VWA: laat kadavers van paarden liggen in de natuur *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

VWA: laat kadavers van paarden liggen in de natuur *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:24

Nieuwsredactie / http://www.trouw.nl

Terwijl er morgen een spoeddebat plaats vindt over de toestand van de paarden in de Oostvaarderplassen komt de Voedsel en Warenauroriteit (VWA) vandaag met de conclusie dat de kadavers van dode paarden achtergelaten mogen worden in de Oostvaardersplassen en de Veluwezoom. Onderzoek zou namelijk hebben uitgewezen dat het achtergelaten van kadavers van 'grote grazers', zoals paarden, in natuurgebieden nauwelijks risico vormen voor de volks- en dierengezondheid.

Kadavers van paarden in de vrije natuur worden in Nederland tot nu toe weggehaald. Stichting Ark, die zich bezighoudt met de natuurlijke processen in de natuur, vindt echter dat kadavers in natuurgebieden een onderdeel zijn van de natuur.

Volgens de VWA draagt het achterlaten van kadavers van paarden en runderen bij aan de biodiversiteit. "Omdat er meer voedsel beschikbaar komt, kunnen aasetende zoogdieren zoals vossen worden aangetrokken." Dit neemt wel het risico van vossenlintwormen met zich mee, waarschuwt de VWA. Ook hebben loslopende honden kans op een maagdarmontsteking als zij vlees eten van een oud kadaver.

Daarnaast zijn bezoekers van natuurgebieden niet gewend aan de confrontatie met dode runderen en paarden. Vooral voor kinderen kan dit afschrikwekkend zijn. De VWA adviseert daarom in het voor publiek vrij toegankelijke gebied Veluwezoom de kadavers vooralsnog te laten liggen op plekken waar het publiek er niet direct mee in contact komt. Via informatieborden bij het natuurgebied kunnen bezoekers op de hoogte worden gebracht dat er mogelijk dode dieren liggen.

Daarbij moet worden bijgehouden of er naar aanleiding van de kadavers meer ziektes op gaan treden bij de wilde dieren. Dit zou namelijk extra risico's met zich mee kunnen brengen. Na twee tot drie jaar kan worden gekeken of het beleid moet worden bijgesteld.

De mogelijkheden van composteren (voor niet wilde paarden) op privé terrein wordt in Amerika op dit moment onderzocht. In Nederland mag dit niet.

Aanvulling
Onbegrip over voorstel VWA kadaverproef

Verwant artikel
[VN] Spoeddebat situatie Oostvaardersplassen in Tweede Kamer
[VN] De mogelijkheden voor de laatste reis van je paard

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:27

Jeetje wat een verhaal...
Raar idee dat er kadavers van paarden in de natuur worden neer gelegd :o

rockwitch

Re: VWA: laat kadavers van paarden liggen in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:31

Tja aan de ene kant, dode vogels en andere dode dieren die in de natuur dood gaan worden over het algemeen ook niet opgeruimd.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:39

Kijk daar zaten ze al een tijdje op te wachten!
Heb toevallig afgelopen september een gesprek gevoerd met boswachter Breeveld (die laatst ook op tv was toen dr paarden door t ijs waren gezakt) en hij vertelde toen al dat dit er aan zat te komen :)

Romili ze worden er niet expres neer gelegd he, de dieren die ze afschieten laten ze gewoon liggen ipv dat weg worden gehaald.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:46

WillemYntJee schreef:
Kijk daar zaten ze al een tijdje op te wachten!
Heb toevallig afgelopen september een gesprek gevoerd met boswachter Breeveld (die laatst ook op tv was toen dr paarden door t ijs waren gezakt) en hij vertelde toen al dat dit er aan zat te komen :)

Romili ze worden er niet expres neer gelegd he, de dieren die ze afschieten laten ze gewoon liggen ipv dat weg worden gehaald.

/ laten verhongeren.

Vossen die paarden gaan opeten??
Kunnen ze beter een paar leeuwen loslaten. :roll:

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:49

Sammie schreef:
[Volgens de VWA draagt het achterlaten van kadavers van paarden en runderen bij aan de biodiversiteit. "Omdat er meer voedsel beschikbaar komt, kunnen aasetende zoogdieren zoals vossen worden aangetrokken."

Je loopt dus als wandelaar niet alleen het risico om een dood dier tegen te komen, maar ook een dood half aangevreten kadaver. Gatver ... lijkt me niet alleen voor kinderen schrikken.

Ik vond het destijds op onze rondtocht door Schotland/Engeland erg luguber toen we overal halve schapenkadavers tegen kwamen. Straks ook in Nederland, maar dan nog wat groter :o

Nee niet mijn idee van natuurbeheer; al hoort het er dan misschien wel bij. We hebben hier denk ik te weinig 'grote' aaseters voor zoiets om een groot kadaver netjes en binnen redelijke termijn op te ruimen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:52

In het grootste deel waar konikpaarden lopen van de oostvaardersplassen mag je als particulier niet eens komen, dus kans is sowieso niet groot hoor Isapaardje ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:58

voor mij mogen ze ze weghalen de qu koorts kunnen ze ook niet aan en dan weten ze hier de risico's niet van, we hebben geen gieren en het land is niet zo groot als afrika , lekker opruimen vind ik.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:00

mm moet je als boer eens proberen, een kudde leeuwen erbij lijkt mij een goede optie :+ ,

weet je wat nog het ergste is aan nederland met al zijn rare wetten en regeltjes ??????? de goochemerds die dit bedenken krijgen nog leuk betaald ook, gooi al die afgemaakte Q koorts geiten er ook maar bij eigenlijk :D

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:05

Ja precies, want als er toch niemand mag komen raakt ook niemand besmet met de q koorts :+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:24

WillemYntJee schreef:
In het grootste deel waar konikpaarden lopen van de oostvaardersplassen mag je als particulier niet eens komen, dus kans is sowieso niet groot hoor Isapaardje ;)

Dit staat te lezen in het eerste bericht van dit topic:
De VWA adviseert daarom in het voor publiek vrij toegankelijke gebied Veluwezoom de kadavers vooralsnog te laten liggen op plekken waar het publiek er niet direct mee in contact komt. Via informatieborden bij het natuurgebied kunnen bezoekers op de hoogte worden gebracht dat er mogelijk dode dieren liggen.
Vandaar dat ik aannam dat het gedeelte wel voor publiek (of zijn dat alleen leden staatsbosbeheer?) geopend is.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:29

Dr is een klein deel waar ook paarden lopen waar iedereen gewoon in mag (ik denk dat dat stuk veluwezoom is, maar ken die namen daar niet), het grootste deel is echter voor particulieren afgesloten (ook voor leden). Het grootste gedeelte van de paarden loopt in dat stuk, dus de kans is kleiner dat je een dood dier in dat stuk tegenkomt waar je wel mag komen, snap je wat ik bedoel?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:36

youngster schreef:
Ja precies, want als er toch niemand mag komen raakt ook niemand besmet met de q koorts :+

mmm dan ook maar alle koeien daarheen geen MKZ meer ook, ruimt lekker op :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:37

Klinkt niet echt als natuurbeheer, meer als kostenbesparing.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:46

Wat een reacties weer. Wij willen als wandelaar geen dode dieren tegen komen want ieh bah jakkie dood=naar. Maar we willen wél in een 'natuurgebied' recreëren.
Het is toch ook van de zotte hier. We willen wel natuur in een hek, maar alles wat natuurlijk en naar is, dat moet maar weggemoffeld worden.
Zelfde in de Pyreneeën, daar moesten kadavers ook in één keer weggehaald worden. Hygiëne (pffft), ziektes (oh ja), geschokte toeristen ( :roll: ) en dus uiteindelijk de lokale flora en fauna die afhankelijk was van die kadavers die naar de knoppen ging.
Natuurbeheer :j Laat me niet lachen.

Wel allemaal elke avond een gehaktbal eten, maar een dood dier tegen komen? Stel je voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:50

Romili schreef:
Raar idee dat er kadavers van paarden in de natuur worden neer gelegd :o

Opzich niet heel vreemd, ze hebben daar gelopen, gingen er dood, dus waarom dan weghalen? De paarden aten gras, andere dieren dan nu de paarden. Vind het wel goed dat ze wel bekijken wat de gevolgen zijn qua ziektes. Maar het is in principe gewoon de natuurlijke weg wat in principe de natuur in een bepaald gebied in balans houdt. Dat is stuk natuurlijker als dat de mens elk dood dier weghaald, net als omgevallen bomen weghalen, laten liggen is beter.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:52

@ berdien ben het helemaal met je eens..hoe vaak heb je niet een dood hert / ree gezien... ik al vaak genoeg, maar een paard mag dan niet?
Heel veel beestjes voeden zich met kadavers, lijkt me prima zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:54

Goed plan, mits we een hek om Nederland zetten, iedereen eruit jagen, en we die beesten dus echt 'natuur' geven ipv die postzegel waarop nu iedereen loopt te creperen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:12

sassefras schreef:
mm moet je als boer eens proberen, een kudde leeuwen erbij lijkt mij een goede optie :+ ,

weet je wat nog het ergste is aan nederland met al zijn rare wetten en regeltjes ??????? de goochemerds die dit bedenken krijgen nog leuk betaald ook, gooi al die afgemaakte Q koorts geiten er ook maar bij eigenlijk :D

weet je wat nóg beter zou zijn, die geiten levend daar los te laten, hoeven ze ook niet te worden geslacht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:17

Nee idd.. geiten op kinderboerderijen met Qkoorts mogen blijven want zijn geen gezondheidsrisico en de geiten op een geitenbedrijf moeten geruimd. Logisch daar komen ook zooooveel bezoekers in vergelijking met een kinderboerderij. Om maar te zwijgen over andere dieren die dat meedragen... maar goed zo dwalen we af. Ik snap ook niet wat er zo schokkend is aan een dood dier, als ze zeggen dat ze er liggen, eventueel in welk gebied kan je er met kleine kinderen rekening mee houden. Maar het hoort gewoon bij de natuur...of het dan op een postzegel is of niet..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:01

Het hoort bij de natuur, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar hoeveel natuur hebben we in Nederland nog? De grootste roofdieren die we kennen, zijn vossen. Bij mijn weten, ik ben geen boswachter en dus gewoon leek, eten die konijnen, kippen, hazen, ed. Klein wild dus. Igv voedseltekort zullen ze ook best aan een dood paard beginnen, maar de periodes van voedselschaarste zijn kort. Wat gebeurt er dan met de grote kadavers? Staan de kraaien er alleen voor? Als we in NL grote bossen met grote roofdieren zoals een roedel wolven hadden, dan was het imo anders. Nu is het natuurbeheer voor de helft, voor mijn gevoel.

(kleine) kinderen zien dagelijks dode dieren, in de supermarkt. Daar zijn ze helemaal aan gewend. Beetje gekheid natuurlijk, maar wat ik bedoel is, dat dat een kwestie van tijd is. We zijn het niet gewend en daar komt onze afschuw vandaan.

An1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:01

Hier in nederland kunnen paarden niet in de "natuur", in echte natuur lopen ze vrij, in nederland is de ruimte beperkt rn omheind, dus kun je de "natuur"niet op zijn beloop laten.
In de echte natuur trekken paarden kilometers en kilometers ver om aan voedsel te komen, in onze "natuur" is de ruimte te beperkt, dus is het niet anders dan dierenmishandeling.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:10

vreemd...je kat begraven mag officieel niet,maar 300 kg rottend vlees in de open lucht wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:13

Een wandelaar die in een natuurgebied gaat wandelen wil recreeeren, en niet met de harde werkelijkheid geconfronteerd worden. Persoonlijk zou ik dan ook niet blij zijn om met een kadaver van een rund of een paard geconfronteerd te worden als ik denk even rustig te kunnen recreeëren, en door de harde realiteit wordt ingehaald.

Daarentegen denk ik dat de natuurliefhebbers dergelijke scenarios wel degelijk weten te waarderen, het zal even wennen zijn, maar daar zijn ze snel overheen....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 06:28

Berdien schreef:
Wat een reacties weer. Wij willen als wandelaar geen dode dieren tegen komen want ieh bah jakkie dood=naar. Maar we willen wél in een 'natuurgebied' recreëren.
Het is toch ook van de zotte hier. We willen wel natuur in een hek, maar alles wat natuurlijk en naar is, dat moet maar weggemoffeld worden.
Zelfde in de Pyreneeën, daar moesten kadavers ook in één keer weggehaald worden. Hygiëne (pffft), ziektes (oh ja), geschokte toeristen ( :roll: ) en dus uiteindelijk de lokale flora en fauna die afhankelijk was van die kadavers die naar de knoppen ging.
Natuurbeheer :j Laat me niet lachen.

Wel allemaal elke avond een gehaktbal eten, maar een dood dier tegen komen? Stel je voor...

Ga je nu de pyreneeen vergelijken met de oostvaarderplassen ? moet niet gekker worden!