De gemeente Barneveld gaat akkoord met het plan voor verhuizing van manege De Burght in Barneveld naar de Valkseweg. Dat meldt wethouder Aart de Kruijf. Op de huidige locatie aan de Nederwoudseweg moet het paardencentrum uiterlijk dit najaar dicht.
Eigenaar Tjeerd Boelsma van de manege meldde in september in deze krant het plan te hebben om te verhuizen naar de Valkseweg, achter het terrein van praktijktrainingscentrum PTC+. Daartoe heeft hij het daar gevestigde paardentrainingscentrum overgenomen. ,,Op deze plek kan de manege prima uitbreiden", zegt De Kruijf. Er is ruimte voor de bouw van een stal voor vijftig paarden, een binnenmanege en een groepsaccommodatie voor ponykampen. Daarnaast komt er een bedrijfswoning en een hoefsmederij.
Voor de nieuwbouw op het terrein stemt de wethouder in met een wijziging van het geldende bestemmingsplan. ,,De manege komt tegen het buitengebied aan te liggen en dat is een mooie plek. Het is een commercieel bedrijf, maar een manege op een bedrijventerrein was niet wenselijk geweest." Boelsma reageert in een eerste reactie ,,tevreden" op het besluit van de gemeente. ,,Het is duidelijk dat de gemeente, net als ik, snel aan de slag wil om de verhuizing van de manege te regelen. Daar ben ik superblij mee."
Bij de exacte locatie van nieuwbouw houdt de gemeente rekening met de mogelijke komst van een oostelijke rondweg om Barneveld. De Kruijf: ,,Daar is nog geen tracékeuze voor, maar globaal weten we waar deze weg kan komen te liggen. De afstand tot deze weg en de nieuwbouw houden we op minstens honderd meter." Hoe snel de werkzaamheden op het nieuwe terrein kunnen starten, is nog niet zeker. ,,Er moeten eerst nog onder meer enkele bodem- en geluidsonderzoeken worden uitgevoerd." Daarna moet de gemeenteraad nog instemmen met het plan. ,,De procedure kan vier maanden tot een half jaar duren." Bij nieuwbouw in de wijk
De Burgt is afgesproken dat het manegebedrijf aan de Nederwoudseweg, als 'hinderveroorzakend object', uiterlijk in het najaar is beëindigd en plaatsmaakt voor nieuwbouw. Op de nieuwe locatie aan de Valkseweg werkt Boelsma nauw samen met het Groenhorst College om de opleidingsfunctie uit te breiden. De mbo-opleiding paardenhouderij is met zo'n 250 leerlingen in Barneveld één van de drie grootste in Nederland. Studenten komen uit het hele land. Het plan is om in het nieuwe paardencentrum mogelijkheden voor praktijklessen flink uit te breiden.
Werd al heel lang over gesproken toch? Mijn laatste ponykamp daar was in 2007.. toen al stond er op elke foto die ik maakte nieuwbouw op de achtergrond. Geen leuk uitzicht. Ik hoop dat het allemaal goed zal gaan met de verhuizing!
Wat is eigenlijk de precieze link tussen Groenhorst College, PTC+, manege de Burght en Cursuscentrum Barneveld?
LindyH
Geplaatst: 03-02-10 11:54
Jeej! Alleen dit najaar al weg van de Nederwoudseweg? Dat wordt nog opschieten, vooral met de groepshuisvesting voor de paarden.
Ik vraag me alleen steeds af hoe de manege dan gaat heten. "De Burght" ligt nu nog in de wijk "De Burght", maar straks dus niet meer. Kan verwarrend worden...
Het is wel de bedoeling dat de groepshuisvesting blijft, maar die moet dus op de nieuwe locatie nog helemaal gemaakt worden.
Lennox
Geplaatst: 11-02-10 12:26
Het zou wel echt super zijn als de groepshuisvesting blijft! Dat vind ik het enige positieve aan die manege. Ik hoop ook echt dat er door het verkassen naar het PTC wat meer proffessionaliteit en keuze voor veiligheid van de kinderen komt. Dat vond ik wat ver te zoeken vandaar dat wij overgestapt zijn naar een andere manege.