Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Urielle schreef:Dat kan ik toch niet zeggen, in Nederland is men juist enorm bezig met paardenhouderij te weren met alle gevolgen vandien, in Belgie is er vanuit de politiek een hele positieve houding tegenover de ruitersport en dus juist veel aandacht voor het versoepelen van maatregelen en het aanleggen van betere trajecten om het toerisme te stimuleren.
Fijn voor de West-Vlaamse ruiters en het maakt het idd ook interessant om eens een week met de paarden te komen logeren aan de kust!
Ik vind het wel spijtig dat ze nu alleen kijken voor West Vlaanderen. Oost vlaanderen is op gebied van ruiterpaden nog erger. Daar leven ze voor de auto's.
rosse schreef:Wat de routes in West-Vlaanderen betreft, diverse punten die ze aanhalen bestaan maar zijn niet onderhouden. InterReg II : van verdronken land tot noordzeestrand vele van de oude routes zijn niet meer voornamelijk de doorgangsroute is niet meer te volgen. Concept is nogthans top en zou goede basis zijn om nieuw netwerk op te zetten met knooppunten.
Urielle schreef:Bij de Nederlandse kusten zijn de meesten gemeenten totaaaal niet blij met die paarden hoor, je mag bijna nergens het strand meer op, veel beperkingen om paarden te houden daar en veel klachten/maatregelen ivm de mest. Dus laten we vooral blij zijn dat ze in Belgie er wat van willen maken, beter van slecht naar beter dan alle goeds afbreken.
Maya schreef:rosse schreef:Wat de routes in West-Vlaanderen betreft, diverse punten die ze aanhalen bestaan maar zijn niet onderhouden. InterReg II : van verdronken land tot noordzeestrand vele van de oude routes zijn niet meer voornamelijk de doorgangsroute is niet meer te volgen. Concept is nogthans top en zou goede basis zijn om nieuw netwerk op te zetten met knooppunten.
Mee eens, boekje ligt thuis, maar in de jaren '90 (jasses, wat klinkt dat enorm oud...) zijn er toch een fiks aantal routes uitgezet ( via deze link zijn er een aantal terug te vinden ) maar helaas niet meer onderhouden of opgevolgd. Zelf rij ik ze niet zo vaak omdat ik niet in de buurt van zo'n punt woon, en ze relatief ver zijn (rond de 20 km, en eerst nog eens 10 km náár de route rijden vind ik wat veel van 't goeie)Urielle schreef:Bij de Nederlandse kusten zijn de meesten gemeenten totaaaal niet blij met die paarden hoor, je mag bijna nergens het strand meer op, veel beperkingen om paarden te houden daar en veel klachten/maatregelen ivm de mest. Dus laten we vooral blij zijn dat ze in Belgie er wat van willen maken, beter van slecht naar beter dan alle goeds afbreken.
Mmhh... klopt deels. Geloof met name voor 'de overkant' en hoger het land op, dat dat wel het geval is. Maar aan de West-Zeeuws-Vlaamse kust zeker niet. We hebben hier relatief wel een van de meest ruime 'openingstijden', (van 10 tot 18 gesloten in mei t/m aug) en daarnaast is er wel een boete voor mest op het strand, maar blijkt in de praktijk ook maar een wassen neus.
Nieuwe Zwin-route zou ik idd ook graag meer van horen, en dan misschien zelfs wel vanuit NL eenvoudig te bereiken ook dan.
Oost-Vlaanderen heeft toch wat meer bosgebied waar je redelijk kan rijden? Stekene, en dr is daar nog zo'n bosgebied ergens... kan ff niet op de naam komen.