde paarden meer stress toonden, de doorbloeding veranderden en dat de paarden hun rug wegdrukten. Alles samengevat kwam de leidster van het onderzoek (Professor Christine Aurich van het Graf-Lehndorff-Instituts) tot de conclussie dat dit in een physiologische belasting van het paard resulteerde dat niet in een trainingprogramma thuis hoort. Tevens merkte zij op dat met dit onderzoek in de hand de aanhangers van de Rollkür methode nu ook wetenschappelijk steeds minder poot hebben om op te staan.

Origineel Artikel :

Citaat:
Citaat:
Dazu haben die Wissenschaftler 16 Pferde longiert: Erst mit langen Ausbindern, dann mit extrem kurzen, so dass die Pferde in Rollkur-Haltung laufen mussten. Ernüchterndes Fazit: Durch den aufgerollten Hals bleibt den Pferden regelrecht die Luft weg, die Atemwege verengen sich und der Puls steigt an. Durch eine gleichzeitig eingesetzte Wärmebildkamera stellten die Forscher außerdem fest: Die Rollkur-Pferde verspannen, die Durchblutung verändert sich und die Pferde drücken den Rücken weg. Insgesamt führe das für die Pferde zu einer "unphysiologischen Belastung, die in keiner Pferdeausbildung Platz haben sollte", schlussfolgert die Leiterin des Graf-Lehndorff-Instituts, Professor Christine Aurich. Fazit: Für die Befürworter der Rollkur bzw. Hyperflexion wird die Luft zunehmend
dünner, denn jetzt sind auch aus wissenschaftlicher Sicht Argumente vorgetragen, die die Schädlichkeit der Rollkur eindeutig belegen

Links : http://www.dressur-studien.de/index.php ... -atem.html
http://www.pferdewissenschaften.at/Lehn ... stitut.htm

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:49

De uitkomst kan niet anders zijn dat ze dit desondanks toch niet gaan verbieden. Daarbuiten heb ik ook geen enkele twijfel dat de voorstanders en gebruikers van dit systeem, in hun dagelijkse training sowieso door zullen gaan met het toe te passen. En het is ook heel moeilijk te beoordelen. Wanneer wordt het Rollkur en wanneer is het nog gewoon rond? Dat zal een hele tour worden om dat dan in reglementen vast te leggen. Daarom voorzie ik dat dit een glas-plas-was verhaal gaat worden.

macke

Re: Nieuwste onderzoek naar de gevolgen van Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:31

Sorry, maar bij de rolkur die hier wordt onderzocht komt naar voren dat de paarden ZONDER rug lopen,dat is nu de clou!!!! Dit is dus niet de rollkur die zo populair is bij Anky ed, want daarbij maakt het paard zich rond ook in de rug. En dat daar meer doorbloeding onstaat is er dus meer warmte te zien met thermografie. Dat je een paard een moeilijke oefening voor schotelt zal zijn hartslag omhoog gaan. Dat heeft dus niet alleen met een rollkur te maken. En zo blijft er weinig over van dit onderzoek. Dat neemt niet weg dat ook bij dit onderzoek veel fouten worden gemaakt door het ondeskundig gebruik van de rollkur ( weggedrukte rug).
Wil je dit objectief doen vraag dan de mensen die het gebruiken en waar men zo tegen is (Anky, Imke, Steffen Peters enz)
om mee te werken aan dit "probleem en oordeel dan of het goed of kwaad is. Maar alles wat door ondeskundigen gebruikt wordt is gevaarlijk.....

Rolkurista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 17:08

Het is duidelijk dat de timing (vlak voor de ronde tafel conferentie van de FEI) perfect is. De wetenschappers stellen echter wel dat het onderzoek nog in een embryonale fase is. Daar kunnen de Duitse bladen natuurlijk niet op wachten, dus trekken ze alvast maar hun eigen conclussies.

Ik hoop wel dat jullie dit artikel dan ook dusdanig beschouwen en met het "ach en wee" roepen wachten tot het volledige rapport op tafel komt, ergo een rapport dat gevrijwaard is van journalistieke interpretaties.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:09

macke schreef:
Sorry, maar bij de rolkur die hier wordt onderzocht komt naar voren dat de paarden ZONDER rug lopen,dat is nu de clou!!!! Dit is dus niet de rollkur die zo populair is bij Anky ed, want daarbij maakt het paard zich rond ook in de rug. En dat daar meer doorbloeding onstaat is er dus meer warmte te zien met thermografie. Dat je een paard een moeilijke oefening voor schotelt zal zijn hartslag omhoog gaan. Dat heeft dus niet alleen met een rollkur te maken. En zo blijft er weinig over van dit onderzoek. Dat neemt niet weg dat ook bij dit onderzoek veel fouten worden gemaakt door het ondeskundig gebruik van de rollkur ( weggedrukte rug).
Wil je dit objectief doen vraag dan de mensen die het gebruiken en waar men zo tegen is (Anky, Imke, Steffen Peters enz)
om mee te werken aan dit "probleem en oordeel dan of het goed of kwaad is. Maar alles wat door ondeskundigen gebruikt wordt is gevaarlijk.....

Rond maken in de rug laat me niet lachen. Een paard kan hooguit zijn buikspieren aanspannen en als dat niet gebeurd
dan zinkt de rug.

Elke idioot kan snappen dat je een paard welke je de kop op de borst trekt, last met zijn ademhaling krijgt.
Moet je vooral die hork van een Janssen aan het woord laten.

Ik ben benieuwd naar de uitslag van het onderzoek.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:21

Als het echt een goed wetenschappelijk onderzoek is twijfel ik er niet aan dat men exact heeft omschreven wat onder rollkür wordt verstaan en op welke wijze de paarden zijn gelongeerd. Dat eerst maar eens afwachten. Ik vind het nu vooral tendentieus...

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:31

Ulissa schreef:
macke schreef:

Rond maken in de rug laat me niet lachen. Een paard kan hooguit zijn buikspieren aanspannen en als dat niet gebeurd
dan zinkt de rug.

Elke idioot kan snappen dat je een paard welke je de kop op de borst trekt, last met zijn ademhaling krijgt.

Ik vind het woord hork niet kunnen!!!!! dus graag een waarschuwing!!!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:22

Nou, hork moet wel kunnen. Niet lopen muggenziften.
Hork betekent; Lomp, onhandig. Dus zo ernstig is dat niet.
Vragen om een 'gele' kaart heet matennaaien in de sport.

Rond in de rug is iets dat eigenlijk alleen bij springpaarden mogelijk is, en daarvoor is bascule nodig. Lijkt me stug dat je met je kin op je strottenhoofd nog kan basculeren. Rug wegdrukken, dat is ten alle tijde mogelijk.
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/ ... woord=hork

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:09

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:13

Ik heb al een nieuw topic aangemaakt.

Rolkurista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 15:14

modie schreef:
http://www.wu-wei-verlag.com/neu/ua.php?Aktion=ChangeLang&LANG=en&DIR=gleiche

Wellicht dat onze stemmen dr Gerd Heuschmann kunnen helpen?
Dus aan alle tegenstanders van Rollkür, teken aub in het belang van de paarden

Als de naam Heu$chmann er niet aan verbonden was zou ik dat kunnen overwegen. Tijdens het tweede Global Dressage Forum stond hij nog te verkondigen dat het allemaal zo goed was wat Anky en Sjef deden. Maar nu hij in de gaten heeft dat er veel meer geld te verdienen is met "ANTI-zijn" heeft hij zijn bakens verlegd. :+ :+ :+ Zoals Professor van Weeren destijds al aan de FEI schreef, "een leuke collega maar hij kan niet betrapt worden op enige kennis van de biomechanics van paarden".

Citaat:
I do respect Dr. Heuschmann very much as a colleague, a
horseman and a trainer, but I do not think a profound knowledge of and insight in the
science of biomechanics is his strongest point and his concept of the tensing
supraspinous ligament that would make the back '"follow the ups and downs of the
withers" can unfortunately not be qualified as scientifically convincing
Laatst bijgewerkt door Rolkurista op 31-01-10 15:23, in het totaal 2 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:15

Ulissa schreef:
Ik heb al een nieuw topic aangemaakt.

Zag het net, ja

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:16

Rolkurista schreef:
modie schreef:

Als de naam Heu$chmann er niet aan verbonden was zou ik dat kunnen overwegen. Tijdens het tweede Global Dressage Forum stond hij nog te verkondigen dat het allemaal zo goed was wat Anky en Sjef deden. Maar nu hij in de gaten heeft dat er veel meer geld te verdienen is met ANTI-zijn heeft hij zijn bakens verlegd. :+ :+ :+

Al was het maar in het belang van de paarden, dan ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:25

Ulissa schreef:

Zelfs een absolute leek kan met een goed naslagwerk over de anatomie van het paard wel zien dat dit een houding is die de zuurstofopname behoorlijk verhinderd.
Het is tevens een bijzonder naar gezicht.
Dat vind ik dan ook niet meer 'diep', maar 'kort'... Kittel trok de kin van het paard tegen het borstbeen, ik zie daar de toegevoegde waarde niet van. Het ziet eruit als zeer dwingend en pijnlijk 'onderwerpen'.
Het 'stretchen'/ 'overstretchen' van de rugspier... voelt voor mij niet goed, maar ik zal objectief alle berichtgeving blijven volgen...

En wat het woord 'hork' betreft.... ik ben ook geen fan van deze trainingsmethoden en het bloederig fanatisme dat eraan ten grondslag ligt. Wanneer uit onderzoek blijkt dat paarden wel degelijk veel pijnprikkels krijgen door deze trainingsmethoden, kan het de doodsteek zijn voor de sport.
Ik ben bang dat weinig mensen in de gaten hebben dat ze hun eigen sport kunnen maken, maar ook heel makkelijk kunnen breken.
De groep topsporters en liefhebbers van topsport is vergeleken bij 'de grote hoop' maar marginaal, en hun 'hobby' kan ze van de ene op de andere dag afgenomen worden....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:26

Rolkurista schreef:
Als de naam Heu$chmann er niet aan verbonden was zou ik dat kunnen overwegen. Tijdens het tweede Global Dressage Forum stond hij nog te verkondigen dat het allemaal zo goed was wat Anky en Sjef deden. Maar nu hij in de gaten heeft dat er veel meer geld te verdienen is met "ANTI-zijn" heeft hij zijn bakens verlegd.

Kun jij uitleggen hoe de beste man deze antipathieën kan omzetten in klinkende munt? Op welke wijze verdient hij daar, rechtstreeks, geld aan?

Rolkurista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 15:28

Rolkurista schreef:
modie schreef:

Als de naam Heu$chmann er niet aan verbonden was zou ik dat kunnen overwegen. Tijdens het tweede Global Dressage Forum stond hij nog te verkondigen dat het allemaal zo goed was wat Anky en Sjef deden. Maar nu hij in de gaten heeft dat er veel meer geld te verdienen is met "ANTI-zijn" heeft hij zijn bakens verlegd. :+ :+ :+ Zoals Professor van Weeren destijds al aan de FEI schreef, "een leuke collega maar hij kan niet betrapt worden op enige kennis van de biomechanics van paarden".

Citaat:
I do respect Dr. Heuschmann very much as a colleague, a
horseman and a trainer, but I do not think a profound knowledge of and insight in the
science of biomechanics is his strongest point and his concept of the tensing
supraspinous ligament that would make the back '"follow the ups and downs of the
withers" can unfortunately not be qualified as scientifically convincing

Zoals gezegd je kunt beter zijn boek en DVD kopen daar is Heu$hmann veel gelukkiger mee. 8-)

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:44

Haha van Weeren is toch een van de DA's van Anky en Sjef.
Die wil ook zijn centjes verdienen. :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:47

Mmm, die topsport houdt zichzelf graag in leven.
Het is voor niemand binnen de sport gunstig als een ingezetene ineens een trainingsmethode gaat herzien, m.b.t. tot paardenwelzijn staat e.e.a. immers al aardig onder druk.
Ben benieuwd hoe alles zich gaat ontwikkelen, maar ik denk en vermoedt dat de komende jaren wat veranderingen met zich gaan meebrengen... ten gunste van de paarden.

Rolkurista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 15:49

Ulissa schreef:
Haha van Weeren is toch een van de DA's van Anky en Sjef.
Die wil ook zijn centjes verdienen. :+

Toen nog niet !
Laatst bijgewerkt door Rolkurista op 31-01-10 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:56

Rollkurh en rug wegdrukken gaat niet samen :) kan niet namelijk.

en dan wil ik graag weten welke ruiters met welke paarden meededen aan dit onderzoek........ als het namelijk de wannebe anky's waren, dan is dat al een minpunt voor het onderzoek.

Zo een onderzoek is alleen representatief als het uitgevoerd word met de paarden en de ruiters welke dit systeem correct toepassen........ iedere jan boerenfluit kan een peerd met zn kop op de borst trekken....... maar dat heeft niks met Hyperflexie te maken

Rolkurista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 16:25

Kiwiko, Maar dat is nu net het grote probleem. De anti rollkür brigade wil heel graag dat Anky en Sjef hun paarden ter beschikking stellen voor wetenschappelijk onderzoek. Dat hebben ze ook al twee keer gedaan, maar de uitkomsten van dat onderzoek bleken niet in het straatje te passen van de anti RK fanaten. Dus ze moeten hun paarden net zo lang beschikbaar stellen aan de wetenschap tot dat er een, voor de Anti RK fanaten, gunstige uitslag komt. :D :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:27

dabedoelik :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:35

Doen ze eigenlijk ook onderzoek met de paarden van de Deutsche Freunde die zo strak en opgeprikt altijd net voor de loodlijn lopen?

Rolkurista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 22:34

Kendra schreef:
Doen ze eigenlijk ook onderzoek met de paarden van de Deutsche Freunde die zo strak en opgeprikt altijd net voor de loodlijn lopen?

Hallo, er zijn meer foto's en filmjes van Duitse dan Nederlandse paarden te vinden die in de RK houding lopen. Daarnaast heeft Sjef het gewoon afgekeken van de uitvinders Nicole Uphof en Rembrandt.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:38

ik vind 16 paarden voor een onderzoek zoiezo te weinig en wordt er hier ook nog alleen gelongeerd en niet bereden.... dus... vind het niet echt een zwaar wegend artikel...