blessure opium lijkt mee te vallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

blessure opium lijkt mee te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 15:22

Als eerste starter in de barrage van de BMC Grote Prijs van Jumping Amsterdam ging Marc Houtzager met Opium VS van start. Nadat de combinatie foutloos de finish had doorsneden maakte de goedgekeurde dekhengst één van de hem kenmerkende bokkensprongen. De hengst kwam met alle vier zijn benen zeer hoog van de grond en door de voorwaartse snelheid verloor het paard in de landing zijn evenwicht en smakte de hengst tegen de grond.

In zijn eigen rollende val bleef ruiter Houtzager grotendeels vrij van het imposante vallende paardenlichaam. Daardoor kwam Marc bijna ongeschonden uit de strijd te voorschijn. Opium landde na zijn val uitsluitend op zijn rechter voorbeen, dat daardoor overbelast raakte.

Nadat Opium de ring verliet was veterinair Julia Ridder van paardenkliniek de Raaphorst uit Wassenaar direct ter plaatse om de eerste hulp te verlenen. Op haar advies werden enkele ogenblikken later reeds röntgenfoto's gemaakt in de stallen van Jumping Amsterdam van het onderbeen rechtsvoor van Opium VS. Deze tonen geen breuken aan in de harde delen van dat onderbeen.

"Er zijn nog geen fracturen geconstateerd, maar het is alsnog mogelijk dat er haarscheurtjes worden aangetroffen. Door het trauma ontstaat ruis in het röntgenbeeld, dat pas na vijf tot tien dagen is verdwenen. Daaruit kun je de conclusie trekken dat we over ruim 10 dagen echt op de hoogte zijn van de stand van zaken. Dat er geen fracturen te voorschijn zijn gekomen stemt me wel hoopvol", aldus Marc Houtzager, die geen seconde van de zijde van zijn toppaard is geweken.

Volgens veterinair Ieteke Elte van dierenkliniek Amstelstreek zien de pezen die zich aan de achterzijde van het gekwetste voorbeen bevinden er ook goed uit. Het gekwetste voorbeen is op advies van behandelend veterinair Julia Ridder op adequate wijze in een gipsverband gezet, waarna Opium VS en Marc Houtzager samen naar Rouveen konden vertrekken.

"Ik heb mijn eigen dierenarts reeds gesproken en hij is morgen bij mij op stal om nader onderzoek te doen, maar gelet op de informatie die ik tot nu toe nu heb gekregen ben ik hoopvol gestemd", aldus Houtzager, die zelf ongeschonden de RAI kon verlaten.

bron: www.horsetelex.nl

Roihi

Re: blessure opium lijkt mee te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:26

gelukkig maar, was best een nare val
voor de zekerheid toch maar afwachten tot het uiteindelijke resultaat maar ik duim toch al mee dat het met een sisser afloopt en dat Opium vanaf nu een beetje minder enthousiast een foutloze ronde viert :)

Sammie

Re: blessure opium lijkt mee te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:30

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:40

Ja ik had het andere topic al gelezen ;) Ik ben er maar blij mee dat het goed gaat heb ook het filmpje gezien

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:01